شنبه 24.pdf
82.6K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و چهارم (شنبه)
✅ تقویت اراده1
❌همت و اراده
🗓1399/06/15
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️#ندای_تهذیب
🎧 وقتی رفتار دینی داریم، اما اخلاق دینی، نه.
🎤 صحبتهای حجت الاسلام عالی درباره علل بدحجابی و بی نمازی فرزندان در خانواده های به ظاهر مذهبی
#اخلاق
#حجاب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
145.pdf
130.1K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_چهل_و_پنج
✅ حسابرسی اعمال
✏️دقت و عدالت در سنجش اعمال
🗓1399/06/16
💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: قطع کلام دیگران
روایات اخلاقی، شماره13
#طراوت_معرفت #؟
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 1
یکی از کارهایی که خیلی تأثیر دارد، بیان شرح حال بزرگان اهل تهذیب و اهل اخلاق است. درباره اینها کتاب بنویسید و همینها را بین طلبهها پخش کنید... بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع اعضای شورای عالی حوزه /مهر1389
ما قلههای تهذیب داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزاجوادآقای ملکی، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی(قدس سره)، قلههای تهذیب در حوزه بودند. رفتار اینها، شناخت زندگی اینها، حرفهای اینها، خودش یکی از شفابخشترین چیزهایی است که میتواند انسان را آرام کند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنایی بدهد، دلها را نورانی کند. (بیانات در جمع طلاب حوزه علمیه قم /مهر1389)
معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به دلیل اهمیت و جایگاه این بحث و تأثیر آن در مخاطبان، معرفی این بزرگان عرصه علم و اخلاق و عرفان را از وظایف مهم خود می داند و به آن اهتمام ویژه ای دارد.
جان پرور است قصه ارباب معرفت
رمزی برو بپرس و حدیثی بیا بگو
ادامه در پست بعدی
👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 2
*آشنایی بیشتر با علامه طباطبایی (ره) / قسمت اول
یکی از برجسته ترین چهره ها و بارزترین نام ها که بر تارک تاریخ تشیع می درخشد، سلالة پاک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان، علامه آیت الله سید محمدحسین طباطبایی است. او در روز بیست و نهم ذی القعده سال 1321ق در شادآباد، از توابع شهرستان تبریز در خانواده سادات طباطبایی دیده به جهان گشود. اجداد او تا چهارده پشت، همه از دانشمندان و علمای بنام تبریز بودند. علامه، در سن پنج سالگی مادر عزیز و در نه سالگی، پدر بزرگوارش را از دست داد.
این بزرگ مرد تاریخ، تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خویش دنبال کرد و همراه کسب علم، مراحل سیر و سلوک را پیشه خویش قرار داد. همین امر، موجب شد شامل عنایات پروردگار قرار گیرد. خود او این گونه می فرماید:
در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به ادامة تحصیل نداشتم و از این جهت، هر چه می خواندم، برای من قابل فهم نبود. چهار سال به همین صورت گذشت، تا آن که یکباره عنایت الهی دامن گیرم شد، عوضم کرد و در خود، یک نوع شیفتگی و بی تابی به تحصیل کمال حس نمودم؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید، هرگز از تعلیم و تفکر احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش کردم؛ بساط معاشرت با غیراهل علم را به کلی برچیدم و در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، باقی را به مطالعه می پرداختم. بسیار می شد (به ویژه در بهار و تابستان) شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه می پرداختم.
این است دلیل پیشرفت بزرگان که همراه با بال علم، بال تقوا را می گشایند تا پروازی به اوج قلة معرفت داشته باشند.
علامه پس از تحصیل مقدماتی در تبریز، همراه برادر کوچک تر و بسیار بزرگوارش سید محمدحسن وارد نجف شد و مدت ده سال در آن دیار مقدّس ادامه تحصیل داد. اساتید او در نجف متعدد بودند. استادان او در اصول و فقه آیت الله نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدحسین اصفهانی، در کلیات علم رجال آیت الله حجت کوه کمره ای و در فلسفه، سید ابوالقاسم خوانساری و سید حسین بادکوبه ای بوده اند.
او اخلاق و عرفان را نزد عارف نامدار، آیت الله حاج میرزا علی آقا قاضی طباطبایی که از بستگانش بود، فرا گرفت. علّامه، به شدت تحت تأثیر او بوده است.
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت دوم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: واعظان انسان
#ندای_تهذیب
#همتیان
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 5
🔹موضوع: اصول حاکم بر برنامه ریزی/ قسمت پنجم
اصل چهارم: برخورداری از نگاه کلی
برای برنامهریزی لازم است مجموع زمینه فعالیت، در نظر گرفته شود. برنامهریزی برای «امروز» بدون در نظر گرفتن کل عمر چندان نتیجهبخش نیست. وظیفة امروز ما بریده از کل عمر تعریف نمیشود و قابل تشخیص نیست.
گوشه یک زمین میتواند مکانی برای احداث پارکینگ، اتاقخواب یا سرویس باشد. اینکه کدام یک از اینها نهایتاً در این مکان قرار داده شود، مشروط به در نظر گرفتن طرح کلی ساختمان است. در لحظة عمل نباید برای همان لحظه برنامهریزی کرد. هرزمان برای چندین نوع فعالیتِ لازم و مفید قابلیت دارد و آنچه که وظیفة نهایی این زمان را مشخص میکند، نگاه کلی به مجموع حوزة اختیار، و برنامهریزی هماهنگ و متوازن برای آن است.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
عشق بی تکراری، عزت بی پایان
از قدیممبا تو، یا قدیمالاحسان
💐 @nedaye_tahzib
146.pdf
136.2K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_چهل_و_شش
✅ شگفتی انسان از دقت محاسبه
🗓1399/06/17
🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: اهتمام به آبادی روستاها و وقف آن ها
اقتصاد مقاومتی، شماره 8
#اقتصاد_مقاومتی #روستاها #وقف
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
خاطرات شهدا – ش 1
موضوع: شهیدی که به دیدار ولی فقیه نرفت! / از خاطرات شهید ابراهیم هادی
یکی از عملیاتهای مهم غرب کشور به پایان رسید. پس از هماهنگی، بیشتر رزمندگان به زیارت حضرت امام رفتند.
با وجودی که ابراهیم در آن عملیات حضور داشت ولی به تهران نیامد.
رفتم و از او پرسیدم: چرا شما نرفتید!؟
گفت: نمیشه همه بچه ها جبهه ها را خالی کنند. باید چند نفری بمانند.
گفتم: واقعا به این دلیل نرفتی؟
مکثی کرد و گفت: ما رهبر را برای دیدن و مشاهده کردن نمی خواهیم. ما رهبر را می خواهیم برای اطاعت کردن.
من اگه نتوانستم رهبرم را ببینم مهم نیست بلکه مهم این است که مطیع فرمانش باشم و او از من راضی باشد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی رحمة الله علیه به حوزه و روحانیت، شماره 10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
نگاه مقام معظم رهبری به لزوم بصیرت در جامعه.Mp3
200.7K
#دوشنبه_های_بصیرتی
#کلیپ_صوتی
موضوع: نگاه مقام معظم رهبری به لزوم بصیرت در جامعه
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 6
🔹موضوع: اصول حاکم بر برنامه ریزی/ قسمت ششم
اصل پنجم: زمانمندی
در برنامهریزی جزئی حتماً باید «ابتدا» و «انتها»ی زمان هرفعالیت را مشخص کرد. تعیین زمان ابتدای عمل به آن جهت است که اراده به امر «کلی» تعلق نمیگیرد. یعنی تصمیمی که انسان بر انجام کاری میگیرد، تنها به این شرط عملی میشود که بر یک امر مشخص «جزئی» متمرکز شود. مثلاً این تصمیم که فلان کتاب را در «آینده» خواهم خواند، امری کلی است و قابلیت پذیرش اراده را ندارد مگر آنکه یکی از افراد بیشمارِ آینده، مشخص شود. مثلاً بگوییم «روز جمعه پساز نماز صبح» یا «بلافاصله پساز رسیدن به خانه» این کتاب را میخوانم. یکی از شواهد مهم این مسئله این است که انسان معمولاً هرکاری را در آخرین فرصت ممکن آغاز میکند. زیرا تا پیش از رسیدن به آخرین زمان، مصادیق فراوانی در معرض اراده او قرارگرفته، ولی در لحظة آخر فقط یک گزینه برای انتخاب باقی است. «بعداًانجام میدهم» از نظر عملی با «هرگز انجام نمیدهم» معادل است. زیرا «بعداً» مصادیق زیادی دارد و تا هنگامی که کلی است، اراده به آن تعلق نمیگیرد. از اینرو لازم است برای انجام هر کاری یک مصداق مشخص آن را در نظر بگیریم و ابتدای آن را بهصورت جزئی معین کنیم.
تعیین زمان انتهای عمل (یعنی زمان نتیجهبخشی کامل آن فعالیت) هم ضرورت دارد. زیرا انسان اگر زمان پیشِ روی خود را بیکران یا وسیع انگارد، انگیزهای برای تلاش ندارد. هرگاه فرصت انسان برای انجام عملی محدود باشد، اوقات رهایی او کمتر میشود و با فعال کردن ظرفیت بالایی از توان خود، بهرة بیشتری از زمان میگیرد. توان انسان همیشه بسیار بیشتر از آن است که تصور میکند. آدمی هرگاه خود را آزاد میبیند، به حداقل زحمت و حرکت اکتفا میکند. اما در تنگناها و محدودیتها چنان فعالیت میکند که خود از نیروی عظیم خویش درشگفت میماند. انسان درشرایط عادی بیش از چند کیلومتر نمیتواند بدود. اما در هنگامة احساس خطر یا به جهت فرار از مواجهه با دشمن، ساعتها با سرعت و بدون احساس خستگی راه طی میکند.
البته دائماً نمیتوان در حال دویدن بود. اما میتوان توقفها و سستیها را به حداقل رساند. از این قاعده در برنامهریزی استفاده کنیم؛ اگر خود را به اتمام عمل در فرصت پیشبینی شده ملزم سازیم، همین التزام عملی به منزلة نیروی قاهری است که ما را به تلاش و فعالیت بیشتر وادار میکند. اما اگر همیشه با ارفاق و مدارا فرصت پهناوری پیشِ روی خود ترسیم کنیم، بخش عمدهای از وقت ما به رهایی و بطالت تباه میگردد. بههمین جهت برخی از بزرگان حداکثر زمان فعالیت علمی برای یک درس در شرایط معمولی را (با طی تمام مراحل پیش مطالعه، درس، مطالعه، مباحثه، و نگارش بحث) سه ساعت پیشنهاد میکنند.
برای تخمین زمان پایان عمل لازم است از ابتدا، مجموع فعالیت، به خوبی ملاحظه و مرحلهبندی شود. مثلاً در تحصیل یک متن، شمار تقریبی جلسات، محاسبه ـ و با کمک یک سالنامه ـ بر روزهای تحصیلی توزیع گردد.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com