eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 20) بررسی روایت بیست و دوم 4848- 22- وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ× قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ صَحِبَنِي رَجُلٌ كَانَ يُمَسِّي بِالْمَغْرِبِ وَ يُغَلِّسُ‏ بِالْفَجْرِ وَ كُنْتُ أَنَا أُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ وَ أُصَلِّي الْفَجْرَ إِذَا اسْتَبَانَ لِيَ الْفَجْرُ فَقَالَ لِيَ الرَّجُلُ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَصْنَعَ مِثْلَ مَا أَصْنَعُ فَإِنَّ الشَّمْسَ تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ قَبْلَنَا وَ تَغْرُبُ عَنَّا وَ هِيَ طَالِعَةٌ عَلَى مَرْقَدِ آخَرِينَ بَعْدُ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُصَلِّيَ إِذَا وَجَبَتِ الشَّمْسُ عَنَّا وَ إِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عِنْدَنَا لَيْسَ عَلَيْنَا إِلَّا ذَلِكَ وَ عَلَى أُولَئِكَ أَنْ يُصَلُّوا إِذَا غَرَبَتْ عَنْهُمْ. أَقُولُ: لَعَلَّ الرَّجُلَ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي الْخَطَّابِ وَ كَانَ يُصَلِّي الْمَغْرِبَ عِنْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ الْمَغْرِبِيَّةِ وَ كَانَ الصَّادِقُ× يُصَلِّيهَا عِنْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ الْمَشْرِقِيَّةِ وَ مَعْلُومٌ أَنَّ الشَّمْسَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ تَكُونُ طَالِعَةً عَلَى قَوْمٍ آخَرِينَ إِلَّا أَنَّهُ لَا يُعْتَبَرُ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ الْقَدْرِ. 1. تخریج و سند این حدیث تنها در امالی شیخ صدوق در مجلس «التاسع عشر» ذکر شده است. در سند این حدیث پنج نفر قرار دارند که عبارتند از: جعفر بن علی ابن الحسن بن علی؛ علی بن الحسن؛ عبد الله بن المغيرة البجلي؛ عبد الله بن بكير بن أعين و عبيد بن زرارة بن أعين. علی بن حسن مجهول و عبد الله بن بكير بن أعين فطحی است. بنابر این سند روایت طبق نظر مشهور دچار ضعف است. 2. متن یک؛ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ× قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ صَحِبَنِي رَجُلٌ؛ فردی در راهی همراه امام صادق× بود که نام و هویت او مشخص نیست. دو؛ كَانَ يُمَسِّي بِالْمَغْرِبِ؛ نماز مغرب را با تاخیر به جا می‌آورد. سه؛ وَ يُغَلِّسُ‏ بِالْفَجْرِ؛ نماز صبح را در حالت تاریکی شب با تعجیل می‌خواند. واژه «غلس» به معنای تاریکی آخر شب است. چهار؛ وَ كُنْتُ أَنَا أُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ؛ اما من به محض غروب آفتاب، نماز مغرب را می‌خوانم و نماز را به تاخیر نمی‌اندازم. پنج؛ وَ أُصَلِّي الْفَجْرَ إِذَا اسْتَبَانَ لِيَ الْفَجْرُ؛ به محض آشکاری فجر نماز صبح را می‌خوانم؛ یعنی پیش از آشکاری فجر، نماز صبح را نمی‌خوانم. شش؛ فَقَالَ لِيَ الرَّجُلُ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَصْنَعَ مِثْلَ مَا أَصْنَعُ؛ از لحن این گفتگو بر می‌آید که آن فرد برای خود جایگاهی فراتر از امام می‌دانست! هفت؛ فَإِنَّ الشَّمْسَ تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ قَبْلَنَا وَ تَغْرُبُ عَنَّا وَ هِيَ طَالِعَةٌ عَلَى مَرْقَدِ آخَرِينَ بَعْدُ؛ استدلال روشنی ارایه نکرد. این که خورشید پیش از ما بر قومی طلوع کرد و پس از غروب از ما بر گروهی دیگر طلوع خواهد کرد، چه دلیلی می‌شود که نماز مغرب با تاخیر خوانده شود و نماز صبح با تعجیل؟! هشت؛ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُصَلِّيَ إِذَا وَجَبَتِ الشَّمْسُ عَنَّا؛ معیار تحقق وقت نماز مغرب گذار خورشید از منطقه ما است. در این فقره نیز موضوع تحقق مغرب شرعی، گذار خورشید دانسته شده است. نه؛ وَ إِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عِنْدَنَا لَيْسَ عَلَيْنَا إِلَّا ذَلِكَ؛ یعنی با طلوع فجر باید نماز صبح را بخوانیم. ده؛ وَ عَلَى أُولَئِكَ أَنْ يُصَلُّوا إِذَا غَرَبَتْ عَنْهُمْ؛ با غروب آفتاب بر هر قومی نماز مغرب بر عهده آنان واجب می‌شود. 3. تحلیل یک؛ این که امام صادق× به صورت غیر معمول این چنین از همراهی فردی با ایشان سخن به میان آورده است، نشان می‌دهد که این مساله باعث نگرانی امام شده است. دو؛ این گفتگو نشان می‌دهد که آن شخص محتملاً همچون ابوحنیفه جزو اصحاب رأی بود یا چنان‌که برخی از شارحان احتمال داده‌اند؛ جزو شاگردان و یاران ابوالخطاب به شمار می‌رفت که به خود حق ابراز رأی می‌داد و با کمال گستاخی از امام صادق× خواست تا طبق فتوای ایشان عمل کند. نیز نشان می‌دهد که مبنای عامه در برخی از مناطق تاخیر نماز مغرب و تعجیل نماز صبح بوده است. سه؛ این بیان که بازگو کننده فعل امام در برابر فعل مخالف است، به خوبی نشان می‌دهد که امام صادق× به هنگام غروب آفتاب نماز مغرب می‌خواند. با این فرض، جایی برای نظر مشهور نمی‌ماند. چهار؛ از این روایت دو نکته قابل استفاده است: 1. معیار در تحقق مغرب همان غروب آفتاب است؛ 2. معیار در غروب و طلوع و بلکه در تمام محاسبات نجومی افق هر منطقه است. 👇👇👇
پنج؛ از این رو، برای تحقق وقت نماز مغرب یا نماز صبح از باب وجوب نیاز به تاخیر و احتیاط نیست. تعبیر «عنا» و «عندنا» مفید این امر است. برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
چگونگی پاسخگویی به شبهات جوانان.m4a
24.86M
✳️ چگونه شبهات انباشته شده جوانان و دانشجویان را پاسخ دهیم؟ محضر مبارک استاد عزیز آیت الله دکتر نصیری(زید عزه) سلام علیکم با عرض ادب ، احترام و تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) و همچنین تشکر از زحمات و تلاش های خالصانه حضرتعالی در خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام. این روزها ، کلاس های درسی دانشجویان خصوصاً دختر ، در مواجه با اساتید روحانی مملو است از ابراز شکایت بابت عدم توجه به زن در اسلام و نادیده گرفتن و تضییع حقوق زنان و بیان سوالات و شبهاتی از این سنخ . گرچه این سوالات و شبهات امور جدیدی نیست اما خواهشمندم در این فضای موجود ما را راهنمایی فرمایید که چگونه وارد بحث شویم که اقناع کننده باشد و منابعی هم جهت مراجعه معرفی فرمایید. خصوصاً اگر امکان دارد در توضیح یا نقد این شعار ( زن ، زندگی ، آزادی) مطالبی را بفرمایید. با تشکر فراوان . اگر لایق باشم دعاگوی حضرتعالی در جوار امام رئوف مان حضرت رضا علیه‌السلام می‌باشم. ارادتمند🌹 علیکم السلام تشکر وافر بابت بذل محبت‌ پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است: http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره وقت مغرب شرعی استاد محترم سلام علیکم. ابتدا هفته وحدت و میلاد مسعود پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وصادق آل محمد حضرت امام جعفرصادق علیه السلام را درخدمت شما تبریک عرض می کنم. امابعد نسبت به‌ آخرین پست سوالی دارم که اهل سنت تقریبا با غروب روزه را افطار می کنند ولی ما دیرترافطار می کنیم ما چون درمنطقه با آنان اختلاط داریم وهمیشه با این مشکل روبرو هستیم وبرخی اوقات با سنی ها دریک جا دعوت می شویم ودور یک سفره جمع می شویم اما آنان زودتر افطار می کنند وما هنوز منتظریم تکلیف ما در چنین مواقعی چیست؟آیا می توان طبق معیاری که فرمودید غروب را وقت افطار قراردهیم؟ علیکم السلام تبریک و تهنیت متقابل مشمول عنایات اهل بیت (ع) باشید. نظر فقهی این ناچیز همان گونه که به تفصیل در کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» آوردم، آن است که وقت غروب آفتاب با فرض تحقق واقعی وقت مغرب شرعی است که هم می شود نماز خواند و هم افطار کرد. در مورد مشکل هم نشینی با برادران اهل سنت که در پرسش شما آمده است، باید به مرجع خود مراجعه فرمایید. موفق باشید. http://eitaa.com/alinasirigilani
بن مایه های اتحاد از منظر قرآن.mp3
9.84M
✳️ بن مایه های وحدت از نگاه قرآن کریم این مبحث در تاریخ هفدهم مهرماه سال جاری توسط آیت الله دکتر علی نصیری در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مشهد در جمع پژوهشگران این مرکز ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و درس خارج حدیث در موسسه معارف وحی و خرد 🔹 همزمان با ولادت با سعادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع)، دومین جلسه در جمعه هفته جاری در موسسه معارف وحی و خرد به شرح ذیل تشکیل خواهد شد: 🔹 1. زیارت آل یاسین؛ (توسط یک از فاضلان حوزه)؛ ساعت ده و نیم تا یازده 🔹 2. خارج حدیث؛ استاد علی نصیری (از ساعت یازده تا دوازده) 🔸 زمان: جمعه بیست و دوم مهر ماه 1401 (از ساعت ده و نیم تا دوازده) 🔸 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶ (موسسه معارف وحی و خرد) 🌐 از همه اساتید، فاضلان حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب مکرم و عموم عاشقان به حضرت حجت (ع) و علاقه مندان به معارف اهل بیت (ع) برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
ظهور نورانی حضرت رحمة للعالمین، خاتم الانبیاء، اباالزهراء، محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم )، و ظهور نورانی امام البقیع، رئیس مذهب شیعه و صادق آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفداء) و شیعیان حضرت تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
✳️ گوشه ای از اخلاق نزیه پیامبر اکرم (ص) وفي المكارم ، نقلا من كتاب النبوّة : عن علي عليه السّلام قال : ما صافح رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله أحدا قطَّ فنزع يده من يده ، حتّى يكون هو الَّذي ينزع يده . وما فاوضه أحد قطَّ في حاجة ، أو حديث فانصرف حتّى يكون الرّجل هو الَّذي ينصرف . وما نازعه أحد الحديث فيسكت حتّى يكون هو الَّذي يسكت . وما رؤي مقدّما رجله بين يدي جليس له قطَّ . ولا خيّر بين أمرين إلَّا أخذ بأشدّهما . وما انتصر لنفسه من مظلمة حتّى ينتهك محارم اللَّه فيكون حينئذ غضبه للَّه تبارك وتعالى وما أكل متّكئا قطَّ حتّى فارق الدّنيا . وما سئل شيئا قطَّ ، فقال : لا . وما ردّ سائل حاجة قطَّ : إلَّا أتى بها ، أو بميسور من القول : وكان أخفّ النّاس صلاة في تمام . وكان أقصر النّاس خطبة وأقلَّهم هذرا . وكان يعرف بالرّيح الطيّب إذا أقبل . وكان إذا أكل مع القوم كان أوّل من يبدء وآخر من يرفع يده ، وكان إذا أكل ، أكل ممّا يليه ، فإذا كان الرطب والتمر جالت يده . وإذا شرب ، شرب ثلاثة أنفاس ، وكان يمصّ الماء مصّا ، ولا يعبّه عبّا . وكان يمينه لطعامه ، وكان شماله لما سوى ذلك من بدنه . وكان يحبّ التيمّن في جميع أموره ، في لبسه وتنعله وترجّله ، وكان إذا دعا ، دعا ثلاثا ، وإذا تكلَّم ، تكلَّم وفرا ، وإذا استأذن ، استأذن ثلاثا . وكان كلامه فصلا يتبيّنه كلّ من سمعه وإذا تكلَّم رئي كالنّور يخرج من بين ثناياه . وإذا رأيته قلت . أفلج ، وليس بأفلج . وكان نظره اللحظ بعينه ، وكان لا يكلَّم أحدا بشيء يكرهه . وكان إذا مشى كأنّما ينحطَّ في صبب . وكان يقول : إنّ خياركم أحسنكم أخلاقا . وكان لا يذم ذواقا ، ولا يمدحه ، ولا يتنازع أصحابه الحديث عنده . وكان المحدّث عنه يقول : لم أربعينيّ مثله قبله ولا بعده صلَّى اللَّه عليه وآله . eitaa.com/alinasirigilani
صدا ۰۰۱.m4a
2.16M
همینک خوانش زیارت آل یاسین توسط فاضل محترم حجت الاسلام شیخ ناصر خاکسار ‌در موسسه معارف وحی و خرد
✳️ معرفی چند کتاب جامع در باره احادیث و زندگی حضرت امیر (ع) سلام علیکم عرض ادب و احترام محضر استاد گرانقدر دارم. ببخشید سوالی داشتم در بین منابع روایی کتابی هست که مجموع روایات از امام علی (علیه السلام) را جمع آوری کرده باشد؟ یا منبعی برای محققین از کتاب های جدید و یا نرم افزار های حدیثی وجود دارد که همه روایات از امام علی در آن باشد؟ ارادتمند التماس دعا علیکم السلام چند کتاب ذیل در زمینه مجموعه احادیث حضرت امیر (ع) و زندگی ایشان قابل معرفی هستند: 1. مسند الامام امیر المومنین ابی الحسن علی بن ابی طالب علیه السلام؛ عزیز الله عطاردی، در 27 جلد 2. مسند علی بن ابی طالب؛ یوسف ازبک در 7 جلد 3. موسوعه الامام علي بن ابي طالب في الكتاب و السنه و التاريخ؛ محمد محمدی ری شهری و همکاران در 8 جلد 4. دانشنامه امام علی (ع)؛ علی اکبر رشاد و همکاران در 10 جلد موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir