eitaa logo
نسیم حکمت
6.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
114 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 294.mp3
9.51M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 5⃣ تعامل بر اساس معرفت ♦️ راه‌یابی معارف در زندگی ✏️۱. جلوی چشم قراردادن این معارف ✏️۲. راه عشق ☀️راه های پدید آمدن حالات عشقی 1. محبت ورزیدن به خدا و رسول الله (راه پیشنهادی قرآن) 2. خواندن ادعیه و مناجات های عاشقانه در متون دینی 3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عرفانی 4. صوت خوش https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 293 _ 1397.10.22 شنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 4⃣ اضطرار و التجاء
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه۲۹۳ _ ۱۳۹۷.۱۰.۲۲ شنبه 🌟 روح عمل : ✨ مؤلفه های روح عمل : 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص: ✳️ راه های تحصیل اخلاص 1⃣ توجه به درون 2⃣ جنگیدن با زوایای پنهان دل 3⃣ پرورش منطق احراری و وجه اللهی و خشنودی حق تعالی 4⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال: در جلسه قبل گفتیم که اضطرار با اشک همراه است. حال: ♦️چگونه اشک بریزیم؟ ۱. هر وقت که شرایط آماده شد، اجازه دهید اشک بیاید. اشک دل را پاک نموده و برای توحید، آماده می‌سازد. باید اشک ریخت و خیلی خوب است، به شرط این که بدانیم از اشک چه می‌خواهیم. گاه شده است که عزیزی را از دست داده است و اشک می‌ریزد، ولی آن چه که باید از اشک نمی‌گیرد. اشک بریز و بگو: خدایا هر چه تو بخواهی! در شادی به سمت خدا برویم. در مصیبت هم به سمت خدا برویم. چه خوبست که اشک چه در خوشی و چه در سختی، توحیدی باشد. ۲. خوب است انسان وقت خلوتی داشته باشد، اشک بریزد. بعضی‌ها وقت خلوت را بین الطلوعین یا بعضی تعقیبات نماز ظهر یا عصر قرار می‌دهند یا هر وقت دیگری. ۳. هنگام اشک ریختن به تفصیل گفتن، بسیار اثر دارد. هم به خودمان بگوییم و هم با خدا مطرح کنیم. 🔸التجاء وقتی است که انسان هرچه تلاش می‌کند از دستش بر نمی‌آید و مضطر می‌شود و جایی برای «خود» او باقی نمی‌ماند. 🔸این اضطرار نشان دهنده دغدغه است، انسانی که دغدغه نداشت، باکش نیست. همین هم در مساله اخلاص هست: ۱۰۰ بار تصمیم می‌گیرد، اما باز از دستش در می‌رود. همین که به التجا رسید و گفت: خدایا خودت درست کن! این حالت به بندگی و اخلاص، نزدیک تر است. 5⃣ تعامل بر اساس معرفت: یعنی با مباحث توحیدی‌ای که می‌داند، اخلاص خودش را تصحیح کند. چگونه؟ 💠 علامه طباطبایی در رساله الولایه بحثی دارد که چرا ما بسیاری از چیزها را می‌دانیم ولی نتیجه اش سر صحنه عملمان نمی‌آید. مثلا می‌دانیم: «إن القوة لله جمیعاً» ولی چی باعث شده است که در وقتش می‌ترسیم؟ 👈 چون معرفت خیلی در ما نهادینه نیست. چرا؟ 🔸دلیلش این است که پشت صحنه بعضی از کارهای ما، منطقی دارد که با این اعتقاد ما نمی‌سازد. درست است از یک طرف می گوییم: ان القوه لله جمیعا، ولی چون از چند نفر ترسیدیم و در جانمان جا گرفت، آن اندیشه معرفتی ان القوة لله جمیعا در ما ضعیف شده است. آن ترس‌ها، اندیشه مناقض را در ما نهادینه کرده است. 🔸علامه می‌فرماید با دسته‌ای از اعمال مخالف، ایمان به آن عقیده را ضعیف می‌کنیم. 💠راه حل: ۱) باید نگذاریم اعمال مقابل بیاید. ۲)این معرفت را به چشم بیاوریم. 