eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
952 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 7 🔹موضوع: اصول حاکم بر برنامه ریزی/ قسمت هفتم اصل ششم: پوشش کامل در تهیة برنامه جزئی، باید همة خانه‏های برنامه را پرکرد. برنامه که به نقشة ساختمان می‏ماند باید کل زمینه را پوشش دهد. لحظاتی که به بیهودگی و لغو می‏گذرد، خانه‏های خالی برنامه است که باید آن‏ها را به صفر نزدیک کرد. زندگی یک مؤمن، گنجایش سرگرمی‏های بیهوده را ندارد. زیرا این‏گونه سرگرمی‏ها سرمایة عمر و نیروی ما را از ما می‏ستاند و در مقابل، بهرة درخوری نمی‏رساند [قَد أَفلَحَ المُؤمِنونَ... الَّذینَ هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضونَ. (مؤمنون 23: 1 و 3) إِنَّ المُؤمِنَ لَمَشغولٌ عَنِ اللَّعبِ. (خصال شیخ صدوق ج1 ص 26)] مکتب اسلام، انسان مؤمن را از ورزش، تفریح، استراحت و شادی پرهیز نمی‏دهد. اما از «لغو» منع می‏کند. پرداختن به فعالیتی که به حال دنیا و آخرت انسان سودمند نیست ممنوع است حتی اگر علم‏آموزی باشد. أَعوذُ بِک مِن عِلمٍ لاینفَع[میزان الحکمه، حدیث 14005 و مفاتیح‏الجنان، دعای تعقیب نماز عصر] خدایا به تو پناه می‏آورم از دانشی که سودمند نباشد. ورزش و تفریح هم اگر هدف‏مند و از روی حکمت در فهرست فعالیت‏های انسان قرار گیرد، لغو نیست. اما اگر از مقدمیت خارج شود و سراسر فضای برنامه را اشغال کند بدون تردید مطلوب نیست. قدم زدن در پارک، حل جدول روزنامه، بازی‏های کامپیوتری، استماع نوار آهنگ، فوتبال، فیلم سینمایی، مطالعه صفحه حوادث روزنامه، تخمه شکستن، لطیفه‏گویی، تماشای مسابقات ورزشی، قدم زدن در بازار، آواز خواندن، گردش در اینترنت و.. . گرچه ممکن است هریک به‏ تنهایی از نظر شرعی جایز باشد، اما اگر یک جوان مؤمن، صبح روز خود را با این فعالیت‏ها شام گرداند، زندگی او قطعاً مورد رضایت دین نیست. انسان‌های موفق ـ در رشته‏های مختلف ـ کسانی بوده‏اند که بر روی دسته‏ای از لذت‏ها و خوشی‏های خود پای گذاشته و حاضر شدند تن به تلاش و زحمت دهند. شاگرد اول‏های کلاس، دانش‏آموزانی هستند که لحظات بازی دیگران، ساعات مطالعة آن‏ها بوده است؛ گرچه از ورزش و بازی هم در مواقع مشخص استقبال می‏کرده‏اند. بی‌شک بدون چشم‏پوشی از لذت‏ها و خواهش‏های دل، موفقیت امکان‏پذیر نیست. ممکن است برای ما دقیقاً معلوم نباشد که چه برنامه‏ای برای ما بیشترین بازدهی را به ارمغان می‏آورد. اما قطعاً این مقدار معلوم است که نباید عمر خود را به بطالت گذرانیم. نباید لحظات زمان را در کمتر از قابلیت خود به‏ کار گیریم. مثلاً ساعت 9 صبح که اوج هوشیاری و نشاط فکری ما به ‏شمار می‏رود، مطالعه داستان یا شعر، استفادة بهینه نیست. درحالی که همین برنامه در ساعات خستگی، نشاط‌بخش و مقرون به صرفه است. در میان ما کسانی هستند که از هر پیشنهادی به روی خوش استقبال می‏کنند و هیچ وقت، عذر یا مانعی برای مشارکت ندارند. اگر پیشنهاد رفتن به کوه، پارک، ورزشگاه، یا سرزدن به رفقا و حضور در جلسات و.. . به آن‏ها شود بی‏درنگ اعلام آمادگی می‏کنند. این افراد از نعمت هدف‏مندی و برنامه محرومند و ره به جایی نمی‏برند هرچند به ظاهر زندگی خوشی دارند. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه222، آیات 6 تا 12 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
222.mp3
578.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه222 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
148.pdf
139.9K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ گواهی اعضای بدن انسان علیه خودش 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
معاون جدید تهذیب حوزه های علمیه معرفی شد مراسم تکریم حجت الاسلام والمسلمین ملکی و معرفی حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به عنوان معاون جدید تهذیب حوزه های علمیه برگزار شد. https://hawzahnews.com/x9Psp 🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای عطر عرفان شماره 5 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
بمناسبت رحلت آیت الله طالقانی (ره) اولین امام جمعه تهران *سال شمار زندگی ایت الله طالقانی 1289 (15 اسفند): تولد در روستای گلیرد، طالقان 1294 : ورود به مکتبخانه روستای گلیرد 1298 : هجرت به تهران و سکونت در محله قنات آباد 1300: تحصیل در مدارس رضویه و فیضیه قم 1310: فوت پدر 1310: هجرت به نجف اشرف و ادامه تحصیل نزد علمای بزرگ نجف 1316: کسب درجه اجتهاد از ایت الله اصفهانی و ایت الله حائری در قم 1316 : اقامت در تهران، آغاز تدریس در مدرسه سپهسالار (شهیدمرتضی مطهری) و ازدواج در همین سال. 1318 :آغاز مبارزه علیه حکومت طاغوت، دستگیری و حبس به مدت شش ماه. 1320 : تشکیل کانون اسلام، انتشار مجله دانش آموز، همکاری با گروه های مبارز. 1327: آغاز فعالیت در مسجد هدایت (پایگاه مبارزان) و امام جماعت شدن در آن مسجد. 1330 : همکاری و حمایت از گروه های مختلف مبارز مثل «جبهه ملی» و «فدائیان اسلام» 1334: پیوستن به نهضت مقاومت ملی 1336: پناه دادن به تحت تعقیب قرار گرفتگان گروه «فداییان اسلام» و زندانی شدن در همین رابطه 1338: مسافرت به مصر به نمایندگی از طرف ایت الله بروجردی و رساندن پیام ایشان به شیخ شلتوت که شیخ دانشگاه الازهر و مفتی مصر بود، شرکت در کنگره اسلامی دارالتقریب قاهره، ملاقات با جمال عبدالناصر. 1339: تشکیل جلسات به منظور افشا و تحلیل مسائل اجتماعی کشور به همراه ایت الله مرتضی مطهری. 1340: سفر به بیت المقدس به منظور شرکت در برنامة مؤترالاسلامی، آشنا شدن با مشکلات و رنج های مردم آواره و ستمدیده فلسطین. 1340: تأسیس نهضت آزادی به همراه مهندس بازرگان، دکتر سحابی و … 1341 : (3بهمن) بازداشت توسط مأموران شاه در منزل 1342: شرکت در قیام مردمی پانزدهم خرداد، انتشار اعلامیه معروف و مهیج و افشا کننده «دیکتار خون می ریزد!» دستگیری مجدد ایشان. 1346 (9آبان): آزادی از زندان 1350: تبعید به زابل و بافت به مدت یک سال و نیم به علت حمایت از مردم فلسطین. 1354: لو رفتن توسط افراد گروهک سازمان مجاهدین، دستگیری مجدد ایشان. 1357 (8 آبان): آزادی از زندان قصر 1357: سازماندهی و راه اندازی راهپیمایی میلیونی تاسوعا و عاشورا، عضویت در شورای انقلاب 1358 (5 مرداد): منصوب شدن به عنوان اولین امام جمعه تهران از طرف امام خمینی و خواندن اولین نماز جمعه در دانشگاه تهران. 1358 (16 مرداد): انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس خبرگان از سوی مردم تهران 1358: (19 شهریور) پس از سال ها مبارزه، تبعید و زندانی شدن از زمین خاکی به دیار باقی شتافت. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🥀نظریات آیت الله طالقانی در مورد حجاب 🥀 ایت الله طالقانی در جواب خبرنگار یک روزنامه ترکیه درباره موقعیت زن در جامعه اسلامی گفت:ما با آزادی به معنای عروسک بودن زن که در جامعه غربی هست مخالفیم اما با اشتراک زنان در مسائل اجتماعی و اقتصادی توافق کامل داریم چنانکه در مبارزه کنونی ما میلیون ها زن ایرانی نقش عمده ای بازی می کنند و یکی از پایه های مهم مبارزه ما هستند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
سیره های عملی و اخلاقی آیت الله طالقانی (ره) حضرت آیت الله طالقانی قدس سره به طلبه ها خیلی اظهار علاقه می کردند و می فرمودند: در ماه، ولو یک جلسه با هم داشته باشید و اجتماع کنید. حتی اگر هم شده یک چایی دور هم بخورید و از حال همدیگر با خبر باشید. البته ما هم حرف ایشان را گوش کردیم و جلسه ای تشکیل دادیم که هر ماه به طور سیار برقرار شود. ایشان رأفت و مهربانی فوق العاده ای به دوستان مخصوصاً به اهل سادات و آبادی خود که منسوب به ایشان بودند، داشتند. روزی در چالوس بعد از منبر ایشان منزل آقای خزتو، پدرشوهر دختر ایشان رفتیم، چند نفر از کارگران در حیاط منزل ایشان مشغول بیل زدن بودند، که یکی از آن ها از سادات روستای گلیرد بود. ایشان برای احوال پرسی رفتند پیش ایشان و فرمودند: عمو حالتان خوبه ان شاءالله. آن آقا اصلاً توقع نداشت که آقای طالقانی در بین جمعیت احوال او را بپرسد. بعد از آن قضیه هر وقت پیش این سید، صحبت آقای طالقانی می شد، اشک از چشمانش جاری می شد و می گفت: اصلاً توقع نداشتم که آقای طالقانی برای احوال پرسی پیش من بیاید و به من عمو بگوید تا دیگران بفهمند که با ایشان پسرعمو هستم. به این دلجویی ایشان از سادات و دوستان اهل بیت علیهم السلام واقعاً غبطه می خوریم که چرا نتوانستیم این سرمشق را از ایشان بگیریم و با دوستان اهل بیت علیهم السلام این جور رفتار کنیم. در روستای ما مدرسه نبود و بچه ها به روستاهای اطراف می رفتند. آیت الله طالقانی قدس سره فرمودند: ما که ایام زمستان، این جا نیستیم و هشت نه ماه کاری به منزل نداریم، همین منزل را مدرسه کنید. بعد از آن سال های سال، بچه ها از این منزل به عنوان مدرسه استفاده می کردند تا بعد مدرسه ای در گلیرد ساخته شد. (حجت الاسلام والمسلمین کیایی نژاد، افق حوزه - 15 آذر ماه 1391 شماره 352) 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com