eitaa logo
📚 موسسه قرآنی آصال
127 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
18 فایل
1️⃣ #ندای_آسمانی(روزانه) 2️⃣ #حفظ سوَر حوامیم همراه با تفسیر جامع و روایی (شنبه،دوشنبه،چهارشنبه) 3️⃣ بیان سیره و اندیشه بزرگان
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۰: 💫مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزی‌ إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ (۴۰) 💫هركس بدی كند، جز به‌مانند آن كيفر داده نمی‌شود؛ ولی هركس كار شايسته‌ای انجام دهد خواه مرد يا زن در‌حالی‌كه مؤمن باشد چنين كسانی وارد بهشت می‌شوند و در آن روزی بی‌حسابی به آن‌ها داده خواهد شد. (۴۰) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ تفسیر المیزان:👇 ☘كسی كه در دنيا عمل زشت انجام دهد، عملی كه دارای صفتی زشت باشد، در آخرت جزا داده نمی‌شود، مگر مثل آن عمل، يعنی جزايی كه او را بد حال و گرفتار كند. و كسی كه عمل صالحی انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، بدون هيچ فرقی بين آن دو، البته به شرطی كه ايمان هم داشته باشد، چنين كسانی در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقی بی‌حساب خواهند داشت. ☘‏در اين آيه اشاره‌ای هم به يكسان بودن زن و مرد در قبولی عمل كرده. و اگر عمل صالح را در تاثيرش مقيد به ايمان كرد، برای اين است كه عمل هر چه هم صالح باشد، بدون‌ ايمان حبط و بی‌اجر می‌شود، هم چنان كه قرآن كريم در جای ديگر فرموده:" وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ" [و كسی كه ايمان را قبول نداشته باشد، اجر عملش حبط می‌شود. سوره مائده، آيه ۵.]۱۰ و آياتی ديگر نظير آن. ☘‏مؤمن آل فرعون در كوتاهترين عبارت، تمامی اركان دين حق و سبيل رشاد را جمع كرده و آن اين است كه آدمی حياتی دارد پايدار و دارای قرار- بر خلاف حيات ناپايدار دنيا كه در آن حيات به آنچه در دنيا كرده جزا داده می‌شود، چه عمل زشتش و چه صالحش. و چون چنين است، آدمی بايد عمل صالح كند و عمل زشت مرتكب نگردد. و برای مزيد بيان اين را هم اضافه كرد كه اگر كسی عمل صالح كند بدون حساب روزی داده می‌شود. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ تفسیر نمونه:👇 ☘او در اين سخنان حساب شده‌اش از يك سو اشاره به عدالت خداوند در مورد مجرمان می‌كند كه تنها به مقدار جرمشان جريمه می‌شوند. ☘‏و از سوی ديگر اشاره به فضل بی‌انتهای او كه در مقابل يك عمل صالح پاداش بيحساب به مؤمنان داده می‌شود و هيچگونه موازنه‌ای در آن رعايت نخواهد شد، پاداشی كه هيچ چشمی نديده و هيچ گوشی نشنيده و حتی به فكر انسانی خطور نكرده است. ☘‏و از سوی سوم لزوم توام بودن ايمان و عمل صالح را ياد آور می‌شود. ☘‏و از سوی چهارم مساوات مرد و زن در پيشگاه خداوند و در ارزشهای انسانی. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 📚 منبع: 🍃تفسیر المیزان ذیل آیه 🍃تفسیر نمونه ذیل آیه 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
۴۰ 🌸الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَنَّ جَارِیَهًًْ یُقَالُ لَهَا زَائِدَهًُْ کَانَتْ تَأْتِی رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کَثِیراً فَأَتَتْهُ لَیْلَهًًْ وَ قَالَتْ عَجَنْتُ عَجِیناً لِأَهْلِی فَخَرَجْتُ أَحْتَطِبُ فَرَأَیْتُ فَارِساً لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ فَقَالَ لِی کَیْفَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ بِخَیْرٍ یُنْذِرُ النَّاسَ بِأَیَّامِ اللَّهِ فَقَالَ إِذَا أَتَیْتِ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) فَأَقْرِئِیهِ السَّلَامَ وَ قُولِی لَهُ رِضْوَانُ خَازِنُ الْجَنَّهًِْ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ قَسَمَ الْجَنَّهًَْ لِأُمَّتِکَ أَثْلَاثاً فَثُلُثٌ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ... بِغَیْرِ حِسابٍ وَ ثُلُثٌ یُحَاسَبُونَ حِساباً یَسِیراً وَ ثُلُثٌ تَشْفَعُ لَهُمْ فَتُشَفَّعُ فِیهِمْ. 🌸پیامبر (صلی الله علیه و آله)- عمر کنیزی داشت به نام «زائده» زیاد حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌رسید و خدمتش می‌کرد. شبی خدمت آن حضرت رسید و گفت: «خمیری درست کردم و آتش افروختم که آن را بپزم، سواره‌ای را دیدم که کسی را زیباتر از او ندیده بودم، او به من گفت: «حال محمّد (صلی الله علیه و آله) چگونه است»؟ گفتم: «خوب است، مردم را به‌سوی خدا دعوت می‌کند». گفت: «زمانی‌که خدمت محمّد (صلی الله علیه و آله) رسیدی سلام مرا به او برسان و بگو: خازن بهشت می‌گوید: خدا برای امّت تو بهشت را سه قسمت کرده است: یک قسم، یَدْخُلُونَ الجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فیها بِغَیْرِ حِساب. و قسم دوّم با حساب آسان وارد بهشت می‌شوند. و قسم سوّم با شفاعت تو». 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۱۰ 🍃 بحارالأنوار، ج۱۷، ص۲۹۸ 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
۴۰ 🌸الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ أَرَادَ دُخُولَ الْجَنَّهًِْ بِغَیْرِ حِسَابٍ فَلْیُحِبَ أَهْلَ بَیْتِی فَوَ اللَّهِ مَا أَحَبَّهُمْ أَحَدٌ إِلَّا رَبِحَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ. 🌸پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابن‌عمر گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «... هرکه مایل است بدون حساب داخل بهشت شود، اهل بیت مرا دوست داشته باشد. به خدا قسم دوست ندارد آن‌ها را کسی، مگر اینکه در دنیا و آخرت سود برده است». 🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۰۸ 🍃 بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۱۶ 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌌 💚 تلاوت بسیار زیبا و آرامش بخش با صدای عبدالباسط 💠گروه معارفی سفر به دیگر سو 🌼 ایتا: @safar_be_digar_soo 🌼واتساپ: https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv 🌼 تلگرام: https://t.me/safar_be_digar_soo 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌌 💚 تلاوت بسیار زیبا و آرامش بخش با صدای عبدالباسط 💠گروه معارفی سفر به دیگر سو 🌼 ایتا: @safar_be_digar_soo 🌼واتساپ: https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv 🌼 تلگرام: https://t.me/safar_be_digar_soo 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
و اى قوم من، چه شده است كه من شما را به نجات فرا مى‌خوانم و [شما] مرا به آتش فرا مى‌خوانيد؟🌺
۴۱: 💫وَ يا قَوْمِ ما لِي أَدْعُوكُمْ إِلَی النَّجاةِ وَ تَدْعُونَنِي إِلَی النَّارِ (۴۱) 💫ای قوم من! چرا من شما را به‌سوی نجات دعوت می‌كنم، امّا شما مرا به‌سوی آتش فرا می‌خوانيد؟! (۴۱) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ تفسیر المیزان:👇 ☘از اين كلام برمی‌آيد كه گويا مؤمن آل فرعون بعد از سخنان و نصايح قبلی‌اش، با دعوت مردم به پرستش آلهه ايشان روبرو شده و به جای اينكه دعوت او را بپذيرند، او را به پرستش خدايان خود دعوت كرده‌اند، لذا در پاسخ گفته: من شما را به سوی نجات می‌خوانم و شما مرا به سوی آتش؟ ☘‏ممكن است از وضع مردم كه به باطل جدال می‌كرده. و بر شرك اصرار می‌ورزيدند، چنين استنباط كرده كه می‌خواهند اين طور بگويند و خلاصه زبان حالشان اين بوده، لذا اين زبان حال را به ايشان نسبت داده و آن گاه اظهار تعجب كرده از اين كه با دعوت به حق او، با دعوت به باطل خود مقابله كردند. ☘‏و بدين جهت گفت: ای قوم من! چرا بايد چنين باشد كه من شما را به سوی نجات يعنی نجات از آتش دعوت كنم، و شما مرا به سوی آتش بخوانيد؟ در اينجا سؤال پيش می‌آيد كه مؤمن مذكور مردم را به سوی سبب نجات دعوت می‌كرد و مردم او را به سوی سبب آتش دعوت می‌نمودند، نه خود آتش، پس به چه جهت او گفت من شما را به سوی نجات می‌خوانم و شما مرا به سوی آتش؟ جوابش اين است كه آوردن مسبب و اراده سبب متداول است. و يا برای اين است كه جزای عمل به وجهی خود عمل است. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ تفسیر نمونه:👇 ☘من سعادت شما را می‌طلبم، و شما بدبختی مرا، من شما را به شاهراه هدايت می‌خوانم و شما مرا به بيراهه می‌خوانيد. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 📚 منابع: 🍃تفسیر المیزان ذیل آیه 🍃تفسیر نمونه ذیل آیه 🌱اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا