✅ چالش های شبکه های مجازی در زندگی کاربران
✔️نقض حریم خصوصی افراد
▫️دسترسی غیر مجاز به زندگی افراد
▫️عدم اطمینان از حقیقی بودن کاربران
▫️عدم رعایت احترام متقابل
▫️ورود به حریم خصوصی دیگران
▫️تهدید آبروی شخصی کاربران
▫️ایجاد مزاحمت برای دیگران
✔️کاهش اعتماد در روابط اجتماعی
▫️کاهش اعتماد به رسانه های رسمی و سنتی
▫️کاهش اعتماد به دیگران
▫️سوءاستفاده از احساسات افراد
✔️استفاده از هویت جعلی
▫️معرفی خود با هویت ناشناس
▫️معرفی خود با هویت جعلی
▫️معرفی خود با هویت دیگری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
شوآف در اينستاگرام
✍شوهای فراواقعی یا شوآف در شبكه اجتماعي اينستاگرام بازار گرم و پر رونقی پيدا كرده است. در این بازار مکاره نان عده ای هم در مبالغه و وارونه سازی واقعیات است. بر خلاف شوهای دنیای واقعی که امکان شناخت آن تا انداره ای برای شهروندان میسر است، استفاده از تکنیک های صنعت دیجیتال امکان شناخت فریب های شوهای مجازی را بسیار پیچیده کرده است.
✍ شاخ های اینستاگرامی که مبادرت به شوآف می کنند، پيوستار یا طیف طويلي را تشكيل مي دهند. يك سر این طیف، لاف زن ها و دروغگویان که ناتوانی ها خود را با رنگ و لعاب و تکنیک های صنعت دیجیتال پوشانده و نقطه قوت نشان می دهند و سر ديگر طیف، افراد خلاق هستند که البته بدرستی توانمندی واقعی خود را به نمایش می گذارند.
✍شوآف در اینستاگرام به اشكال فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادی رواج دارد. شوآف فرهنگي در شبکه های اجتماعی مانند تظاهر به باكلاس سخن گفتن و فرهنگ متفاوت داشتن بدون مابه ازای واقعی است. شوآف اجتماعي مانند به نمایش گذاشتن سبك خاص زندگي و پز دادن پاره ای از سلبریتی های ایرانی با مناسبت هايی خاصی مانند كريسمس، ولنتاين و همچنین پوشش های خاص و مواردي از اين دست است. شواف سياسي مانند پروپاگاندا و تبليغات سياسي و بلوف هاي بازيگران سياسي در عرصه سياست داخلی و خارجی است. شوآف اقتصادي مانند نمايش ويلاها و ماشين هاي لاکچری است.
✍شوآف هاي اينستاگرامي موج هاي هيجاني و گذرایی هستند كه يكباره سر برآورده و به سرعت فروكش مي كنند. شوآف از جهاتي با تظاهر و فريب، خالي بندي، زياده فروشي، بزرگنمايي و فراواقعيت سازي همپوشاني پيدا می کند.
✍انسداد در رسانه هاي جريان اصلي و کاهش اعتماد عمومی به آنها، کم توجهی به نیازهای مخاطبان، تغییر سبک زندگی، تغییرات فناورانه و خودمختاری کاربران در رسانه های اجتماعی از جمله علل رونق گرفتن خودنمایی و پز دادن در شبکه های اجتماعی است.
✍قابليت استوري پلتفرم اينستاگرام براي نمايش عكس، ويدئو و بويژه لايو اينستا، فرصت مناسبي براي پز دادن عده ای از کاربران شده است. جذب فالوئر، ديدن پيج ها، لايك كردن و كامنت گذاشتن و تشكيل سياهي لشگر با هدف جلب توجه و كسب درآمد از جمله اهداف شوآف شاخ های اینستاگرامی است.
#حجت اله عباسی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
«امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرتهای بزرگ هم با رسانهها دارند كار میكنند. امروز تأثیر رسانهها و تلویزیونها و هنرها و این شبكههای عظیم اطلاعرسانیِ اینترنتی و... از سلاح و از موشك و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یك چنین دنیایی است. روزبهروز هم دارند این میدان را گسترش میدهند.»
(بیانات رهبر معظم انقلاب
پس از بازدید از سازمان صدا و سیما - ۲۸/۰۲/۱۳۸۳)
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
چه #بازی_های_کامپیوتری برای فرزندتان مفید است؟
🎮نکته اول: اصرار برای حذف کامل بازی های کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازیهای کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه #نوع_بازی_انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیانبار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد.
🎮نکته دوم: خانواده ها در کنار #کنترل_زمان انجام این بازی ها توسط بچه ها، بیشتر باید نگران #انتخاب_بازی مناسب باشند، تا اینکه بخواهند تصمیم بگیرند که این بازی ها اساسا در زندگی کودک باشد یا نباشد. این دیدگاه هم به واقعیت نزدیکتر است.
🎮نکته سوم: بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مساله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مساله کودک کمک می کنند. بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو "خلق کرد" ، بسیار برای کودک الهام بخش است.
🎮نکته چهارم: بازي هايي را انتخاب كنيد كه بازي بيش از يك بازيكن در آنها تشويق شده و باعث مي شود كه دو يا سه نفر با هم بازي كنند. به توصيه مركز ملي رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها كامپيوتر را به يك وسيله اجتماعي تبديل كنند. بهترين نرم افزار موجود در اين خصوص Lapware ذكر شده است كه به شما و كودكتان اجازه مي دهد تجربه اي مشترك از كامپيوتر داشته باشيد .
