eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
922 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 500، آیات 14 تا 22 🗓1400/03/24 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
500.mp3
456.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 500 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉 1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی 2️⃣ تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل 3️⃣ درك درست موقعیت‌ و وظیفه‌شناسی برای پی بردن به اینكه در موقعیت‌های مختلف چه باید كرد، باید شرایط را در نظر گرفت و بر اساس آن تصمیم گرفت و عمل كرد. انسان حتی در كاری كه برای خود انتخاب می‌كند، باید بصیرت لازم را به‌کار برد و بر اساس اهمیت كار و میزان ضرورت، به آن بپردازد. انسان برای انتخاب كاری كه بر عهده می‌گیرد، باید در درون خود به این باور برسد كه اهمیت این كار از سایر كارها بیشتر است تا بتواند در نزد خداوند حجت داشته باشد. پس، تشخیص وظیفه، یک مرحلة مهم در كسب بصیرت است. در كشور ما، همانند كشورهای دیگر، كارهای انجام‌نشدة بسیاری هست كه باید بدانها پرداخت؛ به‌ویژه آنکه، انقلاب ما انقلاب نوپایی است و در بسیاری از عرصه‌ها افراد متعهد و متخصص اندک هستند. ما باید با بصیرت تشخیص دهیم كاری را كه انتخاب می‌كنیم، آیا در این عرصه‌ها اولویت دارد یا خیر. شناخت موقعیت‌ها برای اتخاذ تصمیم مناسب، همواره اهمیت دارد؛ زمانی كه راهی کاملاً روشن است و ابهامی در آن نیست و روش‌های طرف مقابل هم کاملاً مشخص است، پیروزی چندان دشوار نیست؛ همچون مسابقة کشتی كه اگر كسی بداند رقیب او در مسابقه، چه فنی را به‌كار می‌برد، خودش را در برابر آن فن آماده می‌كند؛ اما مشكل در جایی است كه او نداند رقیب او چه فنی را اجرا خواهد كرد. اگر كسی در این‌گونه مسائل برای فهم صحیح بکوشد، درحقیقت، «جهاد فی سبیل الله» کرده است. تمام امتحان‌های بشر ازسوی خداوند متعالی، برای ساخته شدن روح انسان است؛ و‌گر‌نه خداوند نیازی به جنگ‌ها و فداکاری‌ها ندارد. خداوند می‌توانست با یک « كُن فَیَكُونُ» همه‌چیز را زیر و رو کند؛ اما او این بساط را گسترانده است تا زمینة تقویت و رشد انسان‌ها را فراهم كند؛ از‌این‌رو هرچه فهم ما از مسائل عمیق‌تر شود هر‌چند در بسیاری موارد، لازمه‌اش صبر ‌كردن باشد، سبب تقویت و رشد ما خواهد شد. رسیدن به چنین رشدی برای ما، خود، نوعی پیروزی است. گاهی موقعیت اقتضا می‌كند كه چون انسان نمی‌تواند كاری انجام دهد، تنها صبر پیشه سازد. رشد انسان همواره به ایجاد جنبش و انقلاب نیست؛ بلكه گاهی باید سكوت كرد و در این قالب، بندگی خدا را تقویت کرد؛ چراكه رشد انسان به اطاعت از خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله و ائمة معصومین علیهم السلام است. ازاین‌رو، شاهدیم كه كسی همچون علی علیه السلام ، بااینكه می‌دید چه كارهایی صورت می‌گیرد، 25 سال با کسی نجنگید تا اینكه درنهایت، در زمان عثمان، حتی ضعیف‌ترین مؤمنان هم، متوجه قضیه شدند و شورش کردند و او را کشتند. علی علیه السلام در طول این مدت كاملاً مطلع بود كه چه خیانت‌ها و ظلم‌هایی انجام می‌گیرد؛ اما او می‌فهمید که در آن موقعیت باید صبر کرد: صَبَرْتُ وَفِی الْعَیْنِ قَذًی وَفِی الْحَلْقِ شَجًا؛ صبر كردم، درحالی‌كه گویا خار در چشم و استخوان در گلوی من مانده بود». اجر این صبر کمتر از آن شمشیر کشیدن در بدر و حنین نبود. نباید تصور كرد در این مدت، علی علیه السلام بیکار بود؛ همان خون‌دل‌هایی که ایشان می‌خورد، کار كمی نبود. دراین‌زمینه، هرآنچه را كه ما دربارة آن فکر، تأمل، بحث، مشورت و تحقیق می‌کنیم، خود، عبادت است و در حكم «جهاد فی سبیل‌الله» به‌شمار می‌رود. نباید تصور كرد كه این‌گونه اقدامات، كاری نیست؛ بلكه مقدماتی است كه انسان را آماده می‌کند تا زمانی كه تشخیص داد باید وارد عمل شود، به‌طور جدی عمل کند. از مصادیق موقعیت‌شناسی، در زمان معاصر، می‌توان از امام خمینی رحمه الله یاد كرد. ایشان در زمان حیات آیت‌الله بروجردیرحمه الله، هیچ اقدام سیاسی‌ای را انجام ندادند؛ اما بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی رحمه الله، آرام‌آرام زمینه‌ای برای حرکت انقلابی تنها در حد صدور اعلامیه و بیانیه فراهم شد. در زمان آیت‌الله بروجردی رحمه الله هم كار امام كم نبوده است. همان تفكرها و عبادت‌ها و تلاش‌های علمی و تحقیقی در آن زمان، شخصیتی از ایشان ساخت تا بتواند برای پیروزی انقلاب، رهبری جامعه، بلکه رهبری دنیا را عهده‌دار شود. بنابراین در كسب و افزایش بصیرت، نباید برای کارهای کیفی، اهمیت كمی قائل شد. هركس باید به هر اندازه كه می‌تواند بصیرت خود و دیگران را، هم درزمینة آگاهی از اصل اسلام و هم آگاهی از تکالیفی که باید به اجرا درآید، افزایش دهد. این روشنگری‌ها، خود، در زمرة بزرگ‌ترین عبادت‌هاست. همین‌که شخص، طبق تکلیف خودش، و البته در چهارچوبی که رهبری تعیین می‌کند، به روشنگری بپردازد و مردم را به مسائل آگاه سازد، عبادت و جهاد بزرگی انجام داده است. البته در این مسیر باید مراقب بود كه دچار غرور نشود و تنها به دیدگاه‌های خود اهمیت ندهد؛ بلكه از دیدگاه‌های صاحب‌نظران نیز بهره جست. https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🇮🇷 من رأی می‌دهم چون... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به مناسبت 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند. قم ـ ناصر مکارم شیرازی - 1400/03/23 ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
بیانیه حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مناسبت ۱۴۰۰ 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است: (1) مشارکت حدّاکثری مردم در انتخابات حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاریها و تقدیم شهیدان بوجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل (اعلی الله مقامه) فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهداء است و حضور در انتخابات بیعت مجدّد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است. ✅و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی‌تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: ✅امروز حضور در انتخابات اهمّیت ویژه ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار می رود با مشارکت حدّاکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند. (2) مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرائط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشائی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسأله معیشت مردم نموده است بعلاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیّه انقلابی و استکبار ستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنّت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد. ❇️انتظار می رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظّم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیة الله الاعظم امام عصر (علیه السلام) را شاد کنند. ✅بعلاوه امروز حضور گرم و حماسه‌ای در انتخابات، تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فلسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان شاء الله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم، حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند. «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» 22 خرداد ماه 1400 حسین نوری همدانی ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
📌۶ نکته کاربردی برای «گفت و گوی چهره به چهره» در هفته پایانی انتخابات 🔘در روزهای باقیمانده بعد از مناظرات برخی از مردم تصمیم قطعی خود را گرفته اند که به چه کاندیدی رای دهند، اما تعداد قابل توجهی از مردم باتوجه به انبوه اطلاعات درست و غلط فضای مجازی دچار تردید هستند که بالاخره می‌توانند به کدام کاندیدای موجود امید داشته باشند، حتی برخی بین رای دادن یا ندادن مردد هستند. 🔘بی شک در چنین شرایطی تبلیغات چهره به چهره نقش بسیار مهمی در سرنوشت انتخابات خواهد داشت. 💬 اما در گفت و گوی چهره به چهره چه به چه نکاتی توجه کنیم؟ 🔻۱. همدلی کنید! 👈🏼 اگر مخاطبتان معترض است صدای او را بشنوید و با او همدلی کنید. 🔻 ۲. صمیمی باشید 👈🏼 همواره آرام باشید و ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کنید و به یاد داشته باشید گفت و گوی چهره به چهره دو نفره بیشترین تاثیر را نسبت به سایر روش ها خواهد داشت. 🔻۳. نقطه ورود 👈🏼 اگر احساس کردید مخاطب شما حالتی بی تفاوت نسبت به امور جاری دارد، ابتدا تلاش کنید نقطه ورودی برای دسترسی به پیام های اعتراض آمیز او پیدا کنید (خوش به حالت ظاهراً این چهار سال به تو سخت نگذشته است، شاید از وضعیت موجود راضی هستی). اگر تلاش شما کارساز باشد مخاطبتان شروع به ابراز اعتراض میکند، احتمالا با ترکیبی از احساس خشم و ناامیدی او مواجه شوید. پذیرای خشم او باشید و به صدای اعتراضش گوش دهید و با آن همدلی کنید. سپس ناامیدی را برایش شفاف کنید (پس بنظر میاد سکوت و رای ندادن راهی هست که عصبانیتت رو با اون نشون بدی) و در مرحله آخر با ناامیدی چالش کنید. (فکر می‌کنی رای ندادن بهت چه کمکی به وضع موجودت می‌کنه؟ تو بخاطر اقتصاد و ... عصبانی هستی و در عین حال با سکوتت اجازه میدی همونهایی که این بلا رو سرت آوردند دوباره برات تصمیم بگیرند.) 🔻 ۴. چالش با تردید 👈🏼 اگر مخاطب شما بین انتخاب کاندیدای موجود تردید دارد، ابتدا اجازه بدهید نظرش را در خصوص کاندیدای مختلف بیان کند. از قضاوت در حین بیان نظراتش اجتناب کنید چون ممکن است بخاطر رودربایستی یا خجالت از شما نظراتش را سانسور کند. سپس با جملات سوالی نظرش در خصوص کاندیدای رقیب را مورد چالش قرار دهید (فکر نمیکنی قبلی ها هم مثل این فکر می‌کردند؟ بنظرت این انتخاب شبیه اشتباه قبلی مان نیست؟) گاهی ایجاد یک چالش عمیق نسبت به انتخاب های غلط کافیست ولی اگر مخاطب مشتاق به شنیدن نظرات شما بود باید با منطق صحیح از کاندیدای مورد نظرتان دفاع کنید (خوشبین بودن به آینده و داشتن راه حل برای مشکلات در اولویت دفاع منطقی است). 🔻۵. پذیرش اضطراب 👈🏼 احتمالا فکر میکنید مواردی همچون اضطراب، خجالت و ترس از قضاوت یا ترد شدن درون ذهن شما مانع انجام تبلیغات چهره به چهره میشود، در اینصورت به خودتان یادآوری کنید همه افراد این احساساتی که الان شما دارید را تجربه میکنند با این تفاوت که آنها این احساسات را مانند یک «مهمان» در کنار خودشان می‌پذیرند و به فعالیت تبلیغی خودشان ادامه می‌دهند ولی ممکن است شما به این احساسات به عنوان یک «مزاحم» نگاه کنید که مانعی است بر سر راه تبلیغ شما، و منتظر باشید تا اضطراب و خجالت شما درمان شود سپس به گفت و گوی دو نفره بپردازید و در این حالت باید همیشه در انتظار باشید! پس تصور نکنید با اضطراب و خجالت نمیشود فعالیت کرد، خیر! افراد فعال هم مثل شما مضطرب میشوند ولی متوقف نه! 