May 11
May 11
هدایت شده از مدیون پیامبریم
✨❈﷽❈✨
🌀 منتظر قسمت چهارم #پادپخش_مصطفی در #شنبههای_محمدی باشید🌱
🎧 #تاریخ_تحلیلی_زندگی_پیامبر💚
🎙 عطا یاوری
4⃣ قسمت چهارم: ولادت و کودکی پیامبر
📲 این پادپخش را در روزهای شنبه از کانال مدیون پیامبریم دریافت کنید🌹
❤️پیامبر عزیز! صدای مهرت را به گوش جهانیان میرسانیم❤️
✅ در نشر معارف نبوی سهیم باشید
👇👇👇👇👇
@madyoon_payambarim
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 23 ؛ راه فرزند دار شدن
به نام آنکه نام دلربایش * بود درمان درد بندگانش
به لب ذکر شفا بخش تو دارم * خدایا هر چه دارم از تو دارم
یکی از سؤالاتی که پرسیده میشود این است که ازدواج کردهام ولی فرزنددار نمیشوم !
آیا اسلام راهکاری برای بچهدار شدن دارد؟
قبل از پاسخ به این سؤال عرض میکنم که بعضی از آدمها سطح فهمِ شان پایین است. فقط علتهای مادی را قبول دارند !
مثلاً میگویند: انرژی درون زمین جمع میشود، متراکم میشود، وقتی آزاد شود، زلزله اتفاق میافتد !
ولی مؤمنین در کنار عللِ مادی، علل معنوی را که خداوند و اهل بیت علیهم السلام گفتهاند را قبول دارند مثلاً روایت داریم که وقتی زنا زیاد شود زلزله زیاد میشود. [1]
این مقدمه را به این دلیل بیان کردم که ما میگوییم ؛ در کنار مراجعه به پزشک و سیر درمان پزشکی، که یک عامل مادی است، علل معنوی را هم در نظر قرار بدهیم و هر دو عامل مادی و معنوی را انجام دهیم.
سه عامل فرزنددار شدن که در روایت آمده را با هم مرور میکنیم:
یک. شخصی به نام هشام بن ابراهیم محضر امام رضا علیه السلام آمد و گفت: ناراحتم از اینکه فرزندی ندارم ! حضرت به او فرمود: داخلِ خانه با صدایِ بلند اذان بگو ! ایشان میگوید: من هنگام نماز که میشد مدتی توصیه امام رضا علیه السلام را انجام دادم خداوند فرزند به من داد آن هم چندین فرزند خداوند به من داد ! [2]
بنده شخصی را میشناسم که هشت یا نُه سال فرزند دار نمیشد. [3] ولی در کمالِ نا امیدی، خداوند فرزند اول به او داد و تا پنج فرزند به او داد. ایشان مؤذن یک مسجد بود !
سعی کنیم اذان گفتن با صدای بلند را داشته باشیم.
دو. شخصی به نام حارث، سنش بالا رفته بود. محضر امام صادق علیه السلام آمد و گفت: از اینکه فرزند ندارم و نسلِ من منقطع میشود ناراحتم ! دوست دارم نسلِ من ادامه پیدا کند ! حضرت فرمودند: به سجده برو و در حال سجده این سه دعایی که حضرت زکریا داشتند تو هم این دعا را بخوان:
« رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک وَلِیا یرِثُنِی »[4]
« رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک ذُرِّیةً طَیبَةً إِنَّک سَمِیعُ الدُّعاءِ »[5]
« رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثِین »[6]
این سه دعا در آیات قرآن موجود است.
ایشان میگوید: مدتی به این توصیه امام صادق علیه السلام عمل کردم و خداوند دو فرزند به من داد. [7]
شخص دیگری محضر امام صادق علیه السلام آمد و گفت: من فرزند دار نمیشوم.
حضرت فرمودند: سحرها، قبل از اذانِ صبح صد بار استغفار کن. اگر خواب ماندی یا فراموش کردی هر موقع یادت آمد قضای این صد بار استغفار را بگو. [8]
امام باقر علیه السلام فرمودند طبق آیه ده تا دوازده سوره مبارکه نوح [9] استغفار چهار فایده دارد:
بخشش گناهان، ریزش باران، زیاد شدن اموال و زیاد شدن فرزند [10]
پس استغفار، فرزندان و نسل را زیاد میکند.
آیت الله نصرالله شاه آبادی فرمودند: بنده بیش از هفتاد تا زن و شوهر را میشناسم که فرزنددار نمیشدند با مداومت بر نمازِ استغفار، خداوند به آنها فرزند داد ؛ و بنده در گوش نوزادشان اذان و اقامه گفتم. [11]
در آخر به خداوند بگوییم خدایا میدانم تو خیر من را بهتر از خودم میخواهی، اگر داشتن فرزند برای آخرتِ من ضرر دارد، راضی هستم به رضای تو، و مطمئن هستم تو بهتر از این حاجت، به من عطا میکنی !
[1] امام صادق علیه السلام : إذا فَشا أربَعَةٌ ظَهَرَت أربَعَةٌ : إذا فَشَا الزِّنا ظَهَرَتِ الزَّلزَلَة و... (دانشنامه قرآن و حدیث، ج12، ص 218)
[2] من لا یحضره الفقیه، ج 1 ص 292.
[3] و البته متأسفانه ایشان به دنبال سیر درمان پزشکی نبود.
[4] سوره مریم، آیه 5.
[5] سوره آل عمران، آیه 38.
[6] سوره انبیاء، آیه 89.
[7] (الکافی، ج6، ص 8)
[8] (نهج الذکر، ج4، ص 98)
[9] اسْتَغْفِرُوا رَبَّکمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً * یرْسِلِ السَّماءَ عَلَیکمْ مِدْراراً * وَ یمْدِدْکمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یجْعَلْ لَکمْ جَنَّاتٍ وَ یجْعَلْ لَکمْ أَنْهارا.
[10] بحار الأنوار، ج 86، ص 130.
[11] (بحار الأنوار، ج 91 ص 354)
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 24 ؛ ارتباط قطع نشه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
در این جلسه میخواهم درباره عبادت خانمها دو نکته را با هم گفتگو کنیم:
یک. بعضی از خانمها فکر میکنند در ایّام عذر شرعی خداوند کلاً عبادت را از آنها برداشته است !
در حالی که خداوند نماز را برداشته است و نخواسته که ارتباط قطع شود و حتی تشویق به عبادت هم کرده است.
مثلاً امام باقر علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام به همسران خود میگوییم در این ایام خودشان را تمیز کنند، وضو بگیرند، و رو به قبله بنشینند و ذکر سُبْحانَ اللَّه، اللَّهُ أَکبَر، لا اِلهَ اِلَّا اللَّه و... بگویند [1]
مستحب هست ذکر خداوند بگویند.
خانمها روی سجادهشان رو به قبله بنشینند سی مرتبه تسبیحاتِ اربعه را بگویند [2]، یا یک دورِ تسبیح صلوات بفرستند یا تسبیحاتِ حضرت زهراء علیها السلام را بگویند. خواندن سوره « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد » و « آیت الکرسی » بعد از هر نمازی مستحب است، این ها را بجا بیاورند.
برخی از افراد میگویند: « ما شنیده ایم خواندن قرآن در این ایام اشکال دارد ! »
جواب: غیر از چهار سوره فُصّلَت، نَجم، سَجده و عَلَق که سجده واجب دارند، بقیه سورهها را میتوان خواند.
در رساله نوشته شده خواندن قرآن در این ایام کراهت دارد [3] که منظور از « کراهت در عبادت » به معنای ثوابِ کمتر است. یعنی در این ایام، ثوابش کمتر است از ایام پاکی است نه اینکه نباید قرآن بخوانید.
دو. بعضی از خانمها که به اداره میروند، میگویند: ما هیچ گاه نماز جماعت اداره شرکت نمیکنیم، چون اگر بخواهیم شرکت کنیم چون بعضی از روزها که عُذر شرعی داریم ممکن است همکارِ ما بفهمد ما چه روزی نماز جماعت میرویم و چه روزی نمیرویم ؛ و ما دوست نداریم این اتّفاق بیفتد !
جواب: از لحاظِ قانونی شما بیست دقیقه برای عبادت در اداره وقت دارید. [4]
به همین خاطر پیشنهادِ ما این است که هر روز به نمازخانه بروید، روزهایی که عُذر شرعی دارید، توصیهی امام باقر علیه السلام را انجام بدهید. بنشینید و ذکر خداوند بگیرید.
این گونه چهار فایده به دست میآورید:
یک. از فواید عبادت بهرهمند میشوید.
دو. وضو نور است، با گرفتنِ وضو نورانی میشوید.
سه. ذکر خداوند آرامش میآورد و سبب ریزشِ گناهان میشود. ذکر خداوند میگویید، آرام میشوید و گناهِ تان ریخته میشود.
