eitaa logo
ندای اندیشه
289 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
553 ویدیو
16 فایل
گفتگویی ساده و کوتاه درباره ی مبانی دینی و اصول اعتقادات آیدی مدیر : @aliakbariran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الف) راه دل یا فطرت : یعنی هر انسانی به مقتضای آفرینش و ساختمان اصلی روح خود، خدا را می شناسد ، بدون اینکه نیاز به اکتساب و تحصیل علوم مقدماتی داشته باشد . این راه از نظر شخصی و برای خود فرد ، کامل ترین راه ها است ، یعنی برای هر انسان بهترین و مؤثر ترین راه این است که از راه دل ، به شناخت خدا برسد و یقین حاصل کند. ب) راه حس و طبیعت : مراد این است که از راه نظم و هماهنگی ای که بین اجزاء عالم هست ، به اثبات خدا بپردازیم. این راه ، ساده ترین و روشن ترین راه ها است ولی نمیتواند همه ی ویژگی های خدا را اثبات کند. ج) راه عقل و فلسفه : راهی ست که در آن از طریق مقدمات عقلی و یقینی ، به اثباث خدا میپردازیم . راه عقل تنها راهی ست که خداشناسی را به صورت یک علم مثبت و منسجم و منطقی در می آورد . @nedayandisheh
: مقدمه اول : جهان هستی در ذات و وجود خود نیازمند و محتاج است . مقدمه دوم : اگر چیزی نیازمند و محتاج باشد ، لازم است که موجود دیگری وجود داشته باشد که نیاز و احتیاج آن شیء اول را برطرف کند . مقدمه سوم : اگر آن وجودی که نیاز های شیء اول را برطرف کرده ، خودش یک موجود نیازمند و محتاج باشد ، در نهایت باید به موجودی برسد که آن موجود هیچ نیاز و احتیاجی به موجود دیگری نداشته باشد . نتیجه : پس در جهان ، موجودی وجود دارد که همه ی موجودات ، نیازمند و وابسته به او هستند و خود آن موجود هیچ نیازی به غیر خود ندارد ، ما آن موجود را خدا می نامیم. @nedayandisheh
: مقدمه ی اول : هر موجودی یا ممکن الوجود است یا واجب الوجود . توضیح : _ممکن الوجود یعنی وجودی که در حالت طبیعی نسبت اش به بودن و نبودن یکسان است . ( ذات خودش نه اقتضای بودن دارد و نه اقتضای نبودن) _واجب الوجود یعنی وجودی که بودن برایش حتمی و ضروری است . مقدمه دوم : جهان هستی ، ممکن الوجود است . یعنی موجوداتی که در دنیا مشاهده میکنیم ، ذاتشان نسبت به وجود و عدم یکسان است و نه وجود برایشان ضروری ست و نه عدم . مقدمه سوم : هر ممکن الوجودی باید در نهایت به واجب الوجود تکیه داشته باشد ، در غیر این صورت نمیتواند موجود شود چون در ذات خودش ، اقتضای وجود داشتن را ندارد . نتیجه : پس در جهان هستی واجب الوجودی وجود دارد که همه ی ممکنات را به وجود آورده است. @nedayandisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: مقدمه اول : در جهان هستی ، نظم شگفت انگیزی وجود دارد . مقدمه دوم : نظم و هماهنگی در این ابعاد وسیع ، حتما احتیاج به کسی دارد که آنرا به نظم در آوره باشد ، و هدفمند عمل کرده باشد. نتیجه : پس در عالم ، کسی وجود دارد که این نظم فوق العاده را از روی علم و قدرت و شعور برقرار کرده است . @nedayandisheh