رابطه فقر و اسراف
امام على علیه السلام فرمود:
سَبَبُ الْفَقْرِ الإِسْرافُ.
اسراف، عامل تنگدستى است.
غررالحكم ج۴ ص۱۲۲
هميشه نداشتن، فقر نيست،
گاهى بد استفاده كردن از داشتهه و بد عمل كردن دارايان نيز به فقر و تنگدستى مىانجامد.
اسراف، يكى از همين بدعمل كردنه در رابطه با مال است.
اگر قناعت، سرمايهاى پايانناپذير است،
اگر تقدير و برنامهريزى، نشانه خردمندى و توازن در معيشت است، ولخرجىهاى بىحساب و اسراف در هزينه نيز سرمايه رإ؛ مىخورد و افراد متمكن را خاكنشين مىسازد.
در اين زمينه، تفاوتى ميان فرد و جامعه نيست و سنتهاى الهى فرقى ميان اين دو نمىگذارد.
اسراف شخصى و اسراف حكومتى، هردو موجب بروز خلأهاى مالى و ناهنجارىهاى اقتصادى مىشوند. وقتى مال، بىرويه و بدون حساب خرج شد و ضرورتها و اولويتها ملحوظ نشدند و بودجه و امكانات، صرف موارد غير لازم، تجملاتى، تشريفاتى و... شدند، براى هزينههاى لازم گرفتار كمبود مىشويم.
وقتى در مصرف ميوه و نان، اسرافكارى شود، گرانى و كميابى در پى آن است.
ولخرجى بيهوده تنها به خوراك هم مربوط نيست، در لباس و كفش و دكور خانه و وسيله سوارى و تشريفات مهمانى و تجملات عروسى و وسايل خانه و سوخت و لوازم مصرفى روزانه و... وقتى بيش از حد نياز و لزوم، تهيه يا مصرف شود، آن كاستيها و خلأها به صورت فقر و كمبود جلوه مىكنند.
اگر اسراف، فقرآور است، قناعت هم فقرزداست:
قناعت، توانگر كند مرد را...
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زمر، صفحه 460، آیات 11 تا 21
🗓1400/02/15
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»»
شماره 25🌷
👇👇👇راستی بارزترین نشانه شخصیت (قسمت سوم)👇👇👇
◀️ دروغ با ايمان سازگار نيست
از احاديث مختلفى برمى آيد كه دروغ با ايمان سازگار نيست و دروغگويى نشانه يك نوع بى ايمانى است.
اين احاديث همه از قرآن مجيد الهام مى گيرد آنجا كه مى فرمايد:
(انَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَاولئِكَ هُمُ الْكاذِبُونَ) [۱]
تنها كسانى دروغ مى بندند كه به آيات خدا ايمان ندارند؛ (آرى) دروغگويان واقعى آنها هستند.
ممكن است مراد از
«يفتري الكذب»
تعمد در كذب بوده باشد.
و اينك قسمتى از اخبار:
۱- «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم: يَكُونُ الْمُؤْمِنُ جَباناً؟ قالَ: نَعَمْ. قِيلَ:
وَيَكُونُ بَخِيلًا؟ قالَ: نَعَمْ. قِيلَ: وَيَكُونُ كَذّاباً؟ قالَ: لا» [۲]
از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پرسيدند: آيا آدم با ايمان ممكن است ترسو باشد؟ فرمود:
آرى. پرسيدند: آيا ممكن است بخيل باشد؟ فرمود: آرى. پرسيدند: آيا ممكن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه.
۲- «قالَ امِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام: لا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْايمانِ حَتّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَجِدَّهُ» [۱]
امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: انسان طعم ايمان را نمى چشد تا دروغ را- اعم از جدّى و شوخى- ترك كند.
۳- «عنه عليه السلام: جانِبُوا الْكَذِبَ فَانَّهُ مُجانِبُ الْايمانِ» [۲]
از دروغ دورى كنيد كه با ايمان سازگار نيست.
از اين اخبار بخوبى برمى آيد كه افراد با ايمان از دروغ اجتناب مى كنند و ايمان و دروغ يك جا جمع نمى گردد.
بعيد نيست نكته مطلب علاوه بر تيرگى خاصى كه دروغ در قلب انسان ايجاد مى كند اين باشد كه افراد دروغگو روى حساب «مقايسه» به خود، دعوت انبياء را به آسانى باور نمى كنند، آنها چون خودشان در مسايل كوچك زندگى دروغ مى گويند نمى توانند باور كنند كه پيامبران در چنان مسايل مهمى حقيقتاً راست مى گويند، ممكن است چنين كسانى در صف افراد با ايمان باشند ولى اگر اعماق قلب آنها را جستجو و كاوش كنيم خواهيم ديد خالى از شك و ترديد نيست، البته اين درباره افرادى است كه دروغ بر وجود آنها سايه افكنده و به تعبير حديث «كذّاب» مى باشند.
عكس اين مطلب نيز صادق است، يعنى افراد راستگو غالباً زود باور هستند چون خودشان اهل صدق و راستى مى باشند و هر سخنى را مى شنوند به طبع اولى خود باور مى كنند و به اصطلاح «اذُن» هستند مگر اينكه به آنها تذكر داده شود.
افراد دروغگو بدبينى و سوء ظن خاصى نسبت به همه كس و همه چيز دارند، همه چيز را قلابى، نادرست، يا لا اقل مشكوك مى پندارند، چنين افرادى چگونه ممكن است ايمان محكم و خالى از هرگونه شك و ترديد به آن همه گفته هاى انبياء پيدا كنند، لذا در تاريخ مى بينيم كه افراد منافق و منحرف و كذّاب غالباً به پيغمبران خدا نسبت دروغگويى مى دادند.
موضوع مقايسه به خود يكى از حالات روانى انسان است كه مى تواند كليد حل بسيارى از مشكلات گردد، بسيار ديده شده كه افراد جانى يا دزد و خائن با حركات غير عادى خود ديگران را با خبر مى سازند. چون خودشان از وضع خود باخبرند درباره ديگران نيز چنين فكر مى كنند و لذا مى كوشند خود را مخفى نمايند و با همين حركات غير عادى نظر ديگران را به خود جلب مى نمايند.
----------
[۱]: سوره نحل (۱۶) آيه ۱۰۵.
[۲]: مجلسى، بحار الانوار ۷۲/ ۲۶۲.
[۱]: مجلسى، بحار الانوار ۷۲/ ۲۴۹.
[۲]: همان مدرك، جلد ۷۸، صفحه ۹.
ادامه دارد...
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
6103-128.mp3
5.49M
کلیپ صوتی | عادت به حال بد | #استاد_پناهیان
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
22.mp3
2.49M
#شرح_دعای_روزهای_ماه_رمضان
روز بیست و دوم
آیت الله مجتهدی تهرانی؛
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ، وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ، وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ.
خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا، و برکاتت را بر من نازل فرما، و به موجبات خشنودی ات موفقم بدار، و در میان بهشت هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ ویدئو ]
🎥 کلیپ تصویری
❇️ دو چیز در شب قدر از خدا بخواهید! آیت الله مجتبی تهرانی (ره)
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_قدر
خداوند در شبهای ماه مبارک رمضان چه می گوید ؟
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌻 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زمر، صفحه 461، آیات 22 تا 31
🗓1400/02/16
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir