eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
940 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت پنجم➖➖ 🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️برنامه ریزی و آرامش لازمه سرمایه گذاری و تولید ملی امام خمینی رحمه الله: ... مردم باید در خانه هایشان مطمئن باشند، در زندگی شان، کسب و تجارتشان اطمینان داشته باشند. دولت اسلامی موظف است مردم را مطمئن نماید در همه چیز، در سرمایه هایشان، در کسب و کارشان. برنامه ریزی در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعایر و ارزش های کامل اسلامی و پرهیز از تنگ نظری ها و افراط گرایی ها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفی که بزرگ ترین آفت یک جامعه انقلابی است و تشویق به تولیدات داخلی و برنامه ریزی در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادی صدور کالا و خروج از تکیه به صادرات نفت و نیز آزادی واردات و صادرات و به طور کلی تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت [باید انجام گیرد]. [صحیفه نور، ج 21، ص49] ♻️خودباوری لازمه خودکفایی امام خمینی رحمه الله: مهم این است که ایرانی ها بفهمند که خودشان می توانند کار بکنند، در طول این زمان القاء کرده بودند که ایرانی ها چیزی نیستند و باید همه، همه چیز را بروند از خارج بیاورند. از اروپا بیاورند از امریکا بیاورند، این شد که مغزهای ایرانی به کار نیفتاد و نگذاشتند به کار بیفتد. ایران افرادش، مردمش از سایر افراد کمتر نیستند بلکه از بسیاری بالاترند. لکن نگذاشتند استعدادها به کار بیفتد. باید استعدادها را به کار بیندازند و دولت و ملت تأیید کنند از این کسانی که اختراع و ابداع می کنند تا ان شاءالله ایران خودش همه چیز را بسازد و مستقل بشود. [صحیفه نور، ج13، ص 198] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 5 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت سوم🌸 خانواده می‌تواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. انجام کار تولیدی 2. مشارکت دادن سرمایه در تولید 3. بهره گیری از ظرفیت های تولید ♻️انجام کار تولیدی (قسمت سوم) جایگاه، توان مندی و فرصت خانواده ها و اعضای آنها متفاوت است، ولی هرکدام در حد توان و ظرفیت هایی که در اختیار دارند، می توانند دست کم در یکی از حیطه های زیر به وظیفه جهادی-اقتصادی خود عمل کنند: الف) تولید در بخش رسمی ب) تولید در منزل ✴️الف: تولید در بخش رسمی منظور از بخش رسمی کشور، سازمان ها، اداره ها، صنایع، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی است که به طور نسبی فعالیت ثابت و دایمی دارند. در آنها فعالیت هایی انجام می گیرد که نیاز به سرمایه، تخصص و سواد دارد. خانواده هایی که اعضای آنها در این بخش فعال هستند، اولین وظیفه شان این است که روحیه یا رفتار جهادی را بر کار خود حاکم کنند. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری: «کار را باید محکم، دقیق و درست انجام داد ... و کاری کرد که کالای داخلی در نظر مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی، کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد.»[ روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2] همچنین بنا به فرموده ایشان، باید کاری کرد که «عرصه تولید کالای برتر در داخل کشور، به همت کارگران، مهندسان و سرمایه گذاران، به عرصه ای دیگر برای تجلی شعار [ما می توانیم] تبدیل شود». [روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2] به بیان دیگر، افراد شاغل بخش تولید رسمی باید مأموریت سازمانی خود را در تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، به صورت مطلوب و شایسته انجام دهند و نسبت به آنچه تاکنون بی اعتنا بوده اند، حساس باشند و دیگران را نیز به کار جهادی-اقتصادی فرا بخوانند. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا غش در معامله تقلب در فروختن اجناس و هر گونه کلاه برداری و دروغ در این زمینه، غش در معامله است. این امر در دین ما خطایی بزرگ برشمرده می شود. غش در معامله گاه ظاهری است و دیده می شود و گاه به شکل پنهانی انجام می شود. رسول خدا (ص) در این مورد می فرمایند که غش، برکت را از مال انسان می برد و معیشت او را فاسد می کند خدا او را به حال خود وا می گذارد. و هر که در معامله با دیگران غش داشته باشد از ما نیست و با یهودیان محشور می شود. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شهید آیت الله مدرس مجتهدی با درایت، متقی، ساده زیست، شجاع، بیگانه ستیز، مرد سیاست و کسی بود که خدمت به مردم را از وظایف شرعی خود میدانست. پس از سالها آزار، تبعید و زندان، توسط مزدوران رضا خان به شهادت رسید. سالروز شهادت ایشان (10 آذر) روز مجلس نامگذاری شده است. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
سید حسن مدرس در سال 1249ش. در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پی گرفت؛ پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوی فضلای این شهر، در سال 1318 ق. از راه اهواز و چهار محال و بختیاری به ایران بازگشت؛ پس از اقامتی کوتاه در قمشه و دیدار با خویشاوندان، این آبادی رابه قصد اصفهان ترک کرد. او صبح ها در مدرسه جده کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جده بزرگ منطق و شرح منظومه می گفت و روزهای پنج شنبه طلاب را با چشمه های زلال نهج البلاغه آشنا می ساخت . تسلط و مهارتش در تدریس معارف دینی چنان بود که به مدرس شهرت یافت. مدرس، ضمن تدریس، از مسائل سیاسی و اجتماعی غافل نبود. پس از مشروطیت، وقتی نیابت ریاست انجمن ولایتی اداره اصفهان به وی سپرده شد، در برابر زورگویی و استبداد صمصام السلطنه بختیاری، حاکم اصفهان، ایستاد و فریاد زد: چرا به نام مشروطه مردم را تحت فشار قرار می دهید. این حاکم ستم گستر دستور توقیف و تبعید مدرس مبارز را صادر کرد؛ اما با مشاهده حمایت و مقاومت مردم در تصمیم و رفتار خویش تجدید نظر کرد. در دوره دوم مجلس شورای ملی سابق، مدرس از سوی فقها و مراجع تقلید مجتهد طراز اول معرفی شد تا همراه چهار مجتهد دیگر به مجلس شتابد و برقوانین مصوب آن نظارت داشته باشد. او پس از یکصد و نود و چهارمین جلسه مجلس دوم در 28 ذی حجه 1328 ق. در مجلس حضور یافت و از جلسه دویستم به ایراد نطق پرداخت 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
گفته هایی از شهید مدرس 1 . دوبال ترقی و تعالی هر قوم به علم است . اسلام فراگرفتن علم را فریضه دانسته، اما علم به تنهایی کافی نیست . مسلمان باید به دو بال علم و تقوا مجهز باشد . انگلیسی ها علم دارند; اما تقوا ندارند . اگر مسلمین علم وتقوا داشته باشند، هیچ کس بر آن ها مسلط نمی شود . (۱) 2 . رمز توسعه اسلام یک مدت در دنیا ترقی و توسعه پیدا کرد و همان مدتی بودکه [مسلمانان] جامع [وحدت] خودشان را حفظ کردند و بزرگان خودشان را اطاعت کردند، مواسات کردند، برادری کردند و بر اکثر دنیا در زمان کمی مسلط شدند . متاسفانه در قرون اخیر از باب این که آن جامع [وحدت] خودشان را بزرگان و امرا خوب حفظ نکردند، ضعف بر این قوم پیدا شد . (۲) 3 . بخوان اول کلمه ای که می شود نسبت داد به صاحب شریعت ما علم است; زیرا پس از ذکر نام خدا اولین کلمه ای یا دستور که به پیامبر نازل شد، کلمه اقراء یعنی بخوان بوده است . حیوانات در مذهب ما هر کدام [تعلیم دیده] شدند قیمت پیدا می کنند . سگ تربیت شده دیه دارد . (۳) 4 . تاریخ خوانی باید تاریخ همه سرزمین های تاریخ دار را بازنویس کرد . کم تر سرزمینی است که لایه ضخیمی از گوشت و استخوان های انسان هایی نداشته باشد که تاریخ نمی فهمیده اند; ولی قربانی تاریخ سازان خون آشام شده اند . (۴) 5 . تعصب جاهلانه علم بدون تقوا خطراتش به مراتب کم تر از جهلی است که با تعصب جاهلانه در آمیزد . اولی ابوهریره را می پرورد و دومی ابن ملجم را . جامعه را جوشنی (زرهی) باید که در مقابل نیش زهرآگین اولی و آتش هستی سوز دومی مصون ماند . چنین جامه ای را تنها دست هنرمند درزی (خیاط) تاریخ می تواند براندام بشریت بدوزد; آن هم دستی که از آستین داوری تاریخ نگاران لقمانی بیرون آید و با همان صبر و شکیبایی حلقه ها را به هم پیوند زند . (۵) 6 . ییلاق دختر مدرس بیمار شد . پزشکان گفتند باید به ناحیه خوش آب و هوا برود . آن شهید گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند . نمی پسندم فرزندم به ییلاق انتقال یابد و دیگران در محیط گرم و فقیرانه تهران یا نقاط دیگر در شرایط سخت باشند; مگر این که برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود . (۶) پی نوشت: ۱. مدرس، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 205 . ۲. همان، ج 2، ص 291 . ۳. شهید مدرس ماه مجلس، ص 17 . ۴. دوماهنامه مجلس وپژوهش، سال دوم، شماره هفتم، فروردین 1373 . ۵. همان . ۶. شهید مدرس ماه مجلس، ص 82 . 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 6 🌺شاخص‏ها و ملاك‏های كلی (قسمت اول)🌺 موضوع سخن، طلبه در نگاه دیگران است؛ یعنی طلبه با نمای آشكارش، طلبه در منظر و علن، و در میان مردم. بی‏شك، سخن از ویژگی‏های طلبه در خفا و خلوت، و در ارتباط با خود و خدا نیز، ضروری است كه نیاز به مجال دیگری دارد. زی طلبگی در جایی محقق می‏شود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را می‏پاید. بنابراین، زی با ملاحظه نگاه دیگران و موضع‏گیری در مقابل قضاوت عرفی ملازمه دارد. برای داوری درباره خوبی و بدی رفتار آدمیان و صفات و جلوه‏های ظاهری آنان، مهم‏ترین عنصر، یافتن شاخص‏ها و معیارهایی است كه با آن بتوان بایستگی یا ناشایستگی را محك زد. این شاخص‏ها، به عنوان قوانین و قضایای كلی، كبرای قیاس اخلاقی‏اند و استدلال ما را بر خوبی یا بدی یك رفتار یا حالت، كامل می‏كنند. هر یك از این ملاك‏ها، حد وسط احتجاج، یا حد مشتركی است كه واسطه اثبات خوبی یا بدی بر فعل یا حالتی می‏شود. می‏توان این شاخص‏ها را «قواعد رفتار» یا «اصول عمل» نامید. این شاخص‏ها، بایدها و نبایدهای كلانی هستند كه بر مصادیق متنوع و فراوانی سایه می‏گسترند. ویژگی مهم این قوانین كلی، آن است كه در گذر زمان و با دگرگونی شرایط تغییر نمی‏كنند و اختصاص به فرد یا محیط ویژه‏ای ندارند. ادامه دارد... 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه305، آیات 1 تا 11 🗓1399/09/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
13940323000261.mp3
695.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه305 🗓1399/09/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
226.pdf
126.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️11. احسان و نیکوکاری 🗓1399/09/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅حفظ دین توسط خداوند بر اساس سوره مبارکه فیل 📑قسمت سی ام 🗓1399/09/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز تدارک نماز جماعت شماره 18 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔹تربیت دینی فرزندان / زیارت👇🏿👇🏿🔹 شماره 4 اغلب چنین است که «دیدار» به «دوستی» می انجامد؛ یعنی «زیارت» محبت می آورد. ازاین رو، بردن کودکان به زیارتگاه ها، هم زمینۀ آشنایی را فراهم می آورد، هم محبت آور است و هم حسّ روحانی و معنوی خاصّی به آنان منتقل می کند. برای بیشترِ کودکان، زیارت مشهد یا مرقد حضرت امام، خاطره انگیز است. پس، از راه زیارت رفتن، زیارت بردن، انس با حرم های مطهر و تشرف به آستان بوسی اهل بیت عصمت علیهم السلام می توان بین کودکان و آن الگوهای کمال و فضیلت، رابطۀ قلبی و عشق و ارادت برقرار کرد. تأثیر درازمدت این گونه «سفرهای زیارتی» بسیار است؛ بخصوص اگر با برنامه ریزی و توجیه و هدایت و آموزش همراه باشد. ازاین رو، باید چشم فرزندانمان بارها و بارها به صحن و سرا و حرم و مرقد اهل بیت علیهم السلام بخورد. خاضعانه وارد حرم ها شوند، نماز و زیارت نامه بخوانند، حالت روحانی زائران را ببینند، عشق ها و علاقه های زوّارِ دیگر را با چشم تماشا کنند. این ها سبب روییدنِ نهال محبت اهل بیت علیهم السلام در دل ها می شود و این محبّت، نقش خود را در اصلاح اخلاق ایفا خواهد کرد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی👇🏿👇🏿🌾 دین برنامه ای برای شکوفایی انسان است. دین چیزی از بیرون به ما تحمیل نمی کند بلکه سعی در اکتشاف درون روح انسان دارد. دین در واقع دارایی های خود انسان را رو میکند. امر تحمیلی تلقی نمیشود. اگر کسی دین را تحمیلی تلقی میکند بخاطر این است که به خودشناسی نرسیده است. چون انسان لایه های پنهان دارد و از لایه های پنهان خبر نداشته و فکر می کند دستورات دینی چیزی را به او تحمیل میکنند. در واقع اگر انسان به یک خودشناسی عمیق دست پیدا بکند می بیند که کلمه زیبای امیرالمومنین در جانش جاری خواهد شد: تو همان جور هستی که من دوست دارم، من را همان جوری قرار بده که تو دوست داری. اینکه دوست دارم همان چیزی که خدا دوست دارد بشوم، باز جزو خواسته های من است. دین، اینگونه یک تعریف بدون استرس و بدون موضع گیری انسان در مقابل آنرا پیدا خواهد کرد. وقتی شکوفا شدن دارایی های درونی، برنامه ای بخواهد که نام آن دین میشود، تربیت دینی هم تعریفی جدای از دین نیست اگر ما تربیت را تاثیر گذاری بر دیگران به منظور رشد انسانها در نظر بگیریم، شیوه ی تاثیر گذاری بر دیگران بگونه ای باید باشد که استقلال فرد و کرامت انسانی را حفظ بکند. ما پیش از اینکه به هدف تربیتی بیندیشیم، باید انسانیت انسان را در مسیر این رشد و پرورشی که میخواهیم به او بدهیم حفظ کنیم. پرورش در مورد گیاه صادق است زیرا گیاه در مقابل پرورش دهنده بی اراده است و او تمام تلاش خود را می کند. ولی در مورد انسان نمی توان این جوری گفت. در مورد انسان بهتر است کلمه ی پرورش را انتخاب نکنیم تا یاد پرورش گل و گیاه نیفتیم. رعایت و استقلال به این است که فرصت انتخاب و فرصت آنکه خود فرد بتواند انگیزه ای در خودش ایجاد بکند را به او بدهیم. فرصت بدهیم تا از آموخته هایش و از علاقه های قلبی خودش بهره برداری بکند و روی پای خودش بایستد و خوب بشود 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-TarbeyateEshghi-64k (1).mp3
913K
