مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸مجموعه تابلوی علما
🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره6
موضوع: شرم کردن نسبت به عمل قبیح
#تابلوی_علما #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت چهارم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: آشنایی و درس گرفتن از تاریخ گذشتگان
#همتیان
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 10
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامهریزی/قسمت دوم
3. ناتوانی در اجرای برنامه گاهی بهخاطر «نواقص» برنامه و عدم رعایت قواعد برنامهریزی است و گاهی به «سستی و تنبلی» بازگشت دارد. نباید تمام عمر ما به برنامهریزی بگذرد. پس از رسیدن به نتیجه باید اقدام و عمل را آغاز نمود.
4. گاهی ناتوانی در اجرای برنامه، ما را نسبت به اصل برنامهریزی دلسرد میسازد. به این بهانه که به برنامه عمل نمیکنیم، نباید برنامهریزی و تدبیر را کنار بگذاریم. کسی که برنامه دارد هر چند صد در صد به آن عمل نکند، از کسیکه برنامه ندارد موفقتر است.
5. برای هر هدف ریز یا درشتی، فکر کردن و برنامه داشتن، مطلوب است: برنامة ورزشی، برنامة عبادی، برنامة دیدار از خویشاوندان و دوستان، برنامه برای مسافرتهای تابستانی، برنامه برای هزینة درآمد، یا تهیه مایحتاج، تعیین جایگاه برای لوازم منزل و... .
این برنامهریزی و تدبیر، نتیجه کار را بیشتر و ضایعات و آسیبها را کمتر میکند. البته مسائل کلان زندگی، اولویت بیشتری برای فکر و تدبیر دارند. در عینحال فکر کردن برای طراحی بهترین نقشه در برخی امور جزئی نیز علاوه بر افزایش قدرت تفکر و دقت نظر، راه ما را بهسوی اهداف کلان هموارتر میکند. غالباً فکرکردن در مسائل خرد مؤونه و تلاش زیادی نمیطلبد و مواد اولیهاش آماده و در دسترس است.
6. تدبیر نباید به وسواس منتهی شود. گاهی دقت فراوان در جزئیات و عواقب یک کار مانع انجام آن میشود و هول وهراس بیجا ایجاد میکند. تدبیر، که ابزاری برای بهبود انجام کار است، نباید به اصل انجام کار آسیب رساند. احتیاط بیش از اندازه در اقدام، ما را از اصل اقدام محروم میکند و به همین جهت خلاف احتیاط است. گاهی لازم است دقت و ظرافت کار را کمتر در نظر گیریم تا آن فعالیت عملی شود و این خود عین تدبیر است. چنان که گفتهاند سنگ بزرگ نشانِ نزدن است.#
ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
153.pdf
134.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_پنجاه_و_سه
✅ شرط شفاعت شوندگان
🗓1399/06/24
🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: تقویت روح پارسایی و عزت نفس
اقتصاد مقاومتی، شماره 9
#اقتصاد_مقاومتی #پارسایی #چشم_طمع
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#حقه_بازی
بخشی از بیانیه رهبر معظم انقلاب در محکومیت توهین به پیامبر اسلام توسط یک روزنامه فرانسوی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: هدف غرب از توهین به پیامبر اسلام(ص) چیست؟
برای روشن شدن پاسخ چند نکته را متذکر میشویم:
*سابقهی تاریخی این نوع توهینها
توهین به انبیای الهی(ع) و پیامبر اسلام(ص) مسئلهی تازهای نیست، بلکه دارای سابقهی تاریخی طولانی است، چنانکه قرآن حکیم، آنرا با بیانات متعددی ذکر نموده است:
الف) توهین از نوع استهزاء و تمسخر: "دریغا بر این بندگان؛ هیچ فرستادهای بر آنان نیامد، مگر آنکه او را ریشخند میکردند".[1]
ب) توهین از نوع تهمت و نارواگویی: بدین سان بر کسانی که پیش از آنها بودند، هیچ پیامبری نیامد جز آنکه گفتند: ساحر یا دیوانهای است.[2]
ج) نسبت دادن جادوگری، دروغگویی، نابخردی و شاگرد بشر بودن به انبیا(ع) و به نبی خاتم(ص).[3]
البته اعتراض و توهین به پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص) اختصاصی به مطالب بیان شده نداشته است، و در قالبهای دیگری نیز بیان میشده است، مثلا: چرا خدا با ما سخن نمیگوید؟ چرا معجزه به دست ما به جریان نمیافتد؟ چرا فرشته بر ما نازل نمیشود؟ چرا وحی بر سران ما نازل نمیشود؟ چرا خدا و فرشته را برای ما احضار نمیکنی؟ چرا پیامبر مانند بشر به دنبال کار و کاسبی به بازار میرود؟ و ... .[4]
*عوامل فکری و روانی این توهینها
قرآن حکیم، توهین به انبیا(ع) و نبی خاتم(ص) را به کافران، منکران، ستمگران، و جاهلان[5] نسبت میدهد و چنین چیزی امروزه هم قابل مشاهده است؛ یعنی اگر امروزه در جامعهی غربی شاهد توهین به پیامبر اسلام(ص) هستیم، این کار از سوی نشریاتی صورت میگیرد که از سوی استکبار جهانی و صهیونیستی اداره میشوند.
دلایل این نوع توهینها، با نگاهی گذرا به زندگی پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص)، و زندگی کافران، ستمگران و سران آنها، به دست خواهد آمد:
الف) در حالیکه انبیا(ع) مردم را دعوت به بندگی ذات حق تعالی، حقشناسی، حقجویی و حقپرستی میکردند،[6] سران کفر و ظلم مردم را برای خود و به سوی خود تا حد خدایی دعوت میکردند.[7]
ب) انبیا(ع) همواره در پی گسترش عدالت بودند،[8] اما سران کفر و ظلم، به خود اجازه هر گونه تصرف در حقوق و اموال مردم را میدادند.[9]
ج) انبیا(ع) الگوی ارزشهایی دینی و انسانی و در پی احیا و زنده کردن آنها بودند،[10] اما سران کفر و ظلم در پی گسترش و افزایش ظلم و فساد در جامعه.[11]
د) انبیا(ع) همواره دلسوز، خیرخواه، همراه و همدرد مردم و در پی خدمت به آنها بودند،[12] اما سران کفر و ظلم در پی عقبماندگی مردم و خدمت به خود تلاش میکردند.[13]
ادامه 👇🏿👇🏿👇🏿
هـ) انبیا(ع) اهل مدارا و دعوت مردم به وحدت، در عین حال اهل مخالفت با سلطهگری و سلطهپذیری بودند،[14] اما سران کفر و ظلم، اختلاف انگیزی میان مردم، سرکوب مخالفان با انواع تبلیغات، اتهامات، تهدیدها، خشونتها، قتل مخالفان و تحریف ادیان به نفع خود را در دستور کار خود داشتند.[15]
با عنایت به مطالب بیان شده میتوان گفت: امروزه اهداف سران کفر و ظلم در موارد زیر خلاصه میشود:
الف) مبارزه با اسلام و جلوگیری از محبوبیت اسلام و پیامبر آن و تلاش به منظور عدم گرایش ملتها به سوی اسلام تا از این رهگذر منافع آنان به خطر نیافتد.
توضیح اینکه، اگر چه ایمان به همهی انبیا(ع) مانند ایمان به نبی خاتم در دین اسلام لازم است، اما ویژگی نبی خاتم(ص) به عنوان آخرین پیامبر، آن است که دارای دین کامل و جامع همهی ادیان الاهی است، دینی که گرد و غبار گذر قرون بر روی آن ننشسته، و مورد دستبرد، تغییر و تحریف قرار نگرفته است و نه تنها خود زنده است، بلکه احیاگر همهی انبیا(ع) و ادیان گذشته است.
بدیهی است که اگر ایمان و عمل همه جانبه به دین نبی خاتم در جهان اسلام یا جهان بشریت، پدیدار شود، دیگر جایی برای سلطه و ستم وجود نخواهد داشت.
و از این جهت ستمکاران امروزی در تلاشاند که این نور را خاموش نمایند، در حالیکه تاریخ بهترین گواه است بر اینکه علیرغم آن همه تلاش، محبوبترین انسانها، نبی خاتم(ص) است:
"بگو حق آمد و باطل نه کاری را میتواند آغاز کند، نه دوباره به انجام رساند".[16]
"حق آمد و باطل رفت، به درستی که باطل رفتنی است".[17]
ب) انحراف افکار عمومی و ملتها از شکست طرحهای سیاسی و نظامی در منطقهی خاورمیانه، مخصوصا در مقابله با مقاومت مردم فلسطین و مقاومت حزب الله لبنان و سر پوش نهادن به عملکرد ناشایست و دسیسهها و نیرنگهای سیاسی که در همه جهان دارند و ...، تا در پرتو انحراف افکار عمومی، راحتتر بتوانند به سیاستهای ننگین و توأم با نیرنگ خود، استمرار ببخشند.
ج) زمینهسازی افکار جهانی برای مقابلهی همه جانبه با دولت جمهوری اسلامی ایران که ام القرای جهان اسلام است.[18]
پی نوشت:
[1]. یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُن". یس، 30؛ همچنین نک: زخرف، 7؛ حجر، 11؛ انبیاء، 36؛ فرقان، 41.
[2]. کَذلِکَ ما أَتَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُون". ذاریات، 52؛ همچنین نک: قصص، 25؛ مؤمنون، 25؛ اعراف، 27و 6، شعراء؛ 39؛ ذاریات، 66؛ حجر، 51؛ قلم، 14؛ دخان، 36؛ صافات، 36؛ انبیاء،30؛ طور، 47 و29 ؛ اسراء 47، حاقه، 40 – 41؛ یس، 69، و آیات زیاد دیگر.
[3] . آل عمران، 183؛ فرقان، 8.
[4] . فرقان، 21 – 32 – ، 8؛ آل عمران، 183؛ نساء، 153؛ انعام، 8، 124؛ زخرف، 118،31؛ حجر، 7؛ هود، 12؛ رعد، 21؛ عنکبوت، 50؛ شعراء 4؛ یونس، 15؛ فرقان، 32؛ دخان، 14؛ اسراء 90 -93.
[5] . فرقان، 21- 33؛ انبیاء، 36؛ مطففین، 29؛ انعام، 23؛ اسراء، 47؛ لقمان، 23.
[6] . آل عمران، 80 -79؛ مائده 117 -116.
[7] . قصص، 38؛ مؤمنون 46 – 47.
[8] . حدید، 25.
[9] . زخرف، 51.
[10] . احزاب، 21؛ حجرات، 93؛ زمر، 9؛ نساء، 95؛ حدید، 10؛ ممتحنه، 40.
[11]. نمل، 36؛ بقره، 205 – 206 و 49؛ ابراهیم، 6.
[12] . توبه، 128؛ جمعه، 2؛ هود، 88؛ کهف، 6؛ اعراف، 79 و 68 و 62.
[13] . زخرف، 54 – 51؛ نحل، 34.
[14] . شعراء، 215؛ آل عمران، 159 – 103؛ نحل، 125؛ نساء، 141؛ بقره، 190.
[15] . قصص، 4؛ طه، 64 – 63و 71 -70؛ اعراف، 124 – 120؛ شعراء 49 – 46.
[16]. قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعید ". سبأء، 49.
[17]. "وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً". اسراء، 81.
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: ظلم پذیری هرگز
«در اسلام، همان قدر که ظلم کردن بد است، تسلیم ظلم شدن هم همان قدر بد است. شما در دعای مکارم الاخلاق می بینید که امام سجاد(ع) می گوید: «وَ لَا أُظْلَمَنَ وَ أَنْتَ مُطِیقٌ لِلدَّفْعِ عَنِّی، وَ لَا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی الْقبْضِ منِّی» [و مگذار که بر من ستم رود، با آن که تو بر دفع آن قادری و من بر کسی ستم کنم و تو می توانی مرا باز داری] در قرآن می فرماید: (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون)؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، در عین حال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؟ چه برسد به دشمن دیرینۀ ملت ایران؛ یعنی آمریکا که این همه به ملت ایران ضربه زده است. اینکه درست نیست، این را می دانند. از اینجاست که از نظام جمهوری اسلامی با همۀ وجود بیزارند و با آن دشمن اند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون می دانند که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود.»
منبع: بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله، مـورخ: 14/ 8/ ۱۳۷۶.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 11
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامه ریزی / قسمت سوم
7. چون وظایف ما در زمانها، مکانها و موقعیتهای مختلف، متناسب با رخدادهای گوناگون و در موضوعات متنوّع، متعدد است، وظیفة تشخیص وظیفه به یک مقطع خاص منحصر نمیشود. نمیتوان «یکبار برای همیشه» برنامهریزی کرد و تا پایان عمر به اجرای آن پرداخت. نمیتوان همه رویدادها را قبل از وقوع پیشبینی کرد. گاهی پدید آمدن یک حادثه، ترکیب کلّی وظایف ما را به هم میریزد و سامان جدیدی میطلبد. آن حادثه ممکن است گرفتار شدن به مصیبتی، فراهم آمدن امکان جدیدی یا به دست آوردن اطلاع تازهای یا هر چیز دیگری باشد. از این رو، تشخیص وظیفه، یک وظیفه تدریجی و متکرر است. مثلاً برنامهای که برای فعالیتهای پنجشنبه و جمعه طراحی نمودیم، پس از چند هفته تجربه و عمل، مستحق ارزیابی و بازنگری است. زیرا تجربه و آگاهی ما به مرور افزایش مییابد و شایسته است این آگاهی افزوده در برنامهریزی به کار گرفته شود.
8. برنامه هر چه کلانتر و دوراندیشانهتر باشد مفیدتر است. فایدهای که از طراحی برنامة فعالیتهای امروز یا این تابستان به دست میآید قابل مقایسه با فواید برنامه 10 سال آینده یا کل عمر نیست. تدبیر و تفکر باید در کل دایرة عمر بهکار گرفته شود.
9. ثبت مکتوب برنامه و پیاده کردن طرح فکری بر روی کاغذ این فواید را به دنبال دارد:
ـ افزایش تمرکز فکری، انسجام برنامه و تنظیم موفق آن.
ـ حفظ و جلوگیری از فراموشی.
ـ قابلیت مراجعه بعدی، ارزیابی و تجدید نظر.
ـ قابلیت انتقال به دیگران.
ـ افزایش ضمانت اجرا، التزام عملی (سند و پیمان مکتوب).
10. برنامة تنظیم شده رویة اصلی و قاعدة فعالیتهای ما قرار میگیرد. باید برای همة فعالیتهای خود ـ به مرور ـ قاعده قرار دهیم. مثلاً نماز، پس از اذان در مسجد، ورزش، صبحها نیم ساعت پس از نماز، حمام، هفتهای دو مرتبه روزهای دوشنبه و جمعه ساعت فلان، و... .
این قاعده در موارد خاصی قابل استثنا است؛ مواردی که «استثنا» نسبت به «اصل اولیه» حکمت افزونتر و فواید بیشتری داشته باشد. البته نباید موارد «استثنا» از خود «قاعده» بیشتر باشد (تخصیص اکثر نشود). اگر موارد استثنا خیلی زیاد باشد باید در اصل برنامه تردید و تجدید نظر کرد.
هیچ اصل و قاعدهای در برنامه زندگی یک مسلمان مطلق و استثناناپذیر نیست جز اصل «عبودیت» که سراسر حیات یک مسلمان را بدون استثنا پوشش میدهد. مثلاً نظم یا مهرورزی قاعدة زندگی است. اما اگر با عبودیت و روح بندگی خدا مغایر شود از این قاعده دست برمیداریم. وظایف مقطعی غیرقابل پیشبینی، برنامه جاری ما را در پرتو خویش تغییر میدهد. «بندگی» و انجام وظیفة الهی، اصل حاکم بر همة اصول زندگی است و در هیچ شرایطی استثنا نمیپذیرد.
11. حالتهای روحی انسان دائماً در انقلاب و تغییر است. قلب آدمی گاهی حوصله و طراوت انجام عمل را از دست میدهد و دچار کسالت و «ادبار» میگردد. در این موارد باید به واجبات و ضروریات برنامه اکتفا کرد و از ظرافت و دقت آن موقتاً صرفنظر نمود. در مقابل، مواردی را که نشاط و رغبت فراوان برای انجام عمل وجود دارد باید مغتنم دانست.#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
154.pdf
139.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_پنجاه_و_چهار
✅ بهشت و برخی نعمتهای آن
✏️تحیت و درود فرشتگان بر بهشتیان
🗓1399/06/25
🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 25.pdf
85.3K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و پنجم(سه شنبه)
✅ موانع سحرخیزی
❌فراموشی یاد خدا
🗓1399/06/25
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ نگاه کلی به سوره مبارکه نصر
📑قسمت نوزدهم
🗓1399/06/25
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 https://eitaa.com/ostad_maleki
🌸 @nedaye_tahzib
#سه_شنبه_های_تربیتی
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند
شماره 2
موضوع: اهمیت تربیت
تربیت عبارت است از شکوفا سازی استعدادها و جهت دهی آن به سوی کمال مطلوب. تربیت ضروری ترین نیاز انسان در زندگی است. انسان بدون تربیت صحیح ره به جایی نمی برد، نه از باغ زندگی خویش میوه شیرین می چیند و نه کام انسانهای دیگر را از ثمرات درخت وجود خود شیرین می کند؛ و بالاتر آنکه نه به درک معنای انسانیت نایل می آید و نه به فتح قله های رفیع انسانیت دست می یازد. بدین جهت تربیت عالیترین هدف پیامبران و اساسی ترین پیام کتب و اولین و ضروری ترین وظیفه والدین است. ضرورت و اهمیت تربیت، والدین را بر آن می دارد که به این مسؤولیت بزرگ ارجی دو چندان نهند؛ برای ایفای درست آن خود را به صلاح و آگاهی از روش و فنون تربیت مجهز بسازند و با الگو گرفتن از مربیان موفق در انجام دادن این وظیفه مهم بکوشند. بی شک معصومان علیهم السلام موفق ترین مربیان و سیره قولی و عملی آنها مطمئن ترین الگو برای والدین در امر ظریف و پر پیچ و خم تربیت است.
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com