eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
952 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار میکند: 💠 نشست مجازی باموضوع: 🍃"اخلاق کاربردی مشاورین"‌🍃 ✅ 👈 باحضور استاد محترم: حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی (زیدعزه) ⏰ زمان: شنبه ۹ اسفند ۹۹ - ساعت: ۲۰ 🎥 آدرس: www.salamoshaver.ir/bbb-room/neshast 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
/ اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) شماره 12 ❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️ ——————————-👇👇👇👇 🔅جلسه یک | ایمان 1 (قسمت دوم) ❇️و أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَ ٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (آل عمران / 132) و خدا و پیامبر را اطاعت کنید، تا مشمول رحمت شوید❇️ خب اطاعت خدا با اطاعت از پیغمبر تفاوتی ندارد. به چه مناسبت می فرماید که اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامير؟ ذکر کردن هر دوتا باهم زائد نیست؟ نه. اگر چنانچه فقط بگويد «اطیعوا الله» اطاعت کنید از خدا، پیغمبر را به عنوان مصداق و نمونه ای ذکر نکند و اطاعت از پیغمبر را متذکر نگردد، آن کسانی هم که در نقطه مقابل پیغبر قرار دارنده ممکن است ادعا کنند ما داریم اطاعت از خدا می کنیم. دامته ادعا که وسیع است، همه کس می توانند داعيه دین و ایمان و تقوا را علنی کنند همه کس می توانند مدعی بشوند که بنده خدایند و مطيع او. در زمان پیغمبر، هم پیغمبر مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن کسانی که در جبهه مقابل او، با او می جنگیدند، اخلال می کردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار يهود، اینها هم ادعا می کردند. «وقالت اليهود والنصارى نحن أبناء الله » یک ذره هم بالاتر از پیغمبر؛ او می گفت من بنده خدا هستم، اینها می گفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. آنها فکر می کردند که اطاعت خدا دربست در اختیار آنهاست. یا به تعبیر دیگر بگویم، خودشان فکر نمی کنند؛ بعضی از نافرمانان خدا این جور وانمود می کنند که مطيع خدایند، درست است یا نه؟ عده ای هستند که خودشان وقتی با خود خلوت می کنند، می یابند که چه نامه سیاهی دارند؛ می فهمند که آنچه می گویند سرا پا دروغ است، اما به مردم این جور وانمود می کنند که بندگان خوب خدا و مطیعان و عابدان پروردگارند، اینها در مقابل مردم حق پرست واقعی باید ممتاز بشوند، باید مشخص بشوند. این است که اینجا خدای متعال، در مقام بیان اطاعت و لزوم آن برای مؤمنان، این جور می گوید: (وأطيعوا الله و الرسول) اطاعت کنید خدا را و پیامبر را. اگر نمی گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه. آن کسانی که خود را بنده خدا می دانند، اما بنده فرمان قانون خدا نیستند، عمل به قانون نمی کنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور می توانند بگویند ما بنده خداییم؟ (اطیعوا الله والرسول)، اطاعت کنید خدا را و رسول را، «لعلکم ترحمون) شاید مورد رحم پروردگار قرار گیرید. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 394، آیات 71 تا 77 🗓1399/12/10 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
394.mp3
465.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 394 🗓1399/12/10 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