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠 سلام
شاید الان وقتش باشد!
.
.
.
بچه که بودم، هر کسی می پرسید:
"پدر و مادرت رو چقدر دوست داری؟!"
بلافاصله می گفتم: "دو تا"
چون 2⃣ بزرگترین عدد زندگیم بود. البته بعدها تا 3⃣ و 4⃣ و 5⃣ و 🔟 و صد و هزار و ... پیشرفت کردم و بزرگ شدم! به قدری بزرگ شدم که فهمیدم دوست داشتن هیچ کسی را نمی شود با عدد نشان داد، چون مهر و محبت، حساب و کتاب ندارد و مقیاسش رتبه ای است، پس نه جمع و تفریق می شود و نه ✖ و ➗ (اما گاهی تضعیف یا تشدید می شود)
پس چه اهمیتی دارد که تعداد 👍های فلان پست و بهمان عکسم چقدر است و چند تا فالوور دارم، وقتی که دلتنگم و هیچ کدامشان نیستند؟!
چه اهمیتی دارد که گروه یا کانالم چند عضو دارد، وقتی که با اضافه شدن هر کدامشان، فاصله افتاده میان من و پدر و مادر و خواهر و برادر و همسر و همسایه و همکارم؟!
وقتی که سست و کسل و بی حوصله و بی تابم، چه فرقی می کند که چند تا 😂 دارم یا ❤️ یا 🌹 یا 👏 یا هر شکلک مزخرف دیگری؟! شکلک های بی خاصیت و بی عرضه ای که گاهی اینطوری: 😜 و گاهی اینطوری: 😳 تنها شاهد کوفتن انگشت اشاره بر صفحه ای شیشه ای هستند و جز این، کاری از دستشان بر نمی آید.
البته شاید هم آنقدرها بی خاصیت و بی عرضه نباشند، چون با تمام مضحکی شان، می بینند و می فهمند انزوای ما و ابتذال "رابطه" را...
کاش بیشتر از دلخوش بودن به عدد و رقم پای نوشته و عکسهای مان در جهان مجازی، نگاه گرم همخانه و عشق واقعی را حس و حفظ و تقویت کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ برخی از توانایی هایی که میتوان در سایۀ سواد رسانه ای کسب کرد:
🔸توانایی استفاده از تکنولوژی روز برای پردازش و تولید اطاعات؛
🔹توانایی نتیجه گیری در مورد روابط علی و معلولی، میان گزارش های رسانه ها و واکنش
عمومی
🔸توانایی تشخیص تأثیر تحریف، کلیشه سازی، تبلیغات و خشونت در رسانه های دیداری
🔹توانایی تشخیص تفسیر و به وجود آوردن تصویرهای بصری
🔸توانایی مصرف انتقادی و نه منفعلانه از رسانه ها؛
🔹توانایی اتخاذ رژیم مصرف رسانه ای؛ کسی که از سواد رسانه ای برخوردار است میتواند
به درستی تصمیم بگیرد؛ که چه مقدار و چگونه از غذاهای رسانه ای استفاده کرده و در معرض چه بخش هایی از رسانه قرار بگیرد
🔸توانایی تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📌 #ویژگی_های_اصلی_رسانه_های_جدید
1⃣ تعاملی بودن (interactivity) :
در رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون ، ما صرفا بیننده هستیم و در تغییر برنامه ها نقشی نداریم ، اما در بازی های رایانه ای ، در تعامل مستقیم با آن هستیم . برای شروع و انجام یک بازی رایانه ای برخلاف برنامه های تلویزیونی فعالیت شما لازم است .
2⃣ جمع زدایی (demassification) :
رسانه های نوین در مقابل رسانه های جمعی قرار میگیرند و کنترل رسانه از تولید کننده پیام به مصرف کننده آن منتقل شده است.
هر فردی متناسب با روحیات خود از بازی های رایانه ای استفاده مطلوب خود را میکند ، اما یک برنامه تلویزیونی ممکن است بینندگان بیشماری که از نظر سن ، جنس و میزان تحصیلات متفاوتند را دارا باشد.
3⃣ ناهمزمانی (asynchronous) :
شما در هر ساعت از شبانه روز که اراده کنید میتوانید بازی دلخواه خود را انجام دهید ، اما تماشای برنامه تلویزیونی دلخواه فقط در ساعاتی خاصی امکان پذیر است.
#بازی_های_رایانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ #درک_رسانه ای و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها
🔸رشد تکنولوژی های نوین ارتباطی، معنای با سواد بودن را در دنیای امروز تغییر داده است و در قرن جدید تنها به فردی که خواندن و نوشتن می داند، با سواد اطلاق نمی شود. بلکه #توانایی_تعبیر_و_تفسیر پیام های رسانه ای، به همان اندازه سواد محسوب میشود که خواندن و نوشتن ضروری و مهم است.
🔹 ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم سواد رسانه ای موجب می شود که رسانه در خدمت افراد جامعه باشد نه اینکه آن ها در خدمت رسانه باشند.
🔸 اصولا سواد رسانه ای را برخورداری از مهارت های کافی برای دریافت سودمند اطلاعات و پیام های رسانه ای تعریف می کنند و مفهوم گسترده تر آن، به معنای دریافت، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و پردازش اطلاعات رسانه ای است .
🔹سطح سواد رسانه ای یک جامعه مهم ترین عاملی است که افراد را در مواجهه با رسانه ها در حالت #انتخاب یا #انفعال قرار می دهد.
🔺درک سواد رسانه ای موجب می شود که مخاطبان رسانه ها با توانایی درک پیام های رسانه ای، به تعبیر و تفسیر آن ها پرداخته و از وضعیت مصرف کننده #منفعل به مصرف کننده #هوشیار و #انتقادی رسانه ها تبدیل شوند و این همان مواجهه هوشمندانه با دنیای رسانه ای است.
🔻🔻 از همین منظر باید گفت که سواد رسانه ای، #نهضتی_علیه_رسانه_ها_نیست بلکه این پدیده عادات رسانه ای افراد را تغییر داده و با هوشیار کردن مخاطب به او می آموزد که چطور از رسانه ها استفاده کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران کداماند؟
🔸براساس آمارهای نوینهاب ( پلتفرم مدیریت شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در ایران) واتساپ و تلگرام هر کدام با بیش از ۴۷ میلیون کاربر محبوبترین شبکههای اجتماعی ایرانیان هستند.
🔸در این میان واتساپ با داشتن ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر در صدر پیامرسانهای مورد استفاده ایرانیان است و تلگرام با ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر با اختلاف کمی در جایگاه دوم است.
🔸اینستاگرام سومین اپلیکیشن محبوب ایرانیان است. این اپلیکیشن که این روزها بحث پیرامون فیلترینگ آن بهخصوص در میان برخی نمایندگان مجلس بسیار بالا گرفته ۴۴میلیون کاربر دارد.
🔸لینکدین و فیسبوک هم با ۲ میلیون و ۷۰۰هزار و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارکاربر با فاصله زیاد جزو شبکههای اجتماعی نسبتا موردتوجه ایرانیان هستند.
🔸سروش پلاس پیامرسان ایرانی با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارکاربر تنها شبکه اجتماعی محلی است که در کنار شبکههای خارجی حضور دارد.
🔸به فاصله نزدیکی از سروش پلاس، شبکه اجتماعی توییتر با ۲ میلیون کاربر حضور دارد./دنیای اقتصاد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
پوست اندازی فرهنگی برخی چهره های رسانه ای در پرتو اینستاگرام
محمد مهدی فتوره چی
مهمترین تاثیرات فناوری های نوین ارتباطی در حوزه فرهنگی کشور، تغییرهنجارهای جامعه و مناسبات و تحول در روابط و هنجارهای اجتماعی است؛ از این منظر در جوامعی که رفتارهایشان بر اساس هنجارهایی تنظیم شده، آن هنجارها نقش تعیین کننده ای در مناسبات و روابطمان داشته و الگوهای عمل را به مردم نشان می دهند؛ البته بسیاری از این هنجارها و آنچه به عنوان سبک زندگی اسلامی یاد می شود اعم از مثبت یا منفی بهتدریج تحت تاثیر میزان نفوذ رسانه ها و قدرت روانی گروه های مرجع و محبوب مردم تغییر خواهد یافت.
امروزه در عصر اطلاعات و توسعه جامعه شبکه ای و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام که بیشتر مبتنی بر ارسال و نشر تصاویر و کلیپ های کوتاه کنشگران و وبمندان است هر روز به موازات گسترش رفتار و گفتارهای هنجار شکنانه شاخ های اینستاگرامی و بروز رفتار و کردارهای عجیب و تاملبرانگیز برخی سلبریتی های محبوب جوانان و … در این شبکه پر طرفدار هر از گاهی شاهد و ناظر پیدایش سبک جدید و غیر متعارفی از خود اظهاری و کنش های هنجار شکنانه و یا غیر متعارف فرهنگی از سوی برخی چهره های شناخته شده و موجه از جمله مداحان، مجریان سیما و واعظان کشور هستیم و از همین روست که هر از گاهی زمزمه فیلترینگ این شبکه محبوب جوان ها و حتی میانسال ها به گوش می رسد و به نظر می رسد جامعه در حال تجربه نوعی شوک فرهنگی و به تعبیری نوعی پوست اندازی در عصر گذار به جامعه اطلاعاتی است؛ بهگونه ای که هر از گاهی در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام شاهد تغییر و تحولی در بینش، گفتار و کنش اجتماعی برخی چهره های نام آشنا وگروه های مرجع موجه و محبوب می باشیم.
