🔹کیفیت زیارت قبر پیامبر اسلام ص در متنی کهن نقل شده از کتاب امام زیدیه [#امامزاده #ناصرالحق]
🔸#ناصرالحق حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر بن زینالعابدین (م: ۳۰۴ ق) مشهور به #ناصر_کبیر و #ناصر_اُطروش، از امامان زیدیان شمال ایران، دارای تالیفات زیادی بوده و پیروان او به نام #ناصریه از زیدیه شناخته میشدند.
🔸اگر چه متن اصلی کتابهای #ناصرالحق عمدتا به دست ما نرسیده ولی نقل قولهای بسیاری از آنها در میان آثار زیدیان ایران و یمن وجود دارد.
🔸در نمونهای از این دست از کتاب #المناسک ناصر، زیارتی برای قبر پیامبر نقل شده که به دلیل قدمت، بلکه #اقدم بودن آن نسبت به اولین منابع امامیه که کیفیت زیارت پیامبر را روایت کردهاند؛ همچون کتاب #کافی شیخ کلینی (م: ۳۲۸ ق) و #کامل_الزیارات ابنقولویه قمی (م: ۳۶۸ ق)، حائز اهمیت است.
🔸کیفیت زیارت و متن این زیارت نامه با آنچه در کیفیت زیارت پیامبر در دو کتاب و منبع اصلی پیش گفته #امامیه به نقل از امام جعفر صادق ع روایت شده است، اشتراک و شباهت دارد.
🔽⤵️
@Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@naserolhagh
🔹شب قدر در منابع کهن شیعیان زیدیه [رأی #امامزاده #ناصرالحق]
🔸تعیین اینکه که کدام شب از شبهای ماه رمضان شب قدر است مباحث زیادی را در میان مسلمانان برانگیخته است. مشهور شیعیان امامیه یکی از شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و مشهور اهل سنت شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر دانستهاند.
🔸در این میان نظر شیعیان زیدیه نیز متفاوت و مختلف است؛ از [#امامزاده] #ناصرالحق حسن بن علی #اُطروش (متوفای ۳۰۴ قمری) که عمده زیدیه شمال ایران پیرو مکتب او بودهاند نقل شده که او همچون مشهور #امامیه سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را کاندیدای شب قدر دانسته است.
در حالی که از قاسم رسّی بن ابراهیم طباطبا (متوفای ۲۴۶ قمری) که هم اینک نیز عمده زیدیان یمن استمرار بخش مکتب او به شمار میآیند نقل شده که شب بیست و سوم و یا شب بیست و هفتم رمضان شب قدر است.
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
🔸تصویر یک: متن کتاب #الابانة نوشته دانشمند #ناصری مذهب زیدیه شمال ایران ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی (رودسری) متوفای ۴۵۵ قمری که یکی بودن دیدگاه #ناصرالحق را با مشهور شیعیان #امامیه تایید میکند.
در این متن که تاکنون مخطوط باقی مانده در شمار غُسلهای مستحب از غُسل در سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان نام برده که شاهد دیدگاه ذکر شده است.
🔸تصویر دو: کتاب الجامع الکافی نوشته ابوعبدالله علوی کوفی متوفای ۴۴۵ قمری، که در آن قاسم رسّی به نقل از پیامبر گفته است: در دهه آخر رمضان به دنبال شب قدر باشید؛ و آن شب بیست و سوم یا بیست و هفتم خواهد بود ان شاء الله
(قال القاسم علیه السلام: ذکر عن النبی صلّی الله علیه و آله و سلّم انّه قال: اطلبوا لیلة القدر فی العشر الاواخر و هی لیلة ثلاث و عشرین او سبع و عشرین ان شاء الله)
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹روایتی جالب و احتمالا منحصر به فرد از شهادت موسی بن جعفر (ع) در منابع کهن زیدیه
[به کلام #امامزاده #ناصرالحق]
🔸#ناصرالحق حسن بن علی (۲۳۰ - ۳۰۴ قمری) امام زیدیه در شمال ایران گفته است:
🔸هارون غویّ (لقبی در برابر لقب مشهور وی یعنی رشید)، آن حضرت را مسموم کرد و ایشان از دنیا رفت. سپس هارون که لعنت خدا بر او باد، توسط یکی از طالبیان به آنان خبر فرستاد که: سرور شما از دنیا رفته است، بیایید و او را به خاک بسپارید.
🔸با رسیدن این خبر، مادربزرگم اُمعون، یعنی مادر پدرم علی بن حسن، که زنی شجاع و در برابر هارون پر دل و جرأت و دارای زبانی گشاده بود، به کنیزان خود گفت: من نزد این میّت خواهم رفت، اگر او موسی بن جعفر بود به شما اشاره خواهم کرد تا بر وی بگریید و برایش عزاداری کنید و اگر شخص دیگری بود برخواهم خاست و بیرون خواهم آمد.
🔸مادربزرگم نزد جنازه رفت و به آن نظر افکند و او کسی جز موسی بن جعفر نبود. پس بر آن حضرت گریست و ترتیب حمل و تجهیز و تدفین جنازه آن حضرت را در مقبره خیزران داد و برای ایشان مجلس عزا به پا کرد.
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹حکم جنایت امام و نیروهای تحت امر او در متنی از زیدیه
[به رأی #امامزاده #ناصرالحق]
🔸در فتوایی از #ناصر_کبیر پیشوای زیدیان شمال ایران که در قرن سوم میزیسته در مورد جنایتی که امام یا عمّال او به صورت غیر عمد مرتکب شوند به #روایت تاریخی از علی علیه السلام استناد شده که در آن آمده است:
در زمان خلافت #عُمر از وجود زنی آوازخوان خبر دادند که مردان در مجلس او حاضر میشوند. عُمر دستور داد آن زن را احضار کنند.
ماموران که برای دستگیری زن رفتند وی دچار ترس و اضطراب شد و جنین خود را در مسیر سقط کرد و جنین از دنیا رفت.
#علی #علیهالسلام که در مسجد پیامبر حاضر بود دستور داد عُمر بندهای آزاد کند و دیه کامل جنین را بپردازد.
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹رابطه امام و فقیه در حکومت زیدیه
[حسین الناصر، نوه #امامزاده #ناصرالحق ؛
و فقیه، ابوجعفر هوسمی]
🔸در سندی جالب و مهم که از زیدیان منطقه گیلان و دیلم باقی مانده، آمده است که امام زیدیه در قرن پنجم #حسین_الناصر (۴۳۲ - ۴۷۲ قمری) که از نوادگان امام بزرگ زیدیه #ناصر_کبیر (متوفای ۳۰۴ قمری) بود، به ماموران حکومتی خود دستور داده بود که از ماهی صیادان، خُمس دریافت کنند.
🔸عالم برجسته زیدیه در آن زمان شیخ ابوجعفر هوسمی (متوفای ۴۵۵ قمری) با این تصمیم امام به شدت مخالفت کرده، تهدید نمود که اگر او از این تصمیم برنگردد به عنوان اعتراض از هوسم (رودسر کنونی؛ مرکز حکومت زیدیان در آن مقطع) مهاجرت کند.
🔸در پی این اعتراض، امام زیدیه از تصمیم خود عقب نشینی کرده و دستور داد ماهیهایی که به عنوان خُمس گرفته شده بود به صاحبانش برگردانند.
🔸از آن زمان به بعد در گیلان و دیلم رسم گرفتن خُمس از ماهی برافتاد!
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
🔹التذكرة الفاخرة في فقه العترة الطاهرة؛ کتابی مهم و کهن در فقه زیدیه
🔸التذکرة الفاخرة نوشته فقیه زیدیه یمن حسن بن محمد نحوی (متوفای ۷۹۱ قمری) یکی از قدیمیترین و مهمترین کتابهای فقهی زیدیه به شمار میرود که تا چند سال قبل تنها نسخههای خطی آن در دسترس بود. ولی اکنون متن تصحیح شده این کتاب در اختیار ما قرار دارد.
🔸در این کتاب یک دوره مباحث فقهی به صورت مختصر ذکر شده و در عین حال اقوال مختلف فقیهان زیدیه و آراء فقهی سایر مذاهب اسلامی همچون امامیه، شافعیه و حنفیه نیز دیده میشود.
🔸از نکات قابل توجه در این کتاب استفاده گسترده از منابع فقهی زیدیان شمال ایران و ذکر فتاوای امامان و فقهای بزرگ زیدیه ایران همچون #ناصر_کبیر، ابوالعباس حسنی، مویدبالله هارونی، ابوطالب هارونی و... است.
🔽⤵️
https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
بررسی_انتفادی_دیدگاه_ها_در_باره_مذهب_ناصر_کبیر.pdf
503.4K
🔹مقاله:
بررسی انتقادی دیدگاهها درباره مذهب ناصر کبیر و خاندان او
🔸نویسندگان: سید علی موسوی نژاد/ سید اکبر موسوی تنیانی
🔸منبع: مجله علمی پژوهشی تاریخ اسلام،سال شانزدهم، تابستان ۱۳۹۴، شماره ۲ (پیاپی ۶۲)
✅ https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
جناب علی موسوی نژاد:
🔹مسائل الناصریات، حاشیهای بر فقه زیدی ناصریه
🔸سید مرتضی دانشمند نامدار شیعه متوفای ۴۳۶ قمری در تالیفی ارزشمند با نام مسائل الناصریات، دیدگاههای خود و شیعه امامیه را در ۲۰۷ مساله فقهی با آراء جدّ مادریش ناصر کبیر، پیشوای صاحب مکتب زیدیان شمال ایران مقایسه و در مواردی آراء مکاتب فقهی اهل سنت را نیز ذکر کرده است.
🔸ناصر کبیر یا ناصر الحق حسن بن علی از نوادگان امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) بود که در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم هجری، رهبری شیعیان زیدیه را در گیلان و دیلم و طبرستان برعهده داشت و در سال ۳۰۴ قمری در شهر آمل درگذشت.
🔸سید مرتضی و برادرش سید رضی جامع نهج البلاغه، از طرف مادر به ناصر کبیر منسوب هستند؛ چه اینکه مادرشان فاطمه دختر حسن پسر احمد پسر ناصر کبیر است.
🔸برخی نوسندگان از تجلیل سید مرتضی در مقدمه این کتاب از جدّش ناصر، برداشت کردهاند که ناصر شیعه #امامیه بوده
در حالی که این یک خطای آشکار است که علاوه بر دلائل و قرائن بیشمار دیگر، با مراجعه به متن همین کتاب و ملاحظه فتاوای #ناصر نیز زیدی بودن وی و تفاوت مذهب او با #امامیه روشن میشود.
✅ https://t.me/Ali_MousaviNejad
🆔 @Ali_MousaviNejad
❌🌹☘ اینجانب در مقام تایید تام نظرات جناب دکتر علی موسوی نژاد نیستم
و بر اساس دلایل خود
که حاصل بیش از ۲۰ ماه تحقیق درباره #امامزاده #ناصرالحق است
به #امامیه بودن مذهب ایشان باورمند هستم
و بیان کلام جناب دکتر موسوی نژاد و دیگر محققین گرامی، برای جامع بودن مطالب کانال و آوردن نظرات مخالف و موافق است.
به امید روزی که بقعه متبرکه این مروج بزرگ تشیع، (به واسطه نگرش اشتباه مردم، و #زیدی دانستن ایشان) اینچنین #خلوت نباشد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@naserolhagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایت #امامزاده #ناصرالحق 🌹
از جدّ بزرگوارشان
#امام_سجاد علیه السلام 🌹🍀
حديث و آيات: #تفسير_مرگ
عنه عليه السلامـ لمّا سُئلَ عنِ المَوتِ:
لِلمؤمنِ كنَزعِ ثِيابٍ وَسِخَةٍ قَمِلَةٍ ، و فَكِّ قُيودٍ و أغلالٍ ثَقيلَةٍ،
و الاستِبدالِ بأفخَرِ الثِّيابِ و أطيَبِها رَوائحَ، و أوطَأَ المَراكِبِ، و آنَسِ المَنازِلِ؛
و للكافِرِ كخَلعِ ثِيابٍ فاخِرَةٍ، و النَّقلِ عن مَنازِلَ أنيسَةٍ،
و الاستِبدالِ بأوسَخِ الثِّيابِ و أخشَنِها، و أوحَشِ المَنازِلِ، و أعظَمِ العَذابِ .»
امام زين العابدين عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه مرگ چيست؟ ـ فرمود :
براى مؤمن چون بركندن جامه هايى چركين و شپشى از تن است و از هم گسستن كُند و زنجيرهاى گرانبار
و جايگزين كردن فاخرترين و خوش بوترين جامه ها و راهوارترين مركب ها و امن ترين منزل ها.
و براى كافر به منزله بركندن جامه هايى فاخر از تن و منتقل شدن از منزل هايى امن
و جايگزين كردن آنها به كثيف ترين و خشن ترين جامه ها و وحشتناك ترين منزل ها و بزرگترين عذاب است.
پ.ن: [معاني الأخبار : 289/4]
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@naserolhagh
|در این کانال، مطالب و پژوهشهایی پیرامون کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم(ع) و ناصر کبیر اطروش منتشر میشود|
https://t.me/TafsirHasanAskariUtrush
کانال دیگر
https://t.me/SulaymibnQays
امامزاده ناصرالحق مروّج تشیّع در شمال
|در این کانال، مطالب و پژوهشهایی پیرامون کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم(ع) و نا
مقاله منتشر شده جدید، در شماره ۱۹ مجله تفسیر پژوهی:
.
ترجمه و بررسی رجالی محمد بن قاسم استرآبادی
.
کاظم استادی
.
فایل مقاله👇
http://quran.azaruniv.ac.ir/article_14637_3c10cc6172592354ae8c727f51c043dc.pdf
.
چکیده:
تمام کتاب کنونی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) و نیز بخش قابل توجهای از روایات کتاب احتجاج منسوب به طبرسی، به نقل از یک راوی، با نام «محمد بن قاسم جرجانی» یا «محمد بن ابیقاسم استرآبادی»، معروف به «ابیالحسن جرجانی مفسر» است. این شخص در منابع رجالی و تراجمی شیعه امامیه، مجهول میباشد، و اطلاعات قابل توجهی از وی، بیان نشده است؛ پس لازم است این راوی، شناسایی و ترجمه شود. این کار چندین فایده دارد: اول اینکه، تکلیف کتاب تفسیر و بخشی از احتجاج، از نظر هویتِ رجالی راوی آنها روشن میشود. دوم اینکه، تاریخ نقل و انتقالات این کتابها، گویا میگردند. سوم اینکه، ممکن است برخی از مناقشات پیرامون این دو کتاب مرتفع، و یا از آن سو، مناقشات جدیدی ایجاد گردند. بنابراین اکنون مهم است پرسیده شود:
1ـ آیا «محمد بن قاسم جرجانی» یا «محمد بن ابیقاسم استرآبادی» یک شخصیت هستند؛
و اسامی دوگانه، بر اثر تصحیف ایجاد شدهاند، یا خیر؟
3ـ چه اطلاعاتی در دیگر منابع غیر رجالی و تراجمی از ایشان وجود دارد؟
4ـ تاریخ و ترجمه این راوی تفسیر، چگونه است؟
پژوهش حاضر، به وسیلۀ برخی اطلاعات و شواهد جنبی، به بررسی تاریخ و ترجمه ابوالحسن جرجانی مفسر پرداخته است؛ تا حتیالامکان، شرح حال و بررسی رجالیای از وی ارائه دهد.
.
کلیدواژهها:
تفسیر عسکری، ابوالحسن جرجانی، محمدبن ابیقاسم، روایات صدوق، زیدیه.
https://t.me/TafsirHasanAskariUtrush
مقالات عسکری
فقیر، چندين مقاله علمی - پژوهشی راجع به تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) انجام دادهام؛ که عناوین برخى از آنها جهت اطلاع عزیزان، تقدیم میشود:
.
۱- در جستجوی ابوجعفر الحسینی العلوی مرعشی
۲-شرح حال و زندگانی ابوجعفر مرعشی
۳- معرفی و بررسی کهنترین نسخه خطی تفسیر عسکری
۴- گزارش شکلی اسناد تفسیر امام حسن بن علی عسکری و نقد و بررسی آن
۵- بررسی رجالی راویان اسناد تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) تا شیخ صدوق
٦- بررسی رجالی راویان اسناد تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) از شیخ صدوق تا عسکری اطروش
٧- ترجمه و بررسی رجالی محمد بن قاسم استرآبادی
٨- تجزیه و تحلیل محتوای داستانهای راویان تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
٩- استنادسنجى و اعتبارسنجى تفسير عسكرى
١٠- شناسایی مؤلف تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
١١- معرفی آثار قرآنی ناصر للحق اطروش با تأکید بر تفسیر او
۱۲- بررسی رجالی حسن بن علی عسکری اطروش، صاحب تفسیر عسکری
١٣- مأخذشناسى حسن بن على ملقب به ناصر كبير اطروش
١٤- مأخذشناسى پيرامون تفسير منسوب به امام حسن عسكرى(ع)
https://t.me/TafsirHasanAskariUtrush
❌🌹☘ اینجانب در مقام تایید تامّ نظرات جناب کاظم استادی نیستم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@naserolhagh