#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل و #قصص، صفحه385، آیات 89 تا 5
🗓1399/12/01
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی
شماره 18
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت پنجم) 🌸
—————-👇👇👇
🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت
2️⃣ امنیت آفرین بودن
امنیت، جزو نیازهای اساسی انسان و فصل مشترک همه مشکلات انسان از بیماری های روانی گرفته تا خودکشی و اعتیاد و بزهکاری است.
بحث امنیت از نظر روان شناسی دارای اهمیت فراوانی است؛ زیرا آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می آید.
براساس آموزه های وحیانی ما، در سایه حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از میان همه تهدیدهای فردی و اجتماعی که برای انسان وجود دارد، تبدیل خوف به امن، تحقق پیدا خواهد کرد:
«لَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» (نور/ 55) و این یکی از بزرگ ترین ثمرات اجتماعی انتظار و مهدویت است که به بشر ارزانی داشته می شود.
ادامه دارد...
#مهدویت
#بعد_اجتماعی
#امام_زمان
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج آقا عالی، لذت زندگی با امام زمان
#امام_زمان_عج
#مهدویت
#یا_صاحب_الزمان
#سخنرانی_کوتاه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🎤 #استاد_عالی✅
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 23
هر شب با قرآن
#قرآن_در_سیره_علما
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 11
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅ایمان 1 (قسمت اول)
رهبانیون مسیحیت، برای اینکه دامانشان به گناه آلوده نشود، رهبانیت (گوشهگیری و ترک دنیا) پیشه کردند؛ به غارها و کوهها و بیغولهها پناهنده شدند (سوره حدید آیه 27).
اما عالِم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشهگیری ندارد، فرار ندارد. عالم اسلامی همانی است که سعی می کند که بگیرد غریق را
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
اینکه با فرار جور در نمی آید
خودش را متقی می کند، دارای تقواء يعني آن تجهیز لازم را، آن زره لازم را در مقابل آسيب گناه، بر تن می پوشد و وارد منطقه گناه می شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است
وقتی که این معنای تقوا شد، آیا تقوا مقدمه و وسیله ای برای پیروزی هست یا نیست؟ می بینید که خیلی آسان، وسيله پیروزی ست.
آن کسی که می خواهد بر این بیماری، در این منطقه پیروز بشود، اگر همواره بترسد که نبادا این میکروب در جسم او اثر بگذارد، این چطور می تواند میکروب زده ها و وَبازَده ها را نجات بدهد؟
باید خودش را خاطرجمع کرده باشد؛ باید از خودش خاطرش جمع باشد، بعد وارد منطقه وبازده بشود و دیگران را نجات بدهد؛ آن وقت است که به پیروزی هم خواهد رسید. آن وقت است که این کار را هم به راحتی انجام خواهد داد.
وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران / 130)
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 41
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت چهارم)
شأن طلبه در نگاه مردم، باید در خدمت اهداف دین و تأثیرگذاری اجتماعی قرار گیرد. اگر با بیملاحظگی و لاابالیگری این جایگاه از بین برود، زمینه خدمت از بین میرود و ادای وظیفه دشوار میگردد. پس اگر گفته میشود كه فلان رفتار خلاف شأن طلبه است، منظور این است كه آن رفتار جایگاه طلبه را در نظر مردم پست میگرداند و مانع پیشرفت كار طلبه میگردد.
تشخیص مصداق این رفتارها نیاز به دقت فراوان دارد و نمیتوان به صورت قالببندیشده و كلیشهای، به معرفی نمونههای آن پرداخت:
◀️ الف) طبیعی است میان طلبه ملبّس و طلبه غیرملبّس در مصادیق این رفتارها تفاوت چشمگیری وجود دارد. طلبه ملبّس، نماد روحانیت تلقی میشود و به صورت مستقیم انتساب به دین یافته است؛ اما طلبه غیرملبّس انتساب رسمی به دین ندارد و از او انتظار مستقیم برای انجام رسالتهای حوزوی نمیرود. گویا برای كسب آمادگی و تجهیز كامل در این مسیر هنوز فرصتی در اختیار دارد.
◀️ ب) شرایط سنی نیز، در تشخیص مصادیق و كشف نمونهها تأثیر دارد. هرچه سن بالاتر رفته باشد، شأن و جایگاه طلبه در دیده مردم افزایش مییابد و انتظارات آنان بیشتر میگردد. طلبه جوان هرچند ملبّس باشد، به اندازه روحانی سالخورده، در معرض دقت و خردهگیری نیست.
مثلاً كشتی گرفتن با جوانان و شركت در بازی فوتبال آنان برای یك طلبه بسیار جوان شاید اشكالی نداشته باشد، اما برای یك روحانی مسن و جاافتاده، سبك و خلاف شأن بهشمار میرود.
نباید گمان شود كه اینگونه برنامهها چون موجب انس و صمیمیت و رفاقت میشود مطلوب است؛ زیرا انس و صمیمیت و رفاقت، موضوعیت ندارد و تنها برای انتقال بهینه پیام دین ارزشمند است.
اینگونه رفتارها ـ كه در سیره پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام سابقه ندارد ـ روحانی را در حد مخاطب و همسطح او تنزل میدهد. از آن به بعد سخن روحانی، نه سخن یك عالم دین و كارشناس معارف اسلامی كه سخن یك كشتیگیر، فوتبالیست یا رفیق به شمار میرود و تأثیر لازم را نخواهد داشت. یعنی با این رفتارها روحانی، از كاركرد ویژه خود ساقط شده و به كاری نمیآید. روحانی هرگز كشته و مرده احترام و دستبوسی نیست؛ اما مأمور به وظیفهای است كه باید از عهده آن به خوبی برآید و آن را به خوبی انجام دهد. اگر این انس و رفاقت مانع از انجام آن مأموریت گردد بیشك نامطلوب است.
نباید به روحانی به چشم یك رفیق گعدهنشین نگاه شود. بلكه جایگاه روحانی در میان مردم باید جایگاه یك عالم و كارشناس دین باشد و سخن او نافذ و مؤر دیده شود.
به هر حال نه طلبه جوان ادای بزرگسالان را در آورد و نه روحانی سالمند به شیوه جوانان ظاهر شود.
◀️ ج) نگاه مردم در مناطق مختلف، متفاوت است. شاید مردم قم و مشهد به جهت انس فراوان با روحانیت، از مشاهده برخی رفتارها شگفتزده نشوند و دریافت منفی نداشته باشند؛ اما مردم مناطق دیگر انتظار ویژهای از روحانی دارند و رفتارهایی به مراتب كوچكتر را برنمیتابند.
◀️ د) مخاطبان نیز در این تعریف تأثیرگذارند. حضور روحانی در جمع جوانان با حضور او در میان سالمندان متفاوت است. جوانان از شكستن قالبهای كلیشه شده و رایج لذت میبرند و نه تنها استنكار و استیحاش ندارند، كه از آن استقبال نیز میكنند؛ اما بسیاری از بزرگترها، از برهم زدن هنجارهای ذهنی خود برآشفته میشوند و به سرعت قضاوت منفی میكنند.
برای مثال، درآوردن عبا و عمامه در جمع جوانان نوعی ابراز محبت و صمیمیت تلقی میشود؛ اما ممكن است در میان بزرگترها حمل بر بیقیدی و بیاحترامی شود. بیشك، تعداد جمعیت حاضران نیز در این قضاوت تأثیر دارد.
◀️ ه) محیط حضور طلبه نیز، در شكلدهی نگاه مردم مؤثر است. رفتار یك طلبه در ورزشگاه، كوه، كنار استخر یا در مسافرت با رفتار او در محراب مسجد و كلاس مدرسه در نظر مردم متفاوت است. هر یك از این محیطها مقتضای خاصی دارد كه به خوبی باید شناخته و رعایت شود.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆اینجا قم یا تهران نیست. اینجا حوزہ علمیه جامعة العروة الوثقی لاھور پاکستان است
عااااااالیه ببینید
و نشر دهید
به کوری چشم دشمنان
♦️ یک کاربر فضای مجازی در خصوص نفوذ انقلاب ایران در پاکستان نوشت:ه
این اون چیزی هست که غرب و شرق ازش میترسند؛
عمق نفوذ سیاسی انقلاب اسلامی ایران.
انقلاب ایران در خیلی کشورها طرفدار داره.
اینجا نه تهرانه نه قم اینجا حوزه لاهور پاکستانه
✨احساس شما بعد دیدن این کلیپ؟ 🌷🇮🇷🌷