eitaa logo
نسرا
3.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
618 ویدیو
110 فایل
قصه‌ "نسرا" یا "نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی"، قصه‌ راهنمایان و چراغ‌دارانی است که می‌خواهند خانواده‌های ایرانی را از میان سیل اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای به ساحل امن استفاده‌ صحیح و قاعده‌مند از رسانه‌ها برسانند.
مشاهده در ایتا
دانلود
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻موشن گرافیک🔻 📲 دوره سواد رسانه و فضای مجازی ✅جلسه اول: آشنایی با رسانه 👇در این جلسه با مفاهیم زیر آشنا خواهید شد: 🔹 رسانه 🔸 اجزا رسانه 🔹 انواع سواد 🔸 سواد رسانه 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) استان فارس ➖ ✳️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر استان فارس 🆔 eitaa.com/nasrafars 🆔 ble.im/nasrafars 🆔 t.me/farsnasra 🆔 sapp.ir/nasrafars 🆔 instagram.com/savadrasane_ir
⭕️ خر نشو! ▪️ در دنیای سرمایه‌داری 👤 محمد جواد نوروزی 🔻در قسمتی از داستان پینوکیو، او به همراه بچه‌های دیگر در مسیر رسیدن به مدرسه، باز هم توسط گربه نره و روباه مکار فریب خورده و وارد شهربازی زیبا و هیجان‌انگیزی می‌شوند که به راحتی می‌توانند هر بازی که دلشان بخواهد، در آن انجام دهند. اما بازی کردن همانا و خر شدن همانا! هرکس بیشتر بازی کند، بیشتر خر می‌شود! و به خدمت صاحبان شهربازی در می‌آید. 🔻قصه پینوکیو، همان قصه انسان امروزی در جامعه سرمایه‌داری است. انسان‌هایی که طمع (روباه مکار) و شهوت (گربه نره) وجودشان، آنها را به سمت بازی در دنیای رسانه‌ها وسوسه می‌کند و ذره ذره از مسیر کمال دورشان می‌کند. اما ناگهان به خود می‌آیند و می‌بینند که خر! شده‌اند و نه تنها چیزی از انسانیت‌شان باقی نمانده بلکه به سرمایه‌داران عالم هم خوش‌خدمتی می‌کنند. 🔻در این دریای مواج رسانه‌های مدرن لازم است، شنا کردن بلد باشیم، تا غرق نشویم. سواد رسانه‌ای همان مهارت شنایی است که لازم داریم. @nasraa_ir
⭕️ رویای فالاچی | فرشته اثنی‌عشری 🔻 «رویای فالاچی» از بحران هویت می‌گوید؛ بحرانی که گریبانِ انسان عصر رسانه را گرفته و او را از ریشه‌هایش دور کرده. بحرانی که حالا فضای مجازی به آن دامن زده و ما را میان «من»های ساختگی دنیای مجازی، حیران و سرگردان کرده است. 🔻 حیرانی، شک، ابهام، سرگردانی، این‌ها عناصر اصلی شخصیت‌های «رویای فالاچی» هستند. عناصری که هیچگاه جای خود را به یقین و اطمینان نمی‌دهند. 🔻 شخصیت اصلی داستان هاله است؛ یک دانشجوی روزنامه‌نگاری که می‌خواهد روزی بدیل اوریانا فالاچی شود اما موانع او را به زمین بازی دیگری می‌کشاند. 🔻 سوی دیگرِ داستان، امیرمسعود است. همکلاسی هاله که علاقه‌ای هم به او دارد. و او هم مثل هاله در این برهوتِ هویت، به دنبال خودِ واقعی‌اش می‌گردد و در این میان هرروز فرسوده‌تر می‌شود و فاصله‌اش از آرمان‌های روزهای اول دانشجویی‌اش بیشتر می‌شود. 🔻 «رویای فالاچی» را می‌توان نقد فضای حاکم بر دنیای رسانه دانست. فضایی که برای رشد در آن راهی جز زیر و رو کشیدن نیست./ علی آبکار @nasraa_ir
💢نسرا استان سمنان برگزار می کند: 👨‍👩‍👧‍👦سلسله خانواده و فضای مجازی (به صورت ) با تدریس دکتر محمد حسین شاه آبادی(کارشناس حوزه خانواده و مشاوره تربیتی کشور) ‼️علاقمندان می توانند ابتدا از طریق لینک زیر با کلیک برروی عضویت در سامانه نسرا ثبت نام کنند: http://lms.nasraa.ir/IdeaPortal/UserRegister ⭕️سپس با ورود به سامانه lms.nasraa.ir بر روی پرتال آموزش کلیک کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز، پرتال خود را مشاهده می کنید. در ادامه، در بالای صفحه در قسمت آموزش برروی تقویم آموزشی کلیک کنید و در دوره آفلاین خانواده و فضای مجازی استان سمنان ثبت نام خود را انجام دهید و یا با آیدی @nasraa_semnan ارتباط بگیرید. 🔰نسرا استان سمنان @nasra_semnan
حجاب لاکچری با طعم اینستاگرام! 🔹دختران جوان اینستاگرامی، اینفلوئنسر‌های مذهبی، حجاب استایل‌هایی که در صفحات خود، مدل‌های مختلف لباس و روسری را برای مخاطبان نمایش می‌دهند. آنها ویدیو‌هایی هم درباره مدل‌های جذاب بستن شال و روسری و پست‌هایی درباره ست‌کردن رنگ‌ها، کیف و کفش و ساعت و... به اشتراک می‌گذراند. 🔹خودشان معتقدند دغدغه تبلیغ حجاب را دارند و مشغول کار فرهنگی هستند تا زنان را به حجاب علاقه‌مند کنند. اما عده‌ای هم می‌گویند این دختران به دنبال کسب درآمد و تبلیغ سبک‌زندگی پرهزینه‌شان هستند. 🔹تعریف جدیدی که حجاب استایل‌ها از حجاب در جامعه جا می‌اندازند بیشتر یک تظاهر به حجاب برای کسب درآمد است؛ قربانی اصلی آن افرادی هستند که واقعا به حجاب اعتقاد دارند و نه معتقد به استفاده از این استایل‌ها هستند و نه گریزی از آن دارند؛ و حالا ذهن درگیر کشمکش جدیدی می‌شود که واقعا حجاب استایل‌ها چه میزان به دنبال کسب درآمد هستند و چقدر دغدغه‌ تبلیغ فرهنگ حجاب را دارند؟/دانشجو @nasraa_ir
🔘 اعتبارنامه تاجگردون، نماینده گچساران به دلیل حجم بالای فسادهای سیاسی و اقتصادی رد شد 🔻 زیر متن این پیام مهم رسانه‌ای در کنار برگزاری مستمر دادگاه‌های طبری آن است که حکومت اسلامی کمر به قطع «دست‌های فساد» بسته است. 🔻 در فضای پر از خبرهای گرانی و تنش‌های اقتصادی، بازنمایی رسانه‌ای اینگونه رفتارهای مثبت، امیدوارکننده و دلنشین است. @nasraa_ir
🔴 مخاطرات تربیتی رسانه های فجازی 👤 حسین غفاری 🔻 در عموم رسانه‌های اجتماعی فجازی، دو مخاطره‌ی تربیتی متعارف و قدیمی، امکان شبیه‌سازی، تقویت و تشدید دارد: 1️⃣ ارتباطات ناصواب : یعنی برقراری ارتباط بین افراد به گونه‌ای که از نظر تربیتی زمینه‌ساز ایجاد رابطه‌ی ناهم‌تراز زیان‌بار باشد. مثل دوستی ناهمسالان یا دوستی ناهمجنسان یا ... 2️⃣ اطلاعات ناصواب : دسترسی به اطلاعات و تبادل آن بین افراد به گونه‌ای که از نظر تربیتی مختل‌کننده مسیر رشد باشد. مثل محتوای رده‌بندی نشده، محتوای غیرقانونی یا غیراخلاقی و ... 🔻 مشهود است که رسانه‌های اجتماعی با «توسعه نامتوازن ارتباطات» و «امکان پنهانکاری در هویت» و «خصوصی‌سازی محتوا» ، امکان لغزش تربیتی را به حداکثر رسانده‌اند. لذا به نظر می‌سد بکارگیری رسانه‌های اجتماعی در امر تربیت مستلزم لااقل این سه تحول در معماری آن‌ها است: ۱- شفاف‌سازی هویت کاربران؛ ۲- مرئی‌سازی ارتباطات کاربران؛ ۳- نظارت‌پذیر کردن اطلاعات مبادله شده. 🔻 هر چند که هر سه مورد بالا، به نوعی ارکان جذابیت فعلی رسانه‌های اجتماعی را نشانه گرفته و کاملاً محتمل است که به محض از بین رفتن این جذابیت، کاربران از آن رسانه کوچ کنند. 🔻 البته بر خواننده‌ی آگاه پوشیده نیست که نویسنده‌ی این سطور، مقصر توسعه فناوری دیجیتال برخلاف منویات مبرهن تربیتی نیست! به نظر باید توسعه‌دهندگان این فناوری پاسخگو باشند که چرا ارکان فناوری‌های ارتباطی دیجیتال را به گونه‌ای استوار ساخته‌اند که در صورت رعایت ملاحظات ابتدایی تربیتی، ارکان آن از هم خواهد پاشید. / از سرنوشت @nasraa_ir
🍉 یک قاچ رسانه 🖥 📲 اولین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی ✳️ ویژه معلمان استان فارس 🔹 با موضوعات عمومی و تخصصی 🔖 همراه با بهره مندی از ضمن خدمت آموزش و پرورش ⏳ مهلت دوره: ۲۰ الی ۳۱ تیرماه 🔻 ثبت نام از طریق سامانه ltms: 🌐 ltms.medu.ir/Login.aspx 🔸 کد دوره: ۹۹۵۰۶۷۸۶ 🔻 کانال دوره در پیام رسان ایتا: 🆔 eitaa.com/nasradabir ➖➖➖ 🚩 سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس 🚩 سازمان بسیج فرهنگیان فارس 🚩ضمن خدمت آموزش و پرورش فارس
🔲 تیتر زیرکانه وطن امروز 🔻 از خلاقیتهای سردبیری که او را از پاسخ دهی قانونی برکنار می کند، کنار هم نشاندن تیترها برای ایجاد ذهنیت در مخاطب است. @nasraa_ir
🔵 زمان به وقت حاج قاسم ▪️ بخشی از وصیتنامه شهید سلیمانی: 🔻 خواهران و برادران مجاهدم! امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. ا گر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص). @nasraa_ir
🔵 برای بچه‌ها اوقات فراغت از رسانه بذاریم 🔻 در مورد آدم بزرگا اینطوریه که اوقات فراغت از کارشون رو رسانه بازی می کنن؛ تلویزیون می بینن یا در شبکه های اجتماعی می چرخن. 🔻 در مورد بچه ها، قضیه برعکسه؛ یعنی رسانه ها اوقات اصلیشون رو پر می کنن و ما والدین باید براشون اوقات فراغت از رسانه تعریف کنیم. 🔻 بچه ها نیاز دارن گاهی به دور از هیاهوی رسانه باشن. ▪️ نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی @nasraa_ir
🔵 قرارداد نانوشته و هوچی‌گری رسانه‌ها 👤 رامین طیاری‌نژاد 🔻 مطابق معمول، شاهد تولید حجم زیادی از تحلیل‌ها و قضاوت‌ها این‌بار درباره‌ی قرارداد نانوشته‌ی 25‌ساله‌ای میان ایران و چین هستیم. از برچسب‌های افراطیِ «فروش ایران» و «ترکمانچای دوم» در انتقاد از این قراردادِ نانوشته بگیرید تا تحلیل‌های «از سیر تا پیاز قرارداد 25 ساله!» در دفاع از آن. 🔻 فارغ از کینه‌ورزی‌ها و غرض‌ورزی‌های غرب‌پرست‌های ضدّانقلاب، این رفتار یک «بیماری اجتماعی» به اسم «تحلیل‌زدگی» است! به تعبیر قرآن، اظهارنظر درباره‌ آن‌چه علمی به آن وجود ندارد، ارزشی جز «حدس و پندار» ندارد: «...ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُون: به همين سخن خود نيز علمى ندارند و آنچه مى‏گويند پندارى بيش نيست».(زخرف، 20) ▪️ ذکر چند نکته کوتاه ناظر به کلّیت ماجرا: 1️⃣ هر نوع اظهارنظری درباره قرارداد نانوشته‌ای که هنوز مفاد آن از «مجهول» به «معلوم» نرسیده، در حکمِ «قول به‌غیر علم» است و گوینده‌ی چنین قولی، یا سَیر در افراط یا پای در تفریط دارد؛ چرا که از حضرت امیر(ع) داریم: «لا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا» حال که این طور است، پس همین روایت برای «بی‌اعتباری اقوال» موافق و مخالف کافی است. البته این بلبشوی اقوالِ بی‌اعتبار، فرصت خوبی است تا «غرض‌ورز‌های غرب‌پرست» و «تحلیل‌زده‌های شتاب‌زده» را بهتر بشناسیم. 2️⃣ ما در میانه‌ی «جنگِ روایت‌ها» زندگی می‌کنیم و در این میان، آتشِ تهیه‌ی «روایتِ رسانه» به طرز فراگیرتری بر سر همه می‌ریزد. باید مراقب بود تا «مسحور» روایتِ رسانه قرار نگیریم و یکی از لوازم این «خودمراقبی»، پرهیز از شتاب‌زدگیِ توأم با «سوادِ رسانه» است. قرار نیست اگر عده‌ای غرب‌پرستِ ضدّانقلاب که از هر کُنشِ جمهوری اسلامی آشفته می‌شوند، صدر تا ذیل یک قراردادِ مجهول را زیر سؤال بردند، ما با انگیزه‌ تقابل با آن‌ها، کارِ آن‌ها را اما در شمایل دیگری تکرار کنیم و صدر تا ذیل یک قراردادِ مجهول را تأیید و به آن افتخار کنیم! این‌جا جای همان «خودمراقبی» و «پرهیزِ از شتاب‌زدگیِ توأم با سواد رسانه» است. این‌جا فرصتِ خوبی از طرفی برای نمایان کردن چهره‌ی کینه‌ورزانه و ضدعقلانیتِ آن دسته و از طرفی ظهورِ «عقلانیت» جبهه‌ی خودی است. 3️⃣ عقلانیت انقلابی حکم می‌کند در برابر قراردادِ نانوشته، نه موضعِ تأیید و نه موضعِ ردّ داشته باشیم. از سویی بر سیاست «نگاه به شرق» تأکید کنیم؛ همچنان‌که رهبر حکیم انقلاب(مدظله) فرمودند: «در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّت‌ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت‌های امروز ماست.»(بیانات در دیدار مردم تبریز، 29/11/1396) و از سوی دیگر با توجّه به سابقه‌ی بدِ دولتِ فعلی در حراست از منافع ملّی، از الآن پیش‌بینیِ مکانیزم مناسب برای رفع آسیب‌های احتمالی را با «مطالبه‌ی شفافیت قرارداد» کرده باشیم. @nasraa_ir