🔴رمز تعامل در بحث ‌های سلوکی: قوه خیال می‌تواند برای قوه عاقله، صحنه سازی کند و داده‌های قوه عاقله را در صحنه عمل حاضر نماید. ♦️مثال اول: می دانید حقیقت حق تعالی چیست و چگونه است. این را که باور کرده اید و حتی ممکن است، شهود هم کرده باشید. آن چه قوه عاقله فهمید، قوه خیال سر صحنه بیاورد. ♦️مثال دوم: قرب وریدی حضرت حق را نمی فهمیم ولی این را می فهمیم که خدا به ما نزدیک است. مثلا متن دینی می گوید: «اُعبد الله کأنک تراه» چگونه باید تعامل کرد؟ اگر قریب است، بگو: ای خدایی که تو قریبی و من نمی دانم👈قرب حضرت حق را قوه خیال، سر صحنه بیاورد. ♦️مثال سوم: ای خدایی که تو می‌بینی و من تو را نمی‌بینم. همین را اگر ادامه دهد، می‌بیند که معرفت کم کم جاگیر می‌شود. وقتی معارفی را بداند و همیشه سر سفره وجودش حاضر باشد و قوه خیال سان بدهد، کم کم اثر می کند. ✅یاد بگیریم: ۱- آهسته آهسته به جایی بکشانیم که حل شود. مثلا دایما با خودمان تکرار کنیم: ان العزّة لله جمیعا. نه این که فقط تا ریا آمد این را تکرار کنیم، بلکه آن قدر تکرار کنیم که دیگر هیچ ریایی نیاید. ۲- متون توحیدی و معارف را جلوی چشممان و صفحه جانمان بیاوریم و دائما تکرار کنیم. یکی از فلسفه های ذکر سلوکی، این است که معارف سر صحنه بیاید. وحدت حقه حقیقیه سر صحنه بیاید. ۳- با اندیشه‌های اخلاص‌زا، توجه به حق داشته باشیم. مانند: لم یکن له کفوا احد، ان العزه لله جمیعا، یا توجه به وحدت حقه حقیقیه. ما الان اشخاص را می‌بینیم. ولی اگر او را ببینیم بعد از مدتی تبدیل می‌شود به اخلاص. بیشتر به جای این که دیگران را ببینیم، او را می‌بینیم. 👈به تدریج تبدیل می‌شود به نهایت اخلاص و 👈بعد از مدتی تبدیل می‌شود به القائات خوش معنوی. ۴- اخلاص ورزیدن با خودِ خداوند متعال. مثلا با خود خداوند نفی خواطر نمود. البته باید توجه داشت معارفی مانند «لم یکن له کفوا احد» تبدیل به عادتی که به سمت عمق نمی رود، نشود. اگر قرار است بهره بگیریم، این معارف باید به گونه ای باشد که به تدریج سمت عمق و باطن کشیده شود. https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 5⃣ تعامل بر اساس
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه 🌟 روح عمل ✨ مؤلفه های روح عمل 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص: ✳️ راه های تحصیل اخلاص 4⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال 5⃣ تعامل بر اساس معرفت: در جلسه قبل تعامل بر اساس معرفت را توضیح دادیم. اکنون باید ببینیم چگونه می‌توان زندگی را بر اساس معارف سامان داد؟ ♦️ راه‌یابی معارف در زندگی: ✏️۱. این معارف باید جلوی چشممان قرار بگیرد تا سر صحنه از آن استفاده کنیم. 🔺مثال: یاد گرفتیم «همه نعمت ها از خداست. »👈 باید این آموزه را سر صحنه حاضر کنیم. یعنی جان و دلمان را پر کند. ✅ توجه: قرار نیست اخلاص بورزیم تا اگر جان به سمتی است آن را به زور به این سمت بکشانیم. بلکه می‌خواهیم با این رویه معرفت را منطق زندگیمان کنیم تا خود به خود سر صحنه حاضر شود. انسان می‌تواند معرفت حصولی و حتی شهودی را نیز سر صحنه بیاورد 👈این می شود منطق عمل. 💠 راه سر صحنه آوردن معارف ۱- توحید را قوی کنیم. و یک نماز را آباد کنیم. نماز در صحنه روزمره زندگی ماست نه گوشه‌ای از آن. ۲- وقت خلوتی با خداوند متعال بگذاریم. که اگر بگذاریم، به مرور مساله خدا برایمان جدی می‌شود. ۳- اهل ذکر باشیم. برخی مراقبه را تاکید می کنند. مراقبه به معنای با خدا بودن است. اما ذکر خداوند که در متن دینی آمده است شامل مراقبه، ذکر، خلوت و... می‌شود. در متون دینی تعبیری هست که همه چیز حد دارد، جز ذکر خدا. هر چه این گونه شد، این معارف را سر ریز کنید در اخلاص. مخلَصین کسانی هستند که معرفتشان را زیاد کرده ند و به این درجه رسیده اند. و معرفتشان نابِ ناب و معرفتی از سنخ سلوکی-شهودی است. اینان در معرفت به جایی می رسند که خداوند متعال آن ها را به اخلاص وا می دارد. ✏️۲. راه عشق: راه عشق، اکسیر بی‌نظیری برای اخلاص است. معرفت برای عموم خیلی خوب است ولی عشق، اکسیر خلوص است. چون عاشق در معشوق محو می‌شود و چیزی از عاشق نمی‌ماند. نهایت اخلاص همین است که چیزی از عاشق نماند و تماما معشوق شود. 💠 راه های پدید آمدن حالات عاشقانه: 1. راهی که قرآن پیشنهاد داده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» مگر شریعت چیزی غیر از محبت و عشق الهی است؟ عشق الهی ازلی در دل همه مکنون است و باید سر درآورد. شهوت و شهرت، تعشق می‌آورد. تعشق به این امور دنیوی، جا برای عشق خدا نمی‌گذارد. باید تعشقات را برداشت تا آن عشق جبلّی کامن خود را نشان دهد. «حنین الجزء الی الکل» 👈که جزء به سمت کلّ، مایل است، را عشق جبلّی کامن گویند. قشور را با آنچه در شریعت آمده بردارید، ببینید چگونه آن فطرت خودش را نشان می‌دهد. عشق در همه ما هست، فقط باید سر در بیاورد. 2. خواندن مضامین عاشقانه در متون دینی مانند: 🔸مناجات شعبانیه 🔸زیارت امین الله که فراز اولش زیارت ست، فراز دومش دعا است و فراز سومش فراز عشقی است. 🔸 دعای عرفه سید الشهدا علیه السلام که خیلی عشقی است. انسان احساس می‌کند خود عشق است که به بیان در آمده، نه این که ابراز عشق برای دیگری باشد. 🔸سوره حمد را می شود به گونه ای خواند که سراسر عاشقانه باشد. 🔸سوره توحید را نیز می‌توان به صورت عاشقانه خواند. حتی کل نماز را می شود به صورت عشقی خواند. اگر مواظبت شود تا تعشقات و تعلقات نیاید. 3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عارفانی همچون حافظ 4. صوت خوش: گاه صوت خوش و مضامین خوش انسان را به حالت عشقی می‌کشاند. وصف خدا با صوت خوش بسیار موثر است. https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ سلام علیکم به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت جانسوز بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها، دروس استاد یزدانپناه شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي الصِّدِّيقَهِ فَاطِمَهَ الزَّكِيَّهِ حَبِيبَهِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي اِنْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَي نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا، اَللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّهِ الْهُدَي وَ حَلِيلَهَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَهَ عِنْدَ الْمَلإَِ الأَْعْلَي، فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَي أُمِّهَا صَلاَهً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَهِ أَفْضَلَ التَّحِيَّهِ وَ السَّلاَمِ.» 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ☀️حال معصومین علیهم السلام در پیشگاه الهی همچون عبد ذلیل است. در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها در روایات آمده است: «وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام، تَنْهَجُ فِي الصَّلَاةِ مِنْ خِيفَةِ اللَّهِ تَعَالَى» (حضرت فاطمه عليها السلام در نماز از خوف خدا از حال عادى خارج مى گرديد و نفس وى به شماره مى افتاد.) یا در نقلی امام باقر علیه السلام در مورد امام سجاد علیه السلام می فرمود: «وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِي صَلَاتِهِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ وَ كَانَ قِيَامُهُ فِي صَلَاتِهِ قِيَامَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ بَيْنَ يَدَيِ الْمَلِكِ الْجَلِيلِ كَانَتْ أَعْضَاؤُهُ تَرْتَعِدُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَانَ يُصَلِّي صَلَاةَ مُوَدِّعٍ يَرَى أَنَّهُ لَا يُصَلِّيَ بَعْدَهَا أَبَداً». https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 144.mp3
9.79M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 144 _ 1397.11.1 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 145.mp3
10.84M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 145 _ 1397.11.2 سه شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 146.mp3
10.45M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 146 _ 1397.11.3 چهارشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 498.mp3
8.87M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 498 _ 1397.11.1 دوشنبه ☀️بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص مقام ذات و صقع ربوبی ♦️تحلیل های موجود در خصوص دیدگاه صدار در باب تشکیک ♦️اشاره ای مجدد به جمع بندی دیدگاه صدرا در خصوص مقام ذات https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 499.mp3
7.52M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 499 _ 1397.11.2 سه شنبه ♦️تبیین تعبیر به «دقیق و ادق» در کلام علامه طباطبایی 🔸 نفس رحمانی در نگاه علامه طباطبایی ♦️اشاره به بحث هایی که ضمن بحث از تشکیک جا داشت بدان پرداخته می شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 147.mp3
11.27M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 147 _ 1397.11.8 دوشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 148.mp3
8.74M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 148 _ 1397.11.9 سه شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 149.mp3
11.57M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 149 _ 1397.11.10 چهارشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 500.mp3
9.41M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 500 _ 1397.11.6 شنبه ☀️اشاره به بحث هایی که می شد ضمن بحث تشکیک بدان پرداخت: ♦️تشکیک در ماهیت ♦️بحث تاریخی تشکیک 🔸 بررسی تشکیک در دستگاه فلسفی مشاء 💠نظر استاد در خصوص دیدگاه مشاء ♦️بر اساس تقریر خواجه ♦️بر اساس عبارات خود بوعلی https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 501.mp3
10.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 501 _ 1397.11.7 یکشنبه ☀️ادامه تشکیک مشائی ♦️نسبت وجود و ماهیت از نگاه مشاء ♦️مراد از تشکیک در دستگاه فلسفه مشاء https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 502.mp3
7.75M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 502 _ 1397.11.8 دوشنبه ☀️ادامه تشکیک مشائی ♦️نسبت وجودات با یکدیگر (وجود واجبی با وجود امکانی) https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 503.mp3
11.59M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 503 _ 1397.11.9 سه شنبه ☀️ادامه تشکیک مشائی ♦️تأکّد وجود ♦️تعبیر به مجهولة الاسامی در دستگاه مشاء https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ «السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة» سلام علکیم به اطلاع سروران گرامی می رساند با توجه به فرا رسیدن ایام فاطمیه دوم، دروس استاد یزدان پناه از روز شنبه 13 بهمن تعطیل می باشد. درس ها ان شاء الله از روز سه شنبه 23 بهمن ماه آغاز خواهد شد.
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 295.mp3
10.16M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 295 (1397.11.6 / شنبه) روح عمل به سه چیز است: 1. معرفت. 2. صدق و صفا. 3. اخلاص از راه‌های تحصیل اخلاص، شش مورد را در جلسات قبل گفتیم. امروز هفتمین راه را بیان می‌کنیم: 7⃣ شیوه ملاتیه ملامتیه کاری می‌کنند که از چشم دیگران بیفتند. چون دیگر کسی کاری به آنها ندارند و به همین دلیل انجام ریایی عمل برای آنها بی‌معنی خواهد بود. ریا کنار می‌رود و به جایش اخلاص می‌آید. ⛔️ اما بعضی، این شیوه را خیلی غلیظ می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی برخی به اسلام یا ایمانشان شک می‌کنند. 👈 این سبک پذیرفته کسانی که اهل تحقیق و اجتهاد در دین هستند، نیست. چرا که در شریعت داریم: - اتقوا مواضع التهم - مومن عزت دارد و حق ندارد عزتش را از بین ببرد. از بین بردن عزت، یقینا پذیرفته شدنی نیست. و با ضوابط دینی ناسازگار است. ✅ قرار نیست آن چه دین به عنوان صحنه‌های اجتماعی برای انسان قایل است، به هم بخورد، به گونه‌ای که دیگران گمان کنند که حتی انسان مومن و مسلمان هم نیست. این شیوه، مردود است. 🔷 شیوه مورد پذیرش ملامتیه: مثلا انسان نمازش را بسیار عاشقانه می‌خواند ولی در جایی که دیگران هستند، نمازش را عادی می‌خواند. این حد از پنهان کردن، خوب است حتی تا جایی که مورد ملامت دیگران قرار بگیرد. 🔸 اگر کسی به گونه‌ای ملامتی باشد که خلاف شرع نیست ولی خلاف مراحل عالی عرفان است؛ یعنی به گونه‌ای عمل کند یا حرف بزند که بسیار عادی جلوه کند، اشکالی ندارد. 🔷 بنده خودم معتقدم هر جا که دین می‌خواهد و دین در خطر است، باید با خود جنگید، ایستاد، برای خدا کار کرد، در معرض ملامت قرار گرفت و حتی موقعیت خود و خانواده‌ را به خطر انداخت. ✅ در متون دینی تعابیری که دعوت به ملامت بکند نداریم. بله فقط متونی داریم که می‌گوید: افرادی هستند که هیچ کسی جز خداوند متعال آنها را نمی‌شناسد. در دین فقط «لا یخافون فی الله لومة لایم» آمده است. به هر حال در فضای تاریخ عرفان، یک نسلی به نام ملامتیه مطرح شده است. 🌀 بحث اخلاص و راه‌های پدید آوردن آن تمام شد. در اینجا به دلایلی _به جهت گستره بحث اخلاص_ بیانی را از حضرت امام ره، به عنوان تتمیم بحث می‌آوریم. 🔴 تتمه بحث اخلاص: (بیانی از حضرت امام ره، آداب الصلاة، ص ۱۶۰ _۱۶۵ ) 🔻 گزارش متن: 🔸يكى از مهم‌ترین آداب نيّت، «اخلاص» است. ۱. حقيقت اخلاص، تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صافى نمودن سرّ از رؤيت غير حق تعالى در جميع اعمال ظاهريّه و باطنيّه است. ۲. كمال اخلاص، ترك غير است مطلقا و پا نهادن بر انّيّت است. ۳. بعضى از مراتب اخلاص: 1⃣ تصفيه عمل از شائبه رضای مخلوق. در مقابل آن، اتيان ریایی عمل است. 2⃣تصفيه عمل از حصول مقصودهاى دنيوى و مآرب زائله فانيه. مثل، خواندن نماز شب براى توسعه روزى و ديگر مقصدهاى دنيوى. 3⃣ تصفيه عمل از رسيدن به لذات جسمانيّه. مقابل آن، عبادت اجيران است. 4⃣ عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابها[ى] جسمانى موعود. و مقابل آن، عبادت عبيد است. 5⃣ تصفيه عمل از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه. در مقابل آن، عمل نمودن براى اين مقصد است. 6⃣ [اینجا چنین می گوید: نکند من به سعادت‌های عقلیه نرسم. این خودش یک نحوه شرک است.] و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است تصفيه عمل از خوف عدم وصول به اين لذّات و حرمان از اين سعادات است. در مقابل، عمل براى اين مرتبه از خوف است. 7⃣ تصفيه عمل از وصول به لذّات جمال الهى و رسيدن به بهجت‌هاى انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنّت لقاء، است. اين مرتبه، يعنى جنّت لقاء از مهمّات مقاصد اهل معرفت و اصحاب قلوب است و دست آمال نوع از آن كوتاه است، و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند و لكن اين كمال مرتبه كمّل اهل اللّه نيست، [یعنی نوعی شرک در آن است.] بلكه از مقامات معمولى سرشار آنها است. 8⃣ تصفيه عمل از خوف فراق که از كمال مقامات كمّل نيست. بالجمله، تصفيه عمل از اين مرتبه نيز در نزد اهل اللّه لازم است. [که در این صورت در اینجا هنوز تتمه إنّیّت است و باقی مانده است.] و اين كمال خلوص است. ☑️ مرحله بعد از این مراحل از حدود خلوص خارج است و تحت میزان توحید، تجرید و ولایت است.[این مرحله فنای بعد از فنا است. در این مرتبه گویا دیگر وجودی باقی نمانده است. انسان از مرحله مخلِص گذشته و مخلَص شده است.] https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 296.mp3
10.99M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 جلسه 296 (1397.11.7 یکشنبه) 🌟 روح عمل ✨ مؤلفه های روح عمل 1⃣ معرفت 2⃣ صدق وصفا 3⃣ اخلاص: 🔴 تتمه بحث اخلاص ازکتاب آداب الصلوه حضرت امام خمینی رحمه الله علیه از صفحه۱۷۱به بعد در این قسمت حضرت امام یکی از راه‌های پدید آمدن اخلاص را معرفت می‌داند. تمام علوم قرآنی به ویژه علم توحید می‌تواند عمل و سلوک شود. توحید خود می شود عمل. یک نوع از عمل این است که اعتقاد در آن موج می‌زند. مانند ذکر لااله الاالله؛ که القای حقیقت توحیدی است؛ از یک جهت اعتقاد است اما در دل عمل ذکر می‌گوییم که توحید در آن موج می‌زند. توحید افعالی درست شود، انسان همه تحولات را فعل الله می‌داند. دیگر این و آن مطرح نیست که ریا شود. در جنگ بین حق و باطل ،باطل در خدمت حق است و حق را بالا می‌برد. نظام عالم به گونه‌ای است که هیچ‌گاه شر غلبه برخیر ندارد. فصل۵: یکی از چیزهایی که اخلاص را می‌گیرد این است که عبادت برای ثواب باشد نه برای خدا... . قلب مانند بچه‌ای است که باید به او فهماند توفیق را خدا داده است؛ نه اینکه خودت کردی و مستحق پاداش هستی. نعمت دوگونه است: 1. استحقاقی و 2. امتنانی_ابتدایی. حضرت امام همه نعمت‌ها را ابتدایی امتنانی می‌داند. حداقل اخلاص این است که تلاش کند اما برای عمل خود قدری قایل نشود و آن را ابتدایی بداند و بگوید خدا داده است. در مرحله بعد تسویه عمل از خوشنودی به آن است؛ یعنی عجب نداشته باشد. چون هیچ وقت از حد تقصیر به در نمی‌آید: «ما عبدناک خق عبادتک.» امام سجاد علیه السلام در جواب عبدالملک بن مروان که حضرت را مورد خطاب قرارداد که اهل ریاضت هستی و منسوب به حضرت رسول (صلوات الله علیه)...فرمودند: همه اینها تایید خداوند و توفیق اوست. ملاصدرا: کسانی که بیشترین نعمت را گرفتند بیشترین فقر را دارند، و این نعمت شکرش خیلی سخت است. https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ «صلوات مخصوصه حضرت فاطمه سلام الله علیها» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🌸🍃🌸🍃🌸 سلام علیکم ایام الله دهه مبارکه فجر و یوم الله 22 بهمن را به همه آزادگان جهان تبریک عرض می نماییم! https://eitaa.com/nasimehekmat