چهار. عبادت در این ایام تعطیل نمیشود. بعضیها که چند روز عبادت انجام نمیدهند، بعد از عادتِ ماهیانه خواندن نماز برایشان سخت و سنگین میشود.
توصیه امامان علیهم السلام به بانوان این است که: « در این ایام، ذکر و دعا و قرآن را ترک نکنید ».
[1] (بحار الأنوار، ج 78، ص 119)
[2] (بحار الانوار، ج83، ص 21).
[3] سید محمدحسین بنیهاشمی ؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 269، مسأله 477.
[4] متن ماده ۳ آییننامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب دولت : «با توجه به نظر مقام معظم رهبری، در کلیه دستگاههای مشمول این آییننامه و واحدهای تابعه آنها در سراسر کشور، به منظور ادای فریضه نماز، حداکثرمدت (۲۰) دقیقه زمان در وقت فضیلت و ترجیحاً بلافاصله پس از ازان در نظر گرفته شود تا امکان شرکت کلیه مدیران و کارکنان دستگاههای مزبور در مراسم نماز جماعت فراهم شود.
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 5 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 1.mp3
1.38M
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 25 ؛ انجام وظیفه
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما که تلاش میکنید همیشه وظیفهتان را به بهترین صورت انجام دهید.
همان طور که میدانید صحیح خوانی نماز، وظیفهی واجبِ ماست و زیباخوانی نماز، وظیفهی مستحبِ ماست.
میخواهم یک مسئله را که در رسالهی همهی مراجع آمده است را خدمتِ تان عرض کنم:
« انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قِسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که میتواند بخواند ». [1]
دو تا از اشتباهاتِ رایج در قرائت نماز را با هم دوره میکنیم:
یک. اینکه یکی از حروف الفبا را نگوییم !
مثلاً در زبان فارسی « هـ ِ دو چشم » را گاهی اوقات حذف میکنیم. به جای مشهد میگوییم: مَشد ! به جای چهارشنبه میگوییم: چارشنبه !
باید دقّت کنیم در نماز این « هـِ دو چشم » حذف نشود وگرنه نماز ما باطل است.
مثلاً بعضیها میگویند: « قُلُ وَالله »، درستش این است « قُلْ هُوَ اللَّهُ »
در آخر نماز، « وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرکاتُ » این اشتباه است، « وَ بَرکاتُه » درست است.
در کلمه « اَلحَمدُلله » هـِ دو چشم باید شنیده شود. یا در جمله « أَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّه »، « اَشَدُ » درست نیست !
یا وقتی در رکوع نماز میگوییم: « سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ » ؛ هـِ دو چشم را دقّت کنید گفته شود.
دو. گاهی اوقات بعضی از حروف را به حروف دیگری تبدیل میکنیم و این سبب باطل شدن نماز میشود.
مثلاً میم ساکن، اگر به واو برسد، باید « اَشدِّ اظهار » صورت بگیرد، یعنی دقّت کنیم حتماً میمِ ساکن گفته شود، وگرنه « میم » حذف میشود و به جای میم، دو بار واو گفتیهایم و این اشتباه است.
در سوره حمد، بعضیها میگویند « عَلیهِ وَّ لَا الضّالّین » در حالی که درستش این است « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ »
یا در سلام نماز میگویند، « اَلسَّلامُ عَلیکُ وَّ رَحمَةُ الله » ! میم، را نمیگویند و به جای آن دو تا « واو » میگویند. در حالی که باید بگوییم: « اَلسَّلامُ عَلیکُمْ وَ رَحمَةُ الله »
بنده در جمعی بودم، بیش از پنجاه نفر آنجا بودند که همه تحصیلات دانشگاهی داشتند و حدود نصف آنها عبارتِ « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ » را اشتباه میخواندند ؛
خیلی ناراحت شدم ! کسی شانزده سال درس بخواند هر سالی هم اگر هزار ساعت فقط برای تحصیلاتش گذاشته باشد شانزده هزار ساعت وقت گذاشته است ! ولی نوزده تا جمله واجب را دقّت نکرده درست بگوید؟ ! آیا این زشت نیست در درگاه خدا؟
دو تا پیشنهاد برای شما دارم:
یک. در اینترنت بنویسید قرائتِ نماز استاد عباس سلیمی یا استاد طباطبایی یا استاد موسوی بلده، این ها را دانلود کنید و بارها و بارها گوش کنید تا صحیح خوانی و زیباخوانی نمازتان درست شود.
دو. به یک قاری محترم یا امام جماعتِ محل مراجعه کنید و از صحیح بودن قرائت نماز خود مطمئن شوید.
بندگان خوبی برای خداوند باشید.
[1] توضیح المسائلِ مراجع، ص 550، مسأله 997.
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 6 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 2.mp3
1.26M
#خبر_خوب
نسخه جدید اپلیکیشن 🌹 #عاشقانه 🌹 منتشر شد.
متاهل ها آن را از آدرس زیر دریافت کنند و اگر فرزند دارند آن را بعد از استفاده از گوشی حذف نمایند
👇🌷👇
https://eitaa.com/joinchat/2501182506Cfe54406fab
هدایت شده از 🔥 چشم زخم 🔥
چشم زخم 7 ؛ رفتار اشتباه در دفع چشم زخم 3.mp3
1.29M
هدایت شده از سخنرانی کوتاه نمازی
#همنشین_خدا 26 ؛ غائبِ حاضر
بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم
دعا میکند من و شما از یاران خاص امام زمان عجّل الله فرجه الشریف باشیم. آیا میدانید یارانِ خاص امام زمان چه نشانهای دارند؟
امام سجاد علیه السلام فرمودند: « اَلْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ » [1]یعنی درست است که حضرت را با چشمِ سر نمیبینند اما با چشمِ دل، حضرت را حاضر و ناظرِ اعمال خودشان میبینند.
چهار جایی که یارانِ خاصّ حضرت، آقا را حاضر میدانند با هم دوره میکنیم:
یک. هنگام معصیت:
در مقامی که کنی قصدِ گناه * گر کُند کودکی از دور نگاه
شرم داری ز گُنه درگذری * پردهی عِصمت خود را نَدَری
آدمها این طور هستند که اگر یک کودکی هم حاضر باشد، بیخیال گناه میشوند. اما یارانِ خاص حضرت، هرگاه بخواهند حرفی بزنند، یا صدایی را گوش کنند، مثلاً موسیقی را گوش کنند، صحنهای را ببینند مثلاً با موبایلِ شان یک فیلم را ببینند، حتی اگر در خلوت هم باشند و هیچ کسی نباشد امام زمان را حاضر میدانند و از خودشان میپرسند: آیا امام زمان از این کار من خوشحال میشود یا ناراحت؟
دو. هنگامِ خدمت: چه بیمِهری و تندی به آنها شود، چه نشود، چه از زحمت آنها قدردانی بشود، چه نشود ؛ برای آنها تفاوتی ندارد. چون انگیزه کارشان رضایتِ امام زمان است.
اصلاً کار برای امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ـ که حضرت را حاضر بدانیم ـ نه خستگی دارد نه پشیمانی.
حتی اگر ساعتِ کاری هم برای آنها نزنند، همان طور تلاش میکنند که ساعت کاری برایشان زده میشود.
سه. هنگام تجارت: وقتی به بازار میروند و میخواهند چیزی را بخرند یا بفروشند، چون حضرت را حاضر میبینند، کم فروشی و گران فروشی ندارند ؛ فریب و تقلّب در کارشان نیست.
چهار. هنگام عبادت: برخی از علمای ما فرمودند: قبل از اینکه « اللَّهُ أَکبَرِ » نماز را بگویید ؛ خوب است به امام زمان سلام بدهیم و بگوییم: « اَلسَّلاَمُ عَلَیک یا بَقِیةَ اللَّهِ »، یعنی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را حاضر کنار خودتان فرض کنید. [2]
حالا کسی که امام زمان را کنار نماز خودش میبیند آیا نمازش را آخرِ وقت میخواند یا اول وقت؟ !
با تأنّی و فرصت میخواند یا نوک کلاغی؟ ! رکوعش را میگوید، « سُبْ، سُبْ، سُبْ » یا میگوید: « سُبحانَ الله، سُبحانَ الله، سُبْحانَ اللَّه ».
بعد از نمازش تعقیبات میخواند یا مثلِ فنر فرار میکند؟ !
ما اگر امام زمان را حاضر بدانیم رفتار ما تغییر خواهد کرد، عباداتِ ما بهتر خواهد شد.
[1] (بحار الأنوار، ج 52، ص 122)
[2] (به سوی محبوب، ص 63)
#پاورپوینت با موضوع
💠 نماز صبح ؛ چگونه بیدار شویم و بیدار کنیم؟ 💠
👌 شیوه اجرای پاورپوینت به صورت فایل صوتی کنار آن قرار داده شده است
👇🌹👇
https://ble.ir/navb313/2041868406700883/1736715929328
👆🌹👆
چون حجم آن بیش از ۱۰۰ مگابایت است امکان ارسال آن در ایتا وجود ندارد