eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ گوشه ای از اخلاق نزیه پیامبر اکرم (ص) وفي المكارم ، نقلا من كتاب النبوّة : عن علي عليه السّلام قال : ما صافح رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله أحدا قطَّ فنزع يده من يده ، حتّى يكون هو الَّذي ينزع يده . وما فاوضه أحد قطَّ في حاجة ، أو حديث فانصرف حتّى يكون الرّجل هو الَّذي ينصرف . وما نازعه أحد الحديث فيسكت حتّى يكون هو الَّذي يسكت . وما رؤي مقدّما رجله بين يدي جليس له قطَّ . ولا خيّر بين أمرين إلَّا أخذ بأشدّهما . وما انتصر لنفسه من مظلمة حتّى ينتهك محارم اللَّه فيكون حينئذ غضبه للَّه تبارك وتعالى وما أكل متّكئا قطَّ حتّى فارق الدّنيا . وما سئل شيئا قطَّ ، فقال : لا . وما ردّ سائل حاجة قطَّ : إلَّا أتى بها ، أو بميسور من القول : وكان أخفّ النّاس صلاة في تمام . وكان أقصر النّاس خطبة وأقلَّهم هذرا . وكان يعرف بالرّيح الطيّب إذا أقبل . وكان إذا أكل مع القوم كان أوّل من يبدء وآخر من يرفع يده ، وكان إذا أكل ، أكل ممّا يليه ، فإذا كان الرطب والتمر جالت يده . وإذا شرب ، شرب ثلاثة أنفاس ، وكان يمصّ الماء مصّا ، ولا يعبّه عبّا . وكان يمينه لطعامه ، وكان شماله لما سوى ذلك من بدنه . وكان يحبّ التيمّن في جميع أموره ، في لبسه وتنعله وترجّله ، وكان إذا دعا ، دعا ثلاثا ، وإذا تكلَّم ، تكلَّم وفرا ، وإذا استأذن ، استأذن ثلاثا . وكان كلامه فصلا يتبيّنه كلّ من سمعه وإذا تكلَّم رئي كالنّور يخرج من بين ثناياه . وإذا رأيته قلت . أفلج ، وليس بأفلج . وكان نظره اللحظ بعينه ، وكان لا يكلَّم أحدا بشيء يكرهه . وكان إذا مشى كأنّما ينحطَّ في صبب . وكان يقول : إنّ خياركم أحسنكم أخلاقا . وكان لا يذم ذواقا ، ولا يمدحه ، ولا يتنازع أصحابه الحديث عنده . وكان المحدّث عنه يقول : لم أربعينيّ مثله قبله ولا بعده صلَّى اللَّه عليه وآله . eitaa.com/alinasirigilani
صدا ۰۰۱.m4a
2.16M
همینک خوانش زیارت آل یاسین توسط فاضل محترم حجت الاسلام شیخ ناصر خاکسار ‌در موسسه معارف وحی و خرد
✳️ معرفی چند کتاب جامع در باره احادیث و زندگی حضرت امیر (ع) سلام علیکم عرض ادب و احترام محضر استاد گرانقدر دارم. ببخشید سوالی داشتم در بین منابع روایی کتابی هست که مجموع روایات از امام علی (علیه السلام) را جمع آوری کرده باشد؟ یا منبعی برای محققین از کتاب های جدید و یا نرم افزار های حدیثی وجود دارد که همه روایات از امام علی در آن باشد؟ ارادتمند التماس دعا علیکم السلام چند کتاب ذیل در زمینه مجموعه احادیث حضرت امیر (ع) و زندگی ایشان قابل معرفی هستند: 1. مسند الامام امیر المومنین ابی الحسن علی بن ابی طالب علیه السلام؛ عزیز الله عطاردی، در 27 جلد 2. مسند علی بن ابی طالب؛ یوسف ازبک در 7 جلد 3. موسوعه الامام علي بن ابي طالب في الكتاب و السنه و التاريخ؛ محمد محمدی ری شهری و همکاران در 8 جلد 4. دانشنامه امام علی (ع)؛ علی اکبر رشاد و همکاران در 10 جلد موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ پیشرفت های امید بخش کشور در عرصه ساخت هواپیما در فیلمی که وزارت اطلاعات از دستگیری عوامل خرابکاری نا موفق در تاسیسات اصفهان پخش کرد، کارخانه عظیمی نشان داده می شود که در آن بدنه هواپیمای مسافربری در حال ساخت است. با توجه به ورود کشورهای جهان سوم همچون برزیل به صنعت هواپیما سازی و وجود دانشمندان خلاق و جوان در کشور، ورود ایران به این صنعت عظیم دارای افق روشنی خواهد بود. پیداست که تحریم های چند دهه ای و فرسودگی هواپیماهای کنونی کشور و نیاز مستمر مردم به آمد و رفت هوایی اهتمام به این عرصه را صد چندان می کند. امید است بزودی شاهد تحقق امیدها و آرزوهای چشم نواز در این عرصه باشیم. http://eitaa.com/alinasirigilani
◻️ دکتر آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیع شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور : ما بر سیاست وحدت و تقریب در نظام اسلامی تحفظ داریم ، اما اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه و زاویه ی نگاه در این مقوله مهم با متصدیان وحدت و تقریب داریم . وحدت در نگاه ما فقط به معنای این است که به عقاید و مقدساتِ پیروان دیگر مذاهب اهانت نکنیم و از سبّ و لعن در اجتماعات و رسانه ها پرهیز کنیم ، و تقریب هم فقط به معنای این است که بر مشترکات عقایدی و فقهی و اخلاقی تاکید بورزیم و به اختلافاتی که در این سه موضوع داریم دامن نزنیم . ما وحدت و تقریب را در همین حد قبول داریم و نه بیشتر از آن ، چون بیشتر از آن موجب عقب نشینی از مواضع برحق شیعه و کتمان حقایق تاریخی و عدول از مسلمات عقاید حقه تشیع و تحریف تاریخ میگردد و موجب استمرار ظلم و تضییع حق اهل بیت علیهم السلام میشود . ما وادادگی و کتمان حقایق و تعاریف و تملق های بیجا و ناحق را که به بهانه وحدت انجام میشود روا نمیدانیم ، و روال کنونی وحدت و تقریب را بی ثمر و موجب تجری در باطل و فرصت سازی برای گروههای تکفیری و تروریستی وهابیت منحوس و موجب گستاخی بیش از حد مفتی نمایان متخاصم با شیعیان مظلوم‌ میدانیم . تقریب و وحدت موثر و عقلایی آن است که بزرگان شیعه همچون شرف الدین ، علامه امینی ، سید حسین بروجردی ،امام‌موسی صدر و امثالهم عمل کردند ، و بدون وادادگی و بدون عدول از حقانیت تشیع ، بر جهان شیعه و سنی اثر گذاشتند و موجب روشن شدن حقایق و تغییر نظر شخصیت هایی مثل شیخ شلتوت و فتاوای او شدند ، و توانستند کتب فقهی شیعی را در متون و منابع درسی الازهر مصر بگنجانند . و یا مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین در مسجدالحرام به امامت بایستد . اما امروز جریان وحدت و تقریب یکسویه است و با هزینه های گزاف از منابع امام زمان و از خزانه ملت شیعه بیش از چهل سال است که صرف امتیاز دهی نا متناسب به پیروان افراط گرای دیگر مذاهب میشود و در واقع جریانات افراطی ضدشیعی را هم حاکمان وهابی کشورهای عربی تقویت میکنند و هم بطور ناخواسته حاکمان شیعی ما ، و این در طی چهار دهه موجب آسیب به کیان و وضعیت و موقعیت شیعه در ایران و جهان شده است و نشانه بد آن همین به هم‌خوردن توازن جمعیتی در مناطق مرزی دورتا دور ایران است که به استانهای مرکزی هم گسترش یافته است . و خطر بحران جمعیت را آشکار کرده است . سیاست کنونی وحدت و تقریب ، روند شیعه زدایی از ایران را کوتاهتر کرده و آینده ملت شیعه ایران را به چالش جدی کشیده است و نظر بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه بر این است که برای حفظ ایران شیعی باید این سیاست وحدت و تقریب که دو نهاد هزینه بر متولی آن هستند و همایشهای بی نتیجه و فعالیت های کم حاصلی را انجام‌میدهند ، امروز وقت آن است که در نظام اسلامی با فوریت اصلاح و تعدیل شود و رویکرد متناسب با مقتضیات زمان در آن اتخاذ گردد. مجمع جهانی شیعه شناسی مرکب از اندیشه ورزان و نخبگان علمی و اساتید و محققین حوزه ها و دانشگاهها و دپارتمانهای علمی و کرسیهای شیعه شناسی از کلیت و اجمال سیاست وحدت و تقریب و منویات امام و رهبری تبعیت میکند ، اما حق آزاد اندیشی و نقّادی و اعتراض به روند و کنش های معیوب فکری و عقیدتی را برای خود و هر تشکل مستقل علمی و دینی محفوظ میداند . امید است متولیان وحدت و تقریب دیگر صداهای موجود در حوزه و دانشگاه را هم بشنوند و با حوزویان و دانشگاهیان دلسوز و منتقد اتاق های واقعی اندیشه ورزی و نقّادی تشکیل بدهند و بر روند نا مقبول چهاردهه گذشته ابرام و سماجت نداشته باشند و راه تغییر و بهبود را مسدود نکنند . 🌐مجمع جهانی شیعه شناسی
علی نصیری
◻️ دکتر آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیع شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور : ما بر سیاست وحدت
✳️ ضرورت بازنگری در روند جاری تقویت وحدت شیعه و اهل سنت مطالب آقای دکتر پیمان قابل توجه و قابل تامل است؛ به ویژه آن بخش که عنوان می کند که چرا پیوسته ما یکسویه سخن از وحدت داریم و این که آیا هزینه های هنگفتی که در این چند دهه از سوی مراکز مختلف برای ایجاد وحدت صرف شده، کمکی به این امر کرده است یا آن که طرف مقابل را بیشتر به میدان داری و تنگ کردن عرصه به جامعه شیعه سوق داده است؟! این ایراد بارها به خاطر این ناچیز رسیده و جدا از این روند یک سویه و ناز پرودن پیوسته طرف مقابل و دعوت چند دهه ای به وحدت آن هم با صرف میلیاردها تومان از بیت المال متاثر هستم. حقیقتا بعد از چهار دهه کوبیدن یک سویه بر طبل وحدت نیاز به آسیب شناسی و بازنگری اساسی دارد. پیداست این ناچیز همصدا با آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) با اصل تقریب و تقویت وحدت میان شیعه و اهل سنت موافقت اکید دارم؛ چنان که در هفته پیش مبحثی در همین راستا در بنیاد پژوهش های آستان قدس ارایه کردم. اما همه سخن در روش ها و رویه ها است. این که پیوسته ما روی وحدت و تقریب پای می فشاریم و هر ساله با دعوت از عالمان اهل سنت که عموما در سطحی فروتر از سطوح میانی شناخته می شوند و با صرف مخارج گزاف از این مقوله سخن می گوییم، رفتاری از سر حکمت و عزت نیست. از این جهت باید طرحی نو در انداخت. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث جلسه 85.mp3
12.62M
✳️ (جلسه ۷۵) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات کتاب العقل و الجهل کافی شریف ۲. ادامه بررسی گفتار امام کاظم (ع) خطاب به هشام بن حکم http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۳۵.mp3
15.02M
✳️ (جلسه ۱۱۳۵) مباحث این جلسه: ۱. کتاب القضاء بر مبنای کتاب شریف وسائل الشیعه ۲. بررسی چهار دیدگاه در باره کفایت سوگند از بینه ۳. برابری شهادت دو زن در برابر شهادت یک مرد http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۰.mp3
20.04M
✳️ (جلسه ۹۰) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی آیه شریفه «کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل و اوتوا به متشابها» ۲. واژه «کلما» شاهد جریان این سخن در جهان آخرت است. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث جلسه ۷۶.mp3
21.43M
✳️ (جلسه ۷۶) مباحث این جلسه: بررسی روایاتی ناظر به اخلاق متعالی پیامبر اکرم (ص) برگرفته از کتاب سنن النبی و سایر منابع روایی فریقین http://eitaa.com/alinasirigilani