eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
961 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
309.mp3
590.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 309 🗓1399/09/15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
230.pdf
117.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️15. امانت داری و وفای به عهد 🗓1399/09/15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره 23 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🌺قرآن ، معجزه جاویدان🌺 قرآن ، معجزه جاویدان وَ اِنْ کُنْتُمْ فی رَیْبٍ مِمّانَزَّلْناعَلی عَبْدِنافَأْتُوابِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ اگر درباره آن چه بر بنده خود ( پیامبر ) نازل کرده ایم ، شک و تردید دارید ، ( لااقلّ ) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا بر این کار دعوت کنید، اگر راست می گویید(بقره/۲۳) کلمه « شُهَداء » در این جا اشاره به گواهانی است که آن ها را در نفی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله کمک می کردند و جمله « مِنْ دُونِ اللّهِ » اشاره به این است که حتّی اگر همه انسان ها جز « اَللّه » دست به دست هم بدهند ، برای این که یک سوره همانند سوره های قرآن بیاورند ، قادر نخواهند بود . به این ترتیب قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن و یک سوره مانند آن می کند تا عجز آن ها، دلیل روشنی باشد بر اصالت این وحی آسمانی در رسالت الهی آورنده آن. فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ اُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ اگر این کار را نکردید و هرگز نخواهید کرد از آتشی بترسید که هیزم آن ، بدن های مردم ( گنهکار ) و سنگ ها است که برای کافران مهیّا شده است .(بقره/۲۴) « وَقُود » به معنی آتش گیره است ، یعنی مادّه قابل اشتعال ، مانند هیزم ( نه به معنی آتش زنه همچون کبریت یا جرقّه ای که با سنگ های مخصوص ایجاد می کنند ) . آتش دوزخ از درون خود انسان ها و سنگ ها شعله ور می شود و با توجه به این حقیقت که امروز ثابت شده ، همه اجسام جهان در درون خود ، آتشی عظیم نهفته دارند ( یا به تعبیر دیگر انرژی هایی که قابل تبدیل به آتش هستند ) درک این معنی مشکل نیست و لزومی ندارد که آن آتش سوزان را شبیه آتش های معمولی این جهان بدانیم . در آیات 6 و 7 سوره هُمَزَه می خوانیم: « نارُ اللّهِ الْمُوقَدَهُ الَّتی تَطَّلِعُ عَلَی الاَْفْئِدَهِ : آتش سوزان پروردگار که از درون دل ها سرچشمه می گیرد و بر قلب ها سایه می افکند و از درون به برون سرایت می کند » ( بر عکس آتش های این جهان که از بیرون به درون می رسد ) . 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸قرآن در سیره علما، شماره‌ 15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنران: آیت الله میرزا علی احمدی میانجی "اهمیت قرآن و سنت" رسول خدا (ص) در همه عمر شریفشان روی دو چیز بسیار اهتمام داشتند که اساس دین روی این دو موضوع استوار است. یکی قرآن کریم که در آن زمان کُتّاب وحی تمام وحی را به حافظه می‌سپردند. دیگری که برای حضرت رسول اکرم (ص) بسیار مهم بود، سنت بود. در خصوص قرآن و سنت امام علی (ع) کاتب رسول اکرم (ص) بود و هرگاه آیه‌ای نازل می‌شد، شب بود یا روز، سفر بود یا حضر، محکم و متشابهش، تأویل و تفسیرش را رسول اکرم (ص) به امام علی (ع) املاء می‌کردند. همچنین در خصوص اهتمام حضرت رسول اکرم (ص) به تقریر سنت توسط امیر المؤمنین (ع)، به گونه‌ای که دو وقت مخصوص برای امام علی (ع) قرار داده شده بود و حضرت رسول اکرم (ص) هرکجا بودند امام علی (ع) هم خدمتشان می‌رسیدند و تقریر می‌کردند. حضرت رسول اکرم (ص) تأکید زیادی به نوشتن مطالبی که ارائه می‌کردند داشتند. امام علی (ع) می‌گویند: «آیا نگران هستید که فراموش کنم؟» حضرت رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند: «برای شریکان خودت بنویس.» امام علی (ع) می‌پرسند: «شرکای من چه کسانی هستند؟» حضرت پاسخ می‌دهند: «امامان بعد از تو که فرزندان تو هستند.» 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 9 🌺شاخص‏ها و ملاك‏های كلی (قسمت چهارم)🌺 1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن (قسمت سوم) رعایت مروت ـ كه در فقه شیعه به عنوان شرط عدالت طرح شده است ـ اشاره به همین پیروی از عرف و توجه به هنجارهای اجتماعی است: أَمّا المُروَّة فَبِاجتِنابِ ما یسقِطُ الَمحَلَّ وَ العزّةَ مِنَ القُلوبِ وَ یدُلُّ عَلی عَدمِ الحَیاء وَ عَدَمِ المُبالاةِ بالاستِنقاصِ؛ پرهیز كردن از اموری كه موجب پایین آمدن جایگاه انسان و تنزل عزت او در دل مردم می‏گردد و اموری كه دلالت بر بی‏حیایی و بی‏توجهی به این كاهش منزلت دارد، مروت است. ( ایضاح الفوائد، ج 4، ص 420. ) صاحب مروت، كسی است كه نفس خود را از پلیدی نگاه دارد و پیش مردم خوار نگرداند، یا كسی كه از خنده و تمسخر مردم دوری كند، یا كسی كه به روش امثال خود در زمان و مكان خود عمل نماید. پس كسی كه مروت را ترك می‏كند، لباسی را كه با شأن امثال او مناسب نیست، می‏پوشد ... به گونه‏ای كه مضحكه مردم قرار می‏گیرد و همین گونه است سربرهنه در بازار و اجتماع رفتن از كسی كه برای او سزاوار نیست و نیز پا دراز كردن در مجالس و غذا خوردن در بازار، یا بوسیدن همسر میان مردم، یا لطیفه‏گویی فراوان، یا سخت‏گیری فراوان بر خانواده و همسایه، یا باركشی از شخص معتبر هنگامی كه از روی بخل باشد و البته، اگر از روی فقر یا برای اقتدا به سلف كه از تكلف دوری می‏كردند، باشد به مروت آسیب نمی‏رساند و تشخیص بر اساس چیزی است كه مناسب حال شخص در اعمال و اخلاق باشد و نیز، محمل درستی بر آن آشكار باشد (و انسان در معرض اتهام قرار نگیرد). (مسالك الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج 14، ص 169. ) چیزهای فراوانی را از امور منافی مروت برشمرده‏اند كه موجب از بین رفتن آن می‏شود، مانند غذا خوردن در راه، پا دراز كردن در مجالس عمومی (مبسوط و مدارك) پوشیدن لباس ویژه زنان برای مرد (مبسوط) غذا خوردن در بازار (فاضل در قواعد، فخر الاسلام، شهیدین، كركی، اردبیلی، خراسانی و مجلسی با كمی اختلاف در تقیید به غالب موارد، یا اكثر مناطق، یا برای غیر بازاریان، یا بدویان، و استثنای موارد غلبه تشنگی) غذا خوردن در ملأ عام (روض) كبوتر بازی (قواعد) پوشیدن فقیه لباس سربازی، یا سرباز لباس عالمان را، همواره یا به گونه‏ای كه موجب تمسخر گردد، یا در مناطقی كه پوشیدن چنین لباسی عادی نیست (دروس، مسالك، ذخیره و بحار)، پوشیدن تاجر لباس حمالان و مانند آنها را به صورتی كه مسخره شود (مسالك و قواعد) این‏كه فقیه قبا و عرق‏چین بپوشد و سر را درمیان عموم مردم برهنه كند در مواردی كه عادی نیست (ایضاح، روض، مسالك، روضه و مجمع الفائده)، بیان طنز و مسخره‏آمیز یا زیاد شوخی كردن (دروس، تنقیح و روضه) برهنه كردن قسمتی از بدن كه در نماز پوشاندن آن مستحب است (دروس و مفاتیح) ادرار كردن در خیابان در هنگام رفت و آمد مردم (جامع المقاصد، روض، ذخیره و بحار) همواره یا درباره كسی كه موجب انحطاط شأن او است، كثرت حكایات خنده‏آور (مسالك، روضه، ذخیره و مجمع الفائده) بوسیدن كنیز و همسر در محضر دیگران یا نقل آن‏چه میان آنها در خلوت می‏گذرد (اكثر كتاب‏های نام‏برده) سخت‏گیری در امور كوچك به گونه‏ای كه با حال او تناسب نداشته باشد (ذخیره) این‏كه با خانواده و همسایه‏ها و طرف معامله از معاشرت نیكو خارج شود (مسالك و مجمع الفائده) مثل سخت‏گیری در غذای اندك، ... و مانند آن از كارهایی كه متناسب امثال او نیست ... 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه310، آیات 65 تا 76 🗓1399/09/16 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
310.mp3
561.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 310 🗓1399/09/16 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
231.pdf
122.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️16. قضاوت عادلانه(انصاف در داوری) 🗓1399/09/16 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: آغاز روز با کار خیر روایات اخلاقی، شماره 24 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com