🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ:
✨«يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ.»
✨ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود: پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم در حجهالوداع فرمود:
✨«ای مردم! به خدا سوگند هیچ چیزی نیست که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه من شما را به آن امر نمودم و هیچ چیزی شما را به جهنم نزدیک و از بهشت، دور نمیکند مگر اینکه من شما را از آن باز داشتم.»
(اصول کافی، ج 2، ص 74)
https://eitaa.com/nasimehekmat
قال الامام الکاظم علیه السلام:
🔶من أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله
🔸هر که میخواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
📝بحار الانوار، ج. ۷، ص. ۱۴۳
💐میلاد سراسر نور باب الحوائج،اسوه استقامت و صبر و حلم،امام موسی کاظم را بمحضر فرزندان گرامیشان،حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه علیهماالسلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و شیفتگان و محبین حضرتشان تبریک و شادباش عرض مینماییم
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴السلام علیک یا أباعبدالله الحسین🌴
✅علامه طباطبایی: کاش مرثیهخوان بودم!
یک بار شخصی به محضر علامه آمده بود، اما ایشان را نمیشناخت و به همین سبب سخنان ناپسندی گفـته بود. وقـتی فهمید شخصی که روبهروی وی نشسته، علامه طباطبائی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: «من گمان نمیکردم که شما حضرت علامه طباطبائی باشید و از ظاهرتان این گونه تصور کردم که یک مرثیهخوان (امام حسین) هستید!»
علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیهخوان حضرت سیدالشهدا علیهالسلام بودم! همه سالهایی که سرگرم درس و بحث بودهام، با یک مرثیهخوانی امام حسین برابری نمیکند!»
https://eitaa.com/nasimehekmat
#کلام_استاد
🔰روششناسی صدرا🔰
✅راههای فهم بهتر نظریات صدرا:
❇️برای فهم متون صدرا ابتدا باید ببینیم او چه کرده است؛ یعنی
1️⃣ ابتدا باید یک مبحث مشخص را در چند کتاب صدرا بررسی کنیم، تا بفهمیم چه کرده است.
2️⃣ هویت نکته عمیقی که صدرا گفته را پیدا کنیم، سپس تأمل عقلانی افزوده خودمان را کنار آن، قرار دهیم.
❌اکثر اشکالاتی که به صدرا شده، غالباً وارد نیست.
🔸با صدرا باید همراه شد.🔸
شیوه استدلال صدرا نیز متفاوت است. قلم صدرا در استدلال به سرعت پیش میرود و مانند دیگران نیست که بایستد و با تمام جوانب بنگارد.
برخی مقدمات را به شکل مرتب مینویسند اما صدرا قلم سحاری دارد یعنی در فهم، استدلال میکند نه اینکه در استدلال بفهمد [ صدرا، آنچه را فهمیده است، در قالب استدلال در میآورد؛ نه اینکه استدلال کند تا بفهمد.]
💠باید پشت صحنه کارهای صدرا را فهمید.💠
✅در فیلسوفانی مانند صدرا، اول باید خوب فهمید، بعد اگر اشکالی به ذهن آمد، فاصله گرفت.
#خارج_نهایه
#تشکیک
#روش_شناسی_صدرا
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️◼️◾️◾️▪️▪️◾️◾️◼️◼️
🌴 السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله 🌴
مشک برداشت که سیراب کند دریا را
رفت تا تشنگیاش آب کـند دریا را
آب روشن شد و عکـس قمر افتاد در آب
ماه میخواست که مهتاب کند دریا را
تشنه میخواست ببیند لـب او را دریا
پس ننوشید که سیراب کند دریا را
کوفه شد علقمه، شقّ القمری دیگر دید
ماه افتاد که محراب کند دریا را
تـا خجالت بکشد، سرخ شود چهره آب
زخم میخورد که خوناب کند دریا را
ناگهان موج برآمد که رسید اقیانوس
تا در آغوش خودش خواب کند دریا را
آب مهریّه ی گل بود والّا خـورشید
در توان داشت که مرداب کند دریا را
روی دست تو ندیده است کسی دریا را
چون خدا خواست که نایاب کند دریا را
(سید حمید رضا برقعی)
https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️◼️◾️▪️▪️▪️◾️◾️◼️◼️
🌴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🌴
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا خطاب به یارانش:
«فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ، فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا يَهَبُ الْمَنَازِلَ الشَّرِيفَةَ لِعِبَادِهِ بِاحْتِمَالِ الْمَكَارِهِ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا حُلْوَهَا وَ مُرَّهَا حُلُمٌ، وَ الِانْتِبَاهَ فِي الْآخِرَةِ»
اگر جانتان را در همان جایی که جان من وطن گزیده، جای داده اید، پس بدانید که خداوند منازل شریف را در پی تحمل سختی ها اعطا می نماید، ... و بدانید که دنیا شیرین و تلخش، خواب است و بیداری در آخرت است.
(تفسير منسوب به امام حسن عسكري عليه السلام، ص: 219)
https://eitaa.com/nasimehekmat
#نکات_ناب
#مسئولیت_حکمت_دوستان
📖در مورد فلسفه اسلامی دو کار بر عهده حکمت دوستان است:
1️⃣ ما وارث یک تراث عظیم در فلسفه به عنوان فلسفه اسلامی هستیم. حداقل کاری که باید انجام دهیم این است که این میراث گران بها را برای آیندگان نگاه داریم. فلسفهای که منسجم و محکم و دارای مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، خداشناسی و آخرت شناختی و.. که بسترهای ویژه ای را برای دین شناسی فراهم نموده است.
2️⃣ بحث امتدادها است. در جای خودش گفته شده است که چه ظرفیت هایی در حکمت اسلامی در این خصوص وجود دارد.
🔘در مورد تراث حکمت اسلامی، منابع دست اول در دسترس ما هست.
✔️ولی در مورد امتدادها وضعیت آموزشی ما به گونهای است که چیزی اصلا وجود ندارد.
#استاد_امینی_نژاد
#اسفار_شهریور 98/6/24
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
📢📢📢📢📢📢📢 برنامه دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 1398- 1399 با سلام به اطلاع سروران گرامی می رسان
⭕️📢📢📢📢📢⭕️
با سلام خدمت سروران گرامی
به اطلاع می رساند امکان حضور خواهران در دروس استاد یزدان پناه فراهم است.
قسمت بالای مسجد آیت الله جوادی آملی مخصوص خواهران است.
لذا خواهرانی که شرایط و امکان حضور در دروس استاد را دارند با هماهنگی با مسئول کلاس و اطلاع از شرایط حضور، می توانند در کلاس شرکت نموده و از این فرصت بهره مند گردند.
#کلام_استاد
🔰 وجه نياز به فلسفه با دو رويكرد پيشيني و پسيني
يکي از بحثهاي کلان دربارة علم فلسفه، که در زمرة بحثهاي «فلسفة فلسفه» قرار ميگيرد، تبيين وجه نياز به فلسفه است. فيلسوف بايد براي اين پرسش که: «چه ضرورتي براي پرداختن به علم فلسفه وجود دارد؟» پاسخ خوبي داشته باشد.
به اين پرسش، و بهطور کلي به پرسش از وجه نياز به يک علم، به دو شيوه ميتوان پاسخ گفت: پسيني و پيشيني.
1️⃣ منظور از پاسخگويي به شيوة پسيني اين است که پس از شکلگيري يک علم و فراهم آمدن دستهاي از گزارههاي علمي، عالماني که با آن علم سروکار دارند، بررسي ميکنند که اين علم موجود، که داراي دستهاي از گزارههاست، چه نيازي را پاسخ ميگويد و پرداختن بدان چه ضرورتي دارد. به ديگر بيان، بررسي وجه نياز به يک علم در شيوة پسيني، پس از شکلگيري آن علم و با توجه به آنچه که تحقق يافته است، صورت ميگيرد.
2️⃣ اما شيوة ديگر اين است که با صرفنظر از اينکه علمي پديد آمده و مسائل ويژهاي را يافته و به نيازهايي هم پاسخ ميدهد، به تأمل دربارة وجه ضرورت آن علم پرداخته شود. پس از روشن شدن موضوع يک علم و سنخشناسي مسائل آن، ميتوان چنين تأملي را آغازيد. در اين شيوه، به اينکه اين علم پديد آمده و مجموعهاي از مسائل را نيز در خود دارد، توجه نميشود، بلکه بررسيگر نظر خود را از علم موجود بر ميگرداند، و به اين نکته ميانديشد که اين علم بر اساس موضوعي که دارد، چه نيازي را بر طرف خواهد کرد و چه ضرورتي را پاسخ خواهد گفت. بنابراين اگر هيچ مسئلهاي هم از آن علم مطرح نشده باشد، اينگونه از بررسي جاي دارد و اصلا وابسته به تعداد مسائل و حجم مباحث علم نيست. بسته به نوع تبييني که ارائه ميشود، بدين شيوه حتي ميتوان روش آن علم را نيز تبيين و تعيين کرد. بنابراين پس از اينکه موضوع فلسفه بهخوبي مشخص شد، ميتوان به تبيين وجه نياز بدان پرداخت. اين شيوه، شيوة پيشيني است.
✅ علامه طباطبايي در كتاب نهايه الحكمه وجه نياز به فلسفه را به شيوه پيشيني بيان كرده است.
(برگرفته از دروس خارج نهايه الحكمه)
#خارج_نهایه
#فلسفه_فلسفه
https://eitaa.com/nasimehekmat
✅متن اصلاحی که استاد امروز 1398.7.1 دوشنبه در کلاس بیان داشتند به شرح ذیل می باشد:
«بهتر است متن علامه اینگونه می بود:
ینقسم الموجود الی 1- ما وجوده فی نفسه و نسمیه وجود المستقل ای المستقل بالتعقل و الاشاره بحسب الخارج و الوجود المحمولی او النفسی 2- و ما وجوده فی غیره و نسمیه الوجود الرابط و هذا الوجود الرابط علی انواع:
1. قیل النوع الاول الوجود الرابط فی مطابَق القضایا، غایة ما یقال فی الاستدلال علیه:
ان هناک قضایا صادقة منطبقة علی الخارج عن موطن القضایا سواء کان فی الذهن او الخارج من الحقایق الفلسفیة و المنطقیة و الماهویة الخارجیة کهذا الوجود علة و الانسان کلی و زید قائم و الانسان ضاحک و هذه القضایا تنطبق بموضوعاتها و محمولاتها علی الخارج عن موطنها بمعنی ان لها حقائق خارجیة بالمعنی الاعم بالنظر الأدق حتی فی الحقائق الفلسفیة و المنطقیة، لأن لها حظّاً من الوجود.
و أیضا مرکبات تقییدیة مأخوذة من هذه القضایا من حیث الکشف عن الخارج کعلیة هذا الوجود و کلیة الانسان و قیام زید و ضحک الانسان.
المراد من هذه القضایا، قضایا موضوعاتها بحسب الخارج غیر محمولاتها لأنا نجد مثلا لیس القیام نفس زید بعینه و لا زیدٌ نفس القیام بعینه، و هکذا فی سائر الامثلة مع أنا نجد بحسب الحس و الاستدلال بین اطرافها المتغایرة فی الخارج من الامر الذی نسمیه نسبة و ربطا و اتصافا فی الخارج، ما لا نجده فی الموضوع فی الخارج وحده و لا فی المحمول فیه وحده و لا بین الموضوع و غیر المحمول بحسب الخارج و لا بین المحمول و غیر الموضوع بحسبه، فهناک ای فی الخارج عن موطن القضایا و بحسب مطابَقها فی الخارج أمر موجود وراء الموضوع و المحمول فهذه النسبة، نسبة خارجیه فی موطن مطابق هذه القضایا فی الخارج و هی غیر النسبة و الربط الموجود فی موطن نفس هذه القضایا ای الرابط بحسب الاصطلاح المنطقی.
و لیست هذه النسبة الخارجیة منفصلة الذات عن الطرفین فی الخارج بحیث تکون ثالثتهما و مفارقة لهما کمفارقة أحدِهما الآخرَ فی الخارج و إلا احتاجت إلی رابط فی الخارج یربطها بالموضوع و رابط آخر یربطها بالمحمول فکان المفروض ثلاثة خمسة و احتاج الخمسة إلی أربعة روابط أخر و صارت تسعة و هلمّ جرّا. فتسلسل اجزاء القضیة أو المرکب فی الخارج إلی غیر النهایة و هی محصورة بین حاصرین، هذا محال.
فهی إذن موجودة فی الطرفین الخارجیین قائمة بهما قیام الربط بأطرافها و قیام أمر تعلقی بمتعلقه فهذه لیست بخارجة منهما من غیر أن تکون عینهما أو جزءهما أو عین احدهما أو جزءه و لا أن تنفصل منهما.
فهذه النسبة الخارجیة لایمکن تعقلها بحسب الخارج و الإشارة إلی ذاتها فی الخارج علی ماهی علیها إلا بتعقّل طرفیها و فیهما، مع انّها لیست عینهما. لهذا کان وجودها فی غیرها و مع تعقل غیرها فی الخارج. فهذه فی حد ذاتها لیست إلا الربط بطرفیها و لا یمکن الإشارة بحسب ذاتها فی الخارج مستقلة عن طرفیها و لایمکن تعقلها علی ما هی علیها و بما أنها حقیقیة ربطیة خارجیة من دون أطرافها فهی هویة ربطیة تعلقیة حرفیة غیر مستقلة بالمفهوم بحسب الخارج، نحو وجودها انها نفس الربط و التعلق بالغیر لا أن لها ذاتا لها الربط.
و الطرفان الخارجیان اللذان وجودها فیهما هما بخلافه فهذان مستقلان بالمفهومیة و یمکن الإشارة إلیهما بحسب ذاتهما فی الخارج بالاستقلال و إن کان غیر موجودَین إلا مع القیام بالغیر کالأعراض فهما موجودان فی نفسه من دون أن یکونا فی غیره بحسب ذاته. نحو وجودهما أنهما استقلالیٌّ غیر تعلقی فهما هویتان استقلالیتان اسمیتان.
فثبت أن من الموجود ما وجوده فی نفسه و هو المستقل أی المستقل بالمفهومیه و التعقل و الاشاره، و منه ما وجوده فی غیره و غیر مستقل بالمفهومیه و هو الرابط.
و قد ظهر مما تقدم أن معنی توسط النسبة بین الطرفین فی الخارج کون وجودها قائما بالطرفین موجودا فیهما رابطا بینهما.
2. و من أنواع الوجود الرابط النسب و الاضافات الخارجیه...
3. و منها الوجود الرابط فی المعالیل... »
https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢📢📢
✳️✳️✳️✳️همچنین به اطلاع سروران می رساند، طبق برنامه درس «حکمت متعالیه» روز چهارشنبه 3 مهرماه دوساعت به ظهر (ساعت 10) برگزار خواهد شد.
#حکمت_متعالیه
نسیم حکمت
✅متن اصلاحی که استاد امروز 1398.7.1 دوشنبه در کلاس بیان داشتند به شرح ذیل می باشد: «بهتر است متن عل
جهت اطلاع گرامیان
استاد در درس امروز خارج نهایه فرمودند:
بیان علامه در ابتدای فصل اول مرحله دوم «فی انقسام الوجود إلی المستقل و الرابط» بهتر بود که بدین صورت نگارش می یافت. لذا این متن در کانال قرار داده شد تا دوستان از آن بهره مند گردند.
#کلام_استاد
🌲 تبييني از چگونگي سربرآوردن مسئلة اصالت وجود پس از تثبيت اصل واقعيت
🌼 يقينا واقعياتي هست. پس از آن، به هر واقعيتي که مينگريم، ميبينيم جهات متعددي دارد. اکنون ميپرسيم، آيا همة اين جهات، متن واقعاند، يا تنها يکي از آنها چنين است؟ به بياني ديگر، بعد از يافت واقع، ميبينيم که امور متعددي را از آن مييابيم. براي نمونه، مطابق بحثهاي آيندة فلسفي، از اين واقعيت، وجود، ماهيت و بسياري از معقولات ثاني فلسفي را بدست ميآوريم. بنابراين يک واقعيت، داراي جهات متعددي است. اکنون اين پرسش مطرح است: کداميک از اين جهات، متن واقعيت است؟ آيا همة آنها متن و خود واقعيتاند؟ اما آيا در اين صورت، يک واقعيت چند واقعيت نخواهد بود؟ اينگونه از پرسشها و تأملات، کمکم بحث اصالت وجود را پيش ميآورد. پرسش از اصالت، يک پرسش نخستين است و بدون اينکه بحث ديگري انجام شود، پس از تثبيت اصل واقعيت، ميتوان بدان رسيد.
(برگرفته از دروس خارج نهاية الحكمة استاد يزدانپناه)
https://eitaa.com/nasimehekmat
باسمه تعالي
🌼 در كانال درس حکمت، فايلهاي صوتي درس خارج نهاية الحكمة استاد معظم حضرت حجتالاسلام و المسلمين سيديدالله يزدانپناه براي بهرهمندي علاقمندان به حكمت اسلامي بارگذاري ميشود.
درس حكمت
درس خارج نهاية الحكمة استاد سيديدالله يزدانپناه
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
🌺 فايلهاي صوتي درس شرح تفسير الميزان استاد معظم حضرت حجتالاسلام و المسلمين سيديدالله يزدانپناه براي بهرهمندي علاقمندان به معارف اسلامي در کانال زیر بارگذاري ميشود.
نسيم تفسير
درس تفسير قرآن كريم - شرح تفسير الميزان- استاد سيديدالله يزدانپناه
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
🌹 فايلهاي صوتي درس عرفان در وادي عمل استاد معظم حضرت حجتالاسلام و المسلمين سيديدالله يزدانپناه براي بهرهمندي علاقمندان به معنويت و عرفان اسلامي در کانال زیر بارگذاري ميشود.
نسيم عرفان
درس عرفان در وادي عمل - استاد سيديدالله يزدانپناه
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
🌺#كلام_استاد
🌸 چگونگي سربرآوردن پرسش از تشكيك در وجود پس از تثبيت اصل واقعيت
✅پرسش ديگري که بعد از تثبيت واقعيات سر بر ميآورد، دربارة نسبت اين واقعيات با يکديگر است. آيا اين واقعيات از هم جدا و متبايناند، و يا داراي گونهاي از اشتراکاند؟ اين پرسش نيز هنگامي پديد ميآيد که واقعيات را، ازآنجهت که واقعيتاند، مورد بررسي قرار ميدهيم. از اينجا، بحث تشکيک مطرح ميشود. اين پرسش نيز، دربارة واقع بما هو واقع است. بسياري ديگر از بحثهاي فلسفي را نيز بههمينگونه ميتوان تحليل کرد. اساسا مسائل اولية فلسفي بدين شيوه مطرح ميشوند. (برگرفته از دروس خارج نهايه الحكمه)
https://eitaa.com/nasimehekmat
⬛️◼️◾️▪️▪️◾️◼️⬛️
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِلَهِي أَسْكَنْتَنَا دَاراً حَفَرَتْ لَنَا حُفَرَ مَكْرِهَا وَ عَلَّقَتْنَا بِأَيْدِي الْمَنَايَا فِي حَبَائِلِ غَدْرِهَا فَإِلَيْكَ نَلْتَجِئُ مِنْ مَكَائِدِ خُدَعِهَا وَ بِكَ نَعْتَصِمُ مِنَ الِاغْتِرَارِ بِزَخَارِفِ زِينَتِهَا فَإِنَّهَا الْمُهْلِكَةُ طُلَّابَهَا الْمُتْلِفَةُ حُلَّالَهَا الْمَحْشُوَّةُ بِالْآفَاتِ الْمَشْحُونَةُ بِالنَّكَبَاتِ إِلَهِي فَزَهِّدْنَا فِيهَا وَ سَلِّمْنَا مِنْهَا بِتَوْفِيقِكَ وَ عِصْمَتِكَ»
(خدایا، ما را در خانه ای ساکن نموده ای که گودال های فریبش را برای ما آماده ساخته، و در شبکه های خیانتش به دست های مرگ آویخته، از دام های فریبش به تو پناه می آوریم، و چنگ می زنیم از مغرور شدن به زیورهای آراسته اش به عنایت تو، که این دنیا خواهندگانش را هلاک می سازد، و واردینش را نابود می کند، آکنده به آفت هاست، انباشته از نکبت هاست، خدایا ما را به دنیا بی رغبت کن، و به توفیق و عصمتت ما را از آن سلامت بدار!)
(مناجات خمسه عشر، مناجات پانزدهم)
(بحارالأنوار، ج91، ص 152)
⬛️ شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
به اطلاع می رساند دروس هفته اول استاد در سال تحصیلی 99-98 در کانال های سه گانه «نسیم تفسیر» و «نسیم عرفان» و «درس حکمت» بارگزاری شد.
علاقه مندان می توانند برای بهره مندی مراجعه نمایند.
May 11
#كلام_استاد
🌺 چگونگي مطرح شدن مباحث امكان و وجوب و عليت از بطن تأمل در اصل واقعيت
✅ نمونهاي ديگر از اين دست پرسشها، اين است: آيا اين واقعيات، خودبهخود موجودند، يا مبدئي آنها را پديد آورده است؟ موجوديت خودبهخود، همان وجوب وجود است. واقعيتي که چنين است، در تحقق محتاج چيز ديگري نيست و ذاتش براي موجود بودنش کافي است. اما واقعيتي که در تحقق محتاج چيز ديگري باشد، ممکن خواهد بود. بنابراين بحث وجوب و امکان بدين شيوه، از بررسي واقعيت، ازآنجهت که واقعيت است، بدست آمد. از بطن اين پرسش، بحث عليت و معلوليت نيز بدست ميآيد.
(برگرفته از دروس خارج نهاية الحكمة)
https://eitaa.com/nasimehekmat