eitaa logo
نامه حبیب
162 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
21 فایل
ایستگاه دین و زندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهیدی که در کربلا اسیر شد! 🔺 موقع بن ثُمامه، یکی از یاران سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلاست که روایت جنگاوری‌اش در رکاب اباعبدالله علیه‌السلام شکل و رنگ متفاوتی‌تر از بقیه دارد. 〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) ایستگاه فرهنگ قرآن و اهل بیت 🔸 ایتا👇 https://eitaa.com/namahhabib 🔸 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
🌴🌼 لطمه‌زدن در عزاداری 🔷سوال:  اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟  🔻 جواب: در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) ایستگاه فرهنگ قرآن و اهل بیت 🔸 ایتا👇 https://eitaa.com/namahhabib 🔸 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
🔆 چگونگی پیدایش فرقه هاى « خوارج » يا « مارقين » قسمت (چهارم) 4️⃣ ✍️ فرقه های «خوارج» يا «مارقين» ✍️1 - محكمه الاولى: نخستين گروه خوارج هستند كه در صفين و پس از جريان حكميت لب به اعتراض گشودند. سران اين گروه عبارت بودند از: عروه بن اديه و يزيد بن عاصم محاربى، عبدالله بن كوا، شبث بن ربعى، عبدالله بن وهب راسبى و حرقوص بن زهير بجلى (معروف به: ذوالثديه)كه هر كدام سرنوشت خاص خود را دارند. ✍️ برخى در جريان حرورا توبه كرده، به امام على عليه السلام پيوستند، و برخى كشته شدند و تعدادى كه زنده ماندند، به سازمان دهى خوارج پرداختند. ✍️ 2 - فرقه ازارقه: پيروان نافع بن ارزق را گويند. نافعى مكنى به ابوراشد است اين فرقه از ديگر فرق خوارج نيرومندتر بوده و مخالفان خود را كافر و مشرك مى دانستند. آنان برادران خارجى خود را كه به آنان نمى پيوستند، مشرك مى خواندند. ✍️ اما خوراج محكمه فقط دشمنان خود را كافر دانسته و مشركشان نمى گفتند. افرادى كه به اين فرقه مى پيوستند، در ابتداى ورود به سختى آزمايش مى شدند. 🔗 ادامه دارد... 〰🌴🌼🌴〰 🌴کانال نامه حبیب ایستگاه فرهنگ قرآن و اهل بیت https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
🌴🌼 🏴 چرا مشکی می‌پوشیم؟ ▪️ با فرارسیدن ماه محرم، شبهه‌افکنان پیرامون موضوعات مختلف دست به کار شده و می‌کوشند تا هرچقدر که بتوانند از عظمت، شکوه و پیوند روزافزون مسلمانان نسبت به واقعه‌ی عاشورا بکاهند. البته می‌دانند تا عاشورا زنده است، نقشه‌هایشان حتی سراب هم نیست. اما پاسخ‌هایی متفاوت و متنوع به این سوال که: چرا در عزای آل الله(ع) مشکی می‌پوشیم؟ 🏴 پوشیدن لباس خاص در عزاداری به دوران باستان بازمی‌گردد. در مصر، یونان و رُم باستان مردم هنگام عزاداری لباس‌هایی می‌پوشیدند که از رنگ و شکل با سایر لباس‌هایشان تفاوت داشته است 🏴 مطابق برخی اسناد موجود، استفاده از لباس سیاه در ایران به دوره قبل از اسلام بازمی‌گردد. در دوران هخامنشی و ساسانیان هم از رنگ سیاه در لباس عزا استفاده می‌کردند 🏴 یکی از مراسم کهن ایرانی به نام سوگ سیاوش یا سیاوشان از زمان‌های بسیار قدیم برگزار می‌شده است که در آن زنان و مردان لباس سیاه به تن می‌کردند 🏴 در ادبیات کهن نیز به سیاهپوشی در ایام عزا تصریح شده است. جهت اختصار، تنها بیتی از فردوسی آورده می‌شود: به یک سال در سیستان سوگ بود همه جامه‌هاشان «سیاه» و کبود 🏴 میشل پاستورو (نویسنده فرانسوی) در کتاب «مشکی، تاریخ یک رنگ» نشان داده است که رنگ سیاه از سال ۱۵۰۰ تبدیل به رنگی شد که بسیار پرطرفدار بوده است. علاوه بر دوران باستان و قرون وُسطی، با شروع دوران مدرن بود که این رنگ به عنوان رنگی برای پوشش در مراسم عزاداری انتخاب شد. رنگ سیاه خالی از نور و نماد ظلمت و شب است و انتخاب درستی برای پوشیدن در مراسم عزای یک عزیز به شمار آمد 🏴 در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه در اروپا، رنگ مشکی رنگ اصلی لباس عزاداران است و بعضاً حتی جواهرات خاص ایام عزا نیز استفاده می‌شود که عموما از شبق سیاه ساخته شده‌اند 🏴 با توجه به فراگیری رنگ سیاه در ایام عزاداری، همینک به عنوان رایج‌ترین رنگ در جهان شناخته می‌شود. پوشیدن لباس سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها علامت سوگواری و عزا است و به عنوان یک رسم عرفی و اجتماعی پذیرفته شده است 🏴 رنگ سیاه معنای حُزن و اندوه می‌دهد. سیاه رنگ ابهت است و در برخی از موارد در تاریخ ایران، از جمله نهضت سربداران یا سیاه جامگان از رنگ سیاه برای جنبه‌های قدرت‌افزایی و ایجاد ثبات و شخصیت استفاده می‌کردند 🏴 شیعیان هم در ایام عزای اهل بیت(علیهم السلام) با سیاهپوشی اعلام می‌دارند که در منطق ما، بی حسین(علیه السلام) و آبا و اولادش، جامعه تاریک و جهان بی‌فروغ و سیاه است 🏴 امام حسن مجتبی(علیه السلام) در سوگ امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) جامه سیاه بر تن کرد و میان مردم آمد و برایشان خطبه خواند. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید) 🏴 امام محمدباقر(علیه السلام) فرمود: زنان بنی‌هاشم در سوگ اباعبدالله الحسین(علیه السلام) جامه سیاه بر تن کردند... پدرم (امام سجاد(علیه السلام)) به علت اشتغال آنان به مراسم عزاداری، برایشان غذا درست می‌کرد. (بحارالانوار، جلد ۹) 🏴 حرف آخر: پوشیدن پیراهن مشکی برای عزای اهل بیت به ویژه امام حسین(علیه السلام) امروز به یک فرهنگ تبدیل شده و در واقع یک پرچم است؛ پرچمی که دشمن پیامش را به خوبی درک کرده که تا سیاهپوشان محرم و صفر هستند، شعار «هیهات منا الذله» زنده و جاری است. اگر باور ندارید، بر میزان و حجم تخریب و توهین دشمن نسبت به سیاهپوشی محبان اهل بیت، دقت دوباره‌ای داشته باشید! لبیک یا حسین 〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) ایستگاه فرهنگ قرآن و اهل بیت 🔸 ایتا👇 https://eitaa.com/namahhabib 🔸 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
نامه حبیب
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن #ســوره‌تـوبـه #صفحـه۱۸۹ ❋༅
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللهِ شَاهِدِينَ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ ۚ أُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ{۱۷} مشركان حق ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مى‌دهند تعمير كنند، آنان كارهايشان به خاطر بی ايمانى تباه شده است و در آتش جاودان خواهند بود(۱۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گرچه شأن نزول آيه درباره تعمير مسجدالحرام است ولى حكم آن براى همه مساجد است و به همين جهت کلمه «مَساجِدَ» به كار رفته است نه «مسجد الحرام» توليت مسجدالحرام و تعمير و رسيدگى به آن در صدر اسلام تا قبل از فتح مکه در دست مشركان بوده است يكى از موارد اعلام شده در برائت توسّط حضرت على علیه‌السلام اين بود كه مشركان حق تعمير مسجد الحرام را ندارند بلكه حق ورود به آنجا را هم ندارند (در آیه ۲۷ مى‌آيد) ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در بناى مساجد و بنيادهاى دينى و فرهنگى مسلمانان، کفار و مشركان دخالت‌ ندارند «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» ⓶ در ساخت و اداره مراكز و نهادهاى مقدّس پول نااهلان را نگيريد تا دخالت و افتخار و توقّع نداشته باشند «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» ⓷ عمل به تنهائی مهم نيست نیت نقش اصلى را دارد «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا» ⓸ نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشاركتى ارزشمند مبادا به عشقِ آبادانى مساجد كفّار در امور دينى نفوذ كنند «أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ» ⓹ كسانى‌كه تظاهر به بی دينى مى‌كنند حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند «شاهِدِينَ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ» ⓺ مشرک همان كافر است «لِلْمُشْرِكِينَ‌ .. شاهِدِينَ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ» ⓻ كفر سبب نابودى و فساد و بى‌ارزش شدن اعمال نیک كافران است «بِالْكُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ‌» ↲تفسیر نور 〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) 🌴قرارگاه دین و زندگی 🔹در ایتا https://eitaa.com/namahhabib 🔹در واتساپ https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
〰〰🌴🌼🌴هرروز تلاوت یک صفحه از قرآن(صفحه380) 〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) 🌴قرارگاه دین و زندگی 🔹در ایتا https://eitaa.com/namahhabib 🔹در واتساپ https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) 🌴قرارگاه دین و زندگی 🔹در ایتا https://eitaa.com/namahhabib 🔹در واتساپ https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
