eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
950 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
#شرح_دعای_کمیل شماره 1 👇👇 🔅نگاهی به دعا دعا ، اظهار احتياج و نياز ، به پيشگاه حضرت بی نياز است . دعا ، بيان تهيدستی و فقر و مسكنت و نداری به محضر غنیّ مطلق و مالك جهان هستی است . دعا ، درخواست گدايی بی نوا از كريمی باوفا و مددخواهی ناتوانی از توانايی شكست ناپذير است . دعا ، كمك خواستن بنده ای ضعيف ، مسكينی ذليل ، مستكينی بيچاره ، از پروردگاری رحيم ، خدايی مهربان ، حكيمی لطيف و سميعی بيناست . دعا ، نشان دادن فروتنی و تواضع ، خاكساری و خشوع ، انكسار و خضوع ، به درگاه سلطانی قدّوس ، عزيزی مقتدر ، غفوری ودود ، معبودی يكتا و دانايی قویّ است . دعا ، محبوب خدا و معشوق سالكان و نور چشم عارفان و راز و نياز مشتاقان و چراغ شبِ دردمندان و تكيه گاه مستمندان و نور قلب نيازمندان است . #ندای_تهذیب 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 26 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅سر و وضع ظاهری طلبه (قسمت چهارم) موضوع شهرت در شریعت اسلام، اختصاصی به لباس ندارد؛ یعنی هر آن چه موجب انگشت‏نما شدن انسان شود، حتی در امور دینی یا عبادی، ممنوع است. پیامبر گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: كَفی بِالرّجلِ بَلاءً أَن یشارَ إلیه بِالأصابعِ فی دینٍ أو دنیا؛ برای انسان همین بلا بس كه در امر دین یا دنیا انگشت‏نما گردد. (مشكاة الانوار، ص 320) و نیز امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: إنّ اللّه‏َ یبغِضُ الشُّهرتَینِ؛ شُهرةَ اللباسِ وَ شُهرةَ الصّلاةِ؛ خداوند هر دو شهرت را ناپسند می‏شمارد: شهرت لباس و شهرت نماز. (همان) گاهی دیده می‏شود كسانی، با حالت‏های عجیب و ظاهری غیر متعارف نماز می‏خوانند یا قنوت می‏گیرند، یا اذكار نماز را ادا می‏كنند؛ به گونه‏ای كه توجه همگان را برمی‏انگیزند و به شدت غریب جلوه می‏كنند. حركت‏هایی بدین شكل و عبادت‏هایی به این سبك در شریعت اسلام ممنوع و ناروا است و باید از آن پرهیز شود. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 343، آیات 18تا 27 🗓1399/10/19 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
343.mp3
624.2K
🔊#صوت_قرآن 🎤توسط استاد #منشاوی ✅صفحه 343 🗓1399/10/19 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی دست بـه قلم بردم تا برایتان حرف ها بزنم اما نشد ... خواستم از "دردم"بگویم دیدم دردِ شما ، خودِ ((من ))م ... خواستم از "بـی کسـی"ام حرف بزنم دیدم 「تنها」 تر از شما در عالم نیست خواستم بگویم "دلم از روزگار گرفتـﮧ" دیدم خودم در 「خون بـه دل」 کردنِ شما کم نگذاشتـه ام ... قلم کم آورد ... بـﮧ راستـی کـﮧ وسعت ((مظلومیت ))شما قابل اندازه گیری نیست #ندای_تهذیب 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
شماره 12 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت دهم) / عوامل عدم شناخت امام زمان (عج)🌸 —————-👇👇👇 چه عواملی باعث می شود، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نشناسیم؟ 🔅عامل سوم: پیمان شکنی یکی از موانع مهم دیگر در شناخت حضرت، همین بی وفایی و پیمان شکستن است. اگر به حضرت معرفت و محبّت داریم باید این دو زمینه ساز عهد و پیمان و بیعت با امام گردد، زیرا عشق و ولایت بدون عهده داری و مسئولیت پذیری، هوسی بیش نیست. «عهد التزام خاص و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری است، باید خود را به وظایفی که نسبت به امام داریم ملتزم سازیم و با او برای انجام خواسته ها و آرمان هایش عهد ببندیم (عهداً) و آن عهد را با اسباب و وسایلی محکم کنیم (عقداً) و در نهایت با او بیعت کرده و دست در دست او نهاده و دل و سر به او بسپاریم (بیعتاً). عهد و عقد و بیعت سه درجه از یک حقیقت اند که در شدّت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند باید با بازخوانی و تجدید عهد در هر پگاه و بیعتی تا همیشه، هم اراده و انگیزه خود را قوی کرد و افزایش داد و هم از غفلت ها و سستی ها جدا شد و فاصله گرفت» (پورسید آقایی، سید مسعود، انتظار 12 و 11، مقاله بیعتی تا همیشه، ص12) انسانی که نسبت به امام زمانش تعهدی ندارد چگونه می تواند منتظر باشد، و انتظار بدون عهد و پیمان، انتظار نیست. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به مسأله عهد و پیمان توجه فراوان دارد به طوری که از یارانش در زمان ظهور پیمان خواهد گرفت بر اینکه: «مسلمانی را دشنام ندهند؛ حریمی را هتک نکنند؛ به خانه ای هجوم نبرند؛ کسی را به ناحق نزنند…» (صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص581) حال کسی که بر سر عهد و پیمان خود استوار باقی نماند چگونه می تواند ادعای منتظر بودن نماید. چگونه می تواند سرانجام او به راه نجات ختم شود؟ و این با حرف زدن ها بدست نمی آید بلکه باید در میدان عمل بر عهد و پیمان خود باقی باشی تا لایق او شوی، وگرنه حرف از انتظار زدن لافی بیش نیست. ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 27 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅لباس روحانیت درباره لباس روحانیت ـ كه عمده‏ترین نماد روحانیت و جلوه ظاهری اوست ـ سخن، فراوان است . برخی از طلاب، از تلبس به این لباس ابا دارند و ترجیح می‏دهند بدون استفاده از لباس رسمی، در زی روحانیت باشند. شاید این ویژگی مرهون پاره‏ای از عوامل زیر باشد: 1ـ ترس از تهمت خودنمایی و ریاكاری؛ 2ـ نداشتن ایمان كامل به حقانیت اندیشه‏ای كه این لباس نماد آن است؛ 3ـ توهم نگاه اعتراض‏آمیز دیگران و نوعی احساس حقارت و خجالت؛ 4ـ ترس از امتیاز منفی در ارتباط اول با مردم؛ 5ـ عوامل مشابه. اگر چنین باشد باید گفت: طلبه یا راه پرشكوه طلبگی را با بصیرت انتخاب كرده و به آن عشق می‏ورزد و یا آن‏كه بدون اعتقاد و به تحمیل در این مسیر گام نهاده است. اگر این راه را با بصیرت برگزیده باشد، بدان می‏بالد، آن را حق می‏داند، از آن بهره می‏برد و خرسند است، برای تأثیری كه در جامعه می‏گذارد ارزش قایل است و انتخاب خود را مورد رضای خدا و امام عصر (عج) می‏داند؛ در این صورت چه بیم از اعلام این همه افتخار؟ چرا آن‏چه را با ایمان انتخاب كرده و از صمیم جان دوست دارد مخفی كند؟ چرا اعتقاد بحقّ خود را به دیگران نگوید و دائماً از این‏كه دیگران متوجه هویت طلبگی او باشند، احساس نگرانی كند؟ ... و اگر از تصمیم خود مطمئن نیست، یا پشیمان شده است و امیدی به آینده ندارد، یا مسئولیت طلبگی را درك نكرده، وجود خود را ارزشمند نمی‏داند و از این‏كه دیگران بدانند او طلبه است، احساس شرم یا سرشكستگی می‏كند؛ در این صورت یا باید بدون درنگ به اصلاح خود بپردازد، یا طلبگی را ترك كند و از سنگینی این همه، برای همیشه رها شود وگرنه هر روز كه به این شیوه بگذرد، جراحت عمیق‏تری به شخصیت او وارد می‏آید. اگر طلبه از گروه اول باشد، نه تنها به طلبگی افتخار می‏كند كه از اعماق وجود برای كسانی كه مفهوم طلبه را درك نمی‏كنند و رسالت او را نمی‏شناسند یا اهمیت مأموریتی را كه بر عهده گرفته نمی‏فهمند، دل می‏سوزاند و به حال و روز آنها تأسف می‏خورد ... اگر بتواند، در راه آگاهی آنها می‏كوشد و اگر نتواند برای‏شان دعا می‏كند: اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون؛ بارالها! قوم مرا هدایت كن، كه آنان نمی‏دانند. ادامه دارد... @لباس_روحانیت 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 344، آیات 28 تا 42 🗓1399/10/20 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
344.mp3
584.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 344 🗓1399/10/20 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🌺مبارزه طلبی (تحدّی) قرآن🌺 اَمْ یَقُولُونَ افْتَریهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ آن ها می گویند : او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده، بگو : اگر راست می گویید ، یک سوره همانند آن بیاورید و هرکس را می توانید غیر از خدا ( به یاری ) بطلبید .( 38 / یونس .) این آیه از جمله آیاتی است که باصراحت اعجاز قرآن را بیان می کند نه تنها همه قرآن را بلکه حتی اعجاز یک سوره را و از همه جهانیان بدون استثناء دعوت می کند که اگر معتقدید این آیات از طرف خدا نیست ، همانند و یا حداقل همانند یک سوره آن را بیاورید. و همان گونه که در جلد 1 « تفسیر نمونه » ، ذیل آیه 23 سوره بقره بیان شده است ، در آیات قرآن گاهی « تَحَدّی » یعنی دعوت به مبارزه نسبت به مجموع قرآن و گاهی به ده سوره و گاهی به یک سوره شده است و این نشان می دهد که جزء و کل قرآن ، همه اعجاز است و چون سوره معینی ذکر نشده ، هر سوره از قرآن را نیز شامل می شود. البته شک نیست که اعجاز قرآن منحصر به جنبه فصاحت و بلاغت و شیرینی بیان و رسایی تعبیرات آن چنان که گروهی از قدمای مفسرین فکر کرده اند نیست ، بلکه علاوه بر این ها از نظر بیان معارف دینی و علومی که تا آن روز شناخته نشده بود و بیان احکام و قوانین و ذکر تواریخ پیشین پیراسته از هرگونه خطا و خرافات و عدم وجود تضاد و اختلاف در آن ، نیز جنبه اعجاز دارد (توضیح بیشتردر«تفسیرنمونه»، جلد1،صفحه83وکتاب«قرآن وآخرین پیامبر»مطرح شده است) 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir