◀️روزه، عبادتی آسان▶️
✅ یرِیدُاللهُ بِکُمُ الیُسْرَ ؛ بقره، 185. «خدا برای شما آسانی میخواهد».
شریعت اسلام با فطرت بشر هماهنگ، و احکام آن، خواسته های واقعی فطرت و طبع سلیم و ذوق مستقیم است. اسلام به خرد و نیروی اندیشه بشر اهمیت فراوان داده و او را به تعقّل و کنجکاوی و تحقیق تشویق می کند و کسانی را که از حکومت عقل و مراجعه به آن سرباز می زنند، سرزنش و توبیخ می نماید.
تعالیم اسلام تحمیلی بر روح پاک انسانیت ندارد و وجدان بشر از این که روش خود را با آن تعالیم منطبق سازد، سنگینی و فشاری را احساس نمی کند.
یگانه صراط مستقیم و کوتاه ترین راه به سوی مقاصد عالیه، برنامه های اسلام است که مصالح دین و دنیا، جسم و روح و فرد و اجتماع را با هم جمع نموده است.
آن چه در این دین حنیف مورد نهی و حرمت واقع شده، چیزهایی است که بر فطرت تحمیل شده و با خواسته های آن هماهنگ نیست. و آن چه مورد امر قرار گرفته و حکم به وجوب و استحباب آن شده، مطابق با فطرت است.
«خیر و مصلحت» و «دفع ضرر و مفسده»، پایه احکام اسلام است و در هر کجا، دو مصلحت باهم مزاحمت کنند، حفظ مصلحت مهم تر و در هر جا ناچاری به ارتکاب یکی از دو مفسده باشد، پرهیز از عملی که مفسده اش بیشتر است، لازم می شود.
یکی از مشخّصات و علایم شریعت اسلام، «سهولت و آسانی احکام» آن است؛ چنان چه در اموری که تشریع اسلام بر پایه آن استوار است، «امکانات مکلّفین» و «عملی بودن تکالیف» مدّنظر قرار می گیرد.
تعالیم سخت، برنامه های دشوار و پر زحمت و مخالفت با فطرت سبب می شود که فرد، بیش تر از اطاعت سرباز زند؛ و دین به واسطه آن فقط مکتب ریاضت و وسیله کوبیدن و افنای غرایز باشد؛ و از فوایدی که باید برای دنیا و آخرت، نظام اجتماع، تهذیب اخلاق، تربیت و هدایت و ترقّی داشته باشد، خالی گردد.
بدیهی است اگر قانون، بر خلاف فطرت و براساس رعایت مصلحت و دفع مفاسد نباشد، قابل دوام نیست و عاقبت هم اگر با زور و قهر، بر بشر تحمیل شود، با مقاومت و عکس العمل شدید مواجه شده و در مقابل فطرت محکوم می گردد. همان طور که در عالم تکوین و طبیعت اگر بخواهیم موجودی را بر خلاف طبع و مسیر طبیعی قرار بدهیم، آن موجود مقاومت می کند تا پیروز یا فانی شود، در عالم تشریع نیز باید قوانین با خواسته های فطری و نیازهای واقعی سازش داشته باشد و گرنه در میدان تنازع بقاء مغلوب و معدوم می شود.
قوانینی که با فطرت بشر موافق باشد، پذیرفته می شود و از وجدان خود انسان، مأمور اجرا خواهد داشت. و اگر برخی برای مقاصد شخصی و جهل با آن ستیزه کنند و نگذارند آن قوانین به اجرا درآید، دیگران پشتیبان آن خواهند بود و مخالفت با آن را سرزنش می نمایند.
از این جهت اسلام در موارد عُسر و حرج، اضطرار، ضرر و تقیه، طبق شرایطی که در فقه بیان شده، احکام و تکالیف خود را برداشته است.
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_16.mp3
9.67M
#شرح_دعای_روزهای_ماه_رمضان
روز شانزدهم
آیت الله مجتهدی تهرانی؛
دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
اللّٰهُمَّ وَفِّقْنِى فِيهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ، وَجَنِّبْنِى فِيهِ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ، وَآوِنِى فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلىٰ دارِ الْقَرارِ، بِإِلٰهِيَّتِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.
خدایا، مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از همنشینی با بدان دور بدار و بهحق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگیات ای پرستیدهی جهانیان.
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
1447_16_Ghaseme_Musavi.mp3
688.9K
#صوت_دعای_روز_شانزدهم
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
1_967506744.pdf
204.4K
#pdf
#سوژه_سخن7
#فراز_نهج_البلاغه_نامه_53
#خاطره_شهید_صیاد_شیرازی
#بر_خودت_مسلط_باش
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
◀️ مثل دارو! ▶️
روي تمام داروها نوشته: «مصرف طبق دستور پزشك. » چرا؟
چون دارو اثر دارد، به خصوص روي اطفال. به همين خاطر مينويسند: از دسترس كودكان دور نگه داريد.
يادمان باشد سخن و حرف هم در نگاه قرآن كريم و اهل بيت (ع) چيزي شبيه داروست. يعني مثل دارو اثرگذار است، به خصوص روي بچه ها.
اين است كه سخن گفتن هم بايد طبق دستور طبيب باشد.
و طبيب خداست.
يكي از نامهاي خدا در جوشن كبير طبيب است.
پس، او بايد بگويد چه چيزي بگو و چه چيزي نگو.
در قرآن كريم كم نداريم كه خداوند ميگويد: بگو، يا ميگويد: نگو.
خيلي از انحرافاتي كه امروز در فرزندان خود ميبينيم، به خاطر حرفهايي است كه در كودكي به خورد آنها داده ايم؛ يعني متأسفانه روي حرفها دقت نكرديم.
پدر يا مادر هميشه به فرزند خود ميگفت: بچه خوشگلم! بچه قشنگم! غافل از اين كه اين
«قشنگم»، يا «خوشگلم»، دارو بود و بي جا به او ميداد.
عوارض و آثارش هم امروز پيداست. مثلاً دائم برابر آينه ميايستد. چرا؟ چون خوشگلي و قشنگي در ذهنش شكل گرفته.
وقت ازدواج هم كه ميشود آنچه برايش مهم است قشنگي و زيبايي طرف مقابل است. هيچ چيز ديگر برايش مهم و ملاك نيست، چون از بچگي با او اين جوري حرف زده اند.
اگر همان وقت ميگفتند: بچه عاقلم! ديگر عقل و فهم در پيش او معنا پيدا ميكرد و محور ميشد.
و ديگر اين قدر به ظاهر خود توجه نمي كرد، و اين قدر به ظاهر ديگران توجه نداشت و وقتي كه ميخواست ازدواج كند تنها به قيافه طرف نگاه نمي كرد بلكه به فهم و عقل و درايت او هم التفات داشت.
ببينيد قرآن كريم به عيسي مسيح (ع) كلمه گفته است. ميگويد او كلمه اي است از نزد ما چرا چنين ميگويد؟
چون ميخواهد كلمه و سخن را معنا كند.
مي خواهد بگويد: من به چيزي كلمه ميگويم كه مثل عيسي مسيح (ع) پاك باشد، و مثل او حيات بخش
باشد، و مثل او مبارك، و مثل او پخته و مثل او شفابخش باشد.
خلاصه، كلمه بايد پيامبري كند، هدايت كند، و راهي را روشن كند، و خط و جهتي بدهد.
حال به خود راست بگوييم، آيا تا كنون كلمه اي به زبان رانده ايم، آيا در ميان آنچه گفته ايم، كلمه اي هم به چشم ميخورد؟
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#جمعه_های_مهدوی
شماره 26
▪️ضرورت طرح مباحث مهدویت
3️⃣ بعد فرهنگی 🌸
—————-👇👇👇
❌ آسیب شناسی ❌
منظور از آسیب شناسی را نیز این گونه میتوان بیان داشت: «آسیب شناسی حاکی از بازشناسی موارد سوءبرداشت یا سوءعملکرد در جریان تربیتی مهدویت است. » تا جایی که به ذات دین، مشتمل بر مهدویت مربوط است، نمی توان از آسیب و آسیب شناسی سخن به میان آورد؛ اما هنگامی که جریان تربیت دینی، مشتمل بر بُعد تربیتی مهدویت شکل میگیرد، امکان ظهور آسیب و در ادامه آسیب شناسی فراهم میگردد؛ زیرا در جریان تربیت دینی، دست آدمی گشوده میشود و اکنون اوست که باید با فهمی که از دین کسب میکند به عمل روی آورد و زمینه
تحقق برداشتهای خود را هموار کند. در طیّ این مسیر است که افق کوتاه دید آدمی، بد فهمیها را در دامن میپرورد؛ چنان که دامنه محدود همت او، بدکرداریها را در پی میآورد؛ از این رو، آسیب شناسی تربیتی مهدویت، تلاشی برای بازشناسی این گونه لغزشهای فکری و عملی در جریان تحقق بخشیدن به بُعد تربیتی مهدویت است
(باقری، خسرو، فصلنامه انتظار، شماره ۲، سال اول، زمستان سال۱۳۸۰)
لذا باید تلاش کرد نقاط آسیب پذیر را شناخت و سعی در حل این آسیبها داشت. به عنوان نمونه، نباید با طرح افراطی ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اساس مهدویت را در ملاقات خلاصه کرد: چرا که با عدم تحقق ملاقات، عده ای دچار یأس و ناامیدی میشوند و یا به طرح یک جانبه قهر و غضب امام پرداخت و همین طور بایستی مراقب باشیم که مفهوم انتظار تحریف نشود و اندیشههای نادرست (مانند ظلم پذیری و…) در جامعه حاکم گردد. و همینطور تعیین وقت که در روایات
صریحاً نهی شده است و یا تطبیق نادرست علایم و شرایط ظهور و یا تعجیل و نظایر آن، همه به عنوان آسیبهای جدی در عرصه مهدویت باید مورد توجه و بازشناسی قرار گیرد. البته لازم به یادآوری است که عواملی نظیر: عدم بصیرت در آموزههای دین اسلام بطور عام و مهدویت بطور خاص، سطحی نگری در آموزههای مهدوی، سوء استفاده افراد فرصت طلب برای نیل به اغراض سیاسی، اجتماعی و… را در این برداشتهای غیر صحیح، نباید از چشم تیزبین انسانهای دلسوز و علاقمند به مباحث مهدویت به دور دانست.
#مهدویت
#بعد_فرهنگی
#امام_زمان
➗➗➗➗➗➗
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌼 https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کلید ظهور امام عصر (عج)
🎙 #استاد_عالی
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌼 https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍀 tahzib-howzeh.ir