eitaa logo
سرگذشت
255 دنبال‌کننده
335 عکس
29 ویدیو
26 فایل
وسرگذشت های ایشان بر آنجای نبشته است. (تاریخ_تراجم)
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مصاحبه با مرحوم آیت الله بجنوردی ▪️امام در مدت حضورشان در ترکیه کتاب «تحریرالوسیله» را نوشتند؟ ▫️بله! در ترکیه تا کتاب غصب نوشت. فردای روزی که با پدر به دیدار امام رفتیم، ایشان به دیدار پدرم آمد. پدرم از ایشان پرسیدند که آنجا چه کار می‌کردید (چون خیلی با هم مأنوس بودند) گفت که حاشیه‌ی خودم را بر وسیله‌النجاه مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی را داخل متن کردم. گفتند که «می‌خواهید اسم آن را چه بگذارید؟» امام فرمودند که «هنوز فکر آن را نکرده‌ام». پدر من گفتند که اسم آن را «تحریر الوسیله» بگذارید؛ مثل کاری که خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب «تحریر اقلیدس» انجام داده است. ▪️در آن مقطع یعنی در زمان حضور امام در نجف، قبل از رفتن به پاریس در مورد شکل نظامی که مورد نظر امام بود چه مطالبی مطرح می‌شد و چه نظراتی بین آقایان وجود داشت؟ آیت‌الله خویی در این مورد چه دیدگاهی داشتند؟ ▫️آن‌ها در این مسایل ذهنیتی مانند امام نداشتند؛ امام یک انقلابی بود و تمام وجودش انقلاب بود. از هیچ چیز نمی‌ترسید. اغلب تا حدودی جلو می‌رفتند، بعد می‌ترسیدند، اما در امام اصلاً ترسی وجود نداشت یعنی واقعاً یک مرد الهی بود که جز از خدا از احدی نمی‌ترسید. این شجاعت و اراده‌ی قوی او بود که توانست درها را بشکند، وارد شود و انقلاب را به وجود بیاورد. @narrative_1443
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیوگرافی مرحوم آیت الله بجنوردی در مصاحبه با ایشان @narrative_1443
📌توصیه آیت الله بروجردی به آیت الله حق شناس ▪️مرحوم حق شناس : وقتی به امر آیت الله بروجردی، قرار شد به تهران بازگردم، ایشان زمانی را مشخص کردند که خصوصی به دیدارشان بروم. در آن جلسه فرمود : تنها سفارش من، این است که تعامل شما با افراد جامعه به گونه‌ای باشد که رفتارتان بر ایمان آنان بیفزاید نه آنکه خدایی ناکرده موجب بی‌اعتقادی آنان به دین و روحانیت گردد. 📗بنده ی خدای کریم، ص ۳۶ @narrative_1443
📌معرفی کتاب - گفت و شنود پیرامون تاریخ و اتفاقات رخ داده در گذشته، شیرین است و جذاب. - درسهائی از تاریخ (فارغ از بررسی سندی و علمی حکایات آن) یکی از آن کتاب‌هایی است که کام مخاطب را با نقل حکایت‌هایش به قلم زیبایی که دارد، شیرین میکند. - جای کتابهای این چنینی در بین نسل امروز که می‌تواند برایشان جذاب و مفید باشد و درس آموز خالی است. - مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی بر این کتاب، مقدمه ای نوشته اند که در تصاویر ملاحظه میفرمایید. @narrative_1443
📌اسلام مکتب دارد ▪️مرحوم آیت الله امامی کاشانی : پس از اينكه آقاى مطهرى از زندان آزاد شدند، براى ديدن او، به خانه‏شان در خيابان رى رفتيم. ايشان نقل مى‏كردند كه: (اينها (ساواك) به من مى‏گفتند كه شما اسلام را به صورت فكر به خورد مردم مى‏دهيد و براى آنها بيان مى‏كنيد. شما دين و سياست را توأم كرده‏ايد. اين خيانتى است كه به اسلام مى‏كنيد.) در چند جا من نيز شاهد ترس رژيم از اين تفكر اسلامى بوده‏ام. مثلاً وقتى من در مسجدى، در چهارراه كوكاكولا به منبر رفته بودم، ساواكيها مرا دستگير كردند، آنها مى‏گفتند كه شما اسلام را به صورت مكتب و تفكر عرضه مى‏كنيد، من هم مى‏گفتم كه ما آيات قرآن را معنى مى‏كنيم. خلاصه رژيم و شاه نمى‏خواستند كه اين به صورت فكر و يك مكتب در مملكت مطرح شود. از زمان ائمه عليه‏السلام و بعد از غيبت حضرت ولى‏عصر(عج) كتابهايى كه علما يكى بعد از ديگرى نوشتند، همه پيرامون مكتب اسلام بود. اين سفره‏اى بود كه از زمان ائمه عليه‏السلام تاكنون پهن بود و از آن، تا زمان حضرت امام خمينى استفاده نشده بود. 📗خاطرات ۱۵ خرداد، دفتر اول (قم)، ص۴۹ @narrative_1443
📌عروة الوثقی فقهی و عروة الوثقی اجتماعی ◾️توصیه ای به طلاب بابت مطالعه آثار سید جمال اسدآبادی ◽️استاد فرزانه محمد رضا حکیمی(ره) : این است كه می‌گویم : " عالمان دین و طلاب راستین ، باید بدانند كه غیر از عروة الوثقای مرجع اسبق ، مرحوم سید محمد كاظم یزدی ، عروة‌الوثقای دیگری نیز هست. و برای مسلمانان و اجتماعات اسلامی ، با توجه به سیاست‌های جهانی و استعمار‌ها و تكالیف مسلمانان در این مسائل ، فروع و مسائل این عروه نیز مطرح است ، و توجه به این فروع و مسائل نیز واجب تكلیفی است . و بر عالم نظر در آنها " اوجب " است زیرا كه به حكم تجربه و مشاهده ، با هوشیاری نسبت به مسائل این عروه ( سیاسی ـ دینی ) و عمل به آنها و مقاومت بر سر آنهاست كه می‌توان مسائل آن عروه را نیز داشت و عمل كرد و فرزندان را بر طبق آنها تربیت نمود . و گرنه استعمار و عوامل آن ، آن مسائل را یكی یكی ـ والعیاذ با الله ـ هدم می‌كنند . این دو كتاب ، یكی شامل احكام فقهی و عبادی فردی و معاملات است ، از عالم و فقیهی بزرگ در اسلام ، و دیگری شامل احكام اجتماعی و معاملات سیاسی ـ دینی است ، از عالم اجتماعی و فیلسوفی سیاسی و بزرگ در اسلام .و این دو مقوله در صدر اسلام ـ یعنی در متن اسلام ـ یكی بوده است . سپس در روزگاران بعد ، به علت پیشامدهایی از هم جدا شده است .و همین جدا شدن، باعث بزرگترین زیان‌ها و انحطاط‌ها برای مسلمانان گشته است . پس اكنون چرا باید عالمان عروه فقهی تا این اندازه از عروه اجتماعی جدا و دور و بی‌خبر باشند ؟ و راستی ، آیا چگونه تواند بود آنهمه توجه و تدریس و تحشیه و تزاحم بر سر آن " عروه " ، و این همه بی‌خبری و ناآگاهی از این " عروه " ! ... ". و این است كه می‌گویم این كتاب ـ و امثال آن ـ باید جزو كتب درسی حوزه‌ها قرار گیرد . همین‌گونه روحانیت اسلام ، بویژه طلاب جوان ، باید درباره سیدجمالالدین و مردانی امثال او مطالعات بسیار داشته باشند ، این رهبران بزرگ و آرمان‌های اسلامی و جهانی آنان را بشناسند ، و شخصیت و حماسه و جهاد اینگونه پیشوایان قرآنی بزرگ را سرمشق خویش سازند ، در آثار و اندیشه‌های اجتماعی آنان دقیق شوند ، افكار و تجربه‌های سیاسی و اجتماعی آنان را در درگیری با استعمار پیگیری كنند و بدانند. این امور برای آنان از هر چیز مفیدتر تواند بود . چرا باید افكار اجتماعی ـ اسلامی سیدجمال الدین در حوزه‌های علمیه درسی نباشد و مورد رسیدگی و تاسی قرار نگیرد؟ 📗مصلح عالم اسلام، درباره سید جمال الدین اسدآبادی @narrative_1443