eitaa logo
ندای اندیشه
290 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
554 ویدیو
16 فایل
گفتگویی ساده و کوتاه درباره ی مبانی دینی و اصول اعتقادات آیدی مدیر : @aliakbariran
مشاهده در ایتا
دانلود
ادله ی ۱. ما در مخلوقات علم و قدرت و حیات را مشاهده می کنیم . پس متوجه می شویم که این صفات و کمالات به نحو برتر در خداوند هم وجود دار. ۲. خداوند نامحدود است و لذا صفات موجود محدود از او سلب میشود ، وقتی صفات موجودات محدود از خدا سلب شد ، طبیعتا صفات مقابل آن برای خداوند ثابت میشود . @nedayandisheh
ادله ی ۱. صفات سلبی بخاطر نقص و محدودیت است ، و از آنجایی که خداوند نقص و محدودیت ندارد پس این صفات از خداوند سلب میشود. ۲. صفات سلبی از خواص مخلوقات است مثل جسم بودن ، مکان داشتن ، زمان داشتن و.. و چون خداوند مخلوق نیست ، پس این صفات هم از او سلب میشود. @nedayandisheh
چگونه ممکن است به چیزی که نمی بینیم ، اعتقاد پیدا کنیم؟! اولا دلیلی بر این نداریم که هر موجودی حتما باید با چشم دیده بشه . چه کسی گفته که هر چیزی را حتما باید با چشم و گوش درک کرد تا به وجودش یقین پیدا کرد . ما خداوند را با دلیل های عقلی اثبات کردیم. و خدا فراتر از دیدن و حواس ظاهری است. دوما اگر خدا دیده بشه ،.دیگه خدا نخواهد بود بلکه جسم و محدود میشه . در حالی که خدا وجود نامحدوده. سوما در همین دنیا اموری وجود دارد که با چشم قابل مشاهده نیست مثل روح انسان یا اموری از قبیل محبت ، امید ، درد ، اراده و..
اگر هر موجودی علتی داره ، خب خدا هم باید علتی داشته باشه . پس برای خدا هم باید یک خدای دیگری فرض کنیم . اینکه گفته بشه « هر موجودی علت دارد » حرف دقیقی نیست و ما اینرا نگفتیم . بلکه حرف دقیق و درست این است که « هر مخلوقی علت دارد » و به عبارت دیگر « هر موجودی که در ذات خودش وابسته و نیازمند باشه ، احتیاج به علت داره» و خداوند متعال چون مخلوق نیست و موجود نیازمند نیست ، پس علتی هم ندارد . @nedayandisheh
اعتقاد به خدا ناشی از ترس و ضعف انسان است که همیشه دوست دارد تحت حمایت کسی باشد . اولا ما دلیل عقلی برای اثبات وجود خدا داریم . و اینطور نیست که از روی ترس و وهم و خیال ، خدا را انتخاب کرده باشیم. دوما ترس ها و بلا فقط زمینه را آماده می کنند تا قلب های پاک و فکر های صاف ، راحت تر بتوانند خدا را قبول کنند.
«نظریه داروین » می گوید موجودات تکامل پیدا کرده اند و از نوع های ساده به نوع های متنوع و پیشرفته رسیده اند . و حتی انسان هم در ابتدا از حیوانی دیگر تکامل پیدا کرده است. در حالی خداباوران می گویند خدا انسان را از همان اول مستقل آفرید. ۱. این نظریه مخالفان جدی ای دارد ، و اینطور نیست که همه آنرا قبول کرده باشند. ۲. این نظریه ارتباطی با رد کردن وجود خدا ندارد ، زیرا میتوان اینطور گفت که خداوند اراده کرده که خلقت اینطور پیش بره و موجودات از همدیگر تکامل پیدا کنند. ۳. این نظریه اگر صحیح باشد ، خودش میتواند دلالت بر وجود خدا کند ، به این صورت که خدا بوده که این نظم و انسجام خاص را در موجودات قرار داده تا از موجودات ساده ، موجودات پیشرفته تر به وجود بیاید. @nedayandisheh
اگر خداوند جسم نیست ، پس این آیات قرآن به چه معناست؟! _یدُ اللهِ فوقَ أیدیهم : دست خدا بالاتر از دستهای آنهاست _ وجوهٌ یومئذٍ ناضره الی ربها ناظره : در قیامت بندگان به خدا نگاه خواهند کرد این آیات سخن از «دست داشتن» و «دیده شدن» برای خدا می زند منظور از دست در آیه ی اول ، کنایه از قدرت و تسلط خداست . به این معنا که قدرت خدا بالاتر از توان و قدرت بقیه است . و در آیه ی دوم منظور از« نگاه به خدا » در واقع « نگاه به رحمت و بخشش» خدا است . نکته : وقتی دلیل های عقلی برای ما اثبات میکند که خدا جسم نیست و همانند مخلوقات نیست ، پس اگر در آیه ای مطلبی مشاهده کردیم که سخن از دست و جسم برای خدا میزد ، باید آیه را توجیه کرد . @nedayandisheh