🔻۶. تصریح اهداف 👈🏼 روراستی با خود و هدف سبب شجاعت میشود. باید اهداف و ارزشهایتان را برای خودتان شفاف کنید و مدام آنها را به خودتان یادآوری کنید تا انرژی لازم برای ادامه کار را داشته باشید. 👤دکتر عباس میرزایی ➖روان شناس بالینی، رواندرمانگر و مدرس دانشگاه ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در انتخابات مثل علی(ع) رفتار نکن، مانند فاطمه(س) عمل کن! من رأی دادم و رأی خوبی هم دادم، کافی نیست! ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 501، آیات 23 تا 32 🗓1400/03/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
501.mp3
574.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 501 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 28 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 ——————————- 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 2️⃣ ب: انگیزه دهی 2. 1. آموزش های همراه با احساس و باور باور و یقین، با انگیزش دینی حاصل می شود، نه با آموزش. در کشور ما، افراد در مراکز آموزشی، از مقطع پیش دبستانی تا مقطع کارشناسی، به طور رسمی حدود سه 3هزار صفحه دین می آموزند. به نظر شما این آموزش ها چه مقدار در دین داری افراد تأثیر گذار است؟ دین از ما آموزش صرف نمی خواهد، بلکه باور و یقین، می خواهد. باور و یقین، با انگیزش دینی حاصل می شود، نه با آموزش. انگیزش، یعنی آموزش همراه با باور و حس و حالت، یعنی بهره گیری از آموزش های غیررسمی و غیرمستقیم. بنابراین، جنس این واژه ها با آموزش و داده، و دیتا همخوانی ندارد. به این روش که آموزش همراه با باور و حس و حالت است، «روش انگیزشی» می گویند. این روش باورساز و ایمان ساز است و ضروری است که در تربیت دینی از این روش بیشتر بهره بگیریم. بچه ها در مسیر تربیت، بیش از گفتار، رفتار ما را می بینند و بیشتر از حرف های ما تحت تأثیر کردار ما قرار می گیرند. رفتار ما ممکن است زندگی دیگران را دگرگون کند؛، پس در مقابل رفتار و گفتارمان مسئولیم و از همین رو است که در روایات ما بیشتر به رفتار عملی به منظور دعوت و جذب سفارش شده است. بنابراین، والدین باید ایمان و باور را با رفتار و منش خود در صحنه های غیررسمی و غیرآموزشی به بچه ها انتقال دهند. رفتار ما در شخصیتمان ریشه دارد و شخصیت ما تحت تأثیر ادراک ها و احساس های ماست. تربیت، یعنی زمینه سازی برای تغییر رفتار. برای تغییر و جهت دهی باید بر ادراک و احساس شخص تأثیر گذاشت. پیش ترها برای تغییر رفتار از روش های روانکاوی بهره می گرفتند و بعدها به شناخت درمانگری روی آوردند و بعد از آن به رفتار درمانگری؛ ولی امروزه روش های درمانی جدید بر «رفتار و احساس و شناخت درمانگری» مبتنی است. بر اساس این روش، اگر بخواهیم رفتار کسی را اصلاح یا جهت دهی کینم، باید: 1. او را درگیر رفتار درستی کرده و همزمان به صورت انگیزشی روی او کار کنیم؛ 2 . در او احساس خوبی نسبت به آن رفتار ایجادکنیم و آهسته آهسته شناخت و آگاهی اش را افزایش دهیم تا اینکه شخص تغییر کند. بخش مهمی از تربیت دینی، پاک نگهداشتن احساسات است. والدین باید بدانند که در فضای تربیت دینی، بر احساسات و پاک نگهداشتن آن بسیار سفارش شده است، گویی بخش مهمی از تربیت دینی پاک نگهداشتن احساسات است. میل زمینۀ گرایش و در مراحل بعد، عامل شکل گیری روش و منش برآمده از آن میل است. در بدو خلقت، خدای تبارک و تعالیٰ انسان را بنابر فطرت الهی آفریده است؛ یعنی انسان را به گونه ای آفریده که ویژگی عشق و میل به خوبی و تنفر از بدی در او بارز است. تربیت بر مبنای فطرت، یعنی احساس خوب نسبت به خوبی ها ایجاد کردن و بدی و زشتی ها را نشان دادن تا میل و گرایش به بدی ها کم شود. امام باقر علیه السلام در توصیف دین فرمودند: «آیا دین چیزی غیر از دوست داشتن است؟»(1) به طور طبیعی شما چیزی را که دوست بدارید به آن میل پیدا می کنید؛ بنابراین میل زمینۀ گرایش و در مراحل بعد، عامل شکل گیری روش و منش برآمده از آن میل است. چرا در دین مبین اسلام این همه به محبت اهل بیت علیهم السلام سفارش شده است؟، روشن است، کسی که اهل بیت علیهم السلام را دوست بدارد، عشق و شیفتگی اش به این بزرگواران باعث می شود، گرایشش به ایشان و پیروی اش از روش و منش آنان بیشتر شود. امروزه، در برنامه ریزی کلان فرهنگ غرب، مهندسی معکوس فرهنگی به چشم می خورد؛ یعنی برای مبارزه با دین، باورها و رفتارهای دینی را در منظر مردم دنیا ناخوشایند با جلوه می دهند و موضوعات زشت و ناپسند مدنظر دین را خوشایند و لذت بخش جلوه می دهند. آنان شهادت و ایثار را تروریسم، عشق به خانواده را تحجر و شراب، این اُم الخبائث را نشان شخصیت اجتماعی جلوه می دهند؛ چون می دانند اگر احساسات مخاطب را تحریک و جهت دهی کنند، می توانند در رفتار او مستقیماً تأثیر گذارند. پی نوشت: 1- قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: «وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی- (حَبَّبَ إِلَیکمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکمْ) وَ قَالَ (إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ) وَ ... .» (الکافی ، ج 8، ص80 .) به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
كمپين تواصي تلفني انتخابات-ستاد ملت امام حسين ع.pdf
10.65M
🔰🔰کمپین تواصی تلفنی🔰🔰 🤔چطور میلیون ها هموطن را تشویق به رأی دادن کنیم..🤔 🔸🔸كاملترين جزوه، جهت آشنایی عمومی با روش همراه کردن مردم در انتخابات با تماس تلفنی.. 🔸🔸 🔹🔹از اين طرح جهت دعوت آشنايان و دوستان و نزديكان استفاده كنيد🔹🔹 ✅راهنمای گام به گام تماس تلفنی با متد پیشرفته ✅پاسخ به شبهات مختلف از جمله: ❓همشون مثل همند!!! ❓اين مملكت درست بشو نيست!!! ❓رئيس جمهور از قبل مشخص شده!!! ❓اعتراض داريم و مي خواهيم انتقام بگيريم!!! ❓رأي ما هيچ فايده اي نداره!!! ✅آمار و طرح های دولتها 🔴 از اين فرصت باقي مانده جهت پيوستن به اين كمپين، كوتاهي نكنيد 🔴 هر كس در هر موقعيت با هر ميزان از اطلاعات و با هر سني، مي تواند از اين روش براي مشاركت حداكثري استفاده كند. ❗️تذكر1: از اين جزوه براي گفتگوي چهره به چهره نيز مي توانيد استفاده كنيد(در معابر، مساجد، پاركها، تاكسي، جمع هاي خانوادگي و دوستانه و ....) ❗️تذكر2: دو صفحه اول جزوه نحوه كار گفته شده است كه حتما مطالعه شود. در صفحات بعد پاسخ به شبهات آمده كه هر كس متناسب با نيازي كه دارد از بين تيتر مطالب و مباحث استفاده مي كند. 👈لطفا در انتشار حداكثري اين جزوه همراهي نماييد.👉 همه با هم اين طرح را اجرا كنيم. يا علي 🇮🇷 ع 🇮🇷 💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 502، آیات 1 تا 5 🗓1400/03/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
502.mp3
419.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 502 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 34🌷 👇👇👇 👈 صداقت (قسمت اول) 👉 ای جان فدای آن که دلش با زبان یکی است و این همان گوهر صداقت است که هر جا یافت شود و در هر کس تجلی یابد، نفیس و ارزشمند است. بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری و اختلافات خانوادگی و مشاجرات میان دوستان و فامیلها، و حتی تنشها و نزاعهای سیاسی، پدیده ای است که از بی صداقتی و ناخالصی به وجود می آید و مگر نفاق هم نوعی عدم صداقت نیست؟ فریب نیز، جلوه دیگری از ناراستی در گفتار و رفتار است و... کم نیست طلاق هایی که ریشه در عدم صداقت در مراحل اولیه ازدواج در اظهارات، ادعاها و وعده ها، وانمود کردنها و پاسخهاست. با این حساب صداقت، استوارترین بنیانی است که دوستیها، مشارکتها، ازدواجها، مبارزات سیاسی و... بر آن استوار می گردد و بدون آن، همه این بنیانها در معرض فرو پاشی و گسیختگی است. ✴️ جلوه های صداقت کسی که در گفتارصادق و راست باشد، از دروغ پرهیز می کند، چه به شوخی چه جدی، کسی که در دوستی صادق باشد، به مقتضیات دوستی پای بند است و ایثار و فداکاری، گذشت نسبت به خطاها، تحمل تندیها و جفاها، همکاری در گرفتاریها و نیازمندیها، همدردی در مشکلات و غمها خواهد داشت. کسی که در ایمان صادق باشد، از نفاق و دورنگی و ریا دوری می کند. و صدق در عهدوفای به قولها و قرارها و تعهدات است. اینگونه صداقتها، معیار و ملاک مسلمانی و نشانه نزدیکی فکری و عملی به صحاب شریعت، حضرت رسول صلی الله علیه و اله)است، که فرمود: اقربکم منی غداً فی الموقف اصدقکم فی الحدیث و اداکم للامانة و اوفاکم بالعهد...(لئالی الاخبار، ج 5، حدیث 253) نزدیک ترین شما به من در موقف قیامت، کسی است که راستگوتر، امانت دار تر و باوفاتر به پیمان باشد. به فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه و اله): راستی در گفتار، تعهد نسبت به امانت مردم و وفا به پیمان، نشانه صداقت و معیار قرب به آن حضرت است و هر که دروغگو، خائن و بی وفا باشد، از آن رسول صداق و امانت و وفا فرسنگها فاصله دارد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 34🌷 👇👇👇 👈 صداقت (قسمت دوم) 👉 📍در صحنه اجتماع قوام هر جامعه به اعتماد انسانها به یکدیگر است.آنچه این بنیان را استوار و مستحکم می سازد، صداقت انسانها نسبت به هم است و اگر صدق و راستی از جامعه ای رخت بربندد، زندگیها هم دشوار، ناامن، تلخ و نکبت بار خواهد بود. آیا شما همانطور که می نمایید، هستید؟ آیا آنچه به دیگران نسبت به افکار و روحیات و زندگی خویش وانمود می کنید، بود زندگی شما هم همان گونه است؟ یا یزید بسطامی گفته است: یا چنان نمای که هستی، یا چنان باش که می نمایی! و این، یعنی صداقت. دو چهره ها نیز فاقد صداقت اند. آنان که ظاهر و باطنشان یکی نیست و گفتار و رفتارشان بهم نمی خورد و رو در رو و پشت سر، با دیگران برخوردی متفاوت دارند. در ظاهر و پیش رو، اظهار ارادت و دوستی و اخلاص دارند، اما پشت سر، از غیبت و سخن چینی و تهمت و افشای عیوب و تحقیر و توهین، پروا ندارند. این گر نفاق نیست، پس چیست؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: بئس العبد عبد یکون ذا وجهین و ذا لسانین، یطری اخاه شاهداً و یأکله غائباً؛(بحارالانوار، ج 73 ص 203) بد بنده ای است که آن که دو چهره و دو زبانه باشد، هنگامی که برادر دینی اش را می بیند، در حضورش تعریف و تمجیدش می کند، ولی پشت سر (با غیبت کردن) او را می خورد! دو رویان، هم در دنیا بی آبرویند، هم در آخرت، گرفتار عذاب الهی. ادبیات غنی فارسی، پر است، از شکایتها و نالیدنها از ریاکاران و سالوس بازان و عوام فریبان و دورنگی ها. صورت زیبا به کار نمی آید، سیرت زیبا مطلوب انسانهای کمال طلب است. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 34🌷 👇👇👇 👈 صداقت سیاسی 👉 📍با صادقان قرآن کریم، فرمان می دهد که با صادقان باشید(کونوامع الصادقین(توبه آیه 120) لقب حضرت زهرا (علیه السلام) نیز صدیقه بود. نعمت صداقت نیز، موهبتی است که از سوی خداوند به برخی داده می شود و صدیقین، هم تراز با شهدا و انبیا و صالحان به شمار آمده اند. به فرموده امام صادق (علیه السلام)، سرلوحه دعوت همه پیامبران در مسایل معاشرتی و اخلاقی، راستگویی و امانت داری بوده است: ان الله عزوجل لم یبعث الانبیاء الا بصدق الحدیث و اداء الامانة الی البر و الفاجر.(اصول کافی، ج 2، ص 104) 📍صداقت سیاسی صدق، تنها به عنوان یک خصلت فردی، یا احیانا در معاشرتهای خانوادگی و دوستانه نیست.در صحنه اجتماع و فعالیتهای سیاسی و عملکرد شخصیتهای مشهور هم مصداق و مورد پیدا می کند. برخی برای جلب حمایت مردم و جذب آرا به وعده دادن می پردازند و مردم را جذب می کنند، برخی هم صادقانه برای ادای وظیفه و خدمت به جامعه در عرصه انتخابات شرکت می کنند. صداقت سیاسی، آن است که عملکردها، شعارها، اهداف و جهت گیری فعالان سیاسی، برخاسته از ایمان و الهام گرفته از تعهد و برای کسب رضای الهی باشد و از هر گونه سیاسی کاری و دروغ و جعل و تهمت و کتمان حقایق پرهیز شود و استقامت بر سر مواضع حق، دستخوش کشاکش منفعت طلبی و خود محوری نگردد. صداقت سیاسی آن است که کسی از شعار و منطق هدف، وسیله را توجیه می کند، بهره نگیرد و در عملکرد سیاسی خود به چارچوب شرع و حق و معیارها و ارزشها پایبند باشد. تفاوتی که میان سیاست علوی و شیوه معاویه بود، ریشه در همین مساله داشت. معاویه برای رسیدن به مقاصد خود از هیچ خلاف شرع و دروغ و تزویر و خیانتی ابا نداشت.اما آنچه دست حضرت علی (علیه السلام) را بسته بود که نمی توانست همچون امویان رفتار کند، تقید و تعهد به شرع و حق و صداقت سیاسی بود و آنچه سبب شد آن امام راستین، حتی یک روز هم بر سر کار بودن معاویه را تحمل نکند و علی رغم مصلحت اندیشی های برخی، او را کنار بگذارد، همان صداقت سیاسی بود، وگرنه می توانست تا محکمتر شدن پایه های حکومتش با معاویه معامله سیاسی کند، سپس او را بر کنار کند. داشتن مواضع شفاف، البته در عمل نه فقط در شعار، و پنهانی زد و بند نداشتن، از نمودهای دیگر صداقت سیاسی است. علی (علیه السلام) به نیروهای نظامی خویش نامه می نویسد که: وظیفه من در مقابل شما آن است که (جز در مسایل نظامی و اسرار جنگ) رازی را از شما پنهان نکنم و شما را بی بهره نگذارم و حقی را از جای خودش تاخیر نیندازم. شما هم تکلیف اطاعت و فرمانبرداری دارید.(نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه 50) صدق در گفتار و صداقت در کردار، انسان را محبوب دلها و مورد اعتماد مردم می گرداند. بر عکس، تصنع و تظاهر و ریا و نفاق و دروغ، هم فرد را در جامعه بی اعتبار و نزد خداوند، مطرود می سازد، هم پیوندهای اجتماعی را می گسلاند و جو بی اعتمادی پدید می آورد. گذشته از آنکه خود انسانهای دور از صداقت، دچار شخصیت دوگانه و تضاد شخصیت می شوند و هنگام بر ملا شدن دروغ و نفاق و ریاکاری آنان، گرفتار رنج و عذاب ابدی وجدان می شوند.اما افراد صادق، درستکار، با اخلاص، هم آرامش وجدان دارند و هم مطمئن اند که چیزی جز آنچه می نمایند، نیست، تا از فاش شدن آن چهره پنهان و خبث درون، نگران باشند. آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است!... به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9