بچه‌اش را آورد گفتش که به هم ریخته است، داغون است؛ دیگر مشخصاتش را نمی‌گویم. گفتم خب گاهی تشویقش کن. گفت به خدا تشویقش می‌کنم. گفتم خب گاهی تنبیه‌اش کن. نمکی‌، آرام. گفت به خدا تنبیه هم می‌کنم. گفتم گاهی منطقی باهاش حرف بزن. گفت به خدا باهاش منطقی حرف می‌زنم. گفتم بابا تو که همه کارها را کردی، من چی بگویم آخر؟ گفتم الگوی رفتاری از خودت نشان بده. گفت بابا جلویش نماز می‌خوانم، نمی‌دانم چی، همه کار، چی بگوییم اصلاً؟ من کدام کار را انجام ندادم؟ گفتم می‌دانی چیه؟ موقعی تنبیه‌اش می‌کنی که عصبانی هستی آره؟ گفت خب آره دیگر. گفتم موقعی تشویقش می‌کنی که خودت سر حال هستی. یک کمی فکر کرد، گفت خب معمولاً اینجوری می‌شود دیگر. گفتم ببین، اینجا بچه‌ات تربیت نمی‌شود، بی‌تربیت می‌شود. می‌دانی چرا؟ می‌گوید ملاک رفتار غلط و درست من نیست، ملاک حال بابایی است. این سر حال باشد همه را می‌بخشد، سر حال نباشد هیچی را نمی‌بخشد، مجازات می‌کند. پس موضوع حال است. این را از تو یاد گرفته. نماز جلویش خواندی، حال داشتی نماز خواندی. مهم حالَت است! نماز تو که نیست! بله عشقت بوده یک دفعه‌ای کار خوب بکنی کار خوب کردی. عشقت کشیده نماز خواندی، نماز خواندی. عشقت نکشیده نخواندی دیگر. آن چیزی که می‌بیند می‌گوید بابای ما عشقی است. پس ما هم عشقی باشیم. بعد آن عشقی می‌شود تو حالَت گرفته می‌شود. آن هم مثل تو است! بچه باید ببیند که شما چند بار عصبانی شدی ولی هیچی نگفتی لبخند زدی. می‌فهمد بچه این حرف‌ها را! 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه306، آیات 12 تا 25 🗓1399/09/12 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
13940323000562.mp3
889.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه306 🗓1399/09/12 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
227.pdf
107.7K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️12. پاسخ بدی با نیکی 🗓1399/09/12 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: وصول به مقامات با نماز شب شماره14 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 10 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اصول چهارگانه اخلاق از نظر قدما / قسمت دوم🌷 اکنون باید دید این اصول چهارگانه (جهت مرور و یادآوری به قسمت اول همین موضوع رجوع شود) از کجا بدست آمده است؟ علمای اخلاق در پاسخ این سؤال می گویند: نفس انسان دارای سه قوه است: 1- قوه تشخیص و ادراک. 2- قوه جلب منافع یا «جاذبه» و به عبارت دیگر «شهوت» (به معنی وسیع کلمه). 3- قوه دفع ضرر یا «دافعه» و به عبارت دیگر «غضب». اعتدال هریک از این سه قوه یکی از فضائل اخلاقی را تشکیل می دهد که به ترتیب حکمت، عفت و شجاعت نامیده می شوند. و اگر دو قوه شهوت و غضب در اختیار قوه تمیز و ادراک قرار گیرد «عدالت» حاصل می گردد. به عبارت دیگر، تعادل قوای سه گانه مزبور هرکدام به تنهایی فضیلتی است، ولی ترکیب آنها به یکدیگر که همان پیروی نیروی شهوت و غضب از نیروی «ادراک» است فضیلت دیگری خواهد بود، زیرا بسیار می شود که انسان شجاعت دارد و مثلًا در میدان جنگ بدون جهت نمی ترسد ولی این شجاعت ممکن است در راه غلطی اعمال گردد مانند جنگ بخاطر هدفهای پست و بی ارزش در این مورد شجاعت هست ولی عدالت نیست اما اگر این شجاعت در راه یک هدف عالی و عقلانی به کار افتد و با حکمت آمیخته شود عدالت بوجود می آید. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: رهبر معظم انقلاب "دشمنی آمریکا با ایران حول محور هسته‌ای نیست" دشمنی آمریکا با ملّت ایران و با جمهوری اسلامی اصلاً حول محور هسته‌ای نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعوای آمریکا با ما سرِ قضیّه‌ی هسته‌ای است؛ نه، قضیّه‌ی هسته‌ای بهانه است؛ قبل از اینکه مسئله‌ی هسته‌ای مطرح باشد، همین دشمنیها، همین مخالفتها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزی هم مسئله‌ی هسته‌ای حل شد -فرض کنید جمهوری اسلامی عقب‌نشینی کرد؛ همان‌که آنها میخواهند- خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ی دیگر را به‌تدریج پیش میکشند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 7 🌺شاخص‏ها و ملاك‏های كلی (قسمت دوم)🌺 1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن انسان‏ها به جهت ساختار مشترك روانی، مشتركاتی دارند؛ درك، باور و داوری مشترك، پسندهای مشترك، تأثرات مشترك، سیره رفتاری و عملكرد مشترك. گزاره‏های فراوانی در میان توده مردم مورد قبول واقع شده و مشهور گشته است. این قضایای مشهوره، داوری‏های عمومی هستند كه از همان ساختار مشترك روانی برخاسته است. توده مردم به اسباب این داوری‏ها و سرّ انتقال به این احكام توجه ندارند و گمان می‏كنند كه این گزاره‏ها بدون ریشه و سرچشمه، و از پیش خود پدید آمده‏اند؛ گویا این گزاره‏ها در جان انسان‏ها حضور داشته است . عرف به جهت آن‏كه عقل جمعی انسانی را به صدا در می‏آورد و زبان گویای فطرت عملی می‏گردد، نقش بی‏بدیلی در شناخت حقایق دارد و گونه‏ای ارزش معرفتی در داوری‏های عرفی و تشخیص توده عقلا مشاهده می‏شود. دین اسلام اجمالاً عرف را محترم شمرده و به تبعیت از آن فرمان داده است. عُرف از ماده «عَرَفَ» به معنای «شناخت» است. وقتی می‏گوییم فلان چیز عرف است؛ یعنی غالبا مطابق آن عمل می‏شود، در چشم مردم معهود و شناخته شده است و خلاف آن غیرطبیعی، غیر عادی، ناشناس (منكر) و غریب است. معروف در مقابل منكر نیز، به معنای عملی است كه به رسمیت شناخته شده و در نظر مردم درست جلوه می‏كند. پیروی از شیوه‏های متعارف و مخالفت نكردن با رویه و روند معمول میان مردم و خود را متفاوت از دیگران نشان ندادن، در شرایط عادی توصیه شده‏است. امام علی علیه‏السلام به مالك اشتر سفارش كردند كه سنن و هنجارهای رایج میان مردم مصر را رعایت كند: وَ لاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیهَا الرَّعِیةُ وَ لاَ تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَی‏ءٍ مِنْ مَاضِی تِلْكَ السُّنَنِ فَیكُونَ الْأَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیكَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا (نهج البلاغة، نامه 53. ) و آیین پسندیده‏ای را كه بزرگان این امّت بدان رفتار نموده‏اند، و مردم بدان به هم پیوسته‏اند، و با یكدیگر سازش كرده‏اند، بر هم مریز و آیینی قرار مده كه چیزی از سنت‏های نیك گذشته را زیان رساند، كه پاداش آن برای كسی باشد كه آن سنت را نهاده است و گناه شكستن آن بر تو ماند. در دیوان منسوب به امام علی علیه‏السلام آمده است: اِذا كُنتَ فی بَلَدَةٍ غَریباً فَعاشِر بِآدابِها؛ هرگاه در یك سرزمین غریب بودی، به آداب آنان عمل كن (بحار الانوار، ج 44، ص 267) البته در صورتی كه یك سنّت متعارف یا روش معمول، مغایر با حكم خدا و حقایق متعالی باشد، یا مصلحت مهم‏تری در مخالفت آن وجود داشته باشد، انسان موظف است هم خودش خلاف آن عمل كند و هم دیگران را با قول و عمل خود آگاهی بخشد (ر. ك: جواهر الكلام، ج 13، ص 305) ادامه دارد... 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه307، آیات 26 تا 38 🗓1399/09/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
307.mp3
521.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه307 🗓1399/09/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
228.pdf
127.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️13. تواضع و فروتنی 🗓1399/09/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: همان محبت روزهای اول ازدواج شماره20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com