در طی روزهای اخیر به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه س و روز دختر در اقدامی تامل برانگیز و متهورانه مداح و حماسه سرای خوش الحان دوران جنگ و مدیحه سرای اهل بیت ع غلامعلی کویتی پور[۱] فایل و کلیپی را از خود منتشر کرد که در آن با دختر نوجوانی ۱۳ ساله ای به نام پریچهر قطعه آهنگی را به سبک پاپ اجرا کرد که با نقدهای تند و تحسین های بسیاری از سوی شخصیت های سیاسی، مذهبی و هنری و علاقمندان به این نوع موسیقی همراه بود. پیش تر از آن حیاتی، مجری سرشناس اخبارشبکه یک نیز نسبت به صدای یک خواننده لس انجلسی ابراز علاقه کرد که با واکنش شدید مدیران مافوقش مواجه و تهدید به اخراج از سازمان شد و یا تغییر پوشش و رفتار مهناز شیرازی، مجری خبر سیما در پیج اینستاگرامی اش، که موجبات تعجب، و یا سئوال کاربران و هوادارانش شد…. در این گفتار تلاش خواهم کرد در حد بضاعت به این پرسش پاسخ دهم که چه علل و عواملی در این عصر و زمان موجب چنین تغییر رویکرد و بینشی یک باره در بین برخی از چهره های موجه سیما و یا شخصیت های انقلابی شده است؟
برای پاسخ به این سئوال علل و عوامل مختلفی قابل طرح و بررسی اند که از مهم ترین آنها می توان به وجود ساختارهای نامطلوب فرهنگی و اجتماعی و بهویژه تربیتی و حیات چند زیسته هموطنانمان در اثر فرهنگ پذیری در نظام های اجتماعی مختلف رسانه های نوین بهویژه ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی و حفظ موقعیت و اعتبار رسمی و اداری افراد به منظور برخورداری از منافع مادی و منزلتی شغل و موقعیتی در مقطعی خاص اشاره کرد. به نظر می رسد از یک سو از بین رفتن رویای جمعی در کشور در اثر گسترش فقر و فساد در جامعه که به کاهش صبوری، خوش بینی و اعتماد آحاد مردم منجر می شود و از سوی دیگر عدم اعتقاد به عملکرد برخی مدیران عالی نظام و فقدان فضای گفتمانی صاحبان اندیشه و خرد در طرح شفاف مسائل و دغدغه های هموطنان موجب شده تا پرداختن به این مهم به زبان و سبک های دیگر اعتراضی و کنشی از سوی سلبریتی ها و چهره های محبوب و شناخته شده هموارگردد تا بدین طریق فرهنگ گفتاری و رفتاری ایشان در چرخش از رسانه های رسمی و دولتی به رسانه های اجتماعی چون اینستاگرام و …دستخوش تحول گردد. شواهد و قرائن نشان می دهد که امروزه در پرتو بکارگیری گسترده پیام رسان های محبوب و پر مخاطبی چون اینستاگرام برخی چهره های بازنشسته و یا از یاد رفته که گویا تاریخ مصرف و یا دوران بازنمایی چهره انقلابی و رسانه ای شان به پایان رسیده است در پی یافتن سوژه ای اجتماعی، یا بهانه ای با هدف برساخت هویت دیگری از خود و با عبور از کلیشه های متعارف پذیرفته شده برای جلب هواداران و دوستداران بیشتر در زمانی اند که پیروز شدن در رقابت های مذموم شبکه ای( به هر قیمت و بها) که به تعبیر هابرماس موجد فرهنگ بورژوازی است، گویا اولویت کنشگری این افراد است؛ تا جایی که گاهی مبلغان ارزش های دینی و مدیحه سرایانی با.... ادامه یادداشت👇
https://www.roozannews.ir/fa/news/26796/
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻نکتهای که همه مخاطبان باید بدانند
🔹دالاس اسمایت با توجه به عملکردهای اقتصادی وسایل ارتباط جمعی در نظام سرمایهداری میگوید: «نقش مهم رسانههای جمعی، فروش بستههای ایدئولوژی به مصرفکنندگان نیست، بلکه هدف آنها فروش مخاطبان به تبلیغات و صاحبان آگهیهای تجاری است.
🔹او خاطرنشان میکند که مخاطبان عملاً برای صاحبان تبلیغات (یعنی استثمارگران اصلی خود) کار میکنند، چراکه وقت خود را به طور رایگان به رسانه ها اختصاص می دهند و رسانه ها نیز وقت آن ها را یک جا و بهعنوان یک کالا به صاحبان تبلیغات میفروشند.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فیلترینگ بر تعداد کاربران #تلگرام تاثیر چندانی نداشت!
در گزارش سالانه نوینهاب که به تازگی منتشر شده، برآورد شده که تلگرام در ایران بعد از واتس آپ با بیش از ۴۷ میلیون کاربر فعال در رتبهی دوم شبکههای اجتماعی قرار دارد و ۲۶٪ مطالب تولیدی شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است!
+ همچنین اینستاگرام با ۴۴ میلیون کاربر فعال در ایران ۵۳٪ از سهم مطالب تولیدی شبکه های اجتماعی رو به خودش اختصاص داده که نشان از علاقهی مردم به محتوای تصویری بیشتر از محتوای مکتوب است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠اقناع چیست؟
#قسمت_اول
🔸 #اقناع عبارت است از “تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبین به پذیرش موضوع و خواستهای، به وسیله ارائه مناسب #اطلاعات مربوط”.
🔹 بیشترین هدف از زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و ارسال پیام، تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده است که به آن اقناع می گویند. رسانهها نیز با استفاده از شیوه های اقناع ای سعی می کنند از طریق عقل (منطق) و احساس و یا هر دوی آنها روی ما تاثیر بگذارند.
🔸آثار رسانه ها بر ذهن و قلب مخاطب دقیق ماهرانه و پیچیده است. این کار مهم توسط فنون و روش هایی برای جلب توجه و نظر ما، پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان، شبیهسازی آمار و آرزوهای خودشان در وجود ما، تحریک ما برای انجام یک عمل مانند خرید، رای دادن، سرمایه گذاری و ... و در مجموع قانع کردن ما انجام میشود. این روشها و فنون « #زبان_اقناع » نامیده می شود.
🔹آموختن زبان اقناع از مهم ترین مهارت های سواد رسانه ای است. اگر درک کنید که رسانه چطور و به چه روشی سعی می کند پیام خود را بفرستد تا شما را قانع کند و به چیزی اعتقاد پیدا کنید یا کاری را انجام دهید، آن وقت شما بهتر و با چشمان باز تر می توانید تصمیم بگیرید.
#اقناع
#تکنیکهای_اقناع
✏️ منبع: “افکار عمومی و شیوههای اقناع” به اهتمام کاظم متولی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#زنده_باد_خودم
🔹یکی از پیامهای سلفی، توجه بیش از حد به خود و نزدیک شدن به مشکل خودشیفتگی است.
🔹از زمانی که دنیای فناوری با هدف فرورفتن آدمها در پیلههای تنیده به دور خود در فضای مجازی و ذهنی ساخته شد، هر روز شاهد تنگتر شدن حلقه محاصره شدیم تا جایی که شما هم نوجوانان زیادی را سراغ دارید که مدت زیادی را در دنیای ساختگی در تلفن همراه خود و صفحات شخصیشان میگذرانند و از توجه به دیگران بازماندهاند.
🔹عکس از خود نیز، پدیده تازهای است که روانشناسان معتقدند افرادی زیاد به این رویه روی میآورند که از خودشیفتگی رنج میبرند. این گروه ممکن است به دیگران توجه زیادی نداشته باشند.
🔹البته یادمان باشد این یافته روانشناسان برای کسانی است که در این زمینه زیادهروی میکنند نه هر کسی که با این کار به ثبت خاطرات میپردازد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
آسیبهای بازیهای آنلاین را بشناسید!
🔹بازیهای آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شدهاند. محتوای برخی از این بازیها ممکن است برای کودکان مضر باشد و موجب شود به دلیل خشونت، هیجان زیاد، نمایش تصاویر و شخصیت های نامناسب تاثیرات روحی، روانی و تربیتی بدی بر روی آنها بگذارد.
🔸بازیهای آنلاین اعتیادآور هستند و کاربر خود را از شرایط عادی زندگی دور میکند، این موضوع به خصوص در کودکان میتواند باعث افت تحصیلی، مشکلات رفتاری و آسیبهای جسمی شود. بیماریهای جسمی متعددی مرتبط با استفاده بیش از حد موبایل در دنیا به وجود آمدهاند بیماریهای مثل گردن درد، درد انگشت شصت، درد در ناحیه ساعد، ضعیف شدن چشم، اختلال رشد به دلیل بهم خوردن نظم خواب و..
بسیاری از بازیهای آنلاین مانند شبکههای اجتماعی قابلیت ارتباط بین بازیکنها را فراهم میکنند با این تفاوت که امکان گمنامی و پنهان کردن هویت در آنها بسیار زیاد است و این خطر نقض حریم خصوصی کودکان را افزایش میدهد.
#آسیب_بازی_آنلاین
#رژیم_مصرف
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴ردی که از خودمان روی #اینترنت باقی میگذاریم
#قسمت_اول
🔻بسیاری عادتها و علایقمان را برملا میکند. اینها اطلاعاتی هستند که خیلیها دنبالش هستند. هر روز که میگذرد، فواید تحلیل دادههای شخصی افراد روشنتر میشود،
و آنها که از این دادهها سود میبرند شبانهروز مشغول تحلیل هستند.
🇬🇧در بریتانیا، حدود چهل میلیون بزرگسال (یعنی ۷۸ درصد بزرگسالان) هر روز یا تقریبا هر روز از اینترنت استفاده میکنند. یکی عکس روی فیسبوک میگذارد، یکی بلیت هواپیما میخرد، یکی دیویدی سفارش میدهد. هر کدام دارند به سهم خود به ۲.۳ میلیارد گیگابایت اطلاعاتی که هر روز به اینترنت اضافه میشود، کمک میکنند.
⁉️اما آیا لازم است سعی کنیم ردی از ما نماند؟ آیا همه افرادی که رفتار اینترنتی ما را رصد میکنند، خطرناک هستند؟ یا ممکن است بعضا کمکحالمان باشند؟
#ادامه_دارد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
نسرا گیلان
💠اقناع چیست؟ #قسمت_اول 🔸 #اقناع عبارت است از “تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبین به پذیرش موضوع
❇️ موضوع: #تکنیک_های_پایه_ای_زبان_اقناع
#قسمت_دوم
🔻تکنیک: ادعاهای آشکار و مستند
🔸بعضی وقتها پیامهای رسانهای به طرز مستقیم، با سند و مدرک و آشکار، #ادعا هایی قابل آزمایش را مطرح میکنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند. شما وقتی بر روی یک پاکت غذایی عبارتی را میبینید که نوشته: «این غذا در ده دقیقه آماده میشود» با یک ادعای #آشکار روبرو هستید که #قابل_آزمایش هم هست و ممکن است با همین ادعای ساده مجاب بشوید که آن محصول را بخرید. همه قولها و شعارهایی که درباره کیفیت، کارایی و توانمندی یک خودرو داده میشود نیز چنین روشی را به کار گرفته است.
🔹ادعاهای آشکار از لحاظ درستی یا نادرستی میتوانند آزمایش شوند. به همین خاطر هم اگر از این آزمون سربلند نشوند به مرور زمان به ادعای کاذب تبدیل شده و مخاطب را از دست میدهند. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات برخی از ادعاهای آشکار بطور زیرکانهای سعی میکنند روشهایی را به کار گیرند که #صدق یا #کذب آنها به راحتی قابل سنجش و آزمایش نباشد.
🔸مثلا سازنده یک قوطی محتوی یک ماده غذایی وقتی که اجزا و عناصر سازنده آن را با میزان دقیق کالری و درصد بر روی محصول خود مشخص میکند، در واقع دارد از همین روش برای اقناع شما استفاده میکند. اما آیا برای شما امکان پذیر است که آن محصول را به یک آزمایشگاه مخصوص ببرید و درستی و یا نادرستی آن اجزا و درصدها را مشخص کنید؟
📝منبع: کتاب “سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات” به کوشش حمیدرضا آیتاللهی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹جنبه های سه گانه سواد رسانهای عبارتند از:
1️⃣ ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوهی مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانههاست.
2️⃣ آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
3️⃣ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
نسرا گیلان
🔴ردی که از خودمان روی #اینترنت باقی میگذاریم #قسمت_اول 🔻بسیاری عادتها و علایقمان را برملا میکن
🔴ردی که از خودمان روی #اینترنت باقی میگذاریم
#قسمت_دوم
🔷چطور رد از خودم باقی میگذارم؟
بدیهیترین پاسخ چیزهایی است که در رسانههای اجتماعی مینویسیم یا همرسان میکنیم. اما این صرفا گوشهای از ماجراست.
هر وقت فرمی پر میکنیم و اسم و نشانیمان را مینویسیم، یا نام کاربری و گذرواژه انتخاب میکنیم، یا اطلاعاتی را روی کلاود (ابر) ذخیره میکنیم، ردی از خودمان میگذاریم. البته همه اینها قرار است امن باشد و شخصی، اما خوب، همیشه اینطور نمیماند.جز اینها یک رد دیگر هم از گشتوگذار اینترنتیمان میماند. ردی که که تقریبا نامریی است.
🔸نشانی آی.پی
وقتی به سایتی سر میزنیم یا ایمیلی میفرستیم، از نشانی پروتکل اینترنت یا همان نشانی آی.پیمان استفاده میکنیم. این نشانی در حقیقت هویت اینترنتی ماست. شمارهای است که به وسیلهای که با آن به اینترنت وصل شدهایم اختصاص داده شده.
🔸جستوجو
هرچه در اینترنت جستوجو میکنیم هم در آن موتور جستوجو هم در شرکتی که ما را به اینترنت وصل کرده ثبت میشود. از روی این داده میشود فهمید چه موقع و از کجا به چه وبسایتی سر زده بودهایم.
🔸کوکیها
بیشتر وبسایتها فایلهای کوچکی روی ابزاری که با آن به اینترنت به آن سایت سر زدهایم نصب میکنند. به این ترتیب وقتی دوباره به آن سایت سر میزنیم ما را میشناسد. بعضی کوکیها فعالیت اینترنتیمان را رصد میکنند که ببینند چه تبلیغی برایمان بفرستند.
🔸کیلاگر
نرمافزاری است که بدون اطلاع ما هر کلید صفحهکلید را که فشار میدهیم ثبت میکند. به کمک آن میشود فهمید چه وبسایتی سر زدهایم یا چه برنامهای استفاده کردهایم. کیلاگر را ممکن است کارفرما روی کامپیوترمان نصب کند یا خودمان ناخواسته (پنهان در فایلی دیگر) دانلود
🔷‘شهروند چهار’ کیست؟
‘همینقدر بگویم که هرچه میخری، هر تلفنی که میزنی، با هرکه دوست میشوی، به هر سایتی سر میزنی، هر عنوانی که برای نامهات انتخاب میکنی، همه دست سیستمی است که دسترسیاش بیحدوحساب است، اما امانتداریاش نه.’
ژوئن ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن، از مأموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که خودش را شهروند چهار معرفی میکرد، هزاران سند محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را در اختیار رسانهها گذاشت.
انتشار این مدارک عمق و گستره نظارت فلهای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا را نشان داد. اسنودن نشان داد که این سازمانها فقط با یک کلیک میتوانند همه فعالیتهای ما را رصد کنند.
🔹اطلاعات شخصی شهروندان عادی
روز بیستم آوریل ۲۰۱۶، اسنادی از دستگاههای اطلاعاتی بریتانیا منتشر شد که نشان میداد چطور این دستگاههای دولتی اطلاعات تکتک افراد را ردیابی و ذخیره میکنند – حتی اطلاعات شهروندانی را که به اعتراف خود دستگاههای اطلاعاتی “بعید است اهمیت اطلاعاتی-امنیتی داشته باشند.”
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 #جریان_سازی چیست؟
🔹 یکی از کارکردهای مهم رسانهها جریان سازی است که از آن با عنوان جریان سازی رسانهای یاد میکنند.
🔸 #جریان_سازی_رسانهای فرآیندی است که رسانهها از آن به منظور همراه کردن مخاطبان استفاده میکنند. جریان سازی میتواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل میتوان آن را یک شمشیر دو لبه دانست.
🔹 جریان سازی رسانهای میتواند اهدافی همچون راه اندازی و اجرای #هجمههای_فرهنگی را دنبال کند. از طرف دیگر میتواند به منظور نهادینه شدن یک تفکر استفاده شود. در صورتی که اهداف جریان سازی به درستی انتخاب شود حتماً جنبه سازندگی خواهد داشت.
🔸 در رابطه با جریان سازی رسانهای به چند نکته باید توجه داشت:
1️⃣ هدف از جریان سازی تغییر یا تثبیت نگرش و #افکار_عمومی نسبت به یک مقوله به طور دلخواه است
2️⃣ #وسایل_ارتباط_جمعی همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی و ... ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند
3️⃣ مالکان رسانهها، حکومتها، سیاست گذاران، #بنگاههای_تبلیغاتی و ... میتوانند منبع جریان سازی باشند
4️⃣ جریان سازی در قالبهای رسانهای ارائه میشود مانند برنامههای آموزشی، تفریحی، خبری و ... . در این زمینه #پیام رسانه، نقش ویژهای را دارد
5️⃣ جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه میشود.
🔹 در جریان سازی سه مرحله مهم را باید مد نظر داشت:
👈 شناخت #مخاطب و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی
👈 #اقناع مخاطب
👈 #تثبیت ایجاد جریان به عنوان حساسترین مرحله جریان سازی.
🔸 همچنان که گذشت، باید توجه داشت که جریان سازی رسانهای میتواند در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمههای دشمنان قرار گیرد. در نتیجه میتوان به آن به عنوان یکی از مزیتها و فرصتهای رسانه نگاه کرد.
✏️منبع: مقاله "جریانسازی در فضای مجازی؛ با تاکید بر رسانههای اجتماعی" به اهتمام قاسم صفایی نژاد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 مصاديق #جنگ_نرم در حوزه خانواده و فرهنگ جنسيتی
🔘 سريالهای شبكههای ماهوارهای فارسی زبان، عموماً برخاسته از فرهنگ غرب بوده كه يا به طور صريح، الگوهای خانواده غربی را ترويج ميیكنند يا به طور التقاطی، خانوادهای با ظواهر شرقی ـ اسلامی و ساختار دروني برآمده از فرهنگ مدرنيته غرب را رواج ميدهند.
♦️مفاهيم و مقولههاي زير در غالب سريالهای ماهوارهای به نمايش درآمده است:
1⃣ استحاله مدل اسلامي خانواده (از خيانت تا طلاق)
▪︎نمايش مكرر شكست در عشق، پس از ازدواج
▪︎ ترويج روابط نامشروع
▪︎ فردگرايي و بازانديشي نقشها در خانواده
▪︎عاديسازي روابط زن و مرد در محيط كار و
• ترويج ارتباط نزديك و صميمانه ميان همكاران زن و مرد؛
• ترويج پوششهاي راحت (نامناسب) به بهانه راحتي در محيط كار مختلط؛
• اولويتبخشي به روابط شغلي در مقابل خانواده؛
• شبكاري همكاران زن و مرد براي انجام مأموريت يا پروژههاي دشوار كنار يكديگر؛
• خوابيدن زنان شاغل در محيط كار مختلط به بهانههاي مختلف؛
• برگزاري جشنهاي مختلط حرفهاي براي همكاران پس از اتمام پروژه يا مأموريت؛
• عاديسازي چشمچراني و نگاههاي شهوتآلود در محيط كار؛
• خواستگاري از همكار متأهل و تشويق وي به طلاق؛
• ترويج و عاديسازي رقابت ميان همسر و همكار به عنوان دو رقيب عاطفي در ارتباط با فرد.
▪︎ ترويج بارداري و فرزندآوري نامشروع
• هيچ مانعي براي بارداري و فرزندآوري پيش از ازدواج شرعي و قانوني وجود ندارد؛
• تولد فرزند از روابط نامشروع، زمينه ازدواج را در آينده فراهم ميكند؛
• فرزندان نامشروع، نشانهها و ثمرههاي عشق واقعي هستند؛
• فرزندان نامشروع نيز دوستداشتني و گاه از فرزندان مشروع خواستنيتر هستند؛
• از آنجايي كه فرزندان نامشروع از رابطهاي لذتبخش متولد ميشوند، باهوشترند؛
• فرزندان نامشروع حاصل از خيانت بايد به عنوان عضوي از خانواده پذيرفته شوند؛
2⃣ ترويج و جايگزين الگوهاي نو براي ازدواج و تشكيل خانواده
▪︎ ناخانواده: از ازدواج صوري تا ازدواج سپيد
▪︎ جايگزين كردن همجنسگرايي با ازدواج و تشكيل خانواده
▪︎ترك ازدواج و زندگي با شركاي نامشروع جنسي
3⃣ هدفگيري تغيير سبك زندگي زنان، در جايگاه بنيان اصلي خانواده
▪︎ ارائه الگوي التقاطي از زن غربي و آسيايي
▪︎ ترويج مد و پوشش غربي زنان
▪︎ ترويج فمينيسم
▪︎ القاء ناسازگاري فرزندآوري با پيشرفت و آزادي زنان
▪︎ ترويج عرياني
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕ نگاه مطالعات فرهنگی به نظریه رسانه
🔵 برخی دانشمندان حوزه رسانه اشاره کرده اند، به جای آنکه صرفاً روی اثرات خاصی از رسانه که روی افراد مطرح است تمرکز شود، نظریه می تواند تمرکز خود را روی تغییرات در فرهنگ بگذارد، روی اینکه هنجارها و ادراکات اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بین مردم، چگونه در حال تغییر هستند.
🔶 به جای آنکه برای تعیین صدها اثر کوچک رسانه و جمع کردن آن ها با یکدیگر تلاش شود، پژوهشگران می توانند این سؤال را بپرسند که آیا توسعه رسانه های جمعی، پیامدهای عمیقی را برای راهی خواهد داشت که مردم از طریق آن، فرهنگ را خلق می کنند، یاد می گیرند، به اشتراک می گذارند و یا آن را می پذیرند.
🔷 نظریه های مربوط به مطالعات فرهنگی بسیار گوناگون هستند و معمولاً پاسخ های بسیار متفاوتی را در مورد پرسش نقش رسانه در زندگی اجتماعی می دهند؛ اما در تمامی این نظریه ها، فرهنگ (رفتار یادگرفته شدة اعضای یک گروه اجتماعی) نقشی مرکزی دارد.
✅ این دیدگاه ها استدلال کرده اند که رسانه ها این امکان را دارند که در راهی که مردم، خودشان و جهان اجتماعی را درک می کنند، تداخل و تغییر ایجاد کنند.
❇️ رسانه ها روی جامعه تأثیر خواهند گذاشت چرا که روی این امر که فرهنگ چگونه تولید می شود، یادگرفته می شود، به اشتراک گذاشته می شود و یا پذیرش می شود، تأثیر دارد.
🔵 نظریه های فرهنگی، طیفی وسیع از ایده های جالب را در مورد اینکه رسانه ها چگونه می توانند روی فرهنگ اثرگذار باشند، پیشنهاد می دهد و همچنین دیدگاه های بسیار متنوعی را برای فهم پیامدهای بلندمدت تغییرات فرهنگی توسط رسانه ها فراهم می کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🚦در فضای مجازی #پرسشگر_باشیم
🔸این روزها برخی رسانههای آنلاین برای رسیدن به اهداف خاص خود (مانند القای جو ناامیدی در جامعه، ناامن کردن محیط و ...) در حال جعل اخبار حوزههای مختلف هستند.
🔸یکی از راهحلها در چنین فضایی، دریافت اخبار از منابع مطمئن و تلاش برای راستیآزمایی خبر قبل از بازنشر آن است.
🔸معمولا توصیه میشود برای دریافت اخبار مطمئن گروهی از رسانههای شناختهشده را از طیفها و گروههای سیاسی گوناگون دنبال کنیم. با این کار میتوان به موضوعات مختلف اشراف بهتری داشته و کمتر تحت تاثیر جریانات احساسی یا اخبار جعلی قرار گرفت.
#نگاه_انتقادی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 کاهش بیسابقه استفاده از تلگرام در ایران
🔸استفاده از تلگرام در خرداد سال ۹۹ به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده و حتی در مقایسه با فروردین ماه، با کاهش بیش از ۲۵ درصدی مواجه شده است.
🔸میزان بازدید مطالب کانالهای تلگرامی در ماه خرداد به کمترین میزان خود رسیده و به طور میانگین در هر روز به ۱/۴ میلیارد بازدید رسیده است که در مقایسه با ماه قبل در هر روز ۰/۲۱ میلیارد بازدید کاهش داشته است.
🔸کاهش استفاده از تلگرام در ۳ ماه ابتدایی سال در حالی صورت گرفته است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز دادهها حاکی از کاهش استفاده از تلگرام در همین بازه زمانی بود.
🔸نزدیکی به ایام امتحانات و برگزاری غیر حضوری کلاسهای دانشگاه یکی از عوامل مؤثر در این مسئله است.
🔸همچنین تعطیلات طولانی مدت در خرداد و کاهش اخبار پرحاشیه در این ماه نیز یکی دیگر از عوامل کاهش استفاده از تلگرام میباشد/ایرنا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴اینستاگرام بهزودی جای توییتر را میگیرد
🔹گزارش "اخبار دیجیتال" موسسه رویترز نشان میدهد استفاده از اینستاگرام برای گرفتن خبر از سال ۲۰۱۸ دو برابر شده و این سایت اشتراک عکس در سال آینده میتواند از این نظر از توییتر پیشی بگیرد.
🔹استفاده از اینستاگرام به عنوان منبع اخبار در میان جوانان بیشتر است و در بریتانیا، یک چهارم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله اخبار را از اینستاگرام میگیرند.
🔹نیک نیومن نویسنده ارشد این گزارش گفت اینستاگرام بین جوانان "بسیار محبوب" شده و "آنها به موضوعهایی که خوب و ساده با تصویر بیان شدهاند، پاسخ میدهند."
🔹با این حال "این طور نیست که یکی جایگزین دیگری شود. آنها ممکن است از فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنند یا از توییتر و اینستاگرام."
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی
وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد.
به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم:
۱.اصل تولید در پارادایم بومی
یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد.
۲.اصل خلاقیت در تولید
اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست.
۳.اصل مهارت افزایی
در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد.
لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و...را شامل می شود.
۴.اصل دفاع از حقیقت
عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و #واقعیت_مجهول و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد.
۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز
رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی #خوانش_از_واقعیت می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan