eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
185 دنبال‌کننده
532 عکس
43 ویدیو
22 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
موسسه البلاغ با همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، شرح حال و زندگی‌نامه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و هر یک ائمه معصومین را بطور فشرده و مختصر و با بیانی ساده و روان در مجلداتی تحت عنوان "سرچشمه‌های نور" منتشر کرده‌است. یکی از این مجلدات هم اختصاص به امام حسن عسکری علیه‌السلام دارد که تحت این عنوان است: "فرازهایی از زندگانی امام حسن عسکری" این کتاب کم‌حجم (۱۱۹ صفحه)، ۴ فصل دارد: ۱- زندگی و شخصیت اجتماعی و عبادی امام حسن عسکری ۲- مبارزات سیاسی امام حسن عسکری ۳- مقام علمی امام حسن عسکری ۴- مدایح و مراثی امام حسن عسکری
چاپ و نشر بین‌الملل
✅ «من خواب دیده‌ام»، رمانی تاریخی با موضوع «واقفیه»، به‌زودی منتشر خواهد شد 📝 فاطمه الیاسی که پیشتر با کتاب «تونل سوم» شناخته شده بود، این بار دست به خلق رمانی تاریخی زده تا مقطعی از تاریخ را پوشش دهد که کمتر بدان پرداخته شده بود. کتاب «من خواب دیده‌ام» نگاهی داستانی به جریان انحراف گروهی از شیعیان در دوران امام کاظم (علیه‌السلام) است که به واقفیه معروف شدند و از بیعت با امام رضا (علیه‎السلام) سر باز زدند. نویسنده در این رمان کوشیده دلایل و انگیزه‌های انحراف گروهی که به واقفیه موسوم بودند را با نگاه داستانی به نمایش بکشد. هرچند وقف و واقف تداعی کنندۀ مفاهیم مثبت در ذهن ماست، اما واقفیه این بار کاری با ذهنیت‎ها ندارد. هدف، حفظ منافع است با هر ترفندی! در دنیای آشفته‌‎ای که امام و حجت خدا در زندان حکومت عباسی محبوس است، بیرون از چهار دیواری نمور و تاریک زندان، اتفاقاتی در جریان است. امام هرچند در حبس باشد، باید راه ارتباطی با شیعیان خود پیدا کند تا طریق و مذهب جاودانی جدش را حفظ کند. وکیل و گمارده‎‌‌هایی که مورد تایید امام هستند، این مهم را بر عهده دارند. سوال‎ها و حرف‎های شیعیان را به گوش امام می‎رسانند و برای مردم از امام، جواب می‎گیرند. خمس و زکات اموالشان را می‎گیرند و به امانت نگه می‎دارند، تا روزی که امام از حبس ظلمانی حکومت رها شود؛ اما اگر امام رها نشود چه؟ اگر امام در حبس به شهادت برسد، تکلیف اموال کلانی که نزد وکلا جمع شده، چه می‎شود؟ وکلای مورد تایید امام، عالمان و شیعیان پاک و زلال حضرت که دلشان را به دریا زده‎اند و در خفقان حکومت عباسی خطر کردند تا با امام زمانشان ارتباط بگیرند، با اموال جمع شده چه خواهند کرد؟ دل بریدن از برق مدهوش کنندۀ سکه‎های طلا برای آن‎ها مثل آب خوردن است یا مثل جان کندن؟ با دومین اثر مستقل داستانی فاطمه الیاسی که در مراحل چاپ قرار دارد و در ۲۱۴ صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به زودی روانۀ بازار خواهد شد، همراه شوید و به دل تاریخ سفر کنید تا عاقبت و سرنوشت این اموال را ببینید. https://www.ibna.ir/fa/tolidi/313539
چاپ و نشر بین‌الملل
(تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی) 📚 کسانی که دستی در مطالعۀ مکاتب و شخصیت‌های عرفانی دارند، می‌دانند که پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی، نظرات گوناگونی وجود دارد. آقایان حجج اسلام سید محمدمحسن دعایی، مدیر عامل مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی و محمدحسن وکیلی، از اساتید حوزۀ علمیۀ مشهد، در شش برنامۀ تلویزیونی پیرامون اندیشۀ سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی علامه طهرانی صحبت کردند که متن این برنامه‌ها پیاده‌سازی و ویرایش شد و به همراه بیست و دو ضمیمه، به صورت یک کتاب درآمد. سید محمدمحسن دعایی در پیشگفتار کتاب، در تبیین هدف از انتشار این اثر، با اشاره به سیرۀ علامه طهرانی که در عین سلوک معنوی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم اشتغال داشت، عواملی از جمله کتوم بودن علامه، غرض‌ورزی برخی مخالفان و کم‌اطلاعی از تاریخ را باعث این می‌داند که برخی به نقد غیرمنصفانه و حتی اتهام و افتراء به آن مرحوم روی بیاورند. دعایی البته اذعان دارد که سؤالات و ابهاماتی برای تودۀ مردم و نخبگان هم در این رابطه وجود دارد و لذا سعی کرده تا به همراه محمدحسن وکیلی در یک مجموعۀ کامل تلویزیونی به کلیۀ شبهات و سوالات پاسخ دهد. بخش نخست این کتاب پیرامون مکتب عرفانی- فقاهتی نجف است که علامه طهرانی را هم باید در همین چارچوب شناخت. در بخش دوم مناسبات منصب ولایت فقیه و مقام انسان کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم و چهارم، ابعاد سیاسی، عرفانی و فرهنگی شخصیت علامه طهرانی تشریح می‌شود و در بخش‌های پنجم و ششم در مورد سیرۀ علاقمندان علامه طهرانی و شبهاتی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، بحث می‌شود. بخش انتهایی کتاب هم، همانطور که پیشتر اشاره شد حاوی ضمائم است و از جملۀ مهمترین این ضمائم، ضمیمۀ دوم، یعنی نامۀ علامه طهرانی به امام‌خمینی (ره) در مورد پیش‌نویس قانون اساسی است. 📌 کتاب «عرفان و سیاست؛ تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی»، تألیف آقایان محمدمحسن دعایی و محمدحسن وکیلی، حاصل همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی است که با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 70000 تومان به‌تازگی روانۀ بازار شده‌است. https://www.ibna.ir/fa/tolidi/313543
مطالعۀ کتاب‌های شرکت چاپ و نشر بین‌الملل پیرامون امام حسن عسکری علیه‌السلام در کتابخانۀ دیجیتال نور فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65685 فرازهایی از زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/63993 زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65911
🔖 شمارۀ تماس فروشگاه شرکت چاپ و نشر بین‌الملل جهت خرید کتاب: 021- 88912057 🔖 نشانی صفحۀ اینستاگرام فروشگاه: @nashrebeynolmelal
چاپ و نشر بین‌الملل
#معرفی_کتاب #زندگی_امام_حسن_عسکری 📚 کتاب زندگی امام حسن عسگری علیه‌السلام تألیف علی اکبر جهانی، توس
علم و معرفت امام به زبان‌های گوناگون 📚 نصیر، خادم حضرت می‌گوید: بارها شنیده‌ام که حضرت عسکری علیه‌السلام به زبان خادمان خویش با آن‌ها سخن می‌گفت که در میان آن‌ها رومی و ترک و غربی و شرقی وجود داشت. پس من از این ماجرا تعجب می‌کردم و با خویش می‌گفتم امام در اینجا زاده شد و کسی ندیده‌است که امام بدان سرزمین‌ها برود و کسی هم از آن سرزمین‌ها بدینجا نیامده‌است. سپس امام به من توجه کرد و گفت: محققاً خداوند حجت خویش را از میان دیگر مردم مشخص و معین کرده و به او معرفت هر چیزی را عنایت کرده‌است؛ ای نصیر بدان که امام زبان‌ها را می‌شناسد و به اسباب و حوادث آگاه است و اگر چنین نباشد بین حجت خدا و محجوج (کسی که برای او حجت آورده شده) فرقی نیست. برگرفته از ص ۶۱ کتاب
📚 کتاب «طواف عشق؛ بازنویسی واقعه»، کوشش دکتر محمدحسین رجبی دوانی است در جهت تلخیص و بازنویسی ترجمۀ مقتل مشهور «اللهوف علی قتلی الطفوف» سیدبن‌طاووس است که به تازگی با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 24000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شده‌است. رجبی دوانی در ابتدای کتاب به اقدامات خود در بازنویسی ترجمۀ این اثر اشاره می‌کند و حذف مقدمۀ مؤلف (سیدبن‌طاووس)، حذف اشعار مندرج در متن، حذف برخی روایات که مستقیماً به شرح وقایع و حوادث امام‌حسین علیه‌السلام مربوط نمی‌شد و همچنین حذف نام راویان را در جهت تلخیص متن ذکر می‌کند. مترجم همچنین تلاش کرده تا عبارات نسبت به ترجمه‌های قبلی کتاب لهوف، یعنی ترجمۀ عقیقی بخشایشی و مولوی‌نیا، ساده‌تر و روان‌تر شود. لهوف به سبب شخصیت برجستۀ مؤلف و نامدار بودن وی، در میان شیعه از اعتبار و شهرت خاصی برخوردار است. سیدبن‌طاووس در مقدمۀ کتاب، هدف از نگارش لهوف را عرضۀ مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی ذکر نموده‌است تا آنان را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آن‌ها بی‌نیاز گرداند.
