eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
943 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ یکشنبه‌های هفته: ❇️ ⏺ شماره 9 ————————— 🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت ششم) برخی امتیازهای روش یادگیری از الگوهای عملی مشهود بدین شرح است: 1. برخلاف آموزش نظری، یادگیری از طریق الگوی عملی بسیار سریع صورت می گیرد. 2. برخلاف آموزش نظری مرسوم که تربیت شونده به صورت مستقیم مورد خطاب و آموزش قرار می گیرد و گاه سبب وارد آمدن فشار ذهنی و روانی بر وی می شود، آموزش به شکل غیرمستقیم، بدون هیچ گونه فشار ذهنی و روانی رخ می دهد. 3.یادگیری از طریق الگوی عملی مشهود، یکی از ساده ترین راه های تربیت است. روان شناسان درباره اهمیت و ویژگی های روش یادگیری مشاهده ای از الگوهای رفتاری، مطالب جالبی دارند. برتراند راسل، در مقاله ای با عنوان «تربیت در جهانی دشوار» چنین گفته است: تصویب شد در همه دانشگاه ها و مجامعی که جوانان در آن اکثریت دارند، طرح آزادی جوانان عملی شود، به گونه ای که آنها را آزاد بگذارند و مانع تحولات فکری و روحی آنها نشوند. آن گاه پس از ده سال، نتایج را با آمارهای دقیق، مطالعه و بررسی کنند. پس از مدت یاد شده، وقتی بررسی صورت گرفت، دیدیم وضع جوان ها به شکل عجیبی درآمده است، بدین معنا که هیچ گونه هماهنگی با هنجارهای قانونی و اجتماعی ندارند. می پنداشتیم اگر آزاد گذاشته شوند، خود، راه کمال و صلاح را پیدا می کنند، ولی چنین نشد. فکر کردیم که چه کنیم؟ آخرین نظر و طرحی که تصویب شد، این بود که بدون اینکه به جوان ها بگوییم می خواهیم آنها را به فرم خاصی درآوریم، زندگی بهترین مدل ها از بزرگان اخلاق، انسانیت و افراد متفکر و دانشمندان باارزش را به صورت فیلم، نمایش تلویزیونی و عکس درآوریم یا شرح حال آنها را در کتاب های جیبی، داستان ها، سخنرانی ها و کلاس ها و مجامع گوناگون بدون هیچ گونه ابراز نظری مطرح کنیم. اعتقاد ما این است که این کار می تواند به آدم درس آدمیّت بیاموزد. با این طرح، در عین حال که به جوان چیزی نگفته ایم و او را سرکوب نکرده ایم، نمای یک انسان خوب و مورد علاقه را هم به اونشان داده ایم. اگر نمونه های عالی انسان ها را به جوان نشان دهید، او خود به خود به سمت آنها می رود و خودش را شبیه آنها می سازد. با آنان هم فکر می شود و یکسره خود را در مقابل صفات عالی آنها می بازد. (رجب علی مظلومی، دین و جوان، تهران، نشر آفاق، 1368، چ 2، صص 38 _ 41) بنابراین، روش الگویی و القای پیام به صورت غیرمستقیم از مؤثرترین روش های تربیتی است؛ چون در روش الگویی و غیرمستقیم، مخاطبان فرصت می یابند با انگیزه و تمایل قلبی به موضوع توجه کنند و بدون کمترین فشار ذهنی و روانی پذیرای پیام شوند. (غلام علی افروز، چکیده ای از روان شناسی تربیتی کاربردی، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1372، چ 1، ص 146.) اثری که در دیدن هست، در شنیدن نیست. درس دیدنی، درسی است جامع، همگانی و متناسب با همه حال ها و اندیشه ها که آموزش، هرگز جای گزین آن نیست. به همین سبب، به ما دستور داده اند احوال اهل بیت علیهم السلامو پیشوایان دین و کمال انسانی را برای مردم بازگو کنیم تا آنها را به تفکر واداریم. ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| استاد فاطمی نیا موضوع: عاق والدین 🖕بسیار مهم: پیشنهاد دانلود ✅ به بپیوندید: 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 9 —————————— 💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠 📍نتیجه مطالب گذشته📍 حضور روحانیان در عرصه سیاست واجب است؛ چراکه: 1⃣ عدم ورود دین به عرصه های سیاسی - اجتماعی، مساوی است با نقصان دین که با فرضيه خاتمیت دین اسلام در تنافی است 2⃣ فروگذاری امور سیاسی - اجتماعی در دین و واگذاری آن به دنیامداران، مساوی است با سکولاریسم. 3⃣ اگر دینداران از گرد امور سیاسی، پراکنده شوند، دنیامداران از دست درازی به دین کوتاهی نکرده و از محدود کردن آن در راستای مطامع خود دریغ نمی کنند. 4⃣ در روایات بسیاری بر حضور مؤثر مسلمانان در عرصه های مختلف سیاسی تأکید شده است. 5⃣ سنخ بسیاری از احکام شریعت، از نوع اجرا و دخالت در امور جامعه بوده و اجرای این احکام ، به مشارکت سیاسی افراد خواهد انجامید. 6⃣ تحقق بسیاری از احکام شریعت، جز در سایه فعالیت سیاسی و فراهم ساختن مقدمات و بسترهای اجرای آن، ممکن نخواهد بود. 7⃣ ملاحظه مجموعه ابواب و کتابهای فقهی، هر اندیشمندی را بدین باور می کشاند که احکام شریعت، اداره مطلوب جامعه کلان را مد نظر قرار داده و مشتمل بر مباحث مفصلی در عرصه های اقتصاد، حقوق، امنیت، قضاوت، مجازات، دولت و ... است. تحقق شریعت در این عرصه ها به معنای مشارکت حداکثری مؤمنان و مسلمانان در عرصه های سیاسی و حکومتی است. 8⃣ سیره اهل بیت (ع) پر است از مصادیق مختلف فعالیت سیاسی که در قالب مشارکت سیاسی سلبی یا ایجابی بوده است. 9⃣ عالمان شیعه به تبعیت از اهل بیت ، در همه زمانها - حتی در زمان تقیه و حاکمان جائر- فعالیتهایی جهت احیای معارف شریعت داشتند که گسترده ترین آن مشارکت سیاسی در انقلاب اسلامی است. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 430، آیات 15 تا 22 🗓1400/01/16 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
430.mp3
508K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 430 🗓1400/01/16 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 15 ______________________ 🌱📍🌱الهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَهِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ. معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی و من به این پرده پوشی، در آخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم را فاش نکردی، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما!🌱📍🌱 ◀️ خداوندِ ستّارالعیوب یکی از عنایت های خداوند مهربان در حق بندگان، موهبت پرده پوشی او از گناهان و زشتی های آنان می باشد. در واقع هر انسانی، آبرو و عزت خویش در میان جامعه را مدیون پوشانده ماندن لغزش هایش از جانب خداوند کریم می باشد. مِهرورزی پروردگار در حق آدمیان سبب شده است که تا آخرین حد ممکن، با پرده پوشی از معاصی او، عزت و اعتبار آنها را در برابر دیگران محفوظ بدارد. از جمله نکاتی که در دعاهای اهل بیت علیهم السلام مورد توجه آنها بوده است، صفت «ستّاریّتِ» خداوند می باشد که به طور مکرر و بارها، پروردگار خود را به این صفت حمیده و زیبا ستوده اند. در اینجا به عنوان نمونه، به برخی از این فرازهای دل نشین اشاره می نماییم: اَیْ رَبِّ جَلِّلْنی بِسِتْرِکَ، فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلی ذَنْبی غَیْرُکَ ما فَعَلْتُهُ وَ لوْ خِفْتُ تَعْجیلَ الْعقُوبَهِ لاَجْتَنَبْتُهُ لا لِاَنَّکَ اَهْوَنُ النّاظِرینَ وَ اَخَفُّ الْمُعطَّلِعینَ بَلْ لِاَنَّکَ یا رَبِّ خَیْرُ السّاتِرینَ.(مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی) پروردگارا! کردار زشتم را در پرده دار. اگر بر گناهم کسی غیر از تو آگاه می شد، آنرا مرتکب نمی شدم و نیز اگر از تعجیل عقوبت می ترسیدم باز هم از خطا اجتناب می کردم. و این حیا نمودن از مردم و عدم حیا از تو، نه بدان سبب است که قدر و اهمیت تو از دیگران کمتر است و آگاهی تو از گناهانم نسبت به سایرین پایین تر است، بلکه بدان خاطر است که تو ای پروردگارم، بهترین پوشاننده گناهانی. در جای دیگر از دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم: «اِلهی فَبِحِلْمِکَ اَمْهَلْتنی وَ بِسِتْرِکَ سَتَرْتَنی حَتّی کَاَنَّکَ اَغْفَلْتَنی؛ معبود من! به سببِ حلمی که ورزیدی مُهلتم دادی، و چون، ستّار بودی، پرده بر لغزش هایم کشیدی تا آنجا که گویا از کارهایم غافل بودی و نمی دیدی». همچنین سیّدالسّاجدین علیه السلام در دعای شانزدهم صحیفه سجّادیه، این گونه، پروردگارش را به پرده پوشی می ستاید: یا اِلهی فَلَکَ الْحَمْدُ، فَکَمْ مِنْ عائِبَهٍ سَتَرْتَها عَلَیَّ فَلَمْ تَفْضَحْنی، وَ کَمْ مِنْ ذَنْبٍ غَطَّیْتَهُ عَلَیَّ فَلَمْ تَشْهَرْنی وَ کَمْ مِنْ شائِبَهٍ اَلْمَمْتُ بها فَلَمْ تَهْتِکْ عَنّی سِتْرَها، وَ لَمْ تُقَلِّدْنی مَکْرُوهَ شَنارِها وَ لَمْ تُبْدِ سَوْءاتِها لِمَنْ یَلْتَمِسُ مَعایبی مِنْ جیرَتی وَ حَسَدَهِ نِعْمَتِکَ عِنْدی. ای معبودِ من! شکر و سپاس تو را که چه بسیار عیبم را پوشاندی و رسوایم نکردی و چه فراوان گناهم را پنهان کردی و در گناهان، مشهورم نساختی و چه بسیار، زشتی ها که انجام دادم و پرده _ آبرویم _ را ندریدی و طوق زشت آن را بر گردنم نیفکندی و بدی های آن را بر همسایگان که در جستجویِ عیب هایم هستند و بر حسودانی که تحمل دیدن نعمت هایت را ندارند، آشکار نساختی. ◀️ پرده پوشی الهی تا آن جاست که گاهی آدمی مغرور می شود، همان طور که امام سجاد علیه السلاممی گوید: «وَ غَرَّنِی سِتْرُکَ الْمُرْخی عَلَیَّ؛ پرده پوشی ات مرا مغرور ساخته ((مفاتیح الجنان، دعای ابو حمزه ثمالی، ص348))» مهلت دادن او تا آن جاست که آدمی از حدود الهی تجاوز می کند، همچنان که عرضه می دارد: «اَنَا الَّذی اَمْهَلْتَنی فَمَا ارْعَوَیْتُ؛ پروردگارا من همان کسی هستم که مرا مهلت دادی، ولی رعایت نکردم (مفاتیح الجنان، دعای ابو حمزه ثمالی) ◀️ پرده پوشی الهی نقش پر اهمیتی در سازندگی شخصی و روابط اجتماعی دارد، انسانها گاهی چهره ای فریبنده دارند، ولی آن سوی چهره اخلاقی گزنده، گاهی زبانی منافق گونه دارند، ولی قلبی پر از حقد و کینه و گاهی هم دارای ظاهری آراسته هستند، ولی کرداری نکوهیده، اگر پرده از روی اخلاق و اعمال برداشته شود هزاران زشتی برملا گردد، آن گاه افراد بی حیا و دریده شوند و گمانهای خوب به یقینهای بد تبدیل شود، قهرا روابط اجتماعی تغییر یابد و نزدیکان از هم ببرند و دوستان، دشمن همدیگر گردند. ✅ به بپیوندید: 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی تا آخر فروردین 1400 تمدید شد 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🔹🔑🔑اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت 19 / بسترهای اقتصادی🔑🔑🔹 2️⃣صنایع ♻️مستقل عمل كردن در صادرات نفت حضرت امام خمینی رحمه الله: حكومت اسلامي و خواست ملت ما براي همين است كه نفوذ غرب و همه كشورها را در ايران از بين ببرد. وقتي يك ملت با تمام اقشار آن براي يك هدف قيام كردند، هيچ نفوذي نمي تواند خلاف آن را تحميل كند. و اما قضيه نفت، ما بعد از اينكه استقلال خود را به دست آورديم و نفت در اختيار ما قرار گرفت، مي خواهيم بر حسب اختيار خودمان نفتمان به فروش برود و ارز گرفته و صرف مصالح كشور كنيم. ما از حيث فروش مضايقه اي نداريم ليكن نه مثل فروشي كه الان انجام مي گيرد. [صحيفه نور ، ج 3، ص 89] ♻️ لزوم ايجاد صنايع بنيادين حضرت امام خمینی رحمه الله: سياست صنعي رژيم شاه توسعه صنايع مصرفي و مونتاژ و وابسته كردن صنايع به صنايع اجنبي است. سياست صنعتي دولت جمهوري آينده بر اساس ايجاد صنايع بنيادي و مادر خواهد بود به طوري كه هرگونه وابستگي از بين برود با ايجاد صنايع بنيادي مادر توسعه كالاهاي مصرفي صنعتي نيز به شكلي توأم با آن پيشرفت مي كند كه منافع مصرف كنندگان ايران را مقدم بر هرچيز حفظ خواهد كرد. [صحيفه نور، ج 3، ص 157] ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
| نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی شماره 14 3️⃣ مدیریت مصرف (قسمت سوم) 🔅تعیین هدف از مصرف مجموعه افراد خانواده (پدر و مادر، فرزندان، پدربزرگ و مادربزرگ و ...) که با هم زندگی می کنند و دارای درآمد و هزینه مشترک هستند، پیش از هر اقدام اقتصادی، لازم است هدف اصلی از زندگی را برای خود روشن کنند. آیا مصرف، هدف زندگی است یا وسیله ای برای زندگی؟ بی شک، انتخاب گزینه نخست، در تعادل روانی خانواده اختلال ایجاد خواهد کرد و دگرگونی های ویرانگری در رفتار و کردار افراد به جای خواهد گذاشت. این تغییر رفتار را در خانواده های کشورهای توسعه یافته صنعتی می توان به روشنی دید. از سوی دیگر، زندگی کردن برای داشتن و مصرف کالای بیشتر، ضمن اینکه با هدف نهایی در اقتصاد اسلامی مغایر است، باعث تنزل مقام و شأن انسانی است؛ زیرا در این ایده، همواره «اجبار و وسواسی برای خوردن، خریدن، تملک و مصرف هر چه بیشتر وجود دارد.» [ اریک فروم، به نام زندگی، ترجمه: اکبر تبریزی، ص11 این گونه زیستن که زندگی انفعالی و تنزل یافته از حدّ انسانی است نه تنها مغایر با اهداف نظام اقتصادی اسلام و منافع ملی است، بلکه غیر قابل تأمین برای همگان است. با این حساب، هدف از مصرف برای اعضای خانواده مسلمان، روشن است. مسلمانان باید نگاهی ابزاری به مصرف داشته باشند که در این صورت، زندگی، معنی اسلامی و انسانی خود را خواهد یافت. البته نگاه ابزاری به مصرف، به معنی دست کشیدن از زندگی مادی و بازداشتن از مصرف نیست، بلکه به معنی نگاه به فراخود، مفید بودن برای دیگران و جامعه، برای کسب رضای خداست که به یقین، با آگاهی و عمل به اصول، مصرف اسلامی ممکن خواهد شد. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
اقتصاد را معطل اگرها نگه ندارید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: مسئله‌ی اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. در این سه چهار سال اخیر مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود, مثلاً فرض کنید این جوری میشود... این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و این ضرر بزرگی است. ۱۴۰۰/۱/۱ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دیدار رهبر انقلاب با خانواده‌ی معظم شهدا، گرچه از دوران دفاع مقدس تا به امروز ادامه داشته، اما با شروع جنگ‌های نیابتی آمریکا و جریان تکفیری در منطقه، و حضور مشتاقان عرصه‌ی جهاد و شهادت باعنوان «مدافعان حرم»، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. 🔻مجموعه‌ی «لشکر زینبی» گوشه‌ای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانواده‌ی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است. 💻 @Khamenei_ir
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۱۰ —————————— 💠ملاک ها و معیارهای فعالیت های سیاسی طلاب 👇👇💠 1⃣ سیاست اسلامی یا سیاست شیطانی عرصه سیاست، رویکردهای متفاوتی دارد و تفاوت آن در مکاتب مختلف را نیز باید در مبانی، اصول و خاستگاه هر مکتب و نوع نگرش آن به سیاست جست وجو کرد. طبیعی است تفاوت رویکرد در عرصه سیاست ، به انتظارات و رفتار خاص انجامیده و مستدعی توصیه های خاصی در این خصوص است. اساسی ترین نکته در تمایز مکاتب مادی از مکتب سیاسی اسلام در خصوص رفتار و فعالیت سیاسی، رویکرد آنان به سیاست است. سیاست در دیدگاه غربی، ماهیت مادی دارد و برای تدبیر امور مادی جامعه استفاده می شود و دارای دو گونه رویکرد شیطانی یا حیوانی است. اما سیاست در نظام اسلام، ابزاری در راستای هدایت مادی و معنوی مردم به سوی جامعه مطلوب محسوب می شود. مطابق دیدگاه برخی در نظام مادی، سیاست، رویکرد شیطانی دارد و در راستای مبارزه و دستیابی به قدرت تعریف می شود و هر گونه حیله و خدعه برای تأمین این غایت، جایز برشمرده میشود. از این رو در تعریف سیاست گفته اند: سیاست مبارزه و پیکار میان افراد و گروه ها برای فتح قدرتی است که فاتحان، آن را به سود خود و به زیان مغلوبان به کار می برند (موريس دوورژه؛ جامعه شناسی سیاسی؛ ترجمه ابوالفضل قاضی؛ ص۳۰-۳۱)» بر اساس رویکردهای دیگر، سیاست، در راستای تدبیر حیات مادی و متناسب با نیازهای حیوانی انسان ها تعریف می شود؛ لذا برخ سیاست را «علم حکومت بر جوامع» یا «فن و عمل حکومت بر جوامع تعریف کرده و هدف علم سیاست را «تشریح منظم و پیش بینی پدیده های سیاسی» دانسته اند. این در حالی است که سیاست در منطق اسلام، بعد هنجاری یافته و جدا از اینکه از حیث لغت به معنای اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری آمده که آن را اصلاح می کند و سامان می بخشد، از حيث اصطلاحی، به مدیریت حیات انسان ها - چه در حالت فردی و چه در حالت اجتماعی - برای وصول به عالی ترین هدفهای مادی و معنوی تعریف شده است. بر خلاف رویکرد سیاست شیطانی یا حیوانی، در رویکرد اسلامی، سیاست پدیده مقدسی برشمرده می شود که انبیا و اولیا از آن به عنوان ابزار در جهت اجرای قوانین الهی، برقراری عدالت، حاکمیت خدا، احقاق حق و خدمت به بندگان خدا استفاده میکردند. چنانچه مشارکت سیاسی به صورت صحیح انجام شود، با ارزش ترین یا حداقل یکی از با ارزش ترین تکاپوهای انسانی است که در هدف بعثت پیامبران الهی منظور شده است. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مجموعه استوری | 🔺️ رهبر انقلاب: جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان. 📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و... 💻 @Khamenei_ir _________ به بپیوندید: 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 431، آیات 23 تا 31 🗓1400/01/17 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
431.mp3
486.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 431 🗓1400/01/17 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 16 ______________________ 🌱📍🌱الهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَهِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ. معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی و من به این پرده پوشی، در آخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم را فاش نکردی، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما!🌱📍🌱 ◀️ حفظ آبروی دیگران برای آن که آبروی انسان محفوظ بماند و در قیامت پرده از روی اعمال وی برداشته نشود راه و چاره ارائه شده است. نخستین راه توبه از گناه است، دومین راه پرده پوشی از عیوب دیگران می باشد که در روایات بسیاری توصیه بدان شده است، افشای عیوب دیگری سبب می شود که پرده از روی عیبهای انسان برداشته شود و پوشیدن عیوب دیگران باعث می شود که عیوب انسان برملا نگردد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: در مدینه اقوامی بودند که عیبهایی داشتند، ولی چون نسبت به عیوب دیگران ساکت بودند خداوند متعال هم مردم را نسبت به عیوب ایشان ساکت فرمود، از دنیا رفتند در حالی که هیچ گونه عیبی از ایشان در نزد احدی برملا نبود، متقابلاً در همین مدینه اقوامی بودند که عیب ظاهری نداشتند، ولی چون در مورد عیوب مردم زبان به گفتار گشودند خداوند متعال هم عیوب آنها را آشکار ساخت، به طوری که به واسطه همان عیوب شناخته می شدند تا آن که بالاخره در همان حال دار فانی را وداع کرده و مردند.(بحار الأنوار، ج75، ص213) امام صادق علیه السلام می فرماید: آن کس که عیب مؤمنی را که از افشای آن بیمناک است بپوشاند و مخفی دارد خداوند متعال هفتاد عیب از عیوب او را مخفی داشته و می پوشاند.(بحار الأنوار، ج74، ص322) پیامبر اکرم می فرماید: «لا یستر عبد مؤمن عوره عبد مؤمن إلاّ ستره اللّه یوم القیامه و من أقال عثره مسلم أقال اللّه عثرته یوم القیامه»(تفسیر المراغی، ج18، ص87). (بنده مؤمن عیبی از بنده مؤمنی را نمی پوشاند مگر آن که خداوند متعال عیوب او را در روز قیامت می پوشاند و هر کسی که صرف نظر کند از لغزش مسلمانی، خداوند صرف نظر می کند از لغزش او در روز قیامت). پی گیری اسرار مردم و به دست آوردن عیبهای مخفی آنها بسیار ناپسند و مبغوض الهی است. ابو برده می گوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با ما نماز گزارد و سپس با سرعت به سوی مسجد رفت و با آوازی بلند فرمود: ای گروهی که با زبان ایمان آورده ولی ایمان خالصانه وارد قلب ایشان نشده است، عیوب پنهانی مؤمنان را پی گیری نکنید و برملا نسازید، هرکس چنان کاری کند خداوند متعال هم عیوب پنهانی او را پی گیری می نماید و هر کس را که خداوند عیوب او را پی گیری کند مفتضح و رسوا می سازد گر چه در میان منزل خودش باشد.(بحار الأنوار، ج75، ص214) نه تنها مؤمن نباید عیوب مؤمنان را برملا سازد بلکه باید در صدد پرده پوشی عیوب آنان باشد. امام باقر علیه السلام فرمود: «یَجِبُ لِلْمُؤمِنِ عَلَی الْمُؤمِنِ أَنْ یَسْتُرَ عَلَیْهِ سَبْعِینَ کَبِیرَهً»(بحار الأنوار، ج74، ص301). (واجب است بر مؤمن که هفتاد گناه کبیره از مؤمنی را بپوشاند). مرحوم علامه مجلسی می فرماید: عدد هفتاد گویای کثرت است یعنی واجب است مؤمن گناهان فراوانی را از مؤمن دیگری بپوشاند. ستر کن تا بر تو ستّاری کنند تا نبینی آمنی بر کس مخند آنچ بر تو خواه آن باشد پسند بر دگر کس آن کن از رنج و گزند وآنچه نپسندی به خود از نفع و ضر بر کسی مپسند هم ای بی هنر ◀️ وجوب نهی از منکر و حرمت غیبت اسلام برای حفظ آبروی مسلمان و پاکداشت جامعه اسلامی اهتمام بسیاری قائل است و دستوراتی وضع نموده است از جمله امر به معروف و نهی از منکر را واجب فرموده و غیبت و اشاعه اسرار مردم را حرام نموده است، نهی از منکر آن است که با جوانمردی عیب شخص را به خودش گوشزد نموده و اصلاحش کنی و غیبت آن است که عیب و خلاف او را نزد دیگری و در غیابش گویی و آبرویش را ببری. ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 18 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی (قسمت چهارم): 4-1- ایجاد حساسیت یعنی چه؟ چرا این واژ ه را به کار بردید؟ یکی از مقدمه های زمینه سازی برای بروز رفتار دینی ایجاد حساسیت نسبت به رفتارها و گفتارهای درست و نادرست و بارگذاری کدهای مثبت و منفی در سنین پیش از تکلیف است؛ همان طور که در لوح فشردۀ فطرت، خداوند میل به خوبی و تنفر از بدی را قرین ما کرده است. رفتار بچه ها تا سن چهارسالگی، بیشتر ریشه در تقلید، از طریق مشاهدۀ رفتار اطرافیان و نیز واکنش های خوب یا بد اطرافیان نسبت به رفتارشان ریشه دارد. کودکان سعی می کنند آنچه را می بینند و می شنوند و احساس می کنند، تقلید کنند. کودکان بعد از سن بلوغ، مفاهیم عقلی و استدلالی را درک می کنند و سن آموزش رسمی آنان هفت سالگی است؛، اما آنان بعد از سه ونیم سالگی می توانند مفاهیم کلی(مفاهیمی همچون دور، نزدیک، بُعد، حجم، ارتفاع، رنگ، خوب، بد و، زشت) را آرام آرام و به تدریج درک می کنند . بنابراین، والدین می توانند مفهوم های کلی را از طریق رفتار های روزمرۀ خود که همراه با احساس و عاطفه است، به تدریج و به سادگی به کودکان بیاموزند و هر چه این پیام ها در رفتارهای والدین بیشتر باشد، زمینۀ تأثیر گذاری آن نیز بیشتر خواهد شد. اگر کودک در روالی ثابت و همیشگی، واکنش مناسبی در چهره و یا رفتار ما والدین نسبت به موضوعات مشاهده کند، به طور ناخودآگاه کدگذاری خوب یا بد را از منظر والدین در می یابد. امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما اهل بیتی هستیم که هرگاه فرزندانمان به سن پنج سالگی می رسند، به ایشان سفارش می کنیم که نماز بخوانند؛ ولی شما هرگاه فرزندانتان به هفت سالگی رسیدند به ایشان بگویید که نماز بخوانند.»(صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص280.) برداشتی که از این حدیث می شود این است که: از هفت سالگی تا سن تکلیف دختران، یعنی نُه سالگی، دو سال فاصله وجود دارد از هفت سالگی تا سن بلوغ پسر ها پنج شش سال فاصله . گویی برای تکلیف پذیری دختران که از جنس احساسات اند، باید دو سال، پیش از تکلیف ایجاد حساسیت کرد؛ ولی در پسران که آموزش پذیری کمتری دارند، باید این حساسیت را حدود پنج شش سال پیش از تکلیف ایجاد کرد. آمادگی ذهنی در کودکان نسبت به تکالیف، تربیت را آسان تر می کند. پذیرش و کنارآمدن با تکلیف برای بچه هایی آسان تر است که والدینشان دست کم دو سه سال پیش از سن تکلیف، آنان را با موضوعاتی همچون حُجاب و حیا و شیوۀ معاشرت با محرم و نامحرم آشنا می کنند و ذهن آنان را از پیش، با این موضوعات مواجه می سازند . در خیلی از برخورد ها که واکنش نامناسبی از افراد سرمی زند یا انتخاب نادرستی می کنند، وقتی از آنان سؤال می شود که چرا چنین کردی، می گویند، نمی دانستم چکار کنم. چرا نمی دانند؟ چون پیش زمینۀ ذهنی نداشته اند، چون تاکنون به طور جدی ذهنشان با این مسئله مواجه نشده است و آن را پردازش نکرده اند. ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
مهمانی‌خدا ممنوع! رد این توصیه بر خرد وکلان ممنوع است هرچه که دارد از اسلام، نشان، ممنوع است سفر ترکیه و آنتالیا آزاد است سفر مشهد و قم هست زیان، ممنوع است هرچه که نام و نشانی ست ز مذهب در آن توی دستورالعمل هست عیان ممنوع است جوج و نوشابه مهیاست بروسمت شمال نروی جای دگر چون به جزآن ممنوع است چون اذان دعوت ضمنی به تجمع دارد بعد از این، درهمه جاپخش اذان ممنوع است مجرم است آنکه در این وضع به هیات برود پخش ویروس کند اشک روان ممنوع است در حرم شدت ویروس مضاعف گردد قدرتش هست فراتر زبیان، ممنوع است طبق مدرک، کرونا داخل کنسرت کم است مسجد و تکیه نگو این دومکان ممنوع است ذکرگفتن سبب پاشش ویروس شود گفتن ذکر الهی به زبان ممنوع است جنگ با مذهب ودین است و به نام کرونا رک بگویید به ما مذهب مان ممنوع است  ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی تا آخر فروردین 1400 تمدید شد . 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 432، آیات 32 تا 39 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
432.mp3
525.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 432 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 17 ______________________ 🌱📍🌱الهی جُودُکَ بَسَطَ اَمَلی وَ عَفْوُکَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی، معبود من! جود و بخششت، آرزویم را گسترش داده است، و عفو تو بر کردار _ زشت _ من برتری یافت.🌱📍🌱 ◀️ عفو خدا بیشتر از جُرم ماست خداوند، در همه زیبایی ها و صفاتش بی انتهاست، از جمله در صفت «عفوِ» خویش. اگر بنده ای هر قدر هم مرتکب معصیت شده باشد، از عفو خداوند خویش مأیوس گردد، معنایش، محدود ساختن و محدود دانستن صفت بی انتهای عفو الهی می باشد؛ و معنای محدود نمودن حق تعالی در صفاتش، شبیه دانستن او به مخلوقات محدودش می باشد، در حالی که خداوند از هرگونه شبیه و مثل و مانند منزه است. و در تعقیبات مشترکه هر نماز، دستور رسیده که مستحب است این دعا را بخوانیم: اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجی مِنْ عَمَلی وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعَ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ کانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیما فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَک فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمینَ.(مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه نمازهای واجب) پروردگارا! به درستی که به آمرزش تو بیشتر امیدوارم تا به عمل خود. خدایا! رحمت تو گسترده تر از گناهم می باشد. خداوندا! اگر گناهم نزد تو بزرگ است، عفو تو بزرگ تر از گناهم می باشد. پروردگارا! اگر من شایسته دریافت رحمتت نیستم، ولی رحمتِ تو، سزاوار است که مرا دریابد، چون رحمت تو همه چیز را فراگرفته است. به حق رحمتت ای رحم کننده ترین رحم کنندگان. ◀️ اعمال ناقابل انسانی گر چه اعمال صالح ارزنده است و در کنار ایمان موجب نجات می باشد، ولی تکیه و اعتماد بر آن شایسته نیست که اگر عنایت الهی نباشد با یک غفلت همه برباد می رود و چون خرمنی می سوزد. گنهکار اندیشناک از خدای به از پارسای عبادت نمای که آن را جگر خون شد از سوز و درد گر این تکیه بر طاعت خویش کرد ندانست در بارگاه غنی که بیچارگی به ز کبر و منی انسان نباید به هیچ چیز اتکال داشته باشد، نه به خوبی خود که در یک لحظه قلبش آلوده می گردد و نه به عمل خویش که در لحظه ای تباهش می سازد، باید به خدا پناه برد که مبادا ما را به خودمان واگذارد، چه بسا افرادی بودند که در اثر غرور و منیت عمرشان بر باد رفت و اعمال صالحشان آتش گرفت، نه اعتمادی به نفس اماره است ونه ایمنی از شیطان مکاره، نه دلبستگی به علم و دانش که با یک بیماری یا سکته مغزی از بین می رود و نه اعتماد به تقوا و پرهیز که با یک وسوسه ضربه می خورد بلکه تنها اتکال به خدا و عنایات او. ✅ به بپیوندید: https://eitaa.com/MTahzib 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir