eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
940 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هـ) انبیا(ع) اهل مدارا و دعوت مردم به وحدت، در عین حال اهل مخالفت با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بودند،[14] اما سران کفر و ظلم، اختلاف انگیزی میان مردم، سرکوب مخالفان با انواع تبلیغات، اتهامات، تهدیدها، خشونت‌ها، قتل مخالفان و تحریف ادیان به نفع خود را در دستور کار خود داشتند.[15] با عنایت به مطالب بیان شده می‌توان گفت: امروزه اهداف سران کفر و ظلم در موارد زیر خلاصه می‌شود: الف) مبارزه با اسلام و جلوگیری از محبوبیت اسلام و پیامبر آن و تلاش به منظور عدم گرایش ملت‌ها به سوی اسلام تا از این رهگذر منافع آنان به خطر نیافتد. توضیح این‌که، اگر چه ایمان به همه‌ی انبیا(ع) مانند ایمان به نبی خاتم در دین اسلام لازم است، اما ویژگی نبی خاتم(ص) به عنوان آخرین پیامبر، آن است که دارای دین کامل و جامع همه‌ی ادیان الاهی است، دینی که گرد و غبار گذر قرون بر روی آن ننشسته، و مورد دست‌برد، تغییر و تحریف قرار نگرفته است و نه تنها خود زنده است، بلکه احیاگر همه‌ی انبیا(ع) و ادیان گذشته است. بدیهی است که اگر ایمان و عمل همه جانبه به دین نبی خاتم در جهان اسلام یا جهان بشریت، پدیدار شود، دیگر جایی برای سلطه و ستم وجود نخواهد داشت. و از این جهت ستم‌کاران امروزی در تلاش‌اند که این نور را خاموش نمایند، در حالی‌که تاریخ بهترین گواه است بر این‌که علی‌رغم آن همه تلاش، محبوب‌ترین انسان‌ها، نبی خاتم(ص) است: "بگو حق آمد و باطل نه کاری را می‌تواند آغاز کند، نه دوباره به انجام رساند".[16] "حق آمد و باطل رفت، به درستی که باطل رفتنی است".[17] ب) انحراف افکار عمومی و ملت‌ها از شکست طرح‌های سیاسی و نظامی در منطقه‌ی خاورمیانه، مخصوصا در مقابله با مقاومت مردم فلسطین و مقاومت حزب الله لبنان و سر پوش نهادن به عمل‌کرد ناشایست و دسیسه‌ها و نیرنگ‌های سیاسی که در همه جهان دارند و ...، تا در پرتو انحراف افکار عمومی، راحت‌تر بتوانند به سیاست‌های ننگین و توأم با نیرنگ خود، استمرار ببخشند. ج) زمینه‌سازی افکار جهانی برای مقابله‌ی همه جانبه با دولت جمهوری اسلامی ایران که ام القرای جهان اسلام است.[18] پی نوشت: [1]. یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُن‏". یس، 30؛ هم‌چنین نک: زخرف، 7؛ حجر، 11؛ انبیاء، 36؛ فرقان، 41. [2]. کَذلِکَ ما أَتَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُون‏". ذاریات، 52؛ هم‌چنین نک: قصص، 25؛ مؤمنون، 25؛ اعراف، 27و 6، شعراء؛ 39؛ ذاریات، 66؛ حجر، 51؛ قلم، 14؛ دخان، 36؛ صافات، 36؛ انبیاء،30؛ طور، 47 و29 ؛ اسراء 47، حاقه، 40 – 41؛ یس، 69، و آیات زیاد دیگر. [3] . آل عمران، 183؛ فرقان، 8. [4] . فرقان، 21 – 32 – ، 8؛ آل عمران، 183؛ نساء، 153؛ انعام، 8، 124؛ زخرف، 118،31؛ حجر، 7؛ هود، 12؛ رعد، 21؛ عنکبوت، 50؛ شعراء 4؛ یونس، 15؛ فرقان، 32؛ دخان، 14؛ اسراء 90 -93. [5] . فرقان، 21- 33؛ انبیاء، 36؛ مطففین، 29؛ انعام، 23؛ اسراء، 47؛ لقمان، 23. [6] . آل عمران، 80 -79؛ مائده 117 -116. [7] . قصص، 38؛ مؤمنون 46 – 47. [8] . حدید، 25. [9] . زخرف، 51. [10] . احزاب، 21؛ حجرات، 93؛ زمر، 9؛ نساء، 95؛ حدید، 10؛ ممتحنه، 40. [11]. نمل، 36؛ بقره، 205 – 206 و 49؛ ابراهیم، 6. [12] . توبه، 128؛ جمعه، 2؛ هود، 88؛ کهف، 6؛ اعراف، 79 و 68 و 62. [13] . زخرف، 54 – 51؛ نحل، 34. [14] . شعراء، 215؛ آل عمران، 159 – 103؛ نحل، 125؛ نساء، 141؛ بقره، 190. [15] . قصص، 4؛ طه، 64 – 63و 71 -70؛ اعراف، 124 – 120؛ شعراء 49 – 46. [16]. قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعید ". سبأء، 49. [17]. "وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً". اسراء، 81. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
موضوع: ظلم پذیری هرگز «در اسلام، همان قدر که ظلم کردن بد است، تسلیم ظلم شدن هم همان قدر بد است. شما در دعای مکارم الاخلاق می بینید که امام سجاد(ع) می گوید: «وَ لَا أُظْلَمَنَ وَ أَنْتَ مُطِیقٌ لِلدَّفْعِ عَنِّی، وَ لَا أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی الْقبْضِ منِّی» [و مگذار که بر من ستم رود، با آن که تو بر دفع آن قادری و من بر کسی ستم کنم و تو می توانی مرا باز داری] در قرآن می فرماید: (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون)؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، در عین حال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؟ چه برسد به دشمن دیرینۀ ملت ایران؛ یعنی آمریکا که این همه به ملت ایران ضربه زده است. اینکه درست نیست، این را می دانند. از اینجاست که از نظام جمهوری اسلامی با همۀ وجود بیزارند و با آن دشمن اند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون می دانند که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود.» منبع: بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله، مـورخ: 14/ 8/ ۱۳۷۶. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 11 🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامه‏ ریزی / قسمت سوم 7. چون وظایف ما در زمان‏ها، مکان‏ها و موقعیت‏های مختلف، متناسب با رخدادهای گوناگون و در موضوعات متنوّع، متعدد است، وظیفة تشخیص وظیفه به یک مقطع خاص منحصر نمی‏شود. نمی‏توان «یکبار برای همیشه» برنامه‏ریزی کرد و تا پایان عمر به اجرای آن پرداخت. نمی‏توان همه رویدادها را قبل از وقوع پیش‏بینی کرد. گاهی پدید آمدن یک حادثه، ترکیب کلّی وظایف ما را به هم می‏ریزد و سامان جدیدی می‏طلبد. آن حادثه ممکن است گرفتار شدن به مصیبتی، فراهم آمدن امکان جدیدی یا به ‏دست آوردن اطلاع تازه‏ای یا هر چیز دیگری باشد. از این رو، تشخیص وظیفه، یک وظیفه تدریجی و متکرر است. مثلاً برنامه‏ای که برای فعالیت‏های پنج‏شنبه و جمعه طراحی نمودیم، پس از چند هفته تجربه و عمل، مستحق ارزیابی و بازنگری است. زیرا تجربه و آگاهی ما به ‏مرور افزایش می‏یابد و شایسته است این آگاهی افزوده در برنامه‏ریزی به ‏کار گرفته شود. 8. برنامه هر چه کلان‏تر و دوراندیشانه‏تر باشد مفیدتر است. فایده‏ای که از طراحی برنامة فعالیت‏های امروز یا این تابستان به دست می‏آید قابل مقایسه با فواید برنامه 10 سال آینده یا کل عمر نیست. تدبیر و تفکر باید در کل دایرة عمر به‏کار گرفته شود. 9. ثبت مکتوب برنامه و پیاده کردن طرح فکری بر روی کاغذ این فواید را به دنبال دارد: ـ افزایش تمرکز فکری، انسجام برنامه و تنظیم موفق آن. ـ حفظ و جلوگیری از فراموشی. ـ قابلیت مراجعه بعدی، ارزیابی و تجدید نظر. ـ قابلیت انتقال به دیگران. ـ افزایش ضمانت اجرا، التزام عملی (سند و پیمان مکتوب). 10. برنامة تنظیم شده رویة اصلی و قاعدة فعالیت‏های ما قرار می‏گیرد. باید برای همة فعالیت‏های خود ـ به مرور ـ قاعده قرار دهیم. مثلاً نماز، پس از اذان در مسجد، ورزش، صبح‏ها نیم ساعت پس از نماز، حمام، هفته‏ای دو مرتبه روزهای دوشنبه و جمعه ساعت فلان، و... . این قاعده در موارد خاصی قابل استثنا است؛ مواردی که «استثنا» نسبت به «اصل اولیه» حکمت افزون‏تر و فواید بیشتری داشته باشد. البته نباید موارد «استثنا» از خود «قاعده» بیشتر باشد (تخصیص اکثر نشود). اگر موارد استثنا خیلی زیاد باشد باید در اصل برنامه تردید و تجدید نظر کرد. هیچ اصل و قاعده‏ای در برنامه زندگی یک مسلمان مطلق و استثناناپذیر نیست جز اصل «عبودیت» که سراسر حیات یک مسلمان را بدون استثنا پوشش می‏دهد. مثلاً نظم یا مهرورزی قاعدة زندگی است. اما اگر با عبودیت و روح بندگی خدا مغایر شود از این قاعده دست برمی‏داریم. وظایف مقطعی غیرقابل پیش‏بینی، برنامه جاری ما را در پرتو خویش تغییر می‏دهد. «بندگی» و انجام وظیفة الهی، اصل حاکم بر همة اصول زندگی است و در هیچ شرایطی استثنا نمی‏پذیرد. 11. حالت‏های روحی انسان دائماً در انقلاب و تغییر است. قلب آدمی گاهی حوصله و طراوت انجام عمل را از دست می‏دهد و دچار کسالت و «ادبار» میگردد. در این موارد باید به واجبات و ضروریات برنامه اکتفا کرد و از ظرافت و دقت آن موقتاً صرف‏نظر نمود. در مقابل، مواردی را که نشاط و رغبت فراوان برای انجام عمل وجود دارد باید مغتنم دانست. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه228، آیات 54 تا 62 🗓1399/06/25 🌸 @nedaye_tahzib
228.mp3
713.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه228 🗓1399/06/25 🌸 @nedaye_tahzib
154.pdf
139.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ بهشت و برخی نعمت‌های آن ✏️تحیت و درود فرشتگان بر بهشتیان 🗓1399/06/25 🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 25.pdf
85.3K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و پنجم(سه شنبه) ✅ موانع سحرخیزی ❌فراموشی یاد خدا 🗓1399/06/25 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی شماره10 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند شماره 2 موضوع: اهمیت تربیت تربیت عبارت است از شکوفا سازی استعدادها و جهت دهی آن به سوی کمال مطلوب. تربیت ضروری ترین نیاز انسان در زندگی است. انسان بدون تربیت صحیح ره به جایی نمی برد، نه از باغ زندگی خویش میوه شیرین می چیند و نه کام انسانهای دیگر را از ثمرات درخت وجود خود شیرین می کند؛ و بالاتر آنکه نه به درک معنای انسانیت نایل می آید و نه به فتح قله های رفیع انسانیت دست می یازد. بدین جهت تربیت عالیترین هدف پیامبران و اساسی ترین پیام کتب و اولین و ضروری ترین وظیفه والدین است. ضرورت و اهمیت تربیت، والدین را بر آن می دارد که به این مسؤولیت بزرگ ارجی دو چندان نهند؛ برای ایفای درست آن خود را به صلاح و آگاهی از روش و فنون تربیت مجهز بسازند و با الگو گرفتن از مربیان موفق در انجام دادن این وظیفه مهم بکوشند. بی شک معصومان علیهم السلام موفق ترین مربیان و سیره قولی و عملی آنها مطمئن ترین الگو برای والدین در امر ظریف و پر پیچ و خم تربیت است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 12 موضوع: طلبگی طلبه دارای یک هویت و خود فردی و نیز دارای یک هویت و خود صنفی است یعنی یک شخصیت حقیقیِ فردی و یک شخصیت حقوقی و صنفی دارد. به همین جهت همان‌گونه که موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی فردی است موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی صنفی است. همان گونه که به عنوان یک انسان باید از ظرفیت‌ها، دارایی‌ها، فرصت‌ها، نیازها، استعدادها، بایسته‌ها، وظایف و کاستی‌های خود اطلاع داشته باشد به عنوان یک طلبه ـ یعنی به عنوان یکی از اعضای این گروه همکار ـ باید تصورات خود را از ظرفیت‌ها، دارایی‌ها، فرصت‌ها، نیازها، استعدادها، بایسته‌ها، وظایف و کاستی‌های حوزه و روحانیت اصلاح کند و به خودسازی صنفی بپردازد یعنی خود را برای انجام وظیفه در این صنف اجتماعی آماده سازد. همان گونه که به عنوان یک انسان به موفقیت و کمال انسانی خود می‌اندیشد به عنوان یک طلبه باید به موفقیت و کمال صنفی خود نیز توجه داشته باشد. بدین ترتیب باید دو آرمان را به موازات هم دنبال کند؛ آرمان فردی و آرمان صنفی. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه229، آیات 63 تا 71 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
229.mp3
614.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه229 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
155.pdf
115.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ برخورداری از مواهب فوق تصور بهشتیان 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای عطر عرفان ش 6 موضوع: اگر طلبه تکیه اش بخدا نباشد موفق نمی شود 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
موضوع: معرفی کتاب اخلاقی وعرفانی ازعلمای اسلامی شماره 1 1.. المراقبات /آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی کتاب شریف المراقبات، تألیف عالم ربّانی و عارف گرانقدر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. این عالم بزرگوار در تبریز زاده شد و برای پیمودن راه علم و کمال به نجف اشرف مهاجرت کرد. آن‌جا علاوه بر کسب درجة اجتهاد در علوم حوزوى، در اخلاق و عرفان نیز تحت تربیت نادرة دوران و عارف عظیم الشأن آیت اللهملاحسینقلی همدانی درجات عالی را طی کرد که نوشتار او گوشه‌ای از این روحیة لطیف معنوی‌اش را به نمایش می‌گذارد. آن عارف بزرگوار، تألیفات متعددی در اخلاق و عرفان دارد که از جمله کتاب شریف المراقبات است. این کتاب که به منظور مراقبت از اوقات شریف و قابل استفاده در طول سال نوشته شده است، همراه نکات مفید دیگر و تذکرات اخلاقی مؤلف که از ضمیر روشن و پاک او برمی‌خیزد، حلاوتی به کام خواننده می‌چشاند که در سایر کتب، کمتر تجربه می‌کند. مرحوم مؤلف، پس از مقدمه‌اى، در دوازده فصل به هر کدام از ماه‌های قمری (از محرم تا ذیحجه) می‌پردازد و در خاتمه با تذکراتی اخلاقی کتاب را به پایان می‌برد. آن عالم بزرگوار در عید قربان سال ۱۳۴۳ ق در قم چشم از جهان فروبست و در قبرستان شیخان این شهر مقدس مدفون شد. مرحوم علامه طباطبایی در تقریظى، این کتاب گران‌سنگ و مؤلف ارجمند آن را بسیار می‌ستاید که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم: «.... این کتاب که در پیش رو دارید، بهترین کتابی است که در این باره [= عبودیت و تقرب و مراقبت] نوشته شده است و در آن، لطایفی است که اهل ولایت، از آن‌ها مراقبت می‌کنند، و دقایقی است که به دل‌های مشتاقان محبت الهی خطور می‌کند و جملات زیبایی است که برای اهل ریاضت در عبادت الهی روشن و متجلی می‌شود.» انسان در بازار گرم این دنیای دون باید برای به دست آوردن ارزشها تلاش زیادی نماید، در مقابل هوی و هوسهای مادی مبارزه کند و با عبادت به درگاه پروردگار به آخرتی جاوید دست یابد. در این کتاب کلیه ی دعای ماثوره به طور کامل آورده شده است . اعمال همه ی ایام سال در این کتاب ذکر گردیده و با ترجمه ی روان ،‌ می تواند برای همگان قابل فهم باشد 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: «دنیا دار امتحان» / سخنرانی از آیت الله علی مشکینی این دنیا دار امتحان و ابتلا است. خدا در دنیا به دو گونه بشر را مورد آزمایش و امتحان قرار می دهد. یکی آزمایش های عمومی و یکی آزمایش های تخصصی. خداوند تمام بشر را، از ابتدای خلقت و تا پایان آن، امتحان می کند به واسطه دین. و دین از ابتدا تا انتهای بشر هست. گرچه دین الهی در هر عصری به لباس یک شریعتی ظهور می کند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 13 موضوع: فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت /قسمت اول هریک از اصناف اجتماعی به‏هدف رفع یکی از نیازهای زندگی انسان پدید آمده‏است. بدون ‏شک نیاز انسان منحصر درتأمین خوراک و پوشاک و آسایش مادی نیست. نیاز غیرمادی انسان به ‏مراتب از نیاز مادی او فراوان‏تر و اساسی‏تر است. زیرا حقیقت انسان و انسانیت او در گرو عناصر غیرمادی است. از جمله این نیازها، نیاز به وحی، نیاز به دین، و نیاز به هدایت آسمانی است. پروردگار جهان برای رفع این نیاز مهم، شخصیت‏های برگزیده‏ای را به‏همراه پیام آسمانی به میان مردم فرستاده ‏است. این چهره‏های ممتاز بشریت حامل سه مسئولیت بزرگ هستند. 1.. دریافت پیام خدا (نبوت، خبرگیری) 2.. انتقال این پیام به مردم (رسالت، ابلاغ) 3.. اجرا و تحقق آن محتوا در سطح جامعه (امامت، ولایت) پس از رحلت آخرین پیامبر و غیبت آخرین وصی او ـ امام عصر ـ این سه مسئولیت خطیر نیاز به متولی دارد. لازم است در کنار اصناف مختلف که به رفع نیازهای گوناگون اجتماعی می‏پردازند، صنف دیگری پدید‌اید که این وظایف سنگین را بر دوش گرفته و دنباله‏رو حرکت پیامبران گردد. این صنف، روحانیان و عالمان دین نام گرفته‏اند: عالمان دین وارثان و جانشینان پیامبران هستند[انَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الاَنبِیاءِ (كافی ج 1 ص 34)]و متناظر با مسئولیت‏های سه‏گانة پیامبران سه تکلیف بزرگ بر عهده دارند. آیه 122 سورة توبه به این سه تکلیف اشاره دارد. وَ ماکانَ المُؤمِنونَ لِینفِروا کافَّةً، فَلَولا نَفَرَ مِن کلِ فِرقَةٍ مِنهُم طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهوا فی الّدینِ وَ لِینذِروا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یحذَرونَ و شایسته نیست مؤمنان همگی کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‏ای از آنان دسته‏ای کوچ نمی‏کنند تا آگاهی عمیق در دین پیدا کنند و قوم خود را ـ وقتی به سوی آنان بازگشتند ـ بیم دهند؟ باشد که آنان (از کیفر الهی)بترسند. در این آیه که پس از آیات جهاد نازل شده‏، گروه معینی از مؤمنان از حکم وجوب جهاد و حرکت به سوی جبهه جنگ استثنا شده‏اند تا این سه هدف را پی گیرند. 1.. فهم عمیق دین و دریافت پیام وحی از منابع دینی. (لیتفقهوا) 2.. بازگشت به میان مردم، انذار و هشدار آن‏ها و ابلاغ پیام دین. (لینذروا) 3.. تلاش برای تحقق آرمان‏های دینی. (هدف‏مند بودن تبلیغ و امید اثرگذاری آن اشاره به این وظیفه دارد. لعلهم یحذرون) 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه230، آیات 72 تا 81 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib
230.mp3
673K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه230 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib
156.pdf
115.6K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ راه‌یابی به بارگاه قرب پروردگار 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib