eitaa logo
نسیم حکمت
6.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
114 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
#تمدن_نوين_اسلامی قسمت بیست و دوم 🇮🇷مسئله‌ى رویش‌هاى‌نوبه‌نو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسى‌ترین و مهم‌ترین مسائل است. 🇮🇷اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویش‌هاى نوین و پى‌درپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است. 🇮🇷جمهورى اسلامى در طول این ۳۵ سال توانسته است در هر برهه‌اى، از خود جلوه‌اى نو و متناسب با نیاز، بُروز بدهد. 🇮🇷افرادى نگران ریزش‌ها بودند؛ گفته شد رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد. 🇮🇷آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همه‌ى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمان‌هاى بلند می‌خواهند، باید به آینده‌هاى روشن و دور باشد، فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم! ♦️🔸آینده‌ى دور ⬅️ ایجاد تمدن اسلامى است.🔸♦️ 🇮🇷تمدن نوین، متناسب با نیازها و ظرفیت‌هاى امروز بشریتى که از حوادث گوناگون، قرن‌هاى اخیر زخم خورده است، مجروح است، غمگین است و نسل‌هاى جوان آن، دچار یأس و نومیدى و افسردگى‌اند.۱۳۹۳/۰۲/۳۱ #رهبر_معظم_انقلاب https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
❌ عرفان و اجتماع...بقاء بعد الفناء، ناظر به شئون اجتماعی است...شأن پایانی انبیاء و انسان کامل، حکومت است...باطن قوی تر، به خلافت به سیف می رسد ❌ 🔴 واقعیت این است اصل به لحاظ مبانی ای که در خود دارد، را به سوی رهنمون میکند. بسیاری از مبانی عرفان چنین نتیجه ای به همراه دارد. ♨️ یکی دیگر از مسائلی که می تواند به عنوان مبنا در عرفان مطرح گردد، مسئلۀ بقا و فنا، یا فنا و بقای بعد فنا است. معمولا ناظر به است که نگاه به دارد. در مقام فنا تنها توحید مدنظر است؛ اما در مقام بقاء بعد الفنا هم حقّ حق و هم حق خلق را ادا میکند. ⭕️ مسئلۀ دیگر، خلافت به سیف یعنی است، که معمولا برای انبیا و انسان کامل در نظر میگیرند. همین تعبیر خلافت به سیف (خلافت با شمشیر) نشان دهندۀ مبنایی است که عارف را به سوی اجتماع و عمل اجتماعی دعوت میکند. ✴️ نکتۀ دیگر اینکه همۀ عرفا در یک حد نیستند. برخی در حد فنا متوقف شده و اصلا به بقاءبعدالفناء نمی رسند، که البته از به اصطلاح وجودی او خبر می دهد. به تعبیری آنچه که در سنت اسلامی متولد شده است براساس آموزۀ بقاء بعد الفناء است و برخی میگویند تمام قرآن کریم بر اساس همین آموزه است یعنی در عین حال که مرحلۀ فنا (توحید) در آن موج میزند، به حق خلق نیز توجه دارد. پس گاهی این مسئله به بازمی گردد و گاهی نیز امکان چنین به او داده نمیشود. به تعبیری این آموزه در عرفان هست ولی احتیاج به استعدادی قوی که بتواند آن مراحل را طی کند و به بقاء بعدالفنا برسد و لازم را نیز داشته باشد، دارد که این استعداد و تیزبینی در حضرت امام(ره) وجود داشت. ✳️ ...خلافت به سیف که به آن اشاره کردم یعنی شخص چنان قدرتمند است که شأن خلافت به سیف و پیدا میکند. این ناشی از است یعنی عرفا معتقد هستند هرچه باطن قوی تر باشد از مرحلۀ به مرحلۀ و از آنجا به میرسد. 📎 منبع: نقش عرفان در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی(ره)/خرداد ۱۳۸۶ 🔴🔴🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab https://eitaa.com/nasimehekmat
20150304091438-9715-27.pdf
334.6K
📖 #جزوات_طلبگی (۶۲) 📝 بررسی اصول و مبانی تأویل عرفانی از منظر روایات ✏️ #استاد_یزدان_پناه 🔖🔖 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab https://eitaa.com/nasimehekmat
✅ نکته ای برای مشتاقان حقیقت در فلسفه بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده است، ولی اوجش را باید در عرفان نظری دنبال نمود. گرچه صدرا این بحث را به جای خوبی رسانده و اصل مساله را حل نموده و کلیدش را ارایه کرده است، ولی از مفصلات آن بحث نکرده است. لذا بحث اسماءحسنی را باید در عرفان نظری پی گرفت. محمدتقی مجلسی پدر علامه محمدباقر مجلسی، در نامه ای به ملامحمد طاهر قمی، و در پاسخ به اعتراضات این شخص نسبت به مبانی عرفانی و دیدگاه های عرفا، چنین می گوید: «اگر ابن عربی و شاگردانش نبودند، شما بحث اسماء حسنی را خوب می فهمیدید؟» اصلا علم اسماء حسنی یک علم شریف است و هنر می خواهد و این جز از فضای علم عرفان نظری بر نمی آید. در فلسفه نهایت چند اسم از اسماء الهی حل شده است، اسمائی همچون حیّ و علیم و قدیر و حکیم و نهایتا چند اسم دیگر؛ اما در عرفان نظری عمده اسماء الله و بلکه ربط اسماء به هم، ضوابط ارتباطشان و این که مرکز ثقلشان چیست، بحث شده است. ✳️ آدم وقتی این ها را می خواند، تازه می فهمد که اهل بیت علیهم السلام آن چه در مورد اسماء فرمود، چه معنایی دارد. https://eitaa.com/nasimehekmat
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🌴صلوات خاصه آقا امام باقر علیه السلام🌴 «اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلَادِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ» https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد. #امام_باقر علیه السلام #مقام_علمی_اهلبیت علیهم السلام قَالَ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ الْقُرَشِيُّ سَمِعْتُ الصَّادِقَ علیه السلام يَقُولُ: قَدِمَ وَفْدٌ مِنْ أَهْلِ فِلَسْطِينَ عَلَى الْبَاقِرِ علیه السلام فَسَأَلُوهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَهُمْ ثُمَّ سَأَلُوهُ عَنِ الصَّمَدِ ... ثُمَّ قَالَ علیه السلام: لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِيَ الَّذِي آتَانِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً لَنَشَرْتُ التَّوْحِيدَ وَ الْإِسْلَامَ وَ الْإِيمَانَ وَ الدِّينَ وَ الشَّرَائِعَ مِنَ «الصَّمَدِ». وهب بن وهب قرشی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: گروهی از اهل فلسطین به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند و از مسایل مختلفی از ایشان سوال نمودند. سپس از [وصف] الصمد سوال پرسیدند... [حضرت بعد از پاسخ مفصلی که در تفسیر این اسم الهی بیان داشتند در پایان چنین فرمودند:] اگر جان پذیرایی، برای علمی که خداوند عز وجل به من عطا نموده است، می یافتم، همانا توحید و اسلام و ایمان و دین و تمام شرایع را از صمد، نشر می دادم. (توحید صدوق، ص 92) https://eitaa.com/nasimehekmat
🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷 امام هادی علیه السلام فرمودند: « مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ حَقّاً.» کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود. (احتجاج، ج1، ص 460) https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» تالیف استاد یزدان پناه، در همایش کتاب سال حوزه در سال 1397، به عنوان اثر شایسته تقدیر و همچنین اثری با عنوان محور ویژه شناخته شد.
#کلام_استاد 🔰ولایت پذیری🔰 🍃🌸 نام سوره «مائده» را سوره «ولایت پذیری» می‌گذارم . 🍃🌸 در این سوره، صحبت «بلغ ما انزل الیک» و «الیوم اکملت لکم دینکم» و... است. ابتدای سوره نیز، بحث عهد و میثاق است که خداوند یادآور می‌شود که اگر به آن عمل نکنید، گرفتار خواهید شد. ♦️با این توضیحات، این سوره، سوره «امیر المومنین» علیه السلام است.♦️ این سوره: 🔸هم قبل الغدیر (بلغ ما انزل الیک) 🔸و هم حین الغدیر (الیوم اکلمت لکم) 🔸و هم بعد الغدیر (اوفوا بالعقود) را شامل می‌شود. #عرفان_در_وادی_عمل #ایمان https://eitaa.com/nasimehekmat
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✨عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ: ✨«يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ.» ✨ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در حجه‌الوداع فرمود: ✨«ای مردم! به خدا سوگند هیچ چیزی نیست که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه من شما را به آن امر نمودم و هیچ چیزی شما را به جهنم نزدیک و از بهشت، دور نمی‌کند مگر اینکه من شما را از آن باز داشتم.» (اصول کافی، ج 2، ص 74) https://eitaa.com/nasimehekmat
قال الامام الکاظم علیه السلام: 🔶من أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله 🔸هر که می‌خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. 📝بحار الانوار، ج. ۷، ص. ۱۴۳ 💐میلاد سراسر نور باب الحوائج،اسوه استقامت و صبر و حلم،امام موسی کاظم را بمحضر فرزندان گرامیشان،حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه علیهماالسلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و شیفتگان و محبین حضرتشان تبریک و شادباش عرض مینماییم 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴السلام علیک یا أباعبدالله الحسین🌴 ✅علامه طباطبایی: کاش مرثیه‌خوان بودم! یک بار شخصی به محضر علامه آمده بود، اما ایشان را نمی‌شناخت و به همین سبب سخنان ناپسندی گفـته بود. وقـتی فهمید شخصی که رو‌به‌روی وی نشسته، علامه طباطبائی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: «من گمان نمی‌کردم که شما حضرت علامه طباطبائی باشید و از ظاهرتان این گونه تصور کردم که یک مرثیه‌خوان (امام حسین) هستید!» علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیه‌خوان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بودم! همه سال‌هایی که سرگرم درس و بحث بوده‌ام، با یک مرثیه‌خوانی امام حسین برابری نمی‌کند!» https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰روش‌شناسی صدرا🔰 ✅راه‌های فهم بهتر نظریات صدرا: ❇️برای فهم متون صدرا ابتدا باید ببینیم او چه کرده است؛ یعنی 1️⃣ ابتدا باید یک مبحث مشخص را در چند کتاب‌ صدرا بررسی کنیم، تا بفهمیم چه کرده است. 2️⃣ هویت نکته‌ عمیقی که صدرا گفته را پیدا کنیم، سپس تأمل عقلانی افزوده خودمان را کنار آن، قرار دهیم. ❌اکثر اشکالاتی که به صدرا شده، غالباً وارد نیست. 🔸با صدرا باید همراه شد.🔸 شیوه استدلال صدرا نیز متفاوت است. قلم صدرا در استدلال به سرعت پیش می‌رود و مانند دیگران نیست که بایستد و با تمام جوانب بنگارد. برخی مقدمات را به شکل مرتب می‌نویسند اما صدرا قلم سحاری دارد یعنی در فهم، استدلال می‌کند نه اینکه در استدلال بفهمد [ صدرا، آنچه را فهمیده است، در قالب استدلال در می‌آورد؛ نه اینکه استدلال کند تا بفهمد.] 💠باید پشت صحنه کارهای صدرا را فهمید.💠 ✅در فیلسوفانی مانند صدرا، اول باید خوب فهمید، بعد اگر اشکالی به ذهن آمد، فاصله گرفت. https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
تخت فولاد اصفهان
◼️◼️◾️◾️▪️▪️◾️◾️◼️◼️ 🌴 السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله 🌴 مشک برداشت که سیراب کند دریا را رفت تا تشنگی‌اش آب کـند دریا را آب روشن شد و عکـس قمر افتاد در آب ماه می‌خواست که مهتاب کند دریا را تشنه می‌خواست ببیند لـب او را دریا پس ننوشید که سیراب کند دریا را کوفه شد علقمه، شقّ القمری دیگر دید ماه افتاد که محراب کند دریا را تـا خجالت بکشد، سرخ شود چهره آب زخم می‌خورد که خوناب کند دریا را ناگهان موج برآمد که رسید اقیانوس تا در آغوش خودش خواب کند دریا را آب مهریّه ی گل بود والّا خـورشید در توان داشت که مرداب کند دریا را روی دست تو ندیده است کسی دریا را چون خدا خواست که نایاب کند دریا را (سید حمید رضا برقعی) https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️◼️◾️▪️▪️▪️◾️◾️◼️◼️ 🌴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🌴 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا خطاب به یارانش: «فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ، فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا يَهَبُ الْمَنَازِلَ الشَّرِيفَةَ لِعِبَادِهِ بِاحْتِمَالِ الْمَكَارِهِ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا حُلْوَهَا وَ مُرَّهَا حُلُمٌ، وَ الِانْتِبَاهَ فِي الْآخِرَةِ» اگر جانتان را در همان جایی که جان من وطن گزیده، جای داده اید، پس بدانید که خداوند منازل شریف را در پی تحمل سختی ها اعطا می نماید، ... و بدانید که دنیا شیرین و تلخش، خواب است و بیداری در آخرت است. (تفسير منسوب به امام حسن عسكري عليه السلام، ص: 219) https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢 برنامه دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 1398- 1399 با سلام به اطلاع سروران گرامی می رساند به توفیق الهی دروس استاد یزدان پناه از روز شنبه 30 شهریورماه 1398 آغاز خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
📖در مورد فلسفه اسلامی دو کار بر عهده حکمت دوستان است: 1️⃣ ما وارث یک تراث عظیم در فلسفه به عنوان فلسفه اسلامی هستیم. حداقل کاری که باید انجام دهیم این است که این میراث گران بها را برای آیندگان نگاه داریم. فلسفه‌ای که منسجم و محکم و دارای مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، خداشناسی و آخرت شناختی و.. که بسترهای ویژه ای را برای دین شناسی فراهم نموده است. 2️⃣ بحث امتدادها است. در جای خودش گفته شده است که چه ظرفیت هایی در حکمت اسلامی در این خصوص وجود دارد. 🔘در مورد تراث حکمت اسلامی، منابع دست اول در دسترس ما هست. ✔️ولی در مورد امتدادها وضعیت آموزشی ما به گونه‌ای است که چیزی اصلا وجود ندارد. 98/6/24 https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
📢📢📢📢📢📢📢 برنامه دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 1398- 1399 با سلام به اطلاع سروران گرامی می رسان
⭕️📢📢📢📢📢⭕️ با سلام خدمت سروران گرامی به اطلاع می رساند امکان حضور خواهران در دروس استاد یزدان پناه فراهم است. قسمت بالای مسجد آیت الله جوادی آملی مخصوص خواهران است. لذا خواهرانی که شرایط و امکان حضور در دروس استاد را دارند با هماهنگی با مسئول کلاس و اطلاع از شرایط حضور، می توانند در کلاس شرکت نموده و از این فرصت بهره مند گردند.