🌷 شهید سید مرتضی آوینی:
🔅 آفتاب باز هم پايينتر آمده است و دلها میخواهند كه از قفس تنگ سینهها بیرون بزنند. انتظارْ سایهای از اشتیاق بر همهچیز كشانده است. همهی كارهای معمولی پُر از راز میشود و اشیا حقیقتی ديگر مییابند. نان همان نان است و آب همان آب است، و بچهها نیز همان بچههای صمیمی و بیتكلف و متواضع و سادهای هستند كه همیشه در مسجد و نماز جمعه و محل كارَت و اينجا و آنجا میبینی. اما در اینجا و در این ساعات، همهی چیزهای معمولی هیبتی دیگر پیدا میكنند. تو گویی همهی اشیا گنجینههایی از رازهای شگفتِ خلقت هستند، اما تو تا به حال در نمییافتی. امان از غفلت!
📝 گفتارمتن مستند «شب عاشورایی»
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
🌱 @nasime_hayat
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برنامهی تلویزیونی «تماشاگه راز»
🌷 دربارهی «شهید سید مرتضی آوینی»
🗓 شنبه تا چهارشنبه (۱۹ تا ۲۳ فروردین ۱۴۰۲)
🕘 هر شب از ساعت ۲۱
📺 شبکهی افق سیما
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#تماشاگه_راز
#شهید_آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
🌱 @nasime_hayat
🔅 ناگفتههای دیدار رهبر انقلاب با شهید آوینی و گروه روایت فتح
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=29383
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
🌱 @nasime_hayat
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی در کانال «نسیم حیات»
#شهید_آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
🌱 @nasime_hayat
📗 کتاب «آغازی بر یک پایان»
«آغازی بر یک پایان» شامل مجموعه مقالاتی است با موضوع انقلاب اسلامی که در چهار بخش تنظیم شده است.
بخش نخست به امام خمینی (ره) و ولایت فقیه اختصاص یافته است.
بخش دوم که شامل شش مقاله است، مسائل فرهنگی و اجتماعی مبتلابه انقلاب و نظام اسلامی را طرح و بررسی میکند.
بخش سوم کتاب نیز دو مقاله در مورد «بوسنی و هرزگوین» است.
بخش چهارم در پنج مقاله به وضعیت معنوی جهان معاصر و حرکت باطنی انقلاب اسلامی در آن میپردازد.
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت #فتح
#نسیم #حیات
#معرفی #کتاب
🌱 @nasime_hayat
📗 کتاب «آینهی جادو | جلد ۱؛ مقالات سینمایی»
«آینهی جادو» اوّلین کتاب منتشرشده به قلم سید مرتضی آوینی است که توسط خود او و در زمان حیاتش (۱۳۷۰) جمعآوری و تنظیم شده است. موضوع کتاب، سینماست. مقالاتی که در کتاب گرد آمدهاند، پیشازآن در فصلنامهی فارابی و ماهنامهی سوره به چاپ رسیده بودند؛ اما انتشار همزمان آنها توجه اهل نظر را به مضامین نامتعارف این کتاب جلب کرد. در واقع، انتشار آینهی جادو از این بابت اتفاق ویژهای بهشمار میآید که از ابتدای تاریخ سینمای ایران تا سالهای پس از پیروزی انقلاب، تأملاتی ازایندست دربارهی سینما، تواناییها و تأثیراتش بهمثابه یک هنر تکنولوژیک غربی و نسبتش با هویت ایرانی و اسلامی طرح نشده بود و مقالات و کتابهای مهم ادبیات سینمایی کشورمان عموماً با گرتهبرداری از آرا و عقاید غربی شکل گرفتهاند.
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
#سینما
#معرفی_کتاب
🌱 @nasime_hayat
📗 کتاب «آینهی جادو | جلد ۲؛ نقدهای سینمایی»
این کتاب دربردارندهی تمامی نقد فیلمهایی است که سید مرتضی آوینی در فاصلهی سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ نگاشته؛ بهاضافهی دو، سه مقالهی سینمایی دیگر که در همین مجموعه قرار گرفته است.
نقد فیلمهای چاپشده در این کتاب عموماً یادداشتهایی هستند که مؤلف پس از دیدن فیلمهای دورههای مختلف جشنواره فجر بهعنوان گزارشی از وضعیت عمومی سینمای ایران در ماهنامهی سوره و گاهنامهی سوره سینما به چاپ رسانده بود؛ به همین جهت، حجم و ساختار این نقدها شباهتی به نقد فیلمهای متعارف که پس از دیدن یک فیلم در هنگام نمایش عمومی نوشته میشود، ندارند. البته در این میان نقد فیلمهای مهاجر و رقصنده با گرگها استثنا بهشمار میآیند.
آخرین مقالهی کتاب که مفصل هم هست، تنها تکنگاری نوشتهشده توسط شهید آوینی است که بهطور کامل یک فیلمساز کلاسیک معتبر سینمای جهان را مورد ارزیابی قرار میدهد. این مقاله با عنوان «عالم هیچکاک»، تفسیری جامع و استثنایی دربارهی ویژگی فیلمهای آلفرد هیچکاک، نسبت سینما و ادبیات در آثار او، معنای راز در قصههایی که او تعریف میکند و مفهوم گناه، ترس، وسوسه و معما در آثار اوست.
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
#سینما
#معرفی_کتاب
🌱 @nasime_hayat
📗 کتاب «آینهی جادو | جلد ۳؛ گفتوگوها، سخنرانیها و مقالات سینمایی»
این کتاب که آخرین جلد از مجموعهی آینهی جادو محسوب میشود، برای اوّلینبار در سال ۱۳۷۸ به چاپ رسید و با انتشار آن، کار گردآوری و تنظیم نوشتهها و گفتههای سینمایی مرتضی آوینی به پایان رسید. در مقالهی ابتدای کتاب با عناوین سینما و مردم و کدام سینما، به طرح مباحثی جدّی دربارهی اهمیت مخاطب در سینما و بیاعتنایی سینمای روشنفکری به مقولهی جذابیت میپردازد.
سپس به مخاطب میرسیم که حاوی متن سخنرانی مؤلف در سمینار بررسی سینمای پس از انقلاب و پاسخهای کتبی به نامههای اعتراضآمیزی است که در همان سمینار خطاب به سخنران نوشته شده بودند. این پرسش و پاسخها علاوه بر آنکه جذاباند، نوعی جمعبندی آخرین عقاید آن شهید دربارهی سینما، روشنفکری، عرفانزدگی و هنر مدرن محسوب میشوند.
«سینما هنر محض نیست»، «سینما، تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو»، «تکنیک در سینما»، «نگاهی دوباره به روایت فتح»، «واقعیت در سینمای مستند» و «یک تجربهی ماندگار»، «جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران»، «دربارهی سینمای کودکان»، «سینما و هویت دینی دفاع مقدس» و «گزارشی شتابزده از سینمای پاکستان»، عناوین سایر مطالب کتاب است.
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت_فتح
#نسیم_حیات
#سینما
#معرفی_کتاب
🌱 @nasime_hayat
📗 کتاب «انفطار صورت»
«انفطار صورت» شامل شش مقاله همراه با دو یادداشت ناتمام دربارهی هنرهای تجسمی است؛ مقالاتی که نگارندهی کتاب پیشتر آنها را با نام مستعار «سجاد شکیب» در ماهنامهی هنری «سوره» حوزهی هنری به چاپ رسانده؛ و دو یادداشت ناتمام انتهایی که از میان دستنوشتههای منتشرنشدهی ایشان انتخاب شده است.
دید کلیای که بر تمام مقالات کتاب سایه انداخته، نگاهی تأویلی بر هنر گرافیک، مبانی، سیر تاریخی و ماهیت آن است.
نویسنده معتقد است هنر با سفارش میمیرد و درعینحال بر آن است که هنر گرافیک ماهیتاً سفارشپذیر است. او در این مقالات به بحث دربارهی ریشههای هنر گرافیک و فلسفهی وجودی آن پرداخته و تفاوت آن را با کاریکاتور و نقاشی مدرن از جهت ماهوی بیان میکند.
آوینی در مقالهی «انفطار صورت»، بحث حول دو مقولهی هنر برای هنر و هنر برای مردم را دو وجه از یک ابتذال رایج برمیشمرد که در نتیجهی آن، سرگردانیای عارض میشود که باعث شده هنر به خدمت تبلیغات کشیده شود.
آخرین و مفصلترین مقالهی کتاب، «نقاشی برای نقاشی» است که در آن، نویسنده به تبیین آفاق نقاشی نوین میپردازد و با استناد به سیر نقاشی مدرن در غرب، آن را آینهی تمامنمای سیر تحولات باطنی انسان معاصر مینامد.
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
#شهید #آوینی
#روایت #فتح
#نسیم #حیات
#معرفی #کتاب
🌱 @nasime_hayat