📣 📊 ♻️ برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی جاودانه تاریخ ویژه عموم و طلاب 🔸 مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو با حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی(ع) مسابقه بزرگ کتابخوانی "جاودانه تاریخ" ویژه عموم و طلاب خواهر و برادر سراسر کشور در بستر فضای مجازی برگزار می کند. 🔸 مسابقه کتابخوانی "جاودانه تاریخ" با محوريت مجموعه بیانات امام خامنه ای(حفظه الله) درباره شخصیت امیرالمومنین علیه السلام، برگزار مي شود. ⏳ این مسابقه پنج شنبه ۱۴ اسفند ماه از ساعت ۹ الی ۲۱ به صورت مجازی از طریق سایت مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو به نشانی www.magk.ir برگزار خواهد شد. 🎁جوائز مسابقه: 📌 نفر اول: پنج میلیون ریال 📌 نفر دوم: سه میلیون ریال 📌 نفر سوم: دو میلیون ریال 📌 بیست نفر بعدی هر کدام یک میلیون ریال 👈 ارتباط با ادمین: @mohammadshenavaei 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ┏━━━━━━━━━━━━📚┓ eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c ┗📚━━━━━━━━━━━━┛ ┏━━━━━━━━━━🌐┓ farhangi.hozehkh.com ┗🌐━━━━━━━━━━┛
❇️ یکشنبه‌های هفته: ❇️ شماره 18 🌺آیت ا... بروجردی / قسمت نهم / مبارزه با خرافات🌺 🔅 مبارزه با خرافات ملتی که در پنجه خرافات گرفتار باشد، هرگز به خوش بختی و سعادت نخواهد رسید. یکی از خرافات هستی سوز، «شرک» و «دوگانه پرستی» است. هر مسلمانی موظف است که در برابر خدای هستی بخش کرنش کند و پیشانی بر خاک بساید. به خاک افتادن در برابر غیر خدا، امری موهِن و خارج کننده انسان از حصار حصنی «لااله الاّاللّه» است. آیت الله بروجردی برای دور نگه داشتن ساحت جامعه اسلامی از لوث خرافه و اعمال منافی با یکتاپرستی تلاش می کرد. وی بر آن بود که پیرایه ها را از مذهب شیعه بزداید تا فروغی دیگر یابد. در زمان آیت الله بروجردی کم و بیش این فکر حاکمیت داشت و در بین مردم جای پا باز کرده بود. ازاین رو، آیت الله بروجردی وظیفه خود می دانست که بساط این طرز تفکر را برچیند و به حاکمیت متعصبانه و جاهلانه آن پایان بدهد. روزی هنگام ورود به حرم حضرت رضا علیه السلام یک طلبه به عنوان احترام به حضرت رضا علیه السلام به سجده افتاد. آیت الله بروجردی با دیدن این صحنه به شدت ناراحت شد و عصای خود را بر پشت آن طلبه زد و گفت: «این چه کاری است که می کنی؟ با این عملت، دو گناه مرتکب شده ای: یک، سجده برای غیر خدا؛ ب، تو طلبه هستی و چنین کاری را انجام می دهی و این سبب می شود که دیگران هم از تو پیروی کنند». روزی ایشان می خواستند از در منزل بیرون آیند که یکی از زوّار برای اظهار ادب، خود را به پای ایشان انداخت. آیت الله بروجردی که این کار را حرام می دانست، عصبانی شد و عصایش را به پشت آن مرد زد. در همین حال فریاد می زد: «این عمل شرک است؛ حرام است» (مجله حوزه، ش 43 و 44، ص 13.) 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ یکشنبه‌های هفته: ❇️ ⏺ شماره 6 ————————— 🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت سوم) جایگاه اساسی الگوی عملی در مکتب های الهی که رسالت اصلی آنها تعلیم و تربیت انسان است، به قدری برجسته است که خداوند در طول تاریخ برای هدایت هر قوم و گروهی، الگویی عملی به عنوان پیامبر و امام فرستاده است تا مردم را هدایت و راهنمایی کند. عملی ترین و پیروزمندانه ترین وسیله تربیت، تربیت کردن با توجه به نمونه ای عملی و زنده است. نوشتن کتابی در موضوع تربیت آسان به نظر می رسد. همچنین ترسیم یک نقشه خیالی _ اگرچه کامل و همه جانبه باشد _ ، آسان تر است. با این حال، این نقشه تا هنگامی که به حقیقت واقعی و مصداق عینی تبدیل نشود و بیانگر رفتار و درک بشر نباشد، مرکّبی بر کاغذ و نقشه ای معلق در فضا خواهد بود و بس. پروردگار بزرگ طرح و نقشه تربیت الهی را در قرآن بیان کرده است تا بشر آن را به کار بندد و به حقیقت واقعی تبدیل کند. این گونه بود که حضرت محمد صلی الله علیه و آله را برانگیخت تا سرمشقی برای جهانیان باشد.(1) به گفته قرآن مجید، هر قومی، امام و هدایت گری دارد.(2) قرآن همچنین دست یابی به مقام امامت و پیشوایی و اسوه شدن را ارزش و آرمان معرفی می کند. خداوند، زبان حال انسان های آرمان خواه را این گونه نقل کرده است: وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِمامًا. (فرقان: 74) آنان افرادی هستند که هنگام دعا با خدای خود گویند: پروردگارا، ما را از جفتمان، فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند و ما را پیشوای پرهیزکاران قرار ده. امام علی علیه السلام، بهترین مفسر قرآن نیز ضرورت وجود امام را چنین بیان می کند: أَلا وَ إنَّ لِکلِّ مأمُومٍ إمَاما یَقْتَدِی بِه وَ یَسْتَضِی ءُ بِنُورِ عِلْمِه.(3) همانا برای هر اقتدا کننده ای، امامی است که به آن اقتدا می کند و از نور دانش وی نورانیت می طلبد. در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام نقل شده است: ای اباحمزه! هر یک از شما اگر بخواهد چند فرسخ روی زمین راه برود، برای خودش، راهنما می خواهد، در حالی که نسبت به راه های ملکوتی آسمان جاهل تر هستی. پس در زمینه هدایت معنوی خود نیز راهنمایی بجوی.(4) طبق این روایت، نیازمندی به راهنما و الگو برای هدایت، امری ضروری است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در روایت دیگری، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را الگو و اسوه امت معرفی می کند و به دیگران دستور پیروی از ایشان را می دهد: رسول خدا صلی الله علیه و آله حتما برای الگوی تو کافی است. پس از پیامبر پاک تر خود پیروی کن. همانا او الگوی هر فردی است که نیازمند الگو است.(5) افزون بر این می فرماید: «وَ اقْتَدُوا بِهُدی نَبیِّکُم فَإنَّه أَفْضَلُ الْهُدی؛ از هدایت پیامبرتان پیروی کنید. به درستی که هدایت او برترین هدایت است».(6) امام علی علیه السلام نیز خود جزو نخستین عمل کنندگان به این روایت است: من بسان بچه ناقه ای که به دنبال مادر خود می رود، به دنبال پیامبر می رفتم. او هر روز یکی از فضایل اخلاقی خود را به من می آموخت و به من دستور می داد که از آن پیروی کنم.(7) پی نوشت: 1- محمد قطب، روش تربیتی اسلام، ترجمه: سیدمحمد مهدی جعفری، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1353، چ 2، ص 244. 2- رعد: 7: «لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» و اسراء: 71: «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ». 3- نهج البلاغه، ترجمه: صبحی صالح، ص 417. 4- کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365، چ 4، ج 1، کتاب الحجه، باب هفتم، ح 10. 5- نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 160. 6- همان، ص 163. 7- نهج البلاغه، ترجمه: محمد عبده، چ 2، ج 2، ص 182. ادامه دارد... 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت نوزدهم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان 1.. گناه شناسی 2.. مدیریت چشم 3.. حفظ زبان ایمان انسان درست نمی شود مگر اینکه دلش درست بشود و دل انسان درست نمی شود مگر اینکه زبانش درست بشود 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 43 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتارهای دال بر خود بزرگ‏پنداری، برتری‏جویی و امتیازخواهی (قسمت دوم) ◀️ موضوع مهم دیگری كه باید در این‏جا بدان اشاره كرد، جلال و جبروت علمایی و اسطقسّی فوق اسطقسات! وانمودن است. تظاهر به علمیت، استفاده از كلمات قلمبه، اصطلاحات عربی نامأنوس، تكیه كلام‏های آخوندی، و لفظ قلم سخن گفتن خصوصا در محاورات عادی، و اشاره مكرر به مباحث علمی و فنی در بسیاری از موارد تكلف‏آمیز و نشان نوعی خودبزرگ‏بینی و برتری‏جویی است. آورده‏اند كه شخصی در میان كوچه جوانی را دیده و با طنین سنگین و آوای رسایی گفته بود: صبحكم اللّه‏ بالخیر و العافیه و السرور. جوان بی‏چاره كه از این همه عبارت عربی جز نام خدا هیچ نفهمیده بود، ترسان و لرزان دست و پای خویش گم كرده و به دنبال پاسخ آبرومندی در خزانه واژگان خود جست و جو می‏كرد. در نهایت پس از شرمساری فراوان و واهمه و انفعال بسیار، برای رهایی از فشار آوار آن همه بزرگی و علمیت خجلت زده در پاسخ گفته