jalase_13.mp3
13.19M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 13
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
jalase_14.mp3
14.34M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 14
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ◼️
آیتالله حسن ممدوحی، از اساتید برجسته علوم عقلی، و از شاگردان حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی دار فانی را وداع گفت.
ایشان همچنین خوشهچین محضر علامه حسنزاده آملی و آیتالله جوادی آملی بودند.
از ایشان آثار ارزشمندی مانند «شهود و شناخت؛ ترجمه و شرح صحیفه سجادیه» بهجا مانده است.
فقدان ایشان را به جامعه معقول حوزه، شاگردان و خانواده محترم ایشان، تسلیت میگوییم.
هدیه نثار روح شریفشان حمد و ۱۱ توحید.
@nasimehekmat
با سلام
دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌱بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه 326 (1399.6.29)
🔴 بخش اول
🔵 خلاصهای از مباحث عرفان در وادی عمل
✅ مباحث عرفان در وادی عمل از مباحث سلوکیِ منازلالسائرین گستردهتر است. گاهی تصور میشود عُرفا فقط به مباحث منازل و مقامات پرداختهاند و مطالب دیگری وجود ندارد. در ابتدای شروع عرفان در وادی عمل توضیح دادیم که عرفا از موضوعاتی بحث کردهاند که راجع به وادیِ عمل است، ولی لزوماً ذیل مباحث منازل نمیگنجد. مثلاً اسرار عبادات موضوعی است که در آثار عرفا آمده است، ولی ذیل منازل و مقامات قرار نمیگیرد. ما حدود دو سال راجع به اسرار نماز بحث کردیم. مورد دیگر موانع سلوک است که ما فقط به یک مانع از آن موانع پرداختیم. نفس امّاره یکی از موانع سلوک است. این موارد را باید به عنوان یک موضوع مهم در عرفان در وادی عمل پذیرفت. عرفا به مبحث نفس اماره پرداختهاند، ولی این موارد در منازل منعکس نشده است. موضوع ایمان و عمل صالح که در عرفان در وادی عمل طرح کردیم، یک طرح کلان است. این طرح کلان بسیاری از مباحث منازل را پوشش میدهد، ولی در منازل اینگونه بیان نشده است. در بررسی کتاب رسالةالولایة علامه طباطبایی بیان کردیم که این کتاب شامل یک دوره مباحث سلوکی است، ولی لزوماً مباحث آن منازلی نیست. خیلی از مباحث جزء منازل نیست، ولی جزء مباحث سلوکی قرار میگیرد.
عرفا بحثهای معارف را به صورت سلوکی نگاه میکنند. یعنی از معارف دین مانند توحید، نتیجۀ سلوکی و عملیِ فراوان میگیرند. این موارد غالباً در منازل نیست، ولی در لابهلای تفاسیر عرفا آمده است. مثلاً از «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» نتایج سلوکیِ فراوانی گرفتهاند. حتی مباحث معرفتی، بُعد سلوکی و عملی دارد و در فضای عمل خیلی میتواند کمک کند.
این موضوع باعث شد که بحث اسمای حسنای الهی را انتخاب کنیم. از مباحث معارفی، اسمای حسنای الهی و تعامل سلوکی با آن را گزینش کردیم.
اگر میتوانید، یک دور بحثهای تفسیر عارفان و عرفان نظری و عرفان عملیِ آنها را بخوانید. با مطالعۀ این آثار میبینید که چقدر بحثهای عملی، در این معارف نهفته است. این شیوه در قرآن آمده است. سال قبل، به چهارپنج وجه از اسمای حسنای الهی و تعامل سلوکی با آن اشاره کردیم.
از اسمای حسنای الهی یک نمونه را انتخاب کردیم: «اسم رزّاق». ما با «اسم رزّاق» همیشه درگیریم. چه کسی میتواند ادعا کند که من روزی نمیخواهم؟ از ابتدای عمر تا آخر عمر و بعد از مرگ هم به این اسم نیازمندیم. روزیِ انسان همیشه ادامه دارد و تمامشدنی نیست.
مباحث مرتبط با «اسم رزّاق» را توضیح دادیم و اینکه چگونه از این اسم استفادۀ سلوکی کنیم. در اواخر سال قبل که کرونا آمد، دوسه جلسه راجع به برکت و مفاهیم مرتبط با آن بحث کردیم. مباحث مطرح شده نوعاً راجع به رزق مادّی بود. الان میخواهیم از جهت معنوی، «اسم رزّاق» را بررسی کنیم.
🔵 رزق معنوی
✅ رزق معنوی در قرآن آمده است و از آن به «رزق کریم» یاد شده است. «رزق کریم» ارزش ذاتی دارد. یک خیر هم در خود کریم خوابیده است. به اشیاء گرانبها میگویند: کریم. و گاهی به دو چشم هم گفته میشود کریم. در ضمن اینکه «کریم» به معنای گرانبها است، یک ارزش اخلاقی و معنوی هم در آن نهفته است. در قرآن «رزق کریم» آمده است.
🔵 تثبیت رزق کریم در قرآن کریم
✅ علامه طباطبایی میفرماید: رزق حَسَن، وحی و نبوت است. این رزق معنوی است و رزق مادی نیست. «قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَني مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُريدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيبُ»؛ گفت: «اى قوم من، بينديشيد، اگر از جانب پروردگارم دليل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نيكويى به من داده باشد [آيا باز هم از پرستش او دست بردارم؟] من نمىخواهم در آنچه شما را از آن باز مىدارم با شما مخالفت كنم [و خود مرتكب آن شوم]. من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا كه بتوانم، ندارم، و توفيق من جز به [يارى] خدا نيست. بر او توكّل كردهام و به سوى او بازمىگردم»(هود 88). این آیه درباره انبیا است. اما این موضوع اختصاص به انبیا ندارد، بلکه غیر انبیا هم این را دارند.
در آیۀ26سوره نور آمده است: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»؛ زنان پليد براى مردان پليدند و مردان پليد براى زنان پليد. و زنان پاك براى مردان پاكاند و مردان پاك براى زنان پاك. اينان از آنچه دربارۀ ايشان مىگويند بر كنارند، براى آنان آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود.
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴 بخش دوم
علامه طباطبایی میفرماید: گرچه «رزق کریم» در قرآن شامل بهشت هم میشود، ولی لزوماً «رزق کریم» مخصوص حیات پس از مرگ نیست، بلکه در همین دنیا هم رزق کریم وجود دارد.
🔵 ایمان؛ ذوبکنندۀ گناه
✅ علامه طباطبایی میفرماید: خودِ ایمان موجب مغفرت است. خود ایمان، گناهان را ذوب میکند. علامه در برای توضیح «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» به آیه31سوره احقاف اشاره کرده است: «آمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُجِرْكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ»؛ اى قوم ما، دعوتكننده خدا را پاسخ [مثبت] دهيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پر درد پناهتان دهد. علامه میفرماید: بهخاطر ایمانشان برای آنها مغفرت است. بعد از فعل امر، اگر فعل مضارع مجزوم بیاید، معنا جمله شرطیه میشود. اگر ایمان بیاورید، خداوند گناهانتان را میبخشد. یعنی نفْسِ ایمان، گناه را از بین میبرد. یعنی در همین دنیا ایمان گناهان را از بین میبرد. حتی اگر با این ایمان به جهنم هم برود، بالاخره از جهنم در میآید. چرا که ایمان ذوبکنندۀ گناهان است.
علامه طباطبایی ذیل بحث شفاعت، در آیات 47و48 سوره بقره، ایمان را از نظر فلسفی توضیح دادهاند. ایمان ذاتیِ ذات است و در نهاد ذات است. گناه به هر صورت که باشد بالاخره پاک میشود و شفاعت و غفران نصیب آن فرد میشود. در آخرت همینطور است؛ در دنیا هم همینطور است. ایمان گناهان را پاک میکند. در دنیا هم «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» است و هم «لَهُمْ رِزْقٌ كَريمٌ».
🔵 رزق کریم؛ حیات طیبه
✅ علامه میفرماید: «رزق کریم» حیات طیبه است که در دنیا ایمان او است و اجر حسن در آخرت. رزق کریم چیست؟ حیات طیبهای است که در دنیا داریم. حیات طیبه، رزق معنوی است؛ رزق مادی نیست. دقت کنید.
اینکه در عوالم بعدی آدم سر سفره بهشت مینشیند، «لهم رزق کریم و هو الحیاه الطیب»، یعنی همینجا هم حیات طیبه که رزق معنوی است، به انسان داده میشود. به چه دلیل اینگونه معنا کردید؟ در آیه97 سوره نحل آمده است: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»؛هر كس، از مرد يا زن، كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزهاى، حيات [حقيقى] بخشيم، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مىدادند پاداش خواهيم داد.
«فالمراد بالطيب الذي يوجب كونهم مبرءين مما يقولون على ما تدل عليه الآيات السابقة هو المعنى الذي يقتضيه تلبسهم بالإيمان و الإحصان فالمؤمنون و المؤمنات مع الإحصان طيبون و طيبات يختص كل من الفريقين بصاحبه، و هم بحكم الإيمان و الإحصان مصونون مبرءون شرعا من الرمي بغير بينة، محكومون من جهة إيمانهم بأن لهم مغفرة كما قال تعالى: «وَ آمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ»: الأحقاف: 31 و لهم رزق كريم، و هو الحياة الطيبة في الدنيا و الأجر الحسن في الآخرة كما قال: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»النحل 97» (الميزان في تفسير القرآن، ج15، ص96).
🔵 حیات طیبه
✅ علامه طباطبایی ذیل «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ» بحث حیات طیب را به خوبی توضیح دادهاند. در همین دنیا خدا به مؤمن یک حیات برتر میدهد. حیات برتر چیست؟ اصل حیات به دو امر بر میگردد: علم و قدرت. بعضی معتقدند که مجموع علم و قدرت میشود حیات؛ و بعضی دیگر بر این نظرند که حیات منشاء علم و قدرت است. حیات اولیه را مؤمن و کافر دارند. این حیات اولیه همان عقل و شعور است. اما وقتی حیات برتر محقق شود، انسان قدرت ویژه و معرفت مخصوصی پیدا میکند. آن معرفت مخصوص چیست؟ آن نوری است که خدا به مؤمن میدهد. حیات برتر که بیاید، قدرت ویژه هم میآید. با این قدرت است که انسان میتواند در عالَم دگرگونی ایجاد کند. رزق کریم در دنیا چیست؟ حیات برتر است؛ معنویت است؛ قدرت است. این بیان علامه طباطبایی است در ذیل آیه26 سوره نور.
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴 بخش سوم
🔵 منازل سایرین در قرآن
✅ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَ عَلىَ رَبِّهِمْ يَتَوَكلونَ(2) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(3) أُوْلَئكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ(4)»؛ مؤمنان، همان كسانىاند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مىكنند. همانان كه نماز را به پا مىدارند و از آنچه به ايشان روزى دادهايم انفاق مىكنند. آنان هستند كه حقاً مؤمناند، براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود. (انفال، 2تا4).
منازل سایرین یعنی همین درجات نزد خدا. این منازل سالکان و موحدان، همه درجاتِ قرباند. علامه طباطبایی میفرماید: درجات نزد خدا یعنی درجات قرب. مؤمنان حقیقی برای خود درجات دارند. «عندالله» یعنی، به وِزان حضرت حق باید معنا شود. اینکه بعضی از آقایان میگویند منازل کجای قرآن آمده است، این (برداشت از آیه) خیلی کمک میکند. به این سبْک، منازل در قرآن فراوان آمده است: «هم درجاتٌ» و «لهم درجاتٌ». علامه طباطبایی میفرماید: درجات دنیوی و اُخروی فرقی ندارد. این درجات رزق معنوی است، ولی چون لفظ رزق در اینجا نیامده است، به آن نمیپردازیم.
علامه طباطبایی میفرماید: این درجات دنیوی است و منحصر به آخرت نیست. علامه میفرماید: مغفرت و رزق کریم در آخرت است. چرا؟ به قرینۀ آیه 50 سورۀ حج: «فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لهم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ(50) وَ الَّذِينَ سَعَوْاْ فىِ ءَايَتِنَا مُعَاجِزِينَ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الجحِيمِ(51)»؛ پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كردهاند، آمرزش و روزىِ نيكو براى ايشان خواهد بود. و كسانى كه در [تخطئه] آيات ما مىكوشند [و به خيال خود] عاجزكنندگان ما هستند، آنان اهل دوزخاند (حج، 50 و 51). چون رزق کریم با اصحاب جحیم مقارنه دارد، علامه طباطبایی از آن برداشت کرده است که رزق کریم درباره روزی آخرتی است. آیات 4و5 سوره سباء هم به همین سبک است.
🔵 بیان استاد
✅ اگر ایشان همان بیان ذیل آیه 26 سورۀ نور را اینجا بیان میکردند، خیلی عالی بود که هم شامل دنیا میشد و هم شامل آخرت. اینجا صحبت از مؤمنین حقیقی است. مؤمنان در همین دنیا هم مورد مغفرت قرار میگیرند. به گونهای که ملایکه عرش در همین دنیا برایشان استغفار میکنند. در همین دنیا برای آنها دعا میکنند. «الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ»؛ كسانى كه عرش [خدا] را حمل مىكنند، و آنها كه پيرامون آنند، به سپاس پروردگارشان تسبيح مىگويند و به او ايمان دارند و براى كسانى كه گرويدهاند طلب آمرزش مىكنند: «پروردگارا، رحمت و دانش [تو بر] هر چيز احاطه دارد؛ كسانى را كه توبه كرده و راه تو را دنبال كردهاند ببخش و آنها را از عذاب آتش نگاه دار» (غافر، 7).
ملائکۀ حامل عرش، در همین دنیا و در همین زمان، برای مؤمن استغفار میکنند. یعنی همین الان ملائکه استغفار میکنند و همین الان اثر میگذارد. نظام عالَم مدافع مؤمنین است.
ایمان، گناه را از بین میبرد. اگر ایمانِ قوی در دل باشد، خطایی هم صورت بگیرد، میگویند: اشکال ندارد. این نحوه برخورد، برای مؤمن حقیقی است. ایمان عاریهای به درد نمیخورد. این یک سرّ در شخص دارد و یک سرّ در نظام هستی دارد. نظام هستی مدافع مؤمن است. خانهای که هر شب در آن قرآن خوانده میشود، نورانیت از آن متصاعد است؛ در روایت داریم که ملایکه آن را مانند آسمانی که ستاره در آن میدرخشد، میبینند.
🔵 بیمه با اعمال خیر و معرفت توحیدی
✅ با اعمال خیر و معرفت توحیدی و با ذکر خود را بیمه کنید. نظام هستی میبیند و مدد میدهد و حمایت میکند. وقتی ما میبینیم کسی مؤمن است، او را دوست داریم و طرفدارش میشویم؛ نظام هستی هم همینگونه به مؤمن مدد میرساند.
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴 بخش چهارم
🔵 مدافع مومن
✅ وقتی ایمان میآید، شستوشویِ جان صورت میگیرد. در مورد نماز میگویند مؤمن پنج بار که نماز میخواند، مانند این است که پنج بار جانش را شستوشو میدهد. نماز لطفِ توحید است. یعنی، حتی اگر انسان یک لحظه هم که با خدا بنشیند، شستوشو انجام میپذیرد. خاصیت نماز شستوشو دادن است. همۀ اعمال خیر شستوشودهنده هستند، به ویژه ایمان. نظام عالَم اینگونه است که مدافع مؤمن است: «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ»؛ قطعاً خداوند از كسانى كه ايمان آوردهاند دفاع مىكند، زيرا خدا هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست ندارد(حج، 38).
صحبت از آخرت نیست، بلکه در همین دنیا هم مغفرت پابرجا است؛ همینجا شستوشو و مغفرت وجود دارد: چه از سوی «هستی» و چه از سوی شخصی که ایمان آورده است. مثلاً بعد از ماه مبارک رمضان، احساس میکنیم کمی سبک و پاک شدهایم.
🔵 «سریعُالرضا» بودنِ حضرت حق
✅ برخی از آقایان نقل می کنند که ما «سریعُالرضا» بودنِ حق را دیدهایم. معیارهایی دارند. میدانند که وقتی ناپاکی زیاد باشد، میبینند که راه ندارند. ولی بهتدریج راه باز میشود. وقتی راه باز شد میبینند که بَرد و خنکی آمده است. توحید شستوشودهنده است. توحید همان ایمان است. ایمان در حال شکوفاشدن است. هر چه ایمان شکوفاتر شود، بیشتر شستوشو میدهد. «لهم مغفره»، در همین دنیا هم هست؛ لزومی ندارد فقط منحصر به آخرت باشد. بله، در آخرت هم هست، اما اینجا هم هست. رزق کریم هم هست.
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد و بر شما ببخشايد و خدا آمرزنده مهربان است (حدید، 28).
🔵 تغییر نگاه
✅ بنده خدایی میدید که وقتی توحیدش قویتر شد، با اینکه بلاهایش سنگینتر میشد، ولی احساس او این بود که سبکتر شده است. چون نوع نگاهش تغییر کرده است. وقتی توحید بیاید، بعضی حرفها وجود ندارد.
علامه طباطبایی از این آیه استفاده میکند برای حیات طیبه. رزق معنوی هم از این سنخ است: «يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ»(حدید، 28). به آنها نور داده میشود؛ به آنها نوعی اقتدار داده میشود. «وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ»؛ و بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را كه نيرومند و ديدهور بودند به يادآور(سورۀ ص، 45). این خاصیت بهخاطر جهت ایمانی آنها است.
🔵 رزق کریم و رزق معنوی
✅ «كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛ این مردم پایدارند که خدا بر دلهاشان (نور) ایمان نگاشته و به روح (قدسی) خود آنها را مؤید و منصور گردانیده (مجادله، 22). ملَکِ مُسدّد جزء روح ما میشود و به ما مدد میرساند. وقتی ملک مسدّد روح ایمانی را برای ما آورد، روح ایمانی لوازمی دارد. یکی از لوازمش معرفت است. یعنی، در همین دنیا هم محقق میشود. رزق معنوی را در همین دنیا هم خواهیم داشت. بنابراین، آیات 2تا4 سوره انفال را هم باید همینگونه معنا کرد که منظور منحصر به حیات اخروی نیست، بلکه حیات همین دنیا را هم شامل میشود.
باید آیاتی که عبارت «رزق کریم» دارد، جدی گرفته شود و این همان معنای روزی معنوی است که ما دنبالش بودیم.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
jalase_15.mp3
12.66M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 15
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
jalase_16.mp3
14.56M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 16
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
با سلام
دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
صوت های درس «نفس اسفار» درکانال «نفس اسفار» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_nafseasfar
هدایت شده از نسیم عرفان
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۲۷ (۲) (شنبه ۵ مهر۹۹/ ۸ صفر)
🔴 بخش اول
🔵 روزی معنوی در قرآن
✅ در قرآن از روزی معنوی به «رزق کریم» یاد میشود. رزق کریم یعنی، رزق ارزشمند و گرانبها. در آیۀ۲۶ سوره نور آمده است: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»؛ زنان پليد براى مردان پليدند و مردان پليد براى زنان پليد. و زنان پاك براى مردان پاكاند و مردان پاك براى زنان پاك. اينان از آنچه دربارۀ ايشان مىگويند بر كنارند، براى آنان آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود. علامه طباطبایی رحمتاللهعلیه رزق معنوی در دنیا و رزق اخروی را از نوع «رزق کریم» دانسته است.
✅ «وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً»؛ و هركس به خدا بگرود و كار شايسته كند او را در باغهايى كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است، درمىآورد، جاودانه در آن مىمانند. قطعاً خدا روزى را براى او خوش كرده است (طلاق، ۱۱). این رزق نیکو چیست؟ علامه طباطبایی میفرماید: این رزق معنوی است. برخی گفتهاند در آخرت است، ولی ایشان معتقد است که هم در دنیا است و هم در آخرت. رزق دنیا، در دنیا هم رزق معنوی است، مانند ایمان و عمل صالح.
✅ در آیات ۲تا۴ انفال هم این موضوع آمده است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَ عَلىَ رَبِّهِمْ يَتَوَكلونَ(۲) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) أُوْلَئكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ(۴)»؛ مؤمنان، همان كسانىاند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مىكنند. همانان كه نماز را به پا مىدارند و از آنچه به ايشان روزى دادهايم انفاق مىكنند. آنان هستند كه حقاً مؤمناند. براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود (انفال، ۲تا۴). علامه طباطبایی این رزق کریم را مخصوص آخرت میداند، اما این رزق کریم مخصوص آخرت نیست، بلکه هم در دنیا است و هم در آخرت.
✅ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد و بر شما ببخشايد و خدا آمرزنده مهربان است (حدید، ۲۸). بنا بر این آیه «رزق کریم» هم در دنیا است و هم در آخرت. رزق کریم در قرآن نوعاً هم شامل رزق دنیوی است و هم شامل رزق اخروی. اما باید توجه داشت رزق معنوی که در دنیا به انسان داده میشود، قابل مقایسه با رزق اخروی نیست؛ چرا که رزق اخروی ماندگار و پایدار است.
✅ «وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»؛ و كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و در راه خدا به جهاد پرداخته و كسانى كه [مهاجران را] پناه داده و يارى كردهاند، آنان همان مؤمنان واقعىاند، براى آنان بخشايش و روزىِ شايستهاى خواهد بود (انفال، ۷۴). یعنی، اعمال خلاف مؤمن حذف و غفران نصیبش میشود و روزی کریم به او داده میشود. خداوند سبحان به مؤمن واقعی با رزق معنوی مدد میرساند. میتوان رزق کریم را در آخرت دانست، ولی نمیتوان این آیات را به آخرت منحصر کرد، بلکه شامل دنیا هم میشود.
🔵 وجه تسمیۀ «رزق کریم»
✅ چرا رزق معنوی، رزق کریم نامیده میشود؟ این موضوع را میدانیم که روزی معنوی حسابش از روزی مادی جدا است؛ رزق مادی کجا و رزق معنوی کجا! رزق معنوی خیلی ارزشمند است و لذا میشود «رزق کریم».
✅ در آیه ۱۳۱سورۀ طه خطاب به رسولالله آمده است: «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقى»؛ و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم، ديدگان خود مدوز، و [بدان كه] روزىِ پروردگار تو بهتر و پايدارتر است.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴 بخش دوم
✅ این «رِزْقُ رَبِّكَ» را چگونه باید معنا کرد؟ علامه طباطبایی میفرماید: به قرینۀ «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» باید رزق اخروی باشد و رزق اخروی خداوند خیر است و ماندگار. این مقابله درست است، ولی در مقابل «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» عبارت «رِزْقُ رَبِّكَ» است که هم شامل رزقهای دنیایی است و هم شامل رزقهای آخرتی. این رزق خیر است و چون برتر است، کریم است؛ چون ماندگارتر است، کریم است. این آیات را حتی میتوان در مورد رزق معنوی در دنیا هم معنا کرد و منحصر به رزق اخروی نیست.
✅ «وَ ما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ زينَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى أَ فَلا تَعْقِلُونَ»؛ و آنچه از نعمتها(ی این عالم) به شما داده شده متاع و زیور (بیقدر) زندگانی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار بهتر و باقیتر است. آیا فهم و عقل کار نمیبندید؟(قصص، ۶۰). بعضی از مفسران «ما عِنْدَ اللَّهِ» را راجع به آخرت دانستهاند، ولی هر چیزی که درجات عنداللهی پیدا کند، باقیتر و ماندگارتر است.
✅ «فَما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى لِلَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»؛ و آنچه به شما داده شده، برخوردارى [و كالاى] زندگى دنياست و آنچه پيش خداست براى كسانى كه گرويدهاند و به پروردگارشان اعتماد دارند بهتر و پايدارتر است (شوری، ۳۶). «ما عِنْدَ اللَّهِ» هم شامل دنیا میشود و هم شامل آخرت. لذا رزق کریم شامل هر دو میشود. این روزیها کجا و روزیهای دنیا کجا؟!
✅ «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً»؛ مال و پسران زيور زندگى دنيايند، و نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است (کهف، ۴۶). وقتی از ثواب حرفی به میان میآید، بعضی افراد گمان میکنند که ثواب برای آخرت است. درحالیکه این ثواب، دنیا را هم شامل میشود. ثواب لزوماً منحصر به آخرت نیست.
✅ بنده خدایی میگفت: داشتم مسجد میرفتم که در راه فقیری را دیدم. واقعاً نیازمند بود. مقداری پول به او دادم. بعد از این انفاق، به نماز مشغول شدم. حال خوشی در این نماز تجربه کردم که تا به حال آن را تجربه نکرده بودم. خودم فهمیدم که این حال خوش بهخاطر آن انفاق جانانه بوده است. این ثواب است. یعنی، ثواب لزوماً برای آینده نیست.
✅ «خَيْرٌ أَمَلاً» چرا بهتر است؟ چون به اصل و اساسِ «انسان» اختصاص دارد. این اندیشۀ قرآنی به ما خیلی کمک میکند: دنیا کجا و حقایق معنوی کجا؟!
✅ «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»؛ بگو: «به فضل و رحمت خداست كه [مؤمنان] بايد شاد شوند.» و اين از هر چه گرد مىآورند بهتر است (یونس، ۵۸).
✅ به آنچه که خدا به تو داد به عنوان موعظه و شفا، به این باید خوشحال شوی. این اندیشۀ قرآنی، رزق کریم را معنادار میکند. یعنی، رزق معنوی با رزق مادی قابل مقایسه نیست.
✅ این مضمون در روایات آمده است: شما که ذکر «لاإله الا الله» را می گویید، این ذکر از دنیا و ما فیها برتر است. «بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَذَلِكِ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا». طبق این روایتها رزق کریم معنادار است. دلیل آن چیست؟ انسان یک نفس دارد و یک بدن. کمال نفس و لذت نفس هیچگاه قابل مقایسه با لذتهای مادی نیست. بوعلی در نمط هشتم اشارات این مطلب را خیلی خوب توضیح داده است. ایشان توضیح داده است که بهجت و سعادت انسان به کمالات معنوی و انسانی است. ما لذتهای مادی فراوانی داریم، ولی گاهی بهخاطر لذات وهمی، از لذات مادی خود چشمپوشی میکنیم. لذت وهمی از لذت مادی قویتر است. (و لذت عقلی از لذت وهمی قویتر است).
✅ آیتالله بهجت در یکی از باغهای بیرون شهر، بعد از نماز خطاب به شاگردانش گفت: پادشاهانِ دنیا کجا هستند تا ببینند ما از نماز چه لذتی میبریم.
✅ انسان یک لحظه با خدا بنشیند و با خدا خوب بنشیند، خودش میفهمد چه خبر است و این لذت را درک میکند.
✅ قونوی در توضیح القائات معنوی میگوید: القاء ربانی آن القائی است که وقتی میآید، لذت عظیمه به همراه دارد. لذت عظیمه طویله دارد که گاهی چند ماه ادامه دارد. چرا؟ چون با مغز توحید نشسته است. این مطلب را قونوی توضیح داده است. معیار القاء ربانی، لذت عظیمه طویله است که خودشان این را میدانند. این روزی معنوی است که اینقدر قوی است و الا روزی مادی اینقدر قوی و ماندگار نیست.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴بخش سوم
✅ یکی از روشنفکران به حج مشرف شده بود. در مشعر و منی، آن حالت او را گرفت و وضعیت توحیدی برایش پیش آمد. برای کسی این حال را تعریف کرد. او گفت: این حال چند ماه برایت باقی بود؟ گفت: دو ماه. این حالت توحیدی، رزق معنوی است. چرا؟ چون با ذات انسان مناسبت دارد. هر چیز که با ذات انسان مناسبت بیشتری داشته باشد، لذتش بیشتر است. برخلاف لذات مادی که یک لحظه بیشتر به طول نمیانجامد. لذا ترتیب لذتها باید بر مبنای حقیقت انسانی باشد.
✅ قرآن کریم اگر میگوید: رزق معنوی، رزق کریم است، به دلیل این است که به جهت معنویت و به جهت اصلی و نفسیِ انسان گره میخورد. هرچه توحید قویتر میشود، کرامتش بیشتر میشود.
✅ علاوه بر بدن، جان هم برای خودش قوت و غذا دارد. که در روایت است: «فی قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسَانُ إِلى طَعَامِهِ قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ»؛ زيد شحام از امام باقر درباره گفتار خداى عزوجل «بايد انسان به خوراك خويش نظر داشته باشد»، پرسيد معنى خوراك چيست؟ فرمود: علمى را كه فرا ميگيرد نظر كند از كه فرا ميگيرد (اصول کافی، ج۱، ص۶۳). این قوت و غذای جان ما است. رزق جان، رزق کریم است.
✅ یکی از کسانی که از منظر معنوی به او توحیدهای نابی دادهاند (که از بین ده هزار سالک به یک سالک هم این معارف را نمی دهند!) خدمت کسی رفت و دستوری گرفت و آن آقا گفت: اجازه بده استخاره بگیرم. در قرآن آمد: «وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظيماً»؛ و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود (نساء، ۱۱۳). رزق عظیمی به او داده شده بود. رزق نهایی به او داده بودند و در تجلی ذاتی خیلی بالا رفته بود.
✅ همۀ رزقهای دنیایی (و مادیِ) ما را اگر جمع کنند، شاید به اندازه یک نماز شب انسان نشود. این موضوع جدی است و روایات این را میگوید. یادمان باشد که برخی از روزیها که برای ما عظیم و کبیر است، نباید از آنها غافل بود. یکی از اساتید ما میفرمود: درخواستهایتان از خداوند متعال از سنخ رحمت رحیمیه باشد؛ چرا همیشه در حد رحمت رحمانیه طلب میکنید؟ چرا رزق کریم طلب نمیکنید؟
✅ تا اینجا توضیح دادیم که رزق معنوی در قرآن آمده و چرا رزق معنوی، رزق کریم است. اکنون ببینیم انواع روزیها چند قِسماند.
🔵 انواع رزقهای معنوی
✅ به طور خلاصه، هرچه از سنخ معرفت معنوی باشد؛ هرچه از سنخ احوال معنوی باشد؛ هرچه از سنخ اعمال معنوی باشد، اینها همه از سنخ رزق معنوی هستند.
✅ «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قالُوا لِلَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ما ذا قالَ آنِفاً أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ هُدًى وَ ءَاتَئهُمْ تَقْوَئهُمْ»؛ و از ميان [منافقان] كسانىاند كه [در ظاهر] به [سخنان] تو گوش مىدهند، ولى چون از نزد تو بيرون مىروند، به دانشيافتگان مىگويند: «هم اكنون چه گفت؟» اينان همانانند كه خدا بر دلهايشان مهر نهاده است و از هوسهاى خود پيروى كردهاند. و[لى] آنان كه به هدايت گراييدند [خدا] آنان را هر چه بيشتر هدايت بخشيد و [توفيق] پرهيزگارىشان داد (محمد، ۱۶و۱۷).
✅ علامه طباطبایی این آیه را خیلی خوب توضیح دادهاند. «زَادَهُمْ هُدًى» یعنی، به ایشان ایمانِ افزوده داده میشود که بخش علمی و معرفتی ایشان تکمیل میشود. و «ءَاتَئهُمْ تَقْوَئهُمْ»، منظور بخش عمل است که عملشان تکمیل میشود. یعنی به آنها تقوای ویژه داده میشود. تقوای ویژه یعنی چه؟ یعنی، هوای نفس خود را مهار کرده و بر نفس خود غلبه کرده است. «تقوا» مربوط به عمل است و «هدی» مربوط به نظر. افزودن بر ایمان یک رزق معنوی است. ما باید خیلی تلاش کنیم که ایمان، افزوده شود. برخی میگویند باید طلب کرد تا ایمان حفظ شود و بلکه افزوده شود و بلکه از مراحل ایمانی بالاتر برود و به مراحل نهایی ایمانی برسد.
✅ خداوند دو رزق دارد: یکی رزق ایمانی و دیگری رزق عملی. بخشی از رزق ایمانی، «معرفت» میشود و بخشی از رزق ایمانی، «احوال» میشود. رزق عملی، آن مقاماتی است که عرفا تعبیر به مقامات سلوک میکنند؛ رزق عملی، منازل سلوک است.
✅ پس این دو بُعد را میتوان به سه قسم تقسیم کرد. یعنی، رزقهای معنوی سه دستهاند:
1️⃣معرفت یا شِبه معرفت؛
2️⃣ احوال خوش معنوی؛
3️⃣ عمل. یعنی، عملی که ملکۀ جان شده که میشود «مقام».
✅ تمام مقامات سلوکی که اهل معرفت گفتهاند همگی میشود مراتب انواع رزقهای معنوی که گاهی ایمانی و گاهی عملی است. مثلاً توکل که میآید، انسان احساس میکند که چقدر آرام شده؛ چقدر قدرت پیدا کرده؛ چقدر به مرحلۀ بندگی نزدیک شده است؛ چقدر از این احوال عادی خارج شده است.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🔴 بخش چهارم
✅ بنده خدایی که در معرفت قوی شده بود، موقع دعا میفهمید که خدا دارد چه میکند؛ لذا دعایش متفاوت شده بود. دعا می کرد: خدایا تو خودت در نظام احسن خود میپذیری که باید ایمان بر کفر غلبه کند، (پس) خدایا ریشه کفر را بِکَن! اما نه آنگونه که ما میگوییم. بهگونهای سخن میگفت که همهاش دست خودت است. خودت میدانی چه کار میکنی. این شخص دعاکننده مطلوب فردیِ آن دعا را تبدیل به مطلوب خدایی میکرد و بعد از خدا درخواست میکرد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
🔰 برگزاری دروس آمل توسط حضرت استاد یزدانپناه
◾️ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اهلبیت علیهمالسلام، به اطلاع میرساند دروس استاد یزدانپناه در شهر آمل (شرح تفسیر المیزان و شرح منازلالسایرین) از امروز آغاز و به صورت زنده از کانال "دروس آمل" در پیامرسان روبیکا به آدرس ذیل پخش خواهد شد؛
https://rubika.ir/DorosAmol
⏱ ساعت برگزاری دروس: 16:30 تا 18
#استاد_یزدان_پناه
#دروس_آمل
#شرح_تفسیر_المیزان
#شرح_منازل_السائرین
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 تقریظ حضرت استاد یزدانپناه بر کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت"
◾متن تقریظ استاد یزدانپناه بر کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت"؛
باسمه تعالی
کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت" که توسط خانه طلاب جوان قم فراهم آمده طلیعه خوبی برای مباحثی عالمانه و دلسوزانه از اندیشه انقلاب اسلامی است.
ما باید روایتگر انقلاب و انقلابیماندن باشیم. واقعیت آنست که اهل اقدامبودن نیازمند تبیین و تحلیل و بصیرتافزایی در این زمینه است. از سویی ایجاد امید نیاز مبرم امروز ما است و در این اثر این امر موج میزند.
اساساً تبیین دقیق حقیقت انقلاب و اندیشههای حضرت امام رحمةاللهعلیه و رهبر معظم انقلاب حفظهالله که سکاندار حرکت انقلاب بوده و هستند، کار بسیار مهم و حیاتی است زیرا تا موضوع به صورت عالمانه و موشکافانه نباشد، مسیر حرکت دقیقاً مشخص نمیشود و ما بیشترین ضرر را از این ناحیه متحمل شدهایم. باید توجه داشت که تبیین عالمانه اندیشه انقلاب و مقاومت کمک خوبی به دینورزی درست و اسلام ناب محمدی (ص) میکند.
در پایان لازم است متذکر شوم رسالههایی از این دست باید به طور مداوم نگاشته شود تا بیش از پیش عمق و ژرفای اندیشههای انقلاب خود را بیشتر و بهتر نشان دهد و چراغ راه آینده باشد.
سیدیدالله یزدانپناه
۱۳۹۹٫۷٫۲
◾کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت" اثر آقای علی مهدیان و محصول مباحثات جمعی اعضای خانه طلاب جوان است که به تبیین مساله پیشرفت انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته میپردازد.
🏷 برای اطلاعات بیشتر و تهیه اثر میتوانید به سایت خانه طلاب جوان مراجعه نمایید؛
Khanetolab.ir
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
eitaa.com/nafahat_eri
نسیم حکمت
🔰 برگزاری دروس آمل توسط حضرت استاد یزدانپناه ◾️ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اهلبیت علیهم
🔔🔔🔔🔔🔔
با سلام
به اطلاع میرساند ساعت برگزاری دروس آمل، امروز (یکشنبه ۱۳ مهر) استثنائا ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ بود.
انشاءالله ساعت شروع دروس آمل از فردا (دوشنبه ۱۴ مهر) ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ خواهد بود.
همچنین یادآور میشویم این دروس از روز یکشنبه ۱۳ مهر، آغاز و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.
آدرس کانال دروس آمل در پیامرسان روبیکا
https://rubika.ir/DorosAmol
jalase_17.mp3
13.32M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 17
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
jalase_18.mp3
12.85M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_رساله_لغت_موران
جلسه 18
#شیخ_اشراق
#استادیزدانپناه
#دروس_آمل
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 اقامه عزاداری اربعین حسینی
🔷️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، امام حسین علیهالسلام، مجلس سخنرانی استاد امینینژاد با موضوع آثار تربیتی حزن بر اباعبداللهالحسین علیهالسلام در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میگردد.
◾همچنین قرائت زیارت اربعین و مرثیهخوانی مداحان اهل بیت علیهمالسلام بعد از سخنرانی حضرت استاد برقرار است.
⏱ زمان: پنجشنبه ۱۷ مهرماه مصادف با اربعین حسینی، از ساعت ۱۰:۳۰
📱این مراسم به صورت مجازی است و از طریق شبکههای اجتماعی زیر پخش میشود:
روبیکا
Rubika.ir/nafahat_eri
اینستاگرام
Instagram.com/nafahat.eri
#اربعین_1442
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
اربعین مقدمه پیوسته به ظهور.pdf
1.57M
🔰 اربعین مقدمه پیوسته به ظهور
◾بازنشر نسخه الکترونیکی کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور، گفتاری گران سنگ از حضرت استاد یزدانپناه (حفظه الله) که در اربعین سال قبل به چاپ رسید.
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 اطلاعیه
◾حضرت استاد یزدانپناه در ماه محرم در مسجد چهارده معصوم علیهمالسلام شهرستان آمل برنامه سخنرانیای با موضوع "ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان" داشتند که یازده جلسه به طول انجامید.
◾ادامه مباحث ایشان از اربعین حسینی شروع شده و تا پایان ماه صفر به مدت ده شب دائر است.
◾با توجه به هماهنگی صورتگرفته از امروز صوت سخنرانی استاد در مسجد چهارده معصوم علیهمالسلام به مرور در کانال بارگذاری میشود.
#صفرالمظفر_1442
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان ۱۲.mp3
13.14M
🔰 ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان - جلسه دوازدهم
◾جلسه دوازدهم سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در صفرالمظفر ۱۴۴۲ پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۳۲ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۳ مگابایت
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان ۱۳.mp3
14.07M
🔰 ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان - جلسه سیزدهم
◾جلسه سیزدهم سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در صفرالمظفر ۱۴۴۲ پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۳۴ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۴ مگابایت
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان ۱۴.mp3
12.39M
🔰 ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان - جلسه چهاردهم
◾جلسه چهاردهم سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در صفرالمظفر ۱۴۴۲ پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۳۰ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۲ مگابایت
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان ۱۵.mp3
12.13M
🔰 ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان - جلسه پانزدهم
◾جلسه پانزدهم سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در صفرالمظفر ۱۴۴۲ پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۲۹ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۲ مگابایت
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat
ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان ۱۶.mp3
12.09M
🔰 ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان - جلسه شانزدهم
◾جلسه شانزدهم سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در صفرالمظفر ۱۴۴۲ پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی ایمان
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۲۹ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۲ مگابایت
#ایمان
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/nasimehekmat