5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مناجات
🤲 ای خدایای من ! با قلبی مرده از جرم، با تو نجوا می کنم
ای آقای من ! تو را با زبانی می خوانم که گناهانش او را لال کرده
#ابوحمزه_ثمالی
🌼 @nedaye_tahzib
207.pdf
115.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_هفت
✅ یاد خدا؛ موجب آرامش دلها
🗓1399/08/17
🌹 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#نسیم_رحمت
آیات اخلاقی، شماره19
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
تدبّر در قرآن و اهمیت آن
«تدبر» در لغت «ژرف اندیشی و عاقبت اندیشی» می باشد این واژه چهار بار در قرآن به کار رفته است: در سه آیه: قرآن کریم مخاطبین خود را به تدبّر در اعماق و مقاصد پیام خویش دعوت نموده است، آهنگ و سیاق این آیات نوعی توبیخ و اعتراض را به همراه دارد:
«اَفَلَمْ یَدَّبَّروُا الْقَوْلَ اَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ اباءَهُمُ الاَْوَّلینَ : آیا در (عظمت) این سخن نیندیشیده اند ، یا چیزی برای آنان آمده که برای پدران پیشین آنها نیامده است» ؟ (68 / مؤمنون)
«اَفَلا یَتَدَبَّروُنَ الْقُرآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» (24 / محمّد)
(پس چرا در این قرآن ژرف نمی اندیشند؟ و اگر از نزد غیرخدا می بود، در آن ناهماهنگی و تضاد بسیاری می یافتند) .
مخاطبین این آیات کسانی هستند که به حقانیّت الهی این کتاب به دیده تردید نگریسته و یا منکرِ آن می باشند و نیز کسانی هستند که به تقلید و بدونِ معرفت، به آن ایمان آورده اند، و در حقانیتش اندیشه نمی نمایند.
در آیه چهارم، محتوای پرخیر و برکت قرآن را بیان می کند تا به واسطه تدبّر در آن، از برکات عظیم آن بهره مند گردند:
«کِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروُا ایاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ اوُلُوا الاَْلْبابِ »(29 / ص)
با دقت و تأمل در این آیات و سیاق آن درمی یابیم که: «الهی بودنِ قرآن» بدون «تدبرِ در آن» معلوم نخواهد گشت، و نیز بدون «تدبر در قرآن» نمی توان از ذخائر بیکران و پرخیر و برکت کلام خدا بهره ای جست و هم چنین نمی توان از ظلمت شک و تردید و حیرت و سرگردانی نفاق، خود را رهانید و به ایمانی راسخ و یقینی استوار، دست یافت. و نیز بدون «تدبر در قرآن» عمق و مغز آیات را نمی توان دریافت و به حقایق شگفت انگیز و حیرت آورش پی برد ؛ آن که در آیات به تدبّر می نشیند، می تواند با تمام وجود و با تمام مشاعرش، در جای جای قرآن، حضور خدا را حس کند و دل و جانش را از نور خدا سرشار نماید (تعبیر «لَوَجَدُوا» این معنی را به خوبی نشان می دهد) ؛ در بیان حضرت امیر علیه السلام است که مغز و حقیقت ناب و خالص اسلام را شخص متدبّر درمی یابد :
«فَجَعَلَهُ (الاسْلامَ) أمنا لِمَنْ عَلِقَهُ، وَ... وَ فَهْما لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّا لِمَنْ تَدَبَّرَ...». (نهج البلاغه، خ 106)
(پس خداوند اسلام را امنیت قرار داد برای آن که بدان متصل شود و... و فهم قرار داد برای آن که تعقل کنند و مغز قرار داد برای آن که تدبّر نماید).
این بیانات «نقش اساسی تدبّر» را در وصول به حقیقت قرآن واسلام به مانشان می دهد.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 12
#قرآن_در_سیره_علما
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
سخنران: استاد حسین انصاریان
"اهتمام به ادای واجبات مالی"
یکی از واجبات شرعی، پرداخت خمس و زکات است و چنانچه ادای آنها بر گردن انسان باشد، نباید به خاطر بخل، از پرداخت آن چشم پوشی کند.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره ۴۸
موضوع: 🌷معرفی چند کتاب مخصوص طلاب🌷
برای مطالعه بیشتر
برای آشنایی بیشتر طلاب با هویت روحانی، و دستیابی به خودآگاهی صنفی کتابهای زیر معرفی میشود. بیشک مطالعة این کتابها امکان بهرهبرداری بیشتر از سرمایهها و فرصتهای موجود را فراهم آورده و سرگردانی و تردید را در موارد فراوانی مرتفع میسازد.
1. آخوند باید روحانی باشد؛ توصیههای رهبر انقلاب برای حوزههای علمیه، تدوین محمدرضا حدادی، تهران: فراندیش، 1385.
2. آداب الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، 1385.
3. آفات الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، 1385.
4. ارزش و افتخارات طلبه، محمد عالم زاده نوری، قم: وثوق، 1385.
5. استاد و درس، علی صفایی حایری، قم: هجرت، 1361.
6. پژوهشی در نظام طلبگی، مهدی ضوابطی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1359.
7. پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1373.
8. پیرامون جمهوری اسلامی، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1373.
9. تبیان، دفتر دهم، روحانیت و حوزههای علمیه، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379.
10. حوزه، محمدتقی مصباح یزدی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1375.
11. حوزة علمیه؛ هستها و بایدها، سید احمد خاتمی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1385.
12. حوزههای علمیه، طرحی نو بر پایة ارزشها، محمدتقی مدرسی، ترجمه حمیدرضا آژیر، نشر بقیع، 1374.
13. حوزه و روحانیت در آینة رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1375.
14. خشت اول، نشریة علمی فرهنگی اجتماعی، معاونت پژوهشی حوزة علمیة قم.
15. درآمدی بر شناخت حوزه و روحانیت، منصور علمالهدی، قم: مرکز مدیریت حوزة علمیة خواهران، 1385.
16. ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1376.
17. رسالت روحانیت در دنیای جدید، سید محمد مهدی میرباقری، قم: مؤسسة فرهنگی فجر ولایت، 1385.
18. روحانیت، شهید مرتضی مطهری، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1370.
19. شکلگیری سازمان روحانیت شیعه، محمدعلی اخلاقی، تهران: مؤسسة شیعهشناسی، 1384.
20. شیوههای تحصیل و تدریس در حوزههای علمیه، محمدعلی رضایی اصفهانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376.
21. صراط، هدایت تحصیلی طلاب و دانشپژوهان، ابوالقاسم علیدوست، قم: دارالفکر، 1384.
22. علم دیگر، محمد عالم زادة نوری، قم: وثوق، 1385.
23. گذشته، حال و آینده حوزه در نگاه رهبری، جمعی از نویسندگان مجله حوزه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376.
24. لباس روحانیت؛ چراها و بایدها، محمد عالم زادة نوری، قم: موسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385.
25. مانیفست روحانیت، رضا غلامی، تهران: آفتاب توسعه، 1384.
26. میقات سبز، مهدی هادوی تهرانی، قم: مؤسسة فرهنگی خانه خرد، کتاب همدم، 1380.
27. نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1370.
28. والله تا حالا نترسیدهام (حوزه و روحانیت از دیدگاه امام خمینی)، محمد اسماعیلی، قم: انتشارات سپهر آذین، 1385.
29. ولایت، رهبری، روحانیت، شهید سید محمد حسین بهشتی، بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید آیت الله دکتر بهشتی، تهران: بقعه، 1383.
30. هویت صنفی روحانی، محمدرضا حکیمی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1360.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com