چاپ و نشر بین‌الملل
#معرفی_کتاب #طواف_عشق 📚 کتاب «طواف عشق؛ بازنویسی واقعه»، کوشش دکتر محمدحسین رجبی دوانی است در جهت ت
📚 هلال‌بن‌نافع نقل می‌کند من از میان دو لشکر بیرون آمده و بالای سر حسین ایستادم و او در حال جان دادن بود. به خدا قسم کشتۀ آغشته به خونی را زیباتر و نورانی‌تر از او ندیدم. نور صورتش و زیبایی سیمایش من را از فکر به کشته شدنش باز داشته بود. حسین در آن حال آب طلب کرد ... برگرفته از ص 74 و 75 کتاب
حکایت فصد امام حسن عسکری توسط شاگرد بختیشوع نام خاندان بختیشوع برای کسانی که مطالعاتی در تاریخ پزشکی دورۀ اسلامی داشتند، آشناست. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مدخل «آل بختیشوع» در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توسط مرحوم آذرتاش آذرنوش نگارش یافته‌است، اطلاعات خوبی پیرامون این خاندان کسب کنند. بختیشوع (سوم) ‎بن جبرائیل (دوم)، پزشکی از این خاندان است که هم‌عصر امامین عسکریین علیهما‌السلام و هم‌عصر چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل بود. در کتب روایی شیعه، حکایتی از مراودۀ این طبیب برجسته با امام حسن عسکری علیه‌السلام وجود دارد که ذکر آن در ایام ولادت آن امام همام خالی از لطف نیست. حکایتی که خواهد آمد، در کتاب کافی (چاپ اسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 513)، از معتبرترین و کهن‌ترین کتب حدیثی شیعه و در کتاب الخرائج و الجرائح (چاپ مؤسسۀ امام‌مهدی، 1409 ق، ج 1، ص 422)، تألیف قطب‌الدین رواندی (قرن ششم هجری) آمده‌است. البته روایت کلینی با روایت راوندی تفاوت‌هایی دارد و روایت رواندی مفصل‌تر است. روایت کلینی از محمد‌بن‌حسن‌بن‌مکفوف است و او هم از جماعتی شیعه و آن‌ها هم از رگ‌زنی مسیحی در سامرا ماجرا را نقل می‌کنند. این رگ‌زن مسیحی در ضمن روایت می‌گوید: «من پیش پسر بختیشوع رفتم و ماجرا را برای او نقل کردم ...» اگر منظور از پسر بختیشوع، جبرائیل (دوم)‎ بن بختیشوع (دوم)‎ بن جرجیس، باشد که او مدتها قبل درگذشته و رگ‌زن مسیحی نمی‌تواند در آن زمان پیش او رفته باشد. مگر اینکه منظور از پسر بختیشوع، عبیدالله اول باشد که در این زمینه متخصصین امر باید نظر دهند که با توجه به متن روایت و سخنان رد و بدل شده، آیا می‌شود چنین احتمالی را پذیرفت یا خیر. به هر حال این احتمال وجود دارد که با توجه به قرائنی، در ضبط روایت یا کلام راوی سهوی پیش آمده باشد و مراد، همان بختیشوع، پزشک متوکل عباسی باشد نه پسر وی. روایت راوندی، روایتی مرسل است؛ او از شخصی به نام مرعبدا روایت می‌کند. مرعبدا طبیبی نصرانی در ری است که طبق نقل راوندی بیش از صد سال عمر کرده‌است. مرعبدا به گفتۀ خویش شاگرد خاص بختیشوع (نه پسر بختیشوع)، پزشک متوکل بوده‌است و امام از بختیشوع خواسته بوده تا خاص‌ترین یاران خود را برای فصد بفرستد. ما در اینجا ابتدا ترجمۀ روایت کتاب کافی را که مختصرتر