eitaa logo
الهادی
22هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
995 ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستورالعملی برای برآورده شدن حاجات 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 خداوند متعال در قرآن در مورد اخلاق نبی اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» (و به راستى تو بر خلق و خوى بس بزرگى هستى‏ (قلم، ۴)) 🔸 خلق عظیم یعنی ساختارت بزرگ است. خیلی تفاوت هست بین کسی که وسعت وجودی در تمام ابعاد داشته باشد با افراد دیگر؛ 🔹 تمام لطماتی که ما می‌خوریم برای تنگی و کوچکی و حقارت ما است. «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»، به یک عبارت خُلُق، جمع خَلْق و خُلْق است که به معنی ملکات نفسانی است. ملکات همان ها هستند که در موردش می فرمایند «یصدر الأفعال عنها بسهولةٍ.» (یعنی ملکه آن است که افعال به راحتی از آن صادر می شوند). این عظیم را باید در آنجا معنا کرد که چه تفاوتی می‌کند. 🔸 قرآن خلق پیامبر(ص) را عظیم می‌داند. خُلْق، حسن السیره است، نه فقط «سلام علیکمِ» زیبا. به روابط عمومی خوب، حسن خلق نمی‌گویند. اشتباهی که برداشت شده، تصور می‌شود که حسن خلق، یعنی روابط عمومی خوب. روابط عمومی خوب یکی از ابعاد حسن خلقی است که حکایت می‌کند این شخص از جهت باطنی به اعتدال رویّه رسیده است و در ضمن هم خوشرو است، 🔹 اما خوشرویی تمام حسن الخلق نیست یا خلق الحَسَن نیست، تازه بین حُسن الخلق و خلق الحَسَن شاید تفاوتی باشد. به‌هرحال خلق حَسَن یا به یک اعتبار حُسن الخلق، ساختار شخصیتی سالمی است که از افراط و تفریط درآمده باشد.‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن در مورد استغفار می فرماید: «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» (انفال:۳۳)( ولی (ای پیامبر!) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار می‌کنند، خدا عذابشان نمی‌کند.) 🔸 خداوند آیت الله کشمیری قدس سره را رحمت کند، این آیه را خیلی می خواند و می فرمود استغفار چقدر مهم است که عدل رسول خدا شمرده شده است. 🔹 باز قرآن در مورد استغفار در جای دیگر می فرماید: يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ (هود:۵۲)(و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید.) پس استغفار با توبه فرق می کند. استغفار جاده را صاف می کند و در را باز می کند و توبه بازگشت است. ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گوشت یا چیزی را که مؤمنین در برزخ و قیامت می‌خورند لذت آن‌ با این‌جا فرق دارد. 🔸 ذائقه‌های ما ناقص است و ما مانند کسانی می‌مانیم که پلاستیکی روی زبان آن‌ها کشیده شده است؛ الآن هستند کسانی که تلخی را حس نمی‌کنند، بو را حس نمی‌کنند، داغی را حس نمی‌کنند. 🔹 یکی از رفقا می‌گفت یک جایی بودیم، یک بنده‌خدایی که دهانش داغی را حس نمی‌کند آنجا بود؛ قبل از افطار کردن، شیر آورده بودند و این شیر خیلی داغ بود، او که داغی را حس نمی‌کرد لیوان شیر را برداشته بود و بلافاصله سر کشیده بود، کناری او هم خورده بود که دهان او سوخته بود و اعتراض کرده بود که چرا به من نگفتی که داغ است؟! گفته بود من حس نمی‌کنم. 🔸 در همین دنیا هم بعضی‌ها حس نمی‌کنند، بعضی‌ها کم حس می‌کنند. یکی از حواس خمسه‌ی ظاهره حس چشایی است، تلخی، شوری که در قسمت‌هایی از زبان یا کام به کار گرفته شده است، بعضی وقت‌ها همان قسمت باطل می‌شود. 🔹 بعضی‌ها بر اثر غلبه‌ی رطوبت یک بخشی از آن را حس نمی‌کنند یا تندی را یک نفر مصرف می‌کند که هشتاد درصد اذیت می‌شود؛ همان مقدار را دیگری مصرف می‌کند ده درصد اذیت می‌شود؛ 🔸 چون برداشت‌ها از واقعیت‌ها متفاوت است. کانال رسیدن غذا یا خوراکی‌ها به باطن متفاوت است؛ تازه کل اقتضاء بشریت این است که ما مثل کسی می‌مانیم که زبان ما را یک پلاستیک کشیده باشند، طعم ها را درست متوجه نمی‌شویم، 🔹 ولی در برزخ و قیامت، اتصال و ارتباط حس چشایی با تمام زوایا برقرار است و لذتی که از خوراکی‌ها می‌برد فرق می‌کند.‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موضوع: صبوری 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 مدیریت، اعم از مدیریت سیاسی یا اجتماعی، حسی است که از زیرمجموعه‌های اخلاق است؛ به این دلیل که نفس، ابعادی در درک محتوا [و قواعد مدیریت] دارد و می‌توان نفس را برای درک آماده کرد و همچنین ممکن است اموری عارض شود که بر روی آن درک، سرپوشی قرار دهد. 🔸 ممکن است شخصی، در تخاطب با شخص مقابلش ناتوان گردد و انتقالِ فکر به او صورت نگیرد و در مقام جواب، توانایی انتخاب گزینه‌های بهتر را نداشته باشد. این‌ها همه به زیرمجموعه‌های اخلاق و تهذیب نفس مربوط می‌شود. <کد 817‌> ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 یک روش درمان مسائل اخلاقی، روش جامع‌السعاداتی است. روش جامع السعاداتی و سبک مرحوم نراقی که البته قبل از ایشان هم بوده است اقتضاء می‌کند که در هر صفتی، افراط، تفریط و اعتدال را بیان کنیم. 🔸 فرض کنید قوه غضبیه، قوه‌ای موجود در نفس آدمی است و افراطی دارد که نام آن تهوّر و بی‌باکی جنون‌آمیز است. مثل فردی که از شدت ناراحتی خودش را به ماشین می‌زند. این افراط غضب است. 🔹 همچنین قوه غضبیه تفریطی دارد که طرف هیچ استفاده‌ای از غضب نمی‌کند و تبدیل به جبن و ترس می‌شود، این تفریط در این قوه است و اعتدالی دارد که شجاعت است. 🔸 این روش تلاش برای رساندن قوا به حال اعتدال یک روش از روش‌های درمانی است اما سوال این است که آیا این آخرین درمان است یا روش‌های درمانی بهتری هم هست؟ ‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 www.al-hady.ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موضوع: شکستگی مومن 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه ▪️ به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 سزاوار است هر کدام از ما بعد از مدتی به نحوی خودش را پیدا کند و با خودش آشتی کند و از آن سرگشتگی بیرون بیاید. 🔸 ما الان حتی برای این تصور هم مشکل داریم که انسان چگونه خودش را پیدا خواهد کرد. ولی ان‌شاءالله می‌توان به این حد رسید. 🔹 ما الان از همه حیث گم‌گشته هستیم و با خودمان هیچ آشنایی نداریم. حس‌هایمان جوابگو نیستند، گیرنده‌هایمان معیوب هستند، گیرنده‌های فضای خارجی چه در امور معنوی و چه غیر آن اینطور هستند و میزان نداریم. 🔸 یک مثال می‌زنم: فرض کنید هر کدام از ما با یک فرد آشنا یا ناآشنا مواجه می‌شویم، یکی از حس‌های ما به نام قوه باصره، یک عکسی از او می‌گیرد و به نفس و خیال و حافظه منتقل می‌کند. همه ما به مجرّد این برخورد، یک برداشتی از طرف مقابل خواهیم داشت؛ اینکه خوب یا بد است و یا نسبی تعریف خواهد شد که خوشم آمد، بدم آمد. 🔹 آیا اصلاً این میزان در ما قابل اعتماد هست؟ ما اگر خواستیم میزان خودمان را اصلاح کنیم، باید چه کاری بکنیم؟ چقدر اطلاعات و حکمت باید داشته باشیم، چقدر روشنایی، ایمان داشته باشیم؟ 🔸 اینکه نمی‌شود که وقتی انسان در برخورد با یک نفر از او خوشش نیامد، او را متهم کند و بگوید حتماً او مشکلی دارد. اینکه حرف درستی نیست و میزان نیست. میزان باید عن علمٍ [یقینی و اطمینان بخش] و دقیق جواب بدهد و ما حداقل در چنین برخوردی که یکی از موارد متعدد روزانه ماست، میزان درستی نداریم و معلوم نیست که چه می‌کنیم. 🔹 این مسئله به دلیل گم شدن فضاهای ورودی و خروجی ذهنی ماست و ما باید این‌ها را بشناسیم. بخش معنوی آن جداست، بخش قابل کار در اخلاق هم جداست. ما باید از ابعاد مختلف کار کنیم. <کد 4334‌> ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ❁• تلگرام: t.me/nasery_ir ❁• ایتا: eitaa.com/nasery_ir ❁• واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ ‌ ‌