نامه حبیب
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن #ســوره‌تـوبـه #صفحـه۱۸۹ ❋༅
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ{۱۸} مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند(۱۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مسجد پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است، بنابراين هم متولّيان آن بايد صالح و پاک باشند و هم برنامه‌هايش سازنده و تربيت كننده هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدائی و مورد تكريم وگرنه اگر سازندگان مساجد جبّاران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بى‌سواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بى‌حال طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است دور خواهند ماند به گفته مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت، فرش كردن روشنائی، تدريس و تبليغ مى‌شود در قرآن ۳۲ بار از زكات ياد شده كه ۲۸ بار آن در كنار نماز بيان شده است رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان» همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مى‌كند به ايمان او گواهى دهيد ↲تفسير درّالمنثور در احاديث براى كسانی که به مسجد رفت و آمد مى‌كنند، بهره‌هاى فراوان ذكر شده است از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى آگاهى‌هاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه برخوردارى از نعمت و رحمت الهى ↲وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد: ◽️الف: از جهت اعتقادى ايمان به مبدأ و معاد «آمَنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» ◽️ب: از نظر عملى برپا داشتن نماز و پرداخت زكات «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» ◽️ج: از جهت روحى شجاعت و نفوذناپذيرى «لَمْ يَخْشَ إِلَّا الله» اگر متولّى مسجد، شجاع باشد مسجد نيز كانون حركت‌هاى ضدّ ظلم خواهد بود ⓶ وظیفه متولّيان مساجد و تعمير كنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است «إِنَّما يَعْمُرُ ... آتَى الزَّكاةَ» ⓷ ايمان از عمل جدا نيست «آمَنَ‌ ... وَ أَقامَ‌» نماز از زكات جدا نيست «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» و مسجد از انقلاب جدا نيست «مَساجِدَ اللهِ ... وَ لَمْ يَخْشَ‌» ⓸ با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم هنوز خطر انحراف وجو دارد «فَعَسى‌ أُولئِکَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» ↲تفسیر نور 〰〰🌴🌼🌴〰〰 🌴کانال نامه حبیب 🌼(بیت الاحزان فسا) 🌴قرارگاه دین و زندگی 🔹در ایتا https://eitaa.com/namahhabib 🔹در واتساپ https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 چگونگی پیدایش فرقه هاى « خوارج » يا « مارقين » قسمت (پنجم) 5️⃣ ✍️ آنان بايد اسيرى را گردن مى زند؛ اگر چنين مى كردند، پذيرفته شده و قبول بودند، در غير اين صورت وى را منافق و مشرك مى خواندند، و به قتل مى رساندند. ✍️ خوارج ازارقه قتل زنان و كودكان مخالفين خود را جايز واجب مى دانستند. خوارج ازارقه دشمنان خود را در جهنم، جاويد مى دانستند. اين فرقه با نافع بن ازرق بيعت كرده، وى را اميرالمؤمنين مى گفتند. ✍️ گروه خوارج عمان و يمامه نيز با آنان هم آهنگ شده و گروهى در حدود 20 هزار نفر گرديدند و به طرف خوزستان رفته، بر اهواز و فارس و كرمان دست يافتند و ماليات آن سامان را در اختيار خود گرفتند. ✍️ استاندار بصره عبدالله بن حارث كه از سوى عبدالله بن زبير منصوب شده بود، سپاهى به فرماندهى مسلم بن عيسى بن كريز براى سركوبى خوارج اعزام داشت در منطقه دولاب اهواز ميان دو سپاه جنگ در گرفت ازارقه پيروز شدند. ✍️ ابن زبير بار ديگر نيروهائى براى سركوبى خوارج اعزام كرد كه با شكست روبرو شدند. سرانجام ابن زبير از مهلب بن ابى صفره براى سركوب خوارج ازارقه كمك خواست. 🔗 ادامه دارد... 〰〰🌴🌼🌴〰〰 قرارگاه مطالب ناب دینی 🌴کانال نامه حبیب🌴 🔸 ایتا👇 https://eitaa.com/namahhabib 🔸 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/FaEZpFiIO4TEpt2ZjgiFZm