است، می‌آوریم و سپس در پیوست، ترجمۀ روایت کتاب الخرائج را که توسط جواد محدثی در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام آمده، ‌خواهیم آورد. روایت کتاب کافی: علی بن محمد، از حسن بن حسين روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا محمد بن حسن مكفوف و گفت كه: حديث كرد مرا بعضی از اصحاب ما، از بعضی از رگ‌زنان سامرا كه از جمله ترسايان بود كه حضرت امام حسن عسكری عليه السلام روزی در وقت نماز ظهر به طلب او فرستاد و فرمود كه: «اين رگ را فصد كن»، و آن فصّاد گفت كه: رگی به من نمود كه من آن را از جمله رگ‏هايی كه فصد می‏شود، نفهميده بودم و هرگز نديده بودم كه كسی آن را فصد كرده باشد، پس من در دل خود گفتم كه: امری از اين عجيب‏تر نديدم، مرا امر می‏كند كه در وقت ظهر فصد كنم و اين وقت، وقت فصد نيست؛ چه هوا در نهايت گرمی است و دويم آنكه اين رگ، رگی است كه آن را نمی‏فهمم. بعد از آن به من فرمود كه: «منتظر باش كه ديگر باره تو را خواهم طلبيد و در اين خانه باش» و چون شام كردم مرا طلبيد و فرمود كه: «خون را رها كن»، من رها كردم. بعد از آن گفت: «ببند»، من بستم. و فرمود كه: «در خانه باش» و چون نصف شب شد، به سوی من فرستاد و فرمود كه: «خون را رها كن». فصّاد گفت كه: من تعجّب كردم بيشتر از تعجّبی كه اوّل كرده بودم و خوشم نيامد كه از او بپرسم كه چرا چنين می‏كند؟ و گفت كه: به گشودن رگ، خون را رها ساختم، پس خون سفيدی بيرون آمد كه گويا نمك بود. بعد از آن فرمود كه: «خون را حبس كن». فصّاد گفت كه: خون را حبس كردم و گفت كه: بعد از آن فرمود كه: «در خانه باش» و چون صبح كردم قهرمان و كارفرمای خويش را امر فرمود كه سه اشرفی به من دهند. من آن را گرفتم و بيرون آمدم تا آنكه آمدم به نزد پسر بَختِيشوع طبيب نصرانی و اين قصّه را بر او خواندم. فصّاد گفت كه: پسر بَختِيشوع گفت: به خدا سوگند، كه من نمی‏فهمم كه چه می‏گويی و آنچه می‏گويی، نمی‏دانم و آن را در چيزی در طب نشناخته‏ام و در كتابی نخوانده‏ام، و چنان نمی‏دانم كه كسی در اين روزگار داناتر باشد به كتاب‏های نصرانيّت از فلان كس فارسی‏ پس به سوى او بيرون رو و از او بپرس. فصّاد گفت كه: كشتى كوچكی را كرايه كردم تا بصره و آمدم به اهواز، پس به فارس رفتم، به نزد صاحب خود و اين خبر را به او دادم، به من گفت كه: چند روزی مرا مهلت ده. من او را مهلت دادم، بعد از آن به نزد وی آمدم كه جواب بگيرم، گفت كه: اين را كه از اين مرد حكايت می‌كنی، حضرت مسيح عليه‌السلام در عمر خويش يك مرتبه آن را كرده‌است.
چاپ و نشر بین‌الملل
✅ حکایت فصد امام حسن عسکری توسط شاگرد بختیشوع نام خاندان بختیشوع برای کسانی که مطالعاتی در تاریخ پز
مراودۀ بختیشوع با امام عسکری.pdf
435K
ترجمۀ حکایت مراودۀ بختیشوع و امام عسکری در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (چاپ انتشارات بین‌الملل) به نقل از کتاب الخرائج و الجرائح