* #نبی_اکرم #امیرالمومنین
💠 اتحاد روحانی پیامبر و امیرالمؤمنین
🔻 ارتباط [با اهل بیت علیهم السلام] راه دارد. شما نگاه کنید، مبعث رسول خداست؛ ولی زیارت مخصوصه امیر المؤمنین (ع) وارد شده است. این به خاطر اتحاد روحانی است. انسان میخواهد به رسول خدا کانال بزند، باید سراغ آقا امیر المؤمنین برود. حساب و کتاب دارد.
🔸 از طرف دیگر، برای زیارت آقا امیرالمؤمنین سفارش شده: چون به رواق رسیدی بگو: «السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَمِینِ اللَّهِ عَلَى وَحْیهِ وَ عَزَائِمِ أَمْرِهِ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتَقْبَلَ وَ الْمُهَیمِنِ عَلَى ذَلِک کلِّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ السَّکینَةِ السَّلَامُ عَلَى الْمَدْفُونِ بِالْمَدِینَةِ السَّلَامُ عَلَى الْمَنْصُورِ الْمُؤَیدِ السَّلَامُ عَلَى أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ. کامل الزیارت /۴۲»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، ایتا و واتساپ:
👉🏻 b2n.ir/alhadi
#اکل_طیب
🔻 در دعاها میخوانیم که «اللهم ارزقنی رزقاً حلالاً طیبا»، حلال به یک معناست و طیب به معنای دیگری است.
🔸 غذای طیب، غذای گوارایی است که وقتی وارد فضای دهان میشود، دهان [حس چشایی] بتواند آن را بشناسد.
🔹 انسان نمیتواند با غذاهای مرکب با ترکیبات مختلف ارتباط برقرار کند. میخورد؛ ولی خوردنی که حدود مشترک با یک حیوان است. سیر میشود و مشکلی از آن ناحیه ندارد ولی درک انسان بالاتر است، ارتباطش بالاتر است و طبع او مستقیمتر است. باید بتواند ارتباط برقرار کند و از خود فضای کام ارتباط شروع میشود و باید بتواند این غذا را ترجمه کند.
🔸 ممکن است یک غذایی حلال باشد، اما طیب نباشد، یا محکوم به حلیت باشد اما طیب نباشد.
<کد 4334>
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#طبایع #طب #اکل_طیب
🔻 وقتی یک حیوان مثل یک میمون یک بیماری خاصی پیدا میکند، در بیابان راه میافتد و حسهای او به او میگویند که کدامیک از این گیاهان برای درمان این بیماری به او کمک خواهند کرد.
🔸 در بعضی از موارد آن هوش و زکاوت را نشان نمیدهد و در خیلی از موارد هم نشان میدهد. مهم این است که در ساختار خودش یک ساختار تام و تمامی است که تا بیماری پیدا کرد، حس او به او میگوید که برگ این گیاه برای این موقعیت تو خوب خواهد بود.
🔹 در مورد مار هم میگویند وقتی چشمان مار ضعیف میشود، شروع به رفتن میکند و به گیاهی مثل گیاه رازیانه برخورد میکند تشخیص میدهد که برایش خوب است و به هر نحو استفاده میکند و مشکل خود را برطرف میکند.
🔸 چه میشود که یک حیوان به گونهای در ساختار تعریف شده خود و ارتباط با خودش به گونهای است که در زمان بیماری، طبعش به او میگوید که چه گیاهی او را درمان میکند؟!
🔹 ما باید در این قضایا توجیه شویم. الان طبایع بههم ریختهاند. شما فکر میکنید انواع غذا و ترکیبات جدید کم در آن آفت هست؟
🔸 انسان به گونهای ساخته شده که سلامت طبع از اولویتهای اوست و غذایی که میخورد، درون و نفس او باید بتواند این غذا را ترجمه کند.
<کد 4334>
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #سلوک
🎥 حتی اگر به مقصد نرسیم...
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#علم_اخلاق
🔻 ایجاد ترکیب و ارتباط علم اخلاق با طب نه اینکه از نظر علمای متأخر ایجاد شده باشد، آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را تشبیه میکنند و میفرمایند «طبیبٌ دوّار بطبه»،( نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص 156)
🔸 ارتباط اینها با هم زیاد است. موضوع پزشکی، بدن است. «موضوعُ کلُ علمٍ مَا یُبحَثُ فیه عَن عَوارِضِه الذَّاتیه»، [موضوع هر علم آن چیزی است که در آن علم از عوارض ذاتی آن بحث می شود] موضوع پزشکی بدن انسان است. «یبحث فیه عن عوارضه الذاتیه» یعنی در علم پزشکی از بیماری و صحت که عارض بر بدن می شود صحبت می شود. پزشکی به صورت خلاصه اگر بیان شود، همان نگاهداری صحت و دفع مرض و رفع مرض است.
🔹 اما در موضوع اخلاق ما «نفس» را داریم. آن هم «یبحث فیه عن عوارضه الذاتیه» است، منتهی در آنجا دیگر مسئله بیماریهای جسمی نیست و مسئله بیماریهای خوی و خلق و سجایا و شخصیت و شاکله هست، همه اینها تعابیری است که به ساختار انسانی میگویند.
<کد 4334>
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#تربیت #خانوادگی
🔻 یک معلم مکتبداری، در ادای حرف لام مشکل داشت، میخواست به بچهها الفبا یاد بدهد. می خواست به بچه ها الف را یاد بدهد الف را میگفت: انف. میگفت: بگویید انف.
🔸 بعد میگفت من که میگویم: انف، شما نگویید انف، بگویید انف. نمیتوانست الف را به آن بچهها بفهماند؛ چون خود او مخرج لام نداشت. یعنی میخواست بگوید که بگویید: الف.
🔹 این حقیقتی است - پناه به خدا میبریم - خیلی از ما کاستیهایی داریم اما حالا که در مرکز یک مدیریت حتی مدیریت خانوادگی قرار میگیریم، خیلی میخواهیم آنها را سامان بدهیم، خود ما میگوییم: انف؛ اما میخواهیم که آنها بگویند: الف. ولی نمیتوانیم، مخرج لام نداریم. اما باز به آنها میگوییم اگر من این کار را کردم، نمیخواهد شما بکنید. اینطور نمیشود.
<کد 1265>
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir
#حفظ_قرآن #قرآن
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 www.al-hady.ir
#الگو #سلوک #اهل_بیت
🔻 اگر حرکتی واقعا در انسان بخواهد آغاز شود و این اتصال و این تهذیب و تخلّق به کمالات، حقیقتی داشته باشد و انسان هم بتواند در مسیر آن قرار بگیرد، طبعاً نیاز به الگو دارد و انسان باید به این الگوها وصل باشد.
🔸 در بین الگوهای ارائه شده جایگاه اهلبیت(علیهم السلام) من البدو الی الختم مرتفعترین جایگاه است؛ من البدو یعنی از زندگی مادی گرفته که این بزرگواران خودشان را در دنیا حاضر کردهاند و خدای متعال برای آنها و در بین مردم جایگاه بلندی تعریف کرد.
🔹 الی الختم یعنی جایگاهی که هر بشری به قدر قوة البشریه بتواند در سماوات و بهشت و کمال و تقرب به حق تعالی ارتفاع پیدا کند که در همه اینها جایگاه اهل بیت علیهم السلام در بالاترین قله تعریف شده است؛
🔸 چنانچه خداوند متعال شب معراج را از حیث تقرب نبی اکرم صلی الله علیه و آله چنین توصیف فرمود: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَينِ أَوْ أَدْنَى» ( تا به اندازهى دو كمان يا نزديكتر گرديد.) (نجم، ۹). معرفی میکند.
<کد 818>
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
💠 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
❁• تلگرام: t.me/nasery_ir
❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir
❁• واتساپ: www.al-hady.ir