درس اخلاق 29شهریور97 - ظهر عاشورا.mp3
5.78M
#درس_اخلاق
#لسان_صدق
#صوت
🎙درس اخلاق 29شهریور97 - ظهر عاشورا
🍃29شهریور97
⏱ 00:30:00 دقیقه
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
#تسنیم
#تفسیر_تسنیم
#تفسیر_سوره_بقره
#جلسه_چهاردهم
#تفسیر_ترتیبی_قرآن
💠 جلسه چهاردهم از تفسیر سوره مبارکه بقره
🗂 موضوعات بحث:
1 شُح و بُخل، مهمترين مانع تقواي مالي
2 راه درمان بيماري شحّ و بُخل
3 نقش انفاق در بهرهمندي از قرآن
4 تقواي مالي، سبب طهارت انسان
5 خداي سبحان، گيرندهٴ حقيقي انفاق
6 اهميت انفاق در روايات
7 سرانجام رباخواري و عاقبت انفاق
8 به دست خدا رسيدن انفاق بندگان
9 دستور العملهاي برخورد با سائل در روايات
10 عظمت كار انفاقكننده و ذلت سائل
11 نقش تقواي مالي در بهرهمندي از قرآن
12 قرضالحسنه بودن همه عبادات
13 انفاق سرّي و علني
14 انفاق در امور مادي و معنوي
15 پاسخ مشركان بهع توصيه خداوند به انفاق
16 خلط بين ارادهٴ تكويني و تشريعي، مانع انفاق جان و مال
♦️ خرید قانونی و کامل مجموعه بیان الوحی - صراط الهدی سوره مبارکه بقره♦️
مجموعه صوتی بیان الوحی - سوره مبارکه بقره
📲 لینک خرید اینترنتی : goo.gl/YPgKrU 📲
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
تفسیر سوره بقره جلسه چهاردهم.docx
24.8K
#متن
#تسنیم
#جلسه_چهاردهم
#تفسیر_سوره_بقره
#تفسیر_ترتیبی_قرآن
🗂تفسیر سوره بقره جلسه چهاردهم
🗂حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
تفسیر سوره بقره جلسه چهاردهم.mp3
12.35M
#صوت
#تسنیم
#جلسه_چهاردهم
#تفسیر_سوره_بقره
#تفسیر_ترتیبی_قرآن
📗تفسیر سوره بقره جلسه چهاردهم
📙حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی
⏱ 00:31:41 دقیقه
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
نخستین جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار شد.
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
💠حوزه و دانشگاه مسئول هستند که مِهر و محبت را در جامعه ترویج کنند.
💠در این جلسه به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: اساس خانواده در اسلام آن قدر محترم است که در روایات ما هست اگر ـ معاذالله ـ خانه و خانواده ای در اثر طلاق ویران شد، این مانند بافت فرسوده ای است که به آسانی ساخته نمیشود؛ لذا از طلاق به عنوان «أبْغَضُ الْحَلال» یاد شده است.
💠ایشان ادامه دادند: ما معنای عدل را میفهمیم؛ یعنی خدا به ما عقلی داد که ما معنای عدل، شیرینی عدل و حقانیت عدل را به خوبی میفهمیم اما قلمرو عدل را هرگز نمیفهمیم، عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد؛
💠 «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه»، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ استکبار که داعیه ربوبیت دارد و یک ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلی﴾ در ضمیر او نهفته است میگوید جای اشیاء و اشخاص را ما خودمان معین میکنیم! اما دین میگوید جای اشیاء را اشیاءآفرین میداند، جای اشخاص را اشخاصآفرین میداند، لذا میفرماید به اینکه اگر شما کار خلافی کردید در حقیقت به خودتان ستم کردید، چون ما طرزی عالم را آفریدیم که حتی یک نقطه ناهماهنگ، در صدر و ساقه عالم نیست.
💠معظم له خاطرنشان کردند: این مکتب به گونه ای قواعد علمی را بیان میکند که با قوانین عملی کاملا هماهنگ است. اگر امام فرمود خانهای که با طلاق ویران شده به این آسانی ساخته نمیشود، برای آن است که عدل الهی اقتضا میکند خانه براساس مِهر بماند، گرچه مسکن را باید مرد تهیه میکند اما زن موظف است که سکینت و آرامش منزل را به عهده بگیرد؛ ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، از این طرف حرمت مرد و حرمت زن را هم متقابلاً بیان کرده است.
💠آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: وقتی آدم زبان و قلبش به محبت و مِهرعادت نکرده باشد، در نتیجه شاهد طلاق در جامعه خواهیم بود. حوزه و دانشگاه که به لطف الهی هزارها کارهای علمی و خدماتی انجام دادند و انجام میدهند، مسئول هستند که مِهر و محبت، را در جامعه ترویج کنند، آن وقت جامعه میشود جامعه مِهر.
💠ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام بیان داشتند: این بیان امام، بیان بسیار لطیفی است! امام میفرماید که «تَزَاوَرُوا»، یکدیگر را ترک نکنید، قهر نکنید، اختلاف نداشته باشید. شما شیعیان ما هستید، وقتی شما شیعیان ما به سراغ یکدیگر میروید و دور هم جمع می شوید حرفهای ما را میزنید چراکه حرفهای ما «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه و محبت ایجاد میکند. خاصیت سخنان ائمه علیهم السلام ایجاد محبت است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
♦️هیچ استکبار و صهیونیستی آن قدرت را ندارد که حق را از بین ببرد.
#درس_اخلاق
◾️ سالار شهیدان از آن جهت که به عنوان حسین بن علی بن ابیطالب یک شخصیت حقیقی داشت(علیهم الصلاة و علیهم السلام)، خونبهای او مربوط به فرزندان آنهاست. اما از آن جهت که امام است، پدر روحانی امت نیز هست.
◾️اینکه وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ یعنی ما فرزندان این خاندانیم. بر همین اساس ما میتوانیم بگوییم پدر ما را کشتند و ما موظفیم حق این قصاص را «الی یوم القیامة» بگیریم.
◾️اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم یعنی فرزندان حق هستیم. آنها در راه حق و عدل و عقل مبارزه کردند. پس هر کس قیام میکند تا حقی را احیا کند و باطلی را اماته کند، دارد خونبهای حسین بن علی(سلام الله علیه) را میگیرد، اگر زینب کبری(صلوات الله و سلامه علیها و علی امها و ابیها) در شام آن سخنرانی را کرد و سوگند یاد کرد: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ سَعْیكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا» همین است؛
♦️ قسم به خدا نام ما زنده است. قسم به خدا تو قدرت نداری نام ما را، تو یعنی کسی که طرفدار باطل است. این سخن نورانی زینب کبری(سلام الله علیها) الیوم هم جاری است؛ یعنی هیچ استکبار و صهیونیستی آن قدرت را ندارد که حق را از بین ببرد.
♦️جهان با حق خلق شده است. خدای سبحان فرمود ما کل این عالم را با یک مصالح خاص خلق کردیم؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ﴾ یعنی اگر یک مهندس، یک معمار بگوید من این بِنا را با سیمان یا با آهن یا با سنگ ساختم، خدا میفرماید کل این نظام خلقت مصالح ساختمانیاش حق است؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ﴾.
◾️اگر یک ساختمانی مصالحش حق بود، باطل برنمیدارد. هیچ ممکن نیست بطلان در نظام عالم جا داشته باشد. لذا در بیانات نورانی ائمه(علیه السلام) است که «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»، هر کس با حق در بیافتد، حق او را به زمین میزند.
📆5مهرماه97
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
📚 معرفی کتاب
📒نام کتاب: « حماسه و عرفان »
📕مؤلف: « آیت الله جوادی آملی »
📒 چاپی: goo.gl/5uK2fm
📒 الکترونیکی: goo.gl/a4MMnA
#معرفی_کتاب
#حماسه_و_عرفان
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad
نشر اسراء - ناشر اختصاصی مجموعه آثارحضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
📚 معرفی کتاب 📒نام کتاب: « حماسه و عرفان » 📕مؤلف: « آیت الله جوادی آملی » 📒 چاپی: goo.gl/5uK2fm 📒
🔹 معرفی کتاب
📚نام کتاب: «حماسه و عرفان»
📖مؤلف: «آیت الله جوادی آملی مدظله العالی»
🔸گروه تحقیق: حجت الاسلام محمد صفايي
🔸صفحه آرایی: پژوهشگاه علوم وحیانی معراج
🔸چاپ: مرکز چاپ اسراء
🔸قطع : وزیری
🔸صحافی: جلد نرم (شومیز)
🔸متن :تحریر 70 گرم اندونزی
🔸تعداد صفحات: 427 صفحه
🔸زبان:فارسی
🔹توضیح مختصر کتاب:
🔸دو مقولهٴ عرفان و حماسه همواره در طول تاريخ از يكديگر جدا نگاه داشته شده، تا يك دست صدا نداشته باشد. انگيزههاي شيطاني فرعونيان و هواهاي نفساني نمروديان، همواره تلاش ميكرده تا بين اين دو جبههٴ متحد شقاق ايجاد كند؛
🔸 بلكه كوشيده تا اين دو نيروي بالنده را رو در روي يكديگر قرار دهد تا با نيزهٴ عرفان سينهٴ حماسه را بدرد و با تير حماسه قلب عرفان را هدف قرار دهد.
🔸بديهي است هيچيك از اين معارف كوچكترين تضادي با يكديگر ندارند. انگيزهٴ اصلي جهاد و هدف حماسهٴ عارف احياي توحيد و اعلاي كلمة الله و طرد هرگونه شرك و كفر است. با كاوش در زندگي معصومان (عليهمالسلام)، همياري سطوت حماسه را با شكوه معرفت مشاهده ميكنيم كه بارزترين نمونه و عاليترين نمودار اين هماهنگي را ميتوان در هنگامهٴ عاشورا و قيامت كربلا به نظاره نشست.
🔸كتاب «حماسه و عرفان» مجموعهٴ ارزشمندي است كه با همين هدف تنظيم شده، تا ضمن بازشناسي شخصيتهاي بينظير جهان اسلام، جايگاه هريك از عرفان و حماسه و تناسب و ترابط بنياني آن دو را تبيين نمايد. بر اين اساس در اين اثر با مطالب ژرفي همانند هماهنگي آيين اسلام با فطرت، فضيلت حماسه و عرفان، خصال و ويژگي عارفان، عارفان حماسهساز و حماسهسازان عارف، امير عارفان و سرآمد حماسهسازان، مظاهر عرفان مظاهر عرفان در حادثهٴ عاشورا، جلوههاي حماسي عاشورا، رمز جاودانگي حماسه عاشورا، حماسهٴ امام سجاد (عليهالسلام) در كوفه و شام و... آشنا خواهيد شد.
#معرفی_کتاب
#حماسه_و_عرفان
📒 چاپی: goo.gl/5uK2fm
📒 الکترونیکی: goo.gl/a4MMnA
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ad