هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 24 ؛ ارتباط قطع نشه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
در این جلسه میخواهم درباره عبادت خانمها دو نکته را با هم گفتگو کنیم:
یک. بعضی از خانمها فکر میکنند در ایّام عذر شرعی خداوند کلاً عبادت را از آنها برداشته است !
در حالی که خداوند نماز را برداشته است و نخواسته که ارتباط قطع شود و حتی تشویق به عبادت هم کرده است.
مثلاً امام باقر علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام به همسران خود میگوییم در این ایام خودشان را تمیز کنند، وضو بگیرند، و رو به قبله بنشینند و ذکر سُبْحانَ اللَّه، اللَّهُ أَکبَر، لا اِلهَ اِلَّا اللَّه و... بگویند [1]
مستحب هست ذکر خداوند بگویند.
خانمها روی سجادهشان رو به قبله بنشینند سی مرتبه تسبیحاتِ اربعه را بگویند [2]، یا یک دورِ تسبیح صلوات بفرستند یا تسبیحاتِ حضرت زهراء علیها السلام را بگویند. خواندن سوره « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد » و « آیت الکرسی » بعد از هر نمازی مستحب است، این ها را بجا بیاورند.
برخی از افراد میگویند: « ما شنیده ایم خواندن قرآن در این ایام اشکال دارد ! »
جواب: غیر از چهار سوره فُصّلَت، نَجم، سَجده و عَلَق که سجده واجب دارند، بقیه سورهها را میتوان خواند.
در رساله نوشته شده خواندن قرآن در این ایام کراهت دارد [3] که منظور از « کراهت در عبادت » به معنای ثوابِ کمتر است. یعنی در این ایام، ثوابش کمتر است از ایام پاکی است نه اینکه نباید قرآن بخوانید.
دو. بعضی از خانمها که به اداره میروند، میگویند: ما هیچ گاه نماز جماعت اداره شرکت نمیکنیم، چون اگر بخواهیم شرکت کنیم چون بعضی از روزها که عُذر شرعی داریم ممکن است همکارِ ما بفهمد ما چه روزی نماز جماعت میرویم و چه روزی نمیرویم ؛ و ما دوست نداریم این اتّفاق بیفتد !
جواب: از لحاظِ قانونی شما بیست دقیقه برای عبادت در اداره وقت دارید. [4]
به همین خاطر پیشنهادِ ما این است که هر روز به نمازخانه بروید، روزهایی که عُذر شرعی دارید، توصیهی امام باقر علیه السلام را انجام بدهید. بنشینید و ذکر خداوند بگیرید.
این گونه چهار فایده به دست میآورید:
یک. از فواید عبادت بهرهمند میشوید.
دو. وضو نور است، با گرفتنِ وضو نورانی میشوید.
سه. ذکر خداوند آرامش میآورد و سبب ریزشِ گناهان میشود. ذکر خداوند میگویید، آرام میشوید و گناهِ تان ریخته میشود.
چهار. عبادت در این ایام تعطیل نمیشود. بعضیها که چند روز عبادت انجام نمیدهند، بعد از عادتِ ماهیانه خواندن نماز برایشان سخت و سنگین میشود.
توصیه امامان علیهم السلام به بانوان این است که: « در این ایام، ذکر و دعا و قرآن را ترک نکنید ».
[1] (بحار الأنوار، ج 78، ص 119)
[2] (بحار الانوار، ج83، ص 21).
[3] سید محمدحسین بنیهاشمی ؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 269، مسأله 477.
[4] متن ماده ۳ آییننامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب دولت : «با توجه به نظر مقام معظم رهبری، در کلیه دستگاههای مشمول این آییننامه و واحدهای تابعه آنها در سراسر کشور، به منظور ادای فریضه نماز، حداکثرمدت (۲۰) دقیقه زمان در وقت فضیلت و ترجیحاً بلافاصله پس از ازان در نظر گرفته شود تا امکان شرکت کلیه مدیران و کارکنان دستگاههای مزبور در مراسم نماز جماعت فراهم شود.
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 5 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 1.mp3
1.38M
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 25 ؛ انجام وظیفه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما که تلاش میکنید همیشه وظیفهتان را به بهترین صورت انجام دهید.
همان طور که میدانید صحیح خوانی نماز، وظیفهی واجبِ ماست و زیباخوانی نماز، وظیفهی مستحبِ ماست.
میخواهم یک مسئله را که در رسالهی همهی مراجع آمده است را خدمتِ تان عرض کنم:
« انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قِسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که میتواند بخواند ». [1]
دو تا از اشتباهاتِ رایج در قرائت نماز را با هم دوره میکنیم:
یک. اینکه یکی از حروف الفبا را نگوییم !
مثلاً در زبان فارسی « هـ ِ دو چشم » را گاهی اوقات حذف میکنیم. به جای مشهد میگوییم: مَشد ! به جای چهارشنبه میگوییم: چارشنبه !
باید دقّت کنیم در نماز این « هـِ دو چشم » حذف نشود وگرنه نماز ما باطل است.
مثلاً بعضیها میگویند: « قُلُ وَالله »، درستش این است « قُلْ هُوَ اللَّهُ »
در آخر نماز، « وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرکاتُ » این اشتباه است، « وَ بَرکاتُه » درست است.
در کلمه « اَلحَمدُلله » هـِ دو چشم باید شنیده شود. یا در جمله « أَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّه »، « اَشَدُ » درست نیست !
یا وقتی در رکوع نماز میگوییم: « سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ » ؛ هـِ دو چشم را دقّت کنید گفته شود.
دو. گاهی اوقات بعضی از حروف را به حروف دیگری تبدیل میکنیم و این سبب باطل شدن نماز میشود.
مثلاً میم ساکن، اگر به واو برسد، باید « اَشدِّ اظهار » صورت بگیرد، یعنی دقّت کنیم حتماً میمِ ساکن گفته شود، وگرنه « میم » حذف میشود و به جای میم، دو بار واو گفتیهایم و این اشتباه است.
در سوره حمد، بعضیها میگویند « عَلیهِ وَّ لَا الضّالّین » در حالی که درستش این است « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ »
یا در سلام نماز میگویند، « اَلسَّلامُ عَلیکُ وَّ رَحمَةُ الله » ! میم، را نمیگویند و به جای آن دو تا « واو » میگویند. در حالی که باید بگوییم: « اَلسَّلامُ عَلیکُمْ وَ رَحمَةُ الله »
بنده در جمعی بودم، بیش از پنجاه نفر آنجا بودند که همه تحصیلات دانشگاهی داشتند و حدود نصف آنها عبارتِ « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ » را اشتباه میخواندند ؛
خیلی ناراحت شدم ! کسی شانزده سال درس بخواند هر سالی هم اگر هزار ساعت فقط برای تحصیلاتش گذاشته باشد شانزده هزار ساعت وقت گذاشته است ! ولی نوزده تا جمله واجب را دقّت نکرده درست بگوید؟ ! آیا این زشت نیست در درگاه خدا؟
دو تا پیشنهاد برای شما دارم:
یک. در اینترنت بنویسید قرائتِ نماز استاد عباس سلیمی یا استاد طباطبایی یا استاد موسوی بلده، این ها را دانلود کنید و بارها و بارها گوش کنید تا صحیح خوانی و زیباخوانی نمازتان درست شود.
دو. به یک قاری محترم یا امام جماعتِ محل مراجعه کنید و از صحیح بودن قرائت نماز خود مطمئن شوید.
بندگان خوبی برای خداوند باشید.
[1] توضیح المسائلِ مراجع، ص 550، مسأله 997.
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 6 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 2.mp3
1.26M
#خبر_خوب
نسخه جدید اپلیکیشن 🌹 #عاشقانه 🌹 منتشر شد.
متاهل ها آن را از آدرس زیر دریافت کنند و اگر فرزند دارند آن را بعد از استفاده از گوشی حذف نمایند
👇🌷👇
https://eitaa.com/joinchat/2501182506Cfe54406fab
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 7 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 3.mp3
1.29M
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 26 ؛ غائبِ حاضر
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکند من و شما از یاران خاص امام زمان عجّل الله فرجه الشریف باشیم. آیا میدانید یارانِ خاص امام زمان چه نشانهای دارند؟
امام سجاد علیه السلام فرمودند: « اَلْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ » [1]یعنی درست است که حضرت را با چشمِ سر نمیبینند اما با چشمِ دل، حضرت را حاضر و ناظرِ اعمال خودشان میبینند.
چهار جایی که یارانِ خاصّ حضرت، آقا را حاضر میدانند با هم دوره میکنیم:
یک. هنگام معصیت:
در مقامی که کنی قصدِ گناه * گر کُند کودکی از دور نگاه
شرم داری ز گُنه درگذری * پردهی عِصمت خود را نَدَری
آدمها این طور هستند که اگر یک کودکی هم حاضر باشد، بیخیال گناه میشوند. اما یارانِ خاص حضرت، هرگاه بخواهند حرفی بزنند، یا صدایی را گوش کنند، مثلاً موسیقی را گوش کنند، صحنهای را ببینند مثلاً با موبایلِ شان یک فیلم را ببینند، حتی اگر در خلوت هم باشند و هیچ کسی نباشد امام زمان را حاضر میدانند و از خودشان میپرسند: آیا امام زمان از این کار من خوشحال میشود یا ناراحت؟
دو. هنگامِ خدمت: چه بیمِهری و تندی به آنها شود، چه نشود، چه از زحمت آنها قدردانی بشود، چه نشود ؛ برای آنها تفاوتی ندارد. چون انگیزه کارشان رضایتِ امام زمان است.
اصلاً کار برای امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ـ که حضرت را حاضر بدانیم ـ نه خستگی دارد نه پشیمانی.
حتی اگر ساعتِ کاری هم برای آنها نزنند، همان طور تلاش میکنند که ساعت کاری برایشان زده میشود.
سه. هنگام تجارت: وقتی به بازار میروند و میخواهند چیزی را بخرند یا بفروشند، چون حضرت را حاضر میبینند، کم فروشی و گران فروشی ندارند ؛ فریب و تقلّب در کارشان نیست.
چهار. هنگام عبادت: برخی از علمای ما فرمودند: قبل از اینکه « اللَّهُ أَکبَرِ » نماز را بگویید ؛ خوب است به امام زمان سلام بدهیم و بگوییم: « اَلسَّلاَمُ عَلَیک یا بَقِیةَ اللَّهِ »، یعنی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را حاضر کنار خودتان فرض کنید. [2]
حالا کسی که امام زمان را کنار نماز خودش میبیند آیا نمازش را آخرِ وقت میخواند یا اول وقت؟ !
با تأنّی و فرصت میخواند یا نوک کلاغی؟ ! رکوعش را میگوید، « سُبْ، سُبْ، سُبْ » یا میگوید: « سُبحانَ الله، سُبحانَ الله، سُبْحانَ اللَّه ».
بعد از نمازش تعقیبات میخواند یا مثلِ فنر فرار میکند؟ !
ما اگر امام زمان را حاضر بدانیم رفتار ما تغییر خواهد کرد، عباداتِ ما بهتر خواهد شد.
[1] (بحار الأنوار، ج 52، ص 122)
[2] (به سوی محبوب، ص 63)
#پاورپوینت با موضوع
💠 نماز صبح ؛ چگونه بیدار شویم و بیدار کنیم؟ 💠
👌 شیوه اجرای پاورپوینت به صورت فایل صوتی کنار آن قرار داده شده است
👇🌹👇
https://ble.ir/navb313/2041868406700883/1736715929328
👆🌹👆
چون حجم آن بیش از ۱۰۰ مگابایت است امکان ارسال آن در ایتا وجود ندارد
May 11
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 8 ؛ راه دفع چشم زخم 1.mp3
1.3M
base.apk
19.21M
👆🌹👆
#اپلیکیشن کاملا رایگان «بهای بهشت»
🔻 جامع ترین اپلیکیشن نمازی ویژه معلمان و مبلغان با محتوای متن ، صوت ، تصویر
1⃣ ۷۰ سخنرانی دو دقیقه نماز
2⃣ ۱۲۰ سخنرانی سه دقیقه ای نماز
3⃣ پاسخ به ۷۳ پرسش و شبهه نمازی ویژه دانشآموزان
4⃣ پاسخ به ۲۸ پرسش و شبهه نمازی ویژه بزرگسال
5⃣ ۵۰ قصه کوتاه نماز خوبان
6⃣ ۶۰ قصه کوتاه نماز شهیدان
7⃣ مهارت پاسخ به شبهات نماز در ۲۰ کلیپ
8⃣ معارف ذکرهای نماز در ۵۰ کلیپ
9⃣ شیوههای دعوت کودک و نوجوان به نماز در ۷۲ کلیپ
🔟 تاریخچه نماز در ۳۳ کلیپ؛ مهم
1⃣1⃣ چشم زخم ( پیشگیری و درمان) در ۱۲ کلیپ
2⃣1⃣ بانوی باحیا (مصادیق عفت و حیا در آیات و روایات) در ۶۳ کلیپ
3⃣1⃣ بیش از پنجاه کلیپ تأثیر گذار نماز
و...
✅ با پخش این اپلیکیشن در فضای مجازی در ثواب ساخت آن سهیم باشید
👇🌹👇
https://eitaa.com/navb110
👆🌹👆
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 27 ؛ لذت نماز
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکنم لحظه لحظه زندگی ما با یاد خداوند شیرین باشد.
همه ما شیرینی عسل را چشیدهایم شیرینیِ نماز را چطور؟
لذّت عروسی و عشق را درک کردهایم ! لذّت نماز را درک کردهایم؟
آیت الله بهجت رضوان الله علیه اعتقاد داشتند: بالاترین لذتی که یک انسان میتواند طول زندگیاش ببرد، لذتِ گفتگو با خداست. میفرمودند: اگر سلاطین عالم که همه جور لذتی برایشان فراهم است، لذت نماز را بچشند، لذتهای مادی را طلاق میدهند و به دنبال آن لذتها نمیروند. [1]
خود ایشان این لذتها را چشیده بود. نشانهاش این بود که تا سن نود و چهار سالگی، یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح بلند میشد برای نماز شب، دعا، استغفار. از اذانِ صبح تا طلوع ِآفتاب مشغول نماز قرآن و دعا بود. [2]
چهار راهکاری که باعث میشود ما هم لذّت عبادت را بچشیم با هم دوره میکنیم:
یک. توجه به کسی که داریم با او صحبت میکنیم. یعنی خداشناسی ما را بالا ببریم. توجه کنیم به نعمتهایی که خداوند به ما داده است. این توجه سبب میشود که ما محبّتِ خداوند در دلمان بیاید و انسان از گفتگو با کسی که به او محبّت دارد لذّت میبرد. [3]
دو. از خود خداوند بخواهیم تا لذت عبادت را به ما بدهد ؛ آن خدایی که اگر بنده چیزی از او بخواهد و به خیرش باشد به او عطا میکند. « یا مَنْ إِذَا سَأَلَهُ عَبْدٌ أَعْطَاه »[4]
ما در قنوتِ نماز و در سجده این دو دعای امام زین العابدین علیه السلام را یاد بگیریم و از خداوند بخواهیم « اَللَّهُمَّ مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِک »[5] خدایا لذت مناجات خودت را به من بچشان.
« اِلهی اَذِقْنِی حَلَاوَةَ ذِکرِک »[6] خدایا شیرینی یادِ خودت را به من بچشان.
و میدانیم بالاترین یادِ خداوند، نماز است.
سه. گناه را ترک کنیم.
امیرالمؤمنین علیه السلام با تعجب پرسیدند: « مگر میشود کسی لذّت عبادت را ببرد بدون ترک گناه؟ ! »[7] یعنی لذّت گناه با لذتِ عبادت با هم جمع نمیشود.
جوانی به حضرت موسی علیه السلام گفت: برو به خدایت بگو ؛ نافرمانیت را کردم، گناه کردم اما من را عذاب نکردی ! سلامتی من و ثروت و قدرت من سر جایش است !
خدا به حضرت موسی علیه السلام گفت ؛ برو به او بگو، بدترین عذاب را برایت فرستادم ! از گفتگوی با من لذت نمیبری ! [8]
دو دقیقه میخواهد مناجات کند انگار زهرِ هلاهِل داخل گلویش ریختهاند ؛ این قدر برایش تلخ است !
یکی از آن گناهانی که گفتهاند اگر ترک شود، خداوند لذت عبادت را به ما میچشاند، ترک نگاهِ حرام است.
یک موقع من نگاهِ حرام نمیکنم چون میترسم آبرویم برود اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند هر کسی نگاه به نامحرم را ترک کند برای رضای خداوند، خداوند مزّهی عبادت را به گونهای به او میچشاند که خشنود شود. [9]
چهار. شیخ رجبعلی خیاط که یکی از عُرفا هست فرمودند: خداوند لذت در عبادت را به کسی میدهد که بیشتر به بندگان او خدمت و احسان کرده باشد. [10]
خدا وقتی میبیند کسی به بندگانش « نَفع » میرساند، در نماز، بیشتر تحویلش میگیرد. شیرینی عبادت را بیشتر به او میچشاند.
[1] (زمزم عرفان، محمدی ری شهری، ص 90)
[2] (زمزم عرفان، محمدی ری شهری، ص 278، توصیف نماز ایشان از زبان پسرشان)
[3] (مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص : 333)
[4] مفاتیح الجنان، مناجات الراجین امام سجاد علیه السلام.
[5] مفاتیح الجنان، مناجات المطیعین امام سجاد علیه السلام.
[6] دعای امام باقر علیه السلام : [اِلهی] أَذِقْنِی بَرْدَ عَفْوِک وَ حَلَاوَةَ ذِکرِک. (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 835)
[7] کیفَ یجِدُ لَذَّةَ الْعِبَادَةِ مَنْ لَا یصُومُ عَنِ الْهَوَى؟ (عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص 384)
[8] (مستدرک الوسائل، ج12، ص 173)
[9] (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 270)
[10] کیمیای محبت، شرح حال شیخ رجبعلی خیاط، ص 200.