#حضرت_عباس_علیه_السلام
🔰 در «أعلَیٰ عِلِّیِّینَ» چگونه و با چه حالی از ابالفضل العباس علیهالسلام یاد میشود؟!
📖 در زیارتنامه حضرت عباس علیهالسلام میخوانیم: «رَفَعَ ذِکرَکَ فی عِلِّیِّینَ»
🔎 برای اینکه گوشهای از شرح این عبارت و مقام والای حضرت قمر بنیهاشم علیهالسلام روشن شود، تدبّر در چند نکته لازم است:
🏷 اولاً: «عِلِّیِّینَ» کجاست و چه مقامی است؟! طبق آیه شریفه قرآن کریم که فرموده: «وَ مَآ أَدرَىٰكَ مَا عِلِّيُّونَ»(مطففین،۱۹)، اساساً ما هیچ و هیچ درکی از مقام «عِلِّیِّینَ» نداریم!!
🏷 ثانیاً: مستفاد از روایات این است که «أعلَیٰ عِلِّیِّینَ»، مقام و جایگاه حضرات چهارده معصوم علیهمالسلام بوده و برخی از ملائکه مقرّب خدا، بعضاً مشاهداتی از «عِلِّیِّینَ» دارند!
📈 حال طبق این فراز زیارت حضرت ابالفضل العباس علیهالسلام که خطاب به آن حضرت عرضه میداریم: «رَفَعَ ذِکرَکَ فی عِلِّیِّینَ» {خدا ذکر تو را در «عِلِّیِّینَ» با عظمت بالا برده است} ،
👈 یعنی هرگاه که انوار مقدس اهلبیت علیهمالسلام در «أعلَیٰ عِلِّیِّینَ» _ که اَحدی را به غیر از ایشان، درکی از آن جایگاه و مقام نیست _ میخواهند از وجود مبارک ابالفضل العباس علیهالسلام یاد کنند، با عظمت و با شکوه خاصی از قمر منیر بنیهاشم علیهالسلام یاد میکنند و ذکر ابالفضل علیهالسلام را در «أعلَیٰ عِلِّیِّینَ»، بالا میبرند!
✍ نه در توصیف شاعرها، نه در آواز عشاقی
تو افزونتر از اندیشه، فراوانتر از اِغراقی
وفاداری و شیدایی، علمداری و سقایی
ندارند این صفتها جز تو دیگر هیچ مصداقی
تمام کودکان معراج را توصیف میکردند
مگر پیداست از بالای دوش تو چه آفاقی؟
چنان رفتی که حتی سایهات از رفتنت جا ماند
رکاب از هم گسست از بس برای مرگ مشتاقی
فرار از تو فراری میشود در عرصۀ میدان
چنان رفتی که بعد از آن بخوانندت هوالباقی
بدون دست میآیی و از دستت گریزانند
پر از زخمی هنوز اما برای جنگ قبراقی
به سوی خیمهها یا «عُدّتی فی شِدّتی» برگرد
که تو بیمشک سقّایی، که تو بیدست رزّاقی
شنیدم بغض بیگریه به آتش میکشد جان را
بماند باقی روضه درون سینهام باقی