eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
979 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
الهادی
🔻دو موضوع از موضوعات گذشته مستقر شد؛ يکی از موضوعات، اسماء الهی و ظهور و تجلّی آن‌ها و ارتباط و نياز لحظه‌به‌لحظه‌ی انسان به اين باب پُرخيروبرکت است. عدم اطّلاع از خواصّ آن‌ها، عدم اطّلاع از کيفيّت ارتباط با آن‌ها، عدم اطّلاع از بيماری خودمان و استفاده‌نکردن از اين داروی حيات‌بخش، ما را محروم کرده است. اگر راجع به رسول خدا صلی اللّه عليه و آله نقل شده است که هر وقت مشکلی يا همّی پيش میآمد، حضرت رو به قبله می‌ايستادند و 18 يا 19 بار ذکر شريف «يا حیُّ يا قيّوم» را میگفتند و بعد فرج و گشايش می‌شد، برای اين است که آن‌ها خوب میشناختند و می‌دانستند چه زمانی، فصلِ توسّل به چه ذکری و چه اسمی از اسماء‌اللّه است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
الهادی
🔻بعضی در ترجمه‌ی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشته‌اند: «پروردگار من بر راه راست است.» شاید این ترجمه برای این آیه چندان مناسب نباشد. «علی» را به معنای «بَر» گرفته است. ترجمه گاهی سخت است. شاید به‌گونه‌ای دیگر بشود آیه را معنا كرد _ البتّه در ترجمه نمیتوان آن را گنجاند _ با این توضیح كه هر كس در هر طریقی باشد (و لو طریق غیر صحیح)، نمیتواند حضور حق‌تعالی را حس كند، بیابد و با او ارتباط برقرار كند. ادامه دارد... ‌
الهادی
#سلوک 🔻بعضی در ترجمه‌ی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشته‌اند: «پروردگار من بر راه ر
ادامه مطلب قبل... 🔻ما در طریق باطن دو صراط داریم: صراط حق و صراط باطل. صراط باطل، صراط تاریكی و شیطان است. خداوند می‌فرماید: وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ؛ (و كسانى كه كافر شدند دوستان و كارسازانشان طاغوت هايند، آن‌ها را از روشنايى به تاريكى مىبرند. بقره، 257) شیطان، صراط تاریكی و صراط ظلمت است. خدای متعال را آنجا نخواهی یافت، ارتباطت با او برقرار نخواهد شد، دستت به كسی نخواهد رسید؛ ولی در صراط حق، بله، میشود با او ارتباط برقرار کرد. در این آیه حضرت هود شاید بخواهد بفرماید كه پروردگار من در طولِ صراط مستقیم و در جای‌جای آن حضور دارد و هرجا خواستی، خدای مرا خواهی یافت. از مراحل اوّلیه‌ی ایمان تا مراحل نهایی آن، حضور او را حس خواهی كرد و او را خواهی یافت. کلمه‌ی «عَلى» در این‌جا به معنای «استعلاء» است: «زیدٌ علی السطح»؛ یعنی زید روی پشت‌بام است؛ پس «عَلی» در این آیه این‌گونه معنا میشود كه حضور حق‌تعالی در طولِ صراط مستقیم برای مؤمنین، محسوس و دست‌یافتنی است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻بعضی از آیات قرآنی هست كه اگر انسان آن‌ها را تكرار كند، گاهی همین طور كه خوابیده، لطایف قرآنی به طرف او هجوم می آورد؛ منتها نمیشود آن لطایف را گرفت و محصور كرد. باید آن‌قدر آمادگی پیدا كنی كه بتوانی خودت به صورت دائم آن‌ها را نگه داری. اگر بخواهی آن لطایف را بنویسی و روی آن‌ها شعار دهی و ... این كارها معنا ندارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻آن چه كه ما از آن در اجتماع به عقل تعبير مي كنيم معلوم نيست عقل واقعی باشد بلكه شايد اين عقل معاش يا شاخه اي از درك مسائل عرفي باشد؛ 🔹بهترين تعبير براي عقل آن است كه در روایات آمده : «العقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ» یعنی عقل آن است که بوسیله آن عبادت و بندگی خدا بشود. اين عقل است. عقل یعنی درك عميق از آن چه كه هست و حقيقت دارد نه آنچه كه تصور و تخيل مي شود و من آنها را موجود و مهم مي بينم. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸گپ: Gap.im/nasery_ir 🔹ایتا: Eitaa.com/nasery_ir 🔸سروش: Sapp.ir/nasery_ir ‌ ‌
🔻معنای آیه «ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها»: ظاهراً «ناصیة» جلوی پیشانی را میگویند. ناصیه‌ی انسان، کنایه از اراده و تصمیم او است. برای فکرکردن و به نتیجه‌رسیدن، مرسوم است دست را روی پیشانی میگذارند؛ ولی ناصیه، آن قسمت جلوی پیشانی است كه حق‌تعالی ناصیه‌ی همه‌ی افراد را در مُشت دارد؛ یعنی به هر طرف بخواهد، انسان را می‌برد؛ منتها «اَبَی اللّهُ اَن یجری الامورَ الّا بأسبابها»؛ (رک: بصائر الدرجات، ج1 ؛ ص6،) خداوند از انجام کارها جز به وسیله‌ی اسباب، اِبا و امتناع دارد. بله، یک وقت شخصی خودش را مبتلای به عذاب یا بیماری میكند یا به خودش بدی می‌كند، آن بدی نه اینكه مستقیم از ناحیه‌ی حق‌تعالی به او رسیده باشد؛ ولی رفتن او به سمت بدی، از قدرت خدا هم خارج نیست، ناصیه اش به دست خدا است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻امیرالمؤمنین علیه السلام استفاده زیبایی از این آیه كرده اند كه جزء معمّاهای قرآنی به‌حساب می‌آید. حضرت در این آیه، «دابّة» را به‌معنای جنبده نمیگیرند؛ بلکه «دابّة» را دال و الف و باء و هاء میگیرند. بعضی از ابواب علوم اصلاً در اینجا وجود دارد؛ یعنی قرآن این مراعات را هم كرده است، شاید خداوند دل كسی را روشن كند تا بفهمد. ناصیه‌ی «دابّة»، «دال» است؛ یعنی اگر لفظ «دابّة» را در نظر بگیریم نه معنایش را، ناصیه‌ی دابّة، حرف «دال» میشود. پس این‌گونه می‌شود: «هو» اذا اخذ بناصیة «دابة»، یعنی دال را در خودش بگیرد، «هود» درمی آید. و این جزء معمّاها است كه خداوند در سوره هود با این تعبیر لطیفِ معمّاگونه این‌طور فهمانده است كه این سوره، سوره‌ی هود است. مرحوم نراقی این روایت را نقل كرده است. این معمّای قرآنی است كه در سوره هود اسم آن سوره هم خود هود درمی آید. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
الهادی
* 🔻شيطان براي انبياء ظاهر مي شد. براي حضرت موسي عليه السلام ظاهر شد و چيزي به ايشان گفت. حضرت موسي عصايشان را به طرف شيطان پرت كردند، شيطان يك خنده اي كرد و گفت: «يا موسي انّي لاأخشي العصي و لكن اخشي قلباً فيه صفا» یعنی ای موسی من از عصی نمی ترسم اما از قلبی که در آن صفا باشد می ترسم. 🔹 مومن در اعمال حج رمي و رجم می كند؛ همانطور که حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل علیهما السلام شيطان را رمي كردند و اين قاعده شد كه اي مسلماني كه مي خواهي به حقائق ايمان برسي، بايد به مرحله اي برسي كه وقتي شيطان برايت تجسم و تمثل پيدا كرد، آن قدر از او متنفر باشي كه بي اختيار دست به سنگ شوي و با شديدترين وسيله اي كه ميتواني تنفرت را اظهار كني. ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
الهادی
🔻دوستی داشتیم به نام مرحوم آقای طیّاره، خدا رحمتشان كند. ایشان خادمی را دیده بود كه به آخوند كاشی خدمت كرده بود. از قول این خادم نقل میكرد كه فلان آقا برایم گفت: یک روز خدمت آخوند كاشی رسیدم، ایشان بیمار بود. مقداری آش برای ایشان بردم، چون سینهشان درد میكرد. سؤال كردم: «آقا! گاهی در نماز یک حركتی ناخودآگاه به شما دست میدهد. این چیست؟» قبلا سه‌چهار بار این سؤال را پرسیده بودم و ایشان جواب نداده بودند و فرموده بودند: «در این كارها دخالت نكن.» می‌گفت: آن روزی كه آش بردم، نشستم. ایشان آش را خوردند و سینهشان کمی گرم شد. فرمودند: «تو سه‌چهار بار این سؤال را پرسیدهای. حالا هم پرسیدی، بگذار جوابت را بدهم. من نماز خودم را اول وقت میخوانم؛ امّا در نمازهای مستحبی، گاهی حالت جذبهای به من دست میدهد که در اختیار خودم نیستم و این حرکت‌ها در نماز به‌خاطر همین حالت است.» ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
الهادی
* 🔻راجع به برخی از اصحاب حضرت سيدالشهداء علیه السلام بعضي از اهل تاريخ اینطور نقل مي كنند كه او غلام فلان كس بوده و جایگاه او را پایین جلوه می دهند؛ در حالی که در بين اصحاب حضرت يك نفر ضعيف نمي توان پيدا كرد؛ همه آنها الگوي بلند معنوي هستند. نوجوان ده، چهارده ساله شان در مقابل آن همه دشمن می ایستد و رجز مي خواند که: اميري حسين ونعم الأمير. 🔹جنس اصحاب حضرت، طلائي بوده و در آخرين حد ارتقاء بوده اند. خداوند آنها را در ايام محرم دور هم جمع كرد و پروانه شمع وجود حضرت سيدالشهداء شدند و حضرت آن جملات زيبا را راجع به اصحابشان فرمودند كه: با وفاترين ونيكوترين اصحاب هستند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
الهادی
🔻حضرت هود علیه السلام در سوره هود می فرماید: إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیم؛ (همانا پروردگار من بر راه راست است.هود، 56) گاهی در ترجمه میگویند که پروردگار من، بر راه راست است. شاید معنایش این باشد كه اِشراف و حضور حضرت حق، در طول صراط مستقیم خواهد بود و مؤمنی كه در این مسیر است، هر كجا دستش را به سمت حق‌تعالی بلند كند، حضور او را حس خواهد كرد، ارتباط ایجاد خواهد شد و بهره خواهد برد. در یک مرتبه پایین‌تر، حضور امام زمان علیه السلام در هر صراطی نخواهد بود. در هر جایگاهی، اصلاً حال توسّل و ارتباط برای فرد پیدا نمیشود. اگر خواستی حضرت را درک كنی، بله در مسجدالحرام و مسجدالنبی امكانش هست و نیز در تمام مکان‌های مقدّس آن ارتباط قلبی ایجاد می‌شود؛ ولی بعضی مکان‌ها، مکانی نیست كه شما بخواهید دنبال امام زمان علیه السلام بگردید. اگر در مسجد جمكران یا مسجد سهله در پی حضرت باشی، شاید بشود در آن مکان‌ها حضرت را زیارت کنی؛ ولی _ پناه به خدا_ در یک مجلس معصیت، نمیتوانی امام زمان علیه السلام را بیابی. خدای متعال هم همین طور است، حضور و اِشراف او و ارتباط انسان با او، در صراط مستقیم است، در صراط نور است و در طریق ایمان است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
🔻گفتاری مهم از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در مورد چینش اسرارآمیز حروف قرآن. 🔹برای مطالعه این گفتار به لینک زیر مراجعه فرمایید:👇👇👇 http://bonyadhad.ir/11614
الهادی
🔻در ابتدای سوره می‌فرماید: كهیعص ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّک عَبْدَهُ زَكَرِیا؛ ([اين] يادكرد بخشايش پروردگار توست بر بنده خود، زكريا. مریم، 1و2.) ابتدا با ذكر رحمت ربّ شروع میكند. این هم از لطایف قرآنی است كه مراتب را بفهماند و اینکه در یک سوره می‌خواهد اهمّیت را به كدام طرف ببرد. اینجا میخواهد اهمّیت را به رحمت رب بدهد. رحمت رب بود كه زكریا را گرفت و او را زكریا كرد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
🔻خدای متعال بشر را به‌گونه‌ای آفریده كه دائم درصدد الگوگیری است، یا حق یا باطل، یا نور یا ظلمت. این كار (الگوگیری) در وجود بشر هست. بعضی انسان‌ها در درون خود اندوخته های باطلی دارند و قوانینی در نفوس آن‌ها حاكم است كه توحیدی نیست. آنان ارزش‌هایی برای دنیا قائل‌اند كه حقیقی نیست. وقتی خداوند متعال، آن حكیم مطلق، همه‌ی دنیا را قلیل میشمارد، ( قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليل) ما واقعاً چقدر میتوانیم این را بپذیریم؟! معمولاً اهمّیت امور دنیایی در نظر انسان، بیش از اندازه ای است كه با آن، امور ضروری خود را رفع كند. این‌ها قواعد باطلی است که در جان ما حاکم است. گاهی بر اثر دنیاطلبی به خصوص در حین غلیان شهوات، حالت جنون به افراد دست میدهد و به طور کلی ارزش‌ها و اولویّت‌های انسان تغییر می‌کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻یكی از موانع و سدهای بزرگی كه بعضی گرفتار آن هستند، این است كه در خیابان، فكر خود را هم نمی‌توانند حفظ کنند؛ به مجرّد برخورد با یک فرد، قوّه‌ِی واهمه‌ی آن‌ها تحریک می‌شود و به‌هم می ریزد. این‌ها قواعد باطلی است كه وجود انسان را فراگرفته است و تا زمانی که این قواعد، در وجود انسان هست، نمیتواند آزاد باشد. این‌ موانع، قلب را شوره زار و لجن‌زار کرده است. زمانی حكمت در قلب می‌روید كه این شوره زارها نباشد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