بود: سمع اللّه‏ لمن حمده، اللّه‏ اكبر! این رویه علاوه بر این‏كه نشان نوعی تظاهر است، بی‏شك موجب گسست از مردم و به منزله حجابی است كه مانع از ابلاغ پیام دین و ادای وظیفه طلبگی می‏گردد. ◀️ طلبه باید مانند پیامبران به لسان قوم با آنها سخن گوید و از فضل فروشی و وانمود این‏كه شما در سطح ما نیستید، الفبای ما را نمی‏فهمید و پشیزی ارزش ندارید! به شدت پرهیز كند. در این موارد عمل ما از سلیقه عرفی بسیار فاصله گرفته و مصداق شهرت مذموم گشته است. ◀️ البته، باید توجه كرد كه تحصیل حوزوی، طلبه را با ذخایر واژگانی و ادبیات نوینی آشنا می‏سازد كه در موارد فراوانی به صورت ناهشیار فاصله زبان او با مردم زیاد می‏شود؛ اما شاید مراقبت و توجه به این موضوع تا اندازه‏ای مانع از ابراز آن گردد. ارتباط زیاد با توده مردم نیز، زمینه حفظ زبان عرفی را فراهم می‏آورد. ◀️ پاره‏ای از طلاب از سخنرانی‏های ساده، نوشتن مقاله‏های ساده و مفید، یا بیان احكام شرعی در سخنرانی پرهیز دارند و گمان می‏كنند این كارها، پرستیژ اجتماعی و كلاس آنان را پایین می‏آورد. شهید مطهری كه در نوشتن كتاب داستان راستان از سوی كسانی با همین منطق مورد انتقاد قرار گرفته بود، این موضوع را یك بیماری و انحراف بزرگ از تعالیم عالیه اسلام می‏داند. ◀️ مشكل دیگر این‏كه برخی در اداره‏ها و مشاغل، به دنبال پست و منصب تلاش یا گاهی منازعه می‏كنند، برخی نسبت به ذكر عنوان حجه‏الاسلام و المسلمین یا آیه‏اللّه‏ از خود حساسیت نشان می‏دهند، ... همه این رفتارها نشان از دنیاطلبی و برتری‌جویی دارد. كسانی كه به دنبال این امور اعتباری دنیوی باشند، از بركات و نعمات سرای آخرت محروم خواهند ماند: «تِلْكَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلاَ فَسَادًا وَ الْعَـقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»؛ آن منزلگاه آخرت را برای كسانی قرار می‏دهیم كه در زمین به دنبال برتری و فساد نیستند، و سرانجام [خوش] برای پرهیزگاران است. (قصص 28: آیه 83.) امام علی از قول حضرت عیسی علیه‏السلام فرمود: الدُّنیا دَاءُ الدِّینِ وَ العَالِمُ طَبِیبُ الدِّینِ فَإِذَا رَأَیتم الطَّبِیبَ یجُرُّ الدَّاءَ إِلَی نَفسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَ اعلَمُوا أَنَّهُ غَیرُ نَاصِحٍ لِغَیرهِ؛ دنیا، آفت و درد دین است و عالِم، طبیب دین. هرگاه دیدید كه طبیب، درد و آفت را به سوی خود می‏كشد، به او بدگمان شوید و بدانید كه او دل‏سوز دیگران نیست. (وسائل الشیعة، ج 20، ص 26. ) امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: إِذَا رَأَیتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْیاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَی دِینِكمْ فَإِنَّ كلَّ مُحِبٍّ لِشَی‏ءٍ یحُوطُ مَا أَحَبَّ وَ قَالَ أَوْحَی اللَّهُ إِلَی دَاوُدَ علیه‏السلام لاَ تَجْعَلْ بَینِی وَ بَینَك عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیا فَیصُدَّك عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی فَإِنَّ أُولَئِك قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِی الْمُرِیدِینَ إِنَّ أَدْنَی مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلاَوَةَ مُنَاجَاتِی عَنْ قُلُوبِهِمْ؛ اگر عالمی را دوستدار دنیا یافتید، او را در كار دین خود متهم سازید؛ زیرا هر دوستدار در بند چیزی است كه آن را دوست می‏دارد. خدا به داود وحی فرمود كه میان من و خودت عالم فریفته دنیا را واسطه قرار مده كه تو را از راه دوستی‏ام بگرداند، كه ایشان راه‏زنان راه بندگان جویای من‏اند، و من كمتر كاری كه با ایشان كنم این است كه شیرینی مناجاتم را از دل‏شان برمی‏كنم. (كافی، ج 1، ص 46) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 395، آیات 78 تا 84 🗓1399/12/11 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir