eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
954 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات امروز بخاطر انقلابی عمل‌نکردن ماست/ شکاف طبقاتی باید از بین برود 🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: ما باید دستاوردهای انقلاب را بشناسیم و بدانیم. البته ما هرگز پنهان نکردیم و باز هم پنهان نمیکنیم که در بخشهایی هم عقب‌ماندگی داریم عقب‌ماندگی‌هایی که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست مقصر خود ما هستیم خود ما مسئولین مقصریم. این عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود. این به‌خاطر انقلابی‌عمل‌نکردن ماست. ما هر جا انقلابی عمل کردیم عقب‌ماندگی نداشتیم. هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم یک حرکت غیرانقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بی‌توجهی انجام دادیم عقب‌ماندگی به وجود آمد که در درجه اول در مسئله معیشت طبقات فقیر است. ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی است. البته این را هم بگویم. در همین زمینه ای که ما عقب ماندگی داریم در مقایسه با قبل انقلاب به مراتب جلو هستیم. اینی که کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود اصلا اینجور نیست آن روزها خب بنده در میدان کار بودم با طبقات مختلف. وضع بسیار متفاوت بود با امروز و بسیار بد بود. امروز از ان جهت هم ما پیشرفت کرده ایم منتها باب شأن انقلاب نیست این چیزی که امروز هستیم. ما بایستی خیلی بیش از این حرکت می‌کردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت، عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود. این وظیفه ماست. این کار ماست. بایستی انجام بدهیم. 💻 @khamenei_ir
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز. ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ 💻 @Khamenei_ir
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 20🌷 زبان ترجمان دل و کلید شخصیت است 👇👇👇 اصلاح «زبان» و گفتار از آن جهت اهمیت فوق العاده در بحثهای اخلاقی بخود گرفته که زبان ترجمان دل و نماینده عقل و کلید شخصیت انسان است و مهمترین دریچه ای می باشد که به روح انسان گشوده می شود. به عبارت روشنتر، آنچه در صفحه روح بشر نقش می بندد (اعم از پدیده های فکری و عاطفی و احساساتی) قبل از هر چیز بر صفحه زبان و در لابه لای گفته های او خودنمایی می کند. اگر در گذشته اطبا قسمت مهمی از اعتدال و انحراف مزاج را از چگونگی زبان تشخیص می دادند، روانکاوان امروز بیشتر مسایل روانی را در خلال گفتگوهای افراد، جستجو می کنند! روی این جهات است که علمای اخلاق اهمیت خاصی برای اصلاح زبان قائل هستند و اصلاح آن را نشانه تکامل روح و تقویت فضائل و ملکات برجسته اخلاقی می دانند. در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز این حقیقت در ضمن بیانات کوتاه و جالبی بیان شده است. دو جمله زیر که به ترتیب از امیرمؤمنان علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده است شاهد گویای این مدعاست: 1- «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 148.) انسان زیر زبان خود پنهان است! یعنی نه تنها شخصیت علمی بلکه شخصیت اخلاقی و اجتماعی و بطور کلی شخصیت انسانی او زیر زبان اوست و تا سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. 2- «لا یَسْتَقِیمُ ایمانُ عَبْدٍ حَتّی یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ، وَلا یَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتّی یَسْتَقِیمَ لِسانُهُ»(مجلسی، بحار الانوار 75/ 262. و محجّه البیضاء 5/ 193.) استقامت و راستی ایمان، بدون استقامت و راستی قلب ممکن نیست، و آن نیز بدون استقامت و راستی زبان وجود پیدا نخواهد کرد. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 384، آیات 77 تا 88 🗓1399/11/30 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
384.mp3
513.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 384 🗓1399/11/30 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود به مناسبت ماه رجب، این روایت عجیب و زیبا را ذکر کردند: 🌸🌿 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فٖی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی؛ خداوند در آسمان هفتم فرشته‌‎ای را قرار داده است که به او گفته می‎‌شود داعی، فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ‌رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ؛ زمانی که ماه رجب فرا می‌رسد، این ملک هر شب تا صبح ندا می‎‌دهد: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ؛ خوشا به حال کسانی که خداوند را یاد می‌کنند! طُوبَى لِلطَّائِعِینَ؛ خوشا به حال کسانی که مطیع خدا هستند، وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى؛ خداوند می‎فرماید: أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی؛ و من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. (چه تعبیر عجیبی!!!) آنچه به تو امر می‎‌کنم انجام بده تا آنچه را تو از من می‎‌خواهی، انجام بدهم، وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی؛ کسی که از من طلب آمرزش کند را می‌‎آمرزم، الشَّهْرُ شَهْرِی؛ این ماه، ماه من است، وَ الْعَبْدُ عَبْدِی؛ و این بنده، بنده من است، وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی؛ رحمت هم رحمت من است، فَمَنْ دَعَانِی فٖی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ؛ هر کس مرا در این ماه بخواند، جوابگوی او هستم، وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ؛ کسی که از من درخواست کند، به او عطا می‎‌کنم، وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ؛ اگر از من طلب راهنمایی و هدایت کند، او را راهنمایی می‎‌کنم، جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی؛ من این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، وَ فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَی؛ هر کس به این ماه اعتصام بجوید به من می‌‎رسد. ( ❤️ آیت‌الله آقامجتبی تهرانی بعد از ذکر این حدیث گفتند: تمام این‎‌ها گویای یک معنا است و آن اینکه خداوند می‎‌خواهد رابطه بین او و بنده‌‎اش حفظ شود. منبع حدیث: إقبال الأعمال , جلد۲ , صفحه۶۲۸ مستدرك الوسائل , جلد۷ , صفحه۵۳۵ 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌷شب آرزوها و لیلة الرغائب🌷 🔹لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیلةالرغائب» هم می تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایاتی که در فضیلت این شب وجود دارد هر دو معنا درست است. 🔹"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. پیامبراکرم صلوات الله علیه فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود. 🔹شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است. یعنی هم از نظر ماه رجب بودن حرم است و هم از نظر شب جمعه بودن حرم است. اما شب جمعه اول با شب جمعه های دوم و سوم متفاوت است و برای آن اعمال مخصوص گذاشته اند و به آن لیله الرغائب می گویند؛ برای اینکه آرزوهای انسان در این شب می تواند با دعا مستجاب شود و به آرزوهایش برسد. این جایزه کسی است که از این شب استفاده کند. ⭕️ هدف از لیلة الرغائب اين نيست که مردم با رسانه‌ها تماس بگيرند و مصاحبه کنند و آرزوهاي خود را براي گوينده و مجري برنامه‌ها بیان کنند؛ بلکه «ليلة الرغائب» شبي است که خداوند خواسته است تا بندگانش با ميل و رغبت به‌سوي عبادتش بشتابند و پس از نماز مغرب و گشودن روزه خويش، ساعتي را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌷لیلة الرغائب در نزد شیعه🌷 در میان شیعه اولین بار این روایت (متن روایت در پی نوشت موجود است👇👇👇) توسط سید ابن طاووس در کتاب اقبال آورده شده و پس از آن توسط علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار با ذکر سلسله سند آن یعنی ذکر نام کسانی که روایت را تا پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند بیان کرده است. در سلسله سندی که علامه مجلسی ذکر کرده افرادی مانند ابو عبد الله الحسین بن علی، مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)، ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی، عبد الواحد بن راشد الشیرازی وجود دارد که خود علامه آنها را مجهول می داند و می نویسد: «در کتاب های رجالی و غیره ، مشخص نیست وی ثقه است یا نه» [بحار الانوار، ج 104، ص 123] از این رو یقینا سند این روایت ضعیف است؛ ولی شیوه و روش علماء و مراجع شیعه بر آن است که در روایاتی که دستور به عبادتی را مطرح کردند و سند آنها ضعیف است حکم به می کنند، و دلیل آنها روایاتی است که می فرماید اگر ثواب عملی از سوی پیامبر به کسی رسید و آن را انجام داد و بعدا معلوم شد که پیامبر آن را نفرموده خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد؛ مثلا امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرماید: «مَنْ بَلَغَهُ عَنِ النَّبِيِّ ص شَيْ‏ءٌ مِنَ الثَّوَابِ فَعَمِلَهُ كَانَ أَجْرُ ذَلِكَ لَهُ وَ إِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمْ يَقُلْه‏؛ اگر کسی ثواب عملی از سوی پیامبر به او برسد و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا(صلی الله علیه وآله) این کلام را نفرموده باشد»[احمد بن محمد برقی، المحاسن، ج 1، ص 25] البته این امر خاص به نماز و اعمال اولین شب جمعه ماه رجب نیست بلکه در بسیاری از مستحبات جاری است و علماء بر طبق آن فتوا می دهند. ◀️پی نوشت: اعمال شب لیلة الرغائب در مفاتیح آمده است: پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر ۲ رکعت با یک سلام ختم می‌شود. به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می‌شود و هنگامی که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه می‏‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَی آلِهِ» سپس به سجده می‌‏روند و ۷۰ مرتبه می‌گویند: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» آن گاه سر از سجده بر می‏‌دارند و ۷۰ مرتبه می‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ» دوباره به سجده می‏‌روند و ۷۰ مرتبه می‏‌گویند: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ سپس حاجت خود را می‌‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir