⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ{۳۱}
اى فرزندان آدم نزد هر مسجد به هنگام نماز، لباس و زينتهاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد(۳۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن
با خطابِ «يا بَنِی آدَمَ» بيان مىشود
مربوط به تمام انسانها و همه اديان
و از مشتركات آنان است
قرآن به مال و فرزند «زينت» گفته است
«الْمالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا»
↲سوره کهف، آیه ۴۶
بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد
كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به
مسجد همراه داشته باشيد تا با مال به
حل مشكلات اقتصادى مسلمانان بپردازيد
و با حضور فرزند در مساجد و جماعات
مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد
⬅️ در روايات امام جماعت عادل
آراستگى ظاهر، عطر زدن
و لباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز
بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود
شركت در نماز عيد و نماز جمعه
از جمله مصاديق زينت شمرده شدهاند
↲تفاسير نورالثقلين، منهجالصادقين
و اثنى عشرى
⬅️ امام مجتبى علیهالسلام به هنگام نماز
و حضور در مسجد بهترين لباس خود را
مىپوشيد و مىفرمود:
«انّ اللهَ جَميل يُحبُّ الجَمال فَاتجمّل لربّى»
خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد
و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم
مىپوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مىفرمودند
↲تفسیر مجمع البیان
خداوند زیبائی و زينت را دوست دارد
وگرنه به آن امر نمیفرمود «خُذُوا زِينَتَكُمْ»
چنانكه اسلام آئین فطرى است
و انسان نيز فطرتاً از زينت لذت مىبرد
با زينت به مسجد رفتن احترامى است
به بندگان خدا، به عبادت خدا
و همچنين سبب ايجاد جاذبه
و ترغيب عملى ديگران است
⬅️ امام صادق علیهالسلام مىفرمايد:
اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان
است و مصرف بايد دور از اسراف باشد
↲تفسیر صافی
گرچه استفاده از زينت و طعام
امرى فطرى و طبيعى است ولى در شرايط
خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان
بايد با آنان همدردى كرد
لذا در تاريخ مىخوانيم كه نوع لباس
امام صادق علیهالسلام كه مردم در
رفاه نسبى به سر مىبردند با لباس
امام على علیهالسلام كه مردم فقير و ندار
بودند، متفاوت بود
چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت
↲تفسیر اثنی عشری
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
كسی که رزق یک روز خود را داشته باشد
ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند
از مسرفان است
↲تفسیر فرقان
⬅️ اسراف در غذا و پرخورى منشأ بسيارى
از بيمارىهاى جسمى و روحى و مایه سنگدلى
و محروم شدن از چشيدن مزه عبادت است
چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
«المعدة بيت كلّ داء»
معده، كانون هر بيمارى است
پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه
و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه
و اين سخن پيامبر شما نهفته است
↲تفسیر مجمع البیان
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
آنچه باعث از بين رفتن مال و
زيان رساندن به بدن باشد اسراف است
«انّما الاسراف فيما أتلف المال و اضرّ بالبدن»
↲کافی، جلد۶، صفحه۴۹۹
⬅️ و در روايت ديگرى مىخوانيم:
آنچه در راه خدا مصرف شود
هر چند بسيار زياد باشد اسراف نيست
و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود
هرچند اندک باشد اسراف است
↲تفسیر منهج الصادقین
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مسجد كه پايگاه مسلمانان است
بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد
«خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
⓶ بهترين و زيباترين لباس
براى بهترين مكان است
«خذوا زينتكم عندكلّ مسجد»
⓷ اسلام هم به باطن نماز توجه دارد
«فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»
↲سوره مؤمنون، آیه ۲
هم به ظاهر آن
«زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
آرى در اسلام ظاهر و باطن دنيا و آخرت
بهم آميخته است
⓸ زينت اگرچه در نماز فردى هم ارزش است
اما در اجتماع و مسجد حساب ويژهاى دارد
«عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
⓹ اول نماز آنگاه غذا
«عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا»
اول توجه به روح و معنویت
آنگاه توجه به جسم
⓺ صرفه جويى محبوب خداوند است
و بهرهگيرى از زينت و غذا بايد
دور از اسراف باشد
«وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»
📗 تفسیر نور
🌼🌴کانال بیت الاحزان🌼🌴⬇️کانال بیت الاحزان↪️
ایستگاه دین و زندگی
🌴در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
🌴در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
⬇️کانال بیت الاحزان↪️
ایستگاه دین و زندگی
🌴در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
🌴در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌿🌿
🔆 متن شبهه:
آیا دین از سیاست جداست؟ اگر نیست رابطه دین و سیاست باید چگونه باشد که به سیاست زدگی دینی منجر نشود؟
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ آنچه مهم است این است که سیاست باید ابزاری در اختیار دین باشد، نه اینکه دین ابزاری در اختیار سیاست! همانطور که امام علی(علیه السلام) معاویه را سیاست مدار ندانست، بلکه نیرنگ بازی دانست که خلاف دین عمل میکند:
«وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاس»؛ به خدا سوگند معاویه زیرک تر از من نیست، لیکن شیوه او پیمان شکنی و گنهکاری است و اگر نیرنگ و پیمان شکنی ناپسند و ناشایسته نبود من زیرک ترین بودم!
2️⃣ یا حکمای اموی و عباسی که از تعالیم انحرافی چون جبر حمایت می کردند تا ظلم خویش را توجیه کنند، خب روشن است که اینها دین را بازیچه سیاست های خویش میساختند و قطعا چنین سیاستهایی مورد تائید اسلام نیست.
3️⃣ اما این موجب نشد که پیشوایان اسلام صحنه و عرصه سیاسی را برای رقبایشان خالی کنند، به همین خاطر می بینید که عاقبت زندگی تمام اینها ختم به شهادت شد، در حالی که اگر کسی فعالیت سیاسی نداشته باشد و خطری برای حکومت به شمار نرود حکومت کاری با او ندارد؛ امام حسین(علیه السلام) اگر سیاست را رها کرده و به نماز و روزه و حج می چسبید خود یزید هم به او اقتدا می کرد!
4️⃣ بنابراین باید در سیاست حدود را نگه داشت، و این حدود را خود اسلام تعیین میکند، سیاست اسلامی رنگ و بوی دینی به خود گرفته و مقدس است، شما می بینید که علی(علیه السلام) حتی یک بار در برابر معاویه مقابله به مثل نکرد، تهمت نزد، شایعه سازی نکرد، و حتی اجازه فحاشی به معاویه را نداد و به یارانش که شنید به سپاه شام دشنام میدهند فرمود: «إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين»؛ من دوست ندارم شما از دشنام دهندگان باشید.
5️⃣ در نظام اسلامی ما هم می بینید که با آن که بارها شخصیت ها و مردم ما از سوی منافقین به شهادت رسیدند، بارها از جانب صدام مورد حملات شیمیایی و مانند آن قرار گرفتیم، اما رهبر کبیر انقلاب هرگز به چنین راههایی قائل نبود، و مقام معظم رهبری نیز صراحتا ساخت سلاحهای کشتار جمعی و اتمی را حرام اعلام کردند.
هرگز در کلام این دو رهبر اسلامی جمله ای که دروغ باشد، و یا تهمتی به دشمنان زده باشند نمی بینید، اما در مقابل شما جملات رهبران غرب را ببینید، به عنوان مثال خود رسانه های آمریکایی چون واشنگتن پست می گویند ترامپ در حدود 460 روز بیش از 4000 دروغ گفته است!
6️⃣ کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند، این اظهار نظرشان از دو عامل نشأت می گیرد، یا اینکه اسلام را نشناخته اند، و یا اینکه تعریف آنها از سیاست، تعریف درستی نیست، یا هر دو.
7️⃣ بزرگترین ملاک انطباق اسلامیت و سیاست تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) و امام علی و امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) و آیات قران و روایات معتبر برای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) میباشد که اگر دین از سیاست جدا بود هرگز این بزرگواران بر جهان اسلام حکومت نمبکردند در حالیکه حکومت ایشان امری مسلم است..
🌼🌼🌼🌼
🌴بیت الاحزان فسا🌴
کانال دین و زندگی
لینک عضویت
در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمترین پیام عاشورا
عوامل گمراه شدن جامعه مسلمین چه بود؟
🌼🌼🌼🌼
🌴بیت الاحزان فسا🌴
کانال دین و زندگی
لینک عضویت
در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🔆 سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران
قسمت (دوم) 2️⃣
🔻 مراسم عزاداری قبل از صفویه
🔷 نخستین سوگواری و عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش توسط خانواده ی ایشان برگزار شد. امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به نوحه سرایی و عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند
🔶 این اقدام ایشان موجب شد که کوفیان که در شهادت امام و یارانش نقش مستقیم داشتند، از عمل خود پشیمان و شرمنده شوند و در کوی و بازار به عزاداری بپردازند
♦️ متأسفانه مورخان از بازتاب واقعه کربلا در شهرهای ایران اطلاعی نمی دهند، جز اینکه مؤلف گمنام تاریخ سیستان در این زمینه بیان می دارد چون این خبر به سیستان آمد، مردمان سیستان گفتند نه نیکو طریقتی بر گرفت یزید که با فرزندان رسول (ص) چنین کردند، پاره ایی شورش اندر گرفت
🔘 ادامه دارد...
🌼🌼🌼🌼
🌴بیت الاحزان فسا🌴
کانال دین و زندگی
لینک عضویت
در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌴🌼🌴
🌴پای درس قرآن(۷)🌴
بسیار شنیده و خوانده ایم که بعضی اولیای الهی مثلا پیامبر اعظم ص و یا امام علی ع زندگی بسیار ساده ای داشته اند، به نان خشکیده و لباس ژنده و خانه محقر اکتفا می کرده اند.
این سوال پیش می آید که *آیا داشتن زندگی راحت و خوردن غذای خوب کاری ناپسند است؟*
از آیات قرآن مجید چنین نتیجه ای به دست نمی آید. لطفا به این آیات شریف توجه بفرمایید:
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (اعراف/۳۱)
ای فرزندان آدم! آراستگی و زینت (ظاهری و باطنی) خودتان را در هر مسجدی رعایت کنید. در زندگی بخورید و بنوشید؛ ولی ریخت و پاش نکنید که خدا اسرافکارها را دوست ندارد!
ملاحظه می فرمایید خداوند سفارش به آراستگی و زینت حتی در موقع نماز و در مسجد نموده و در پی آن توصیه به خوردن و نوشیدن در حد متعادل و به دور از زیاده روی کرده است هیچ از خوردن غذای خوب نهی نشده تنها از اسراف نهی شده است.
در جای دیگرمی فرماید:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ... (اعراف/۳۲)
بگو : «استفاده از زیورها و خوراکیهای پاک و پاکیزهای را که خدا برای بندگانش آفریده، چه کسی ممنوع کرده است؟!» و بگو: «این نعمتها، در زندگی این دنیا، برای مؤمنان است و دیگران هم استفاده میکنند؛ اما روز قیامت تمامِ نعمتها دربست برای مؤمنان است!»
باز می بینید در این آیه خداوند استفاده از زینت ها و زیبایی ها و روزی های پاکیزه را موکدا سفارش فرموده و حتی استفهام توبیخی فرموده که چه کسی این ها را که خداوند برای بندگانش آفریده، حرام شمرده است؟!
بعد نکته ای بسیار زیبا را بیان می فرماید: خدا این زینت ها و روزی های طیب را در این دنیا در اصل برای مومنان آفریده است و غیر مومنان از صدقه سر مومنان از این نعمت ها استفاده می کنند! و در آخرت هم تمام نعمت ها منحصرا برای مومنان خواهد بود.
واقعیت این است که خداوند پیوسته دعوت به خوردن و آشامیدن و استفاده از نعمت های خدادادی نموده اما در کنار آن سفارش هایی هم فرموده که سبب تمایز انسان از حیوانات می شود:
مثلا فرموده
بخورید! لیکن از چیزهایی که دو ویژگی داشته باشد: حلال باشد و پاکیزه و پا جا پای شیطان نگذارید:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ... (بقره/۱۶۸)
و یا فرموده است از غذاهای پاکیزه ای که روزیتان کرده ایم بخورید و شکر گزار باشید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّه ... (بقره/۱۷۲)
در جای دیگر فرمان داده است : از روزی خدا بخورید و بنوشید ولی با خیره سری در زمین فساد نکنید:
... كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (بقره/۶۰)
ونیز فرموده است:
از غنایم جنگی به شیوه ای حلال و پاکیزه استفاده کنید و در زندگیتان پارسا باشید ...
فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ... (انفال/۶۹)
و باز به حج گزاران فرمان می دهد: از گوشت قربانی، خودتان بخورید و به بینوایان هم بخورانید:
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (حج/۲۸)
و مشخصا به پیامبران فرمان می دهد که از غذاهای پاکیزه بخورید و کارهای شایسته انجام بدهید:
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا ... (مومنون/۵۱)
و به نیکوکاران می فرماید:
به پاس کارهای خوبتان بخورید و بنوشید! نوش جانتان!
كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ (مرسلات/۴۳)
ملاحظه فرمودید هیچ جای قرآن امر به خوردن نان خشک و پوشیدن لباس خشن و زندگی در خانه محقر و استفاده نکردن از زینت و زیور نکرده است؛ پس چرا بعضی پیشوایان و مشخصا پیامبر اعظم ص و حضرت علی ع چنین زیستی داشته اند؟
پاسخ این که پیامبر و ائمه علیهم صلوات الله وقتی در جایگاه رئیس و حاکم جامعه قرار دارند، وظیفه خود می دانستند که زندگی خود را در سطح مردم محروم تنظیم کنند.
حضرت علی ع در نامه ای به استاندار بصره می نویسد:
... من اگر می خواستم می توانستم از عسل پاک و مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام های لذیذ برگزینم در حالی که در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد و یا هر گز شکمی سیر نخورد یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده و جگرهایی سوخته وجود داشته باشد ... آیا به همین رضایت دهم که مرا امیر المومنین خوانند ولی در تلخی های روز
گار با مردم شریک نباشم... (نهج البلاغه ؛ نامه۴۵)
امید که مسئولان کشور در حد توان خود چنین منشی داشته باشند و افراد توانگر از نعمت خدادادی استفاده کنند و به دیگران هم بهره برسانند که:
شکرانه بازوی توانا
بگرفتن دست ناتوان است
✍ استاد نصرتالله نوح پیشه
🌼🌼🌼🌼
🌴بیت الاحزان فسا🌴
کانال دین و زندگی
لینک عضویت
در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَين
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُكَ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
اللَّهُمَّ يَا رَبِّ الْحُسَيْنِ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَيْنِ بِظُهُورِ الْحُجَّةِ.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
با بیت الاحزان ⬇️
ایستگاه دین و زندگی
🌴در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
🌴 در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GJZsACdq9X3BlyGFOR6h3O
نامه حبیب
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن #ســورهاعــراف #صفحـه۱۵۴ ❋
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۳۲}
بگو: چه كسى زينتهايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و همچنين رزقهاى پاكيزه و دلپسند را بر خود حرام كرده است؟
بگو: اين نعمتها در زندگى دنيا براى مؤمنان است، اگر چه كافران هم بهرهمندند، در حالى كه روز قيامت مخصوص مؤمنان است
ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مىدانند به تفصيل بيان مىنمائيم(۳۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اين آيه زينت را براى انسان حلال
مىشمرد قرآن يكى از نعمتهاى خداوند را
زينت آسمانها به ستارگان جهت تماشاى
تماشاگران مىداند «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ»
↲سوره حجر، آیه ۱۶
اما بايد علاقه به زينت انسان را به هلاكت
نكشد و بهرهگيرى از آن كنترل شده باشد
لذا قرآن نشان دادن زينت زنان را جز براى
شوهرانشان و مَحرمهاى آنان حرام مىداند
«لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»
↲سوره نور، آیه ۳۱
⬅️ عثمان بن مظعون خدمت پيامبر ﷺ آمد
و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع
النسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن
از همسر و خانواده و اجتماع خبر داد
آن حضرت به شدت او را از اين كار منع كرد
و فرمود: براى كنترل شهوت روزه بگير
و به جاى رياضت و رهبانيّت مردود
به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين
و به جاى بيابانگردى در جبهههاى جنگ
و حج و عمره شركت كن
از همسر و عطریات استفاده كن
و از اموال خود به محرومان بده
و از حرامها دورى و هجرت كن
اين راه و روش من است و هر كه
از اين روش اعراض كند و توبه نكند
فرشتگان از ورود او به حوض كوثر
منع خواهند كرد
↲تفسير كبير فخررازى
⬅️ عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت
شیوه زندگى خود را تغيير داده
و از حلالها و لذتها كناره گيرد
حضرت على علیهالسلام آن تفکر را
محكوم كرد و هنگامى كه از آن حضرت
پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده
زندگى مىكنيد؟ امام در پاسخ فرمود:
من رهبر جامعهام خداوند بر رهبران
لازم كرده كه سطح زندگى خود را در
سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند
و در غم ديگران شریک باشند
↲كافى، جلد۱، صفحه۴۱۰
⬅️ حضرت على عليه السلام در برخورد
با خوارج متحجّر هنگام اعزام نماينده خود
ابن عباس به سوى آنان به او دستور مىدهد
بهترين لباسها را بپوشد
و خود را معطر و خوشبو ساخته
و با اسبى زيبا نزد آنها برود
↲تفسیر منهج الصادقین
⬅️ بعضى آيه را اين گونه تفسير كردهاند
كه رزق و زينت دنيا
آميخته با انواع تلخىهاست
ولى رزق و زينت آخرت
بىغصه و خالص است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ پيامبر مسئول مبارزه با بدعتها است
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ»
⓶ اسلام با زهد نابجا و رياضت نامشروع
و رهبانيّت مخالف است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ»
⓷ اصل در بهره گيرى از زينتها
و طيبات مباح بودن است
مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد
«مَنْ حَرَّمَ»
⓸ استفاده مناسب از زينت و ترغيب
مردم به آن ارزشمند است «زِينَةَ اللهِ»
زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است
⓹ راه رسيدن به خدا
ترک امور حلال و طيّب نيست بلكه
استفاده بجا و رعايت قسط و عدل است
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ»
⓺ اسلام هماهنگ با فطرت و آئین اعتدال
است به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مىدهد
آنچه را مفيد است حلال مىشمرد
و از آنچه ضرر دارد نهى مىكند
«مَنْ حَرَّمَ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ»
⓻ زينت همچون غذا مورد نياز انسان است
زينت در كنار خوارکیها مطرح شده است
«زِينَةَ اللهِ ... وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ»
⓼ هدف اصلى از آفريدن نعمتها
استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از
آنهاست گر چه كافران نيز بهره مىبرند
«قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَياةِ الدُّنْيا»
البته در جاى ديگر مىفرمايد:
«إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها
لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
↲سوره کهف، آیه ۷
هر آنچه روى زمين است زينت آن
قرار داديم تا آنان را بيازمائیم
كه كدام یک بهتر عمل مىكنند
⓽ در بهره بردارى از نعمتهاى دنيوى
مؤمن و كافر يكسانند
ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است
«لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ»
⓾ علم و عالم جايگاه ويژهاى نزد خدا دارند
«كَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
📗تفسیر نور
🌼🌴کانال بیت الاحزان🌼🌴⬇️کانال بیت الاحزان↪️
ایستگاه دین و زندگی
🌴در ایتا👇
https://eitaa.com/bytolahzanfasa
🌴در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D