ادله ی #صفات_ثبوتی
۱. ما در مخلوقات علم و قدرت و حیات را مشاهده می کنیم . پس متوجه می شویم که این صفات و کمالات به نحو برتر در خداوند هم وجود دار.
۲. خداوند نامحدود است و لذا صفات موجود محدود از او سلب میشود ، وقتی صفات موجودات محدود از خدا سلب شد ، طبیعتا صفات مقابل آن برای خداوند ثابت میشود .
@nedayandisheh
ادله ی #صفات_سلبی
۱. صفات سلبی بخاطر نقص و محدودیت است ، و از آنجایی که خداوند نقص و محدودیت ندارد پس این صفات از خداوند سلب میشود.
۲. صفات سلبی از خواص مخلوقات است مثل جسم بودن ، مکان داشتن ، زمان داشتن و..
و چون خداوند مخلوق نیست ، پس این صفات هم از او سلب میشود.
@nedayandisheh
#سوال_چهارم
چگونه ممکن است به چیزی که نمی بینیم ، اعتقاد پیدا کنیم؟!
#جواب
اولا دلیلی بر این نداریم که هر موجودی حتما باید با چشم دیده بشه . چه کسی گفته که هر چیزی را حتما باید با چشم و گوش درک کرد تا به وجودش یقین پیدا کرد . ما خداوند را با دلیل های عقلی اثبات کردیم. و خدا فراتر از دیدن و حواس ظاهری است.
دوما اگر خدا دیده بشه ،.دیگه خدا نخواهد بود
بلکه جسم و محدود میشه . در حالی که خدا وجود نامحدوده.
سوما در همین دنیا اموری وجود دارد که با چشم قابل مشاهده نیست مثل روح انسان یا اموری از قبیل محبت ، امید ، درد ، اراده و..
#سوال_پنجم
اگر هر موجودی علتی داره ، خب خدا هم باید علتی داشته باشه . پس برای خدا هم باید یک خدای دیگری فرض کنیم .
#جواب
اینکه گفته بشه « هر موجودی علت دارد » حرف دقیقی نیست و ما اینرا نگفتیم . بلکه حرف دقیق و درست این است که « هر مخلوقی علت دارد » و به عبارت دیگر « هر موجودی که در ذات خودش وابسته و نیازمند باشه ، احتیاج به علت داره»
و خداوند متعال چون مخلوق نیست و موجود نیازمند نیست ، پس علتی هم ندارد .
@nedayandisheh
#سوال_ششم
اعتقاد به خدا ناشی از ترس و ضعف انسان است که همیشه دوست دارد تحت حمایت کسی باشد .
#جواب
اولا ما دلیل عقلی برای اثبات وجود خدا داریم . و اینطور نیست که از روی ترس و وهم و خیال ، خدا را انتخاب کرده باشیم.
دوما ترس ها و بلا فقط زمینه را آماده می کنند تا قلب های پاک و فکر های صاف ، راحت تر بتوانند خدا را قبول کنند.
#سوال_هفتم
«نظریه داروین » می گوید موجودات تکامل پیدا کرده اند و از نوع های ساده به نوع های متنوع و پیشرفته رسیده اند . و حتی انسان هم در ابتدا از حیوانی دیگر تکامل پیدا کرده است. در حالی خداباوران می گویند خدا انسان را از همان اول مستقل آفرید.
#جواب
۱. این نظریه مخالفان جدی ای دارد ، و اینطور نیست که همه آنرا قبول کرده باشند.
۲. این نظریه ارتباطی با رد کردن وجود خدا ندارد ، زیرا میتوان اینطور گفت که خداوند اراده کرده که خلقت اینطور پیش بره و موجودات از همدیگر تکامل پیدا کنند.
۳. این نظریه اگر صحیح باشد ، خودش میتواند دلالت بر وجود خدا کند ، به این صورت که خدا بوده که این نظم و انسجام خاص را در موجودات قرار داده تا از موجودات ساده ، موجودات پیشرفته تر به وجود بیاید.
@nedayandisheh
#سوال_هشتم
اگر خداوند جسم نیست ، پس این آیات قرآن به چه معناست؟!
_یدُ اللهِ فوقَ أیدیهم : دست خدا بالاتر از دستهای آنهاست
_ وجوهٌ یومئذٍ ناضره الی ربها ناظره : در قیامت بندگان به خدا نگاه خواهند کرد
این آیات سخن از «دست داشتن» و «دیده شدن» برای خدا می زند
#جواب
منظور از دست در آیه ی اول ، کنایه از قدرت و تسلط خداست . به این معنا که قدرت خدا بالاتر از توان و قدرت بقیه است .
و در آیه ی دوم منظور از« نگاه به خدا » در واقع « نگاه به رحمت و بخشش» خدا است .
نکته : وقتی دلیل های عقلی برای ما اثبات میکند که خدا جسم نیست و همانند مخلوقات نیست ، پس اگر در آیه ای مطلبی مشاهده کردیم که سخن از دست و جسم برای خدا میزد ، باید آیه را توجیه کرد .
@nedayandisheh
#سوال_نهم
افرادی که خدا را قبول ندارند ( مادی گرا ها) ، ماده و طبیعت را جایگزین خدا می دانند.
و این تفکر را دارند :
۱_ جهان هستی مساوی با ماده است . و چیزی فراتر از ماده وجود ندارد.
۲_ ماده و اتم ها ، ازلی و ابدی هستند و ناآفریدنی هستند و نیازی به علت ندارند.
_۳ جهان هدف و برنامه ی خاصی ندارد زیرا هدف داشتن مخصوص موجودات با اراده و دارای علم می باشد.
این تفکر چه اشکالاتی دارد؟
#جواب
هر سه نکته ای که آنها گفته اند ایراد و اشکال دارد که به هر سه ی آنها خواهیم پرداخت :
_نسبت به شماره ۱ : این حرف که اساسی ترین اصل در جهان بینی مادی است ، چیزی جز ادعای بی دلیل و گزاف نیست . هیچگونه دلیلی بر رد ماوراء ماده وجود ندارد ، زیرا این گروه فقط بر اساس حس و تجربه سخن میگویند در حالی که ما وراء ماده از قلمرو حس و تجربه خارج است ، و داخل در قلمرو عقل است .
_نسبت به شماره ۲ : ازلی و ابدی بودن ماده بر اساس دلائل علمی و تجربی ، قابل اثبات نیست ، زیرا تجربه محدود است و تجربه نمیتواند بی نهایت بودن جهان از نظر زمان و مکان را اثبات کند.
_نسبت به شماره ۳ : در بحث های قبل ما خدای حکیم و علیم را اثبات کردیم ، لذا به دنبال همین مطلب ، جهان آفرینش که مخلوق خدا است دارای هدف و غرضی ست و بیهوده خلق نشده.
@nedayandisheh