#درباره_آیت_الله_مدرس
سید حسن مدرس در سال 1249ش. در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پی گرفت؛ پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوی فضلای این شهر، در سال 1318 ق. از راه اهواز و چهار محال و بختیاری به ایران بازگشت؛ پس از اقامتی کوتاه در قمشه و دیدار با خویشاوندان، این آبادی رابه قصد اصفهان ترک کرد. او صبح ها در مدرسه جده کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جده بزرگ منطق و شرح منظومه می گفت و روزهای پنج شنبه طلاب را با چشمه های زلال نهج البلاغه آشنا می ساخت . تسلط و مهارتش در تدریس معارف دینی چنان بود که به مدرس شهرت یافت.
مدرس، ضمن تدریس، از مسائل سیاسی و اجتماعی غافل نبود. پس از مشروطیت، وقتی نیابت ریاست انجمن ولایتی اداره اصفهان به وی سپرده شد، در برابر زورگویی و استبداد صمصام السلطنه بختیاری، حاکم اصفهان، ایستاد و فریاد زد: چرا به نام مشروطه مردم را تحت فشار قرار می دهید. این حاکم ستم گستر دستور توقیف و تبعید مدرس مبارز را صادر کرد؛ اما با مشاهده حمایت و مقاومت مردم در تصمیم و رفتار خویش تجدید نظر کرد.
در دوره دوم مجلس شورای ملی سابق، مدرس از سوی فقها و مراجع تقلید مجتهد طراز اول معرفی شد تا همراه چهار مجتهد دیگر به مجلس شتابد و برقوانین مصوب آن نظارت داشته باشد. او پس از یکصد و نود و چهارمین جلسه مجلس دوم در 28 ذی حجه 1328 ق. در مجلس حضور یافت و از جلسه دویستم به ایراد نطق پرداخت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
گفته هایی از شهید مدرس
1 . دوبال
ترقی و تعالی هر قوم به علم است . اسلام فراگرفتن علم را فریضه دانسته، اما علم به تنهایی کافی نیست . مسلمان باید به دو بال علم و تقوا مجهز باشد . انگلیسی ها علم دارند; اما تقوا ندارند . اگر مسلمین علم وتقوا داشته باشند، هیچ کس بر آن ها مسلط نمی شود . (۱)
2 . رمز توسعه
اسلام یک مدت در دنیا ترقی و توسعه پیدا کرد و همان مدتی بودکه [مسلمانان] جامع [وحدت] خودشان را حفظ کردند و بزرگان خودشان را اطاعت کردند، مواسات کردند، برادری کردند و بر اکثر دنیا در زمان کمی مسلط شدند . متاسفانه در قرون اخیر از باب این که آن جامع [وحدت] خودشان را بزرگان و امرا خوب حفظ نکردند، ضعف بر این قوم پیدا شد . (۲)
3 . بخوان
اول کلمه ای که می شود نسبت داد به صاحب شریعت ما علم است; زیرا پس از ذکر نام خدا اولین کلمه ای یا دستور که به پیامبر نازل شد، کلمه اقراء یعنی بخوان بوده است . حیوانات در مذهب ما هر کدام [تعلیم دیده] شدند قیمت پیدا می کنند . سگ تربیت شده دیه دارد . (۳)
4 . تاریخ خوانی
باید تاریخ همه سرزمین های تاریخ دار را بازنویس کرد . کم تر سرزمینی است که لایه ضخیمی از گوشت و استخوان های انسان هایی نداشته باشد که تاریخ نمی فهمیده اند; ولی قربانی تاریخ سازان خون آشام شده اند . (۴)
5 . تعصب جاهلانه
علم بدون تقوا خطراتش به مراتب کم تر از جهلی است که با تعصب جاهلانه در آمیزد . اولی ابوهریره را می پرورد و دومی ابن ملجم را . جامعه را جوشنی (زرهی) باید که در مقابل نیش زهرآگین اولی و آتش هستی سوز دومی مصون ماند . چنین جامه ای را تنها دست هنرمند درزی (خیاط) تاریخ می تواند براندام بشریت بدوزد; آن هم دستی که از آستین داوری تاریخ نگاران لقمانی بیرون آید و با همان صبر و شکیبایی حلقه ها را به هم پیوند زند . (۵)
6 . ییلاق
دختر مدرس بیمار شد . پزشکان گفتند باید به ناحیه خوش آب و هوا برود . آن شهید گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند . نمی پسندم فرزندم به ییلاق انتقال یابد و دیگران در محیط گرم و فقیرانه تهران یا نقاط دیگر در شرایط سخت باشند; مگر این که برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود . (۶)
پی نوشت:
۱. مدرس، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 205 .
۲. همان، ج 2، ص 291 .
۳. شهید مدرس ماه مجلس، ص 17 .
۴. دوماهنامه مجلس وپژوهش، سال دوم، شماره هفتم، فروردین 1373 .
۵. همان .
۶. شهید مدرس ماه مجلس، ص 82 .
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 6
🌺شاخصها و ملاكهای كلی (قسمت اول)🌺
موضوع سخن، طلبه در نگاه دیگران است؛ یعنی طلبه با نمای آشكارش، طلبه در منظر و علن، و در میان مردم.
بیشك، سخن از ویژگیهای طلبه در خفا و خلوت، و در ارتباط با خود و خدا نیز، ضروری است كه نیاز به مجال دیگری دارد.
زی طلبگی در جایی محقق میشود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را میپاید. بنابراین، زی با ملاحظه نگاه دیگران و موضعگیری در مقابل قضاوت عرفی ملازمه دارد.
برای داوری درباره خوبی و بدی رفتار آدمیان و صفات و جلوههای ظاهری آنان، مهمترین عنصر، یافتن شاخصها و معیارهایی است كه با آن بتوان بایستگی یا ناشایستگی را محك زد. این شاخصها، به عنوان قوانین و قضایای كلی، كبرای قیاس اخلاقیاند و استدلال ما را بر خوبی یا بدی یك رفتار یا حالت، كامل میكنند. هر یك از این ملاكها، حد وسط احتجاج، یا حد مشتركی است كه واسطه اثبات خوبی یا بدی بر فعل یا حالتی میشود. میتوان این شاخصها را «قواعد رفتار» یا «اصول عمل» نامید. این شاخصها، بایدها و نبایدهای كلانی هستند كه بر مصادیق متنوع و فراوانی سایه میگسترند.
ویژگی مهم این قوانین كلی، آن است كه در گذر زمان و با دگرگونی شرایط تغییر نمیكنند و اختصاص به فرد یا محیط ویژهای ندارند.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه305، آیات 1 تا 11
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
226.pdf
126.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_شش
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️11. احسان و نیکوکاری
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅حفظ دین توسط خداوند بر اساس سوره مبارکه فیل
📑قسمت سی ام
🗓1399/09/11
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز
تدارک نماز جماعت
#نماز_در_سیره_علما
شماره 18
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / زیارت👇🏿👇🏿🔹
شماره 4
اغلب چنین است که «دیدار» به «دوستی» می انجامد؛ یعنی «زیارت» محبت می آورد.
ازاین رو، بردن کودکان به زیارتگاه ها، هم زمینۀ آشنایی را فراهم می آورد، هم محبت آور است و هم حسّ روحانی و معنوی خاصّی به آنان منتقل می کند. برای بیشترِ کودکان، زیارت مشهد یا مرقد حضرت امام، خاطره انگیز است.
پس، از راه زیارت رفتن، زیارت بردن، انس با حرم های مطهر و تشرف به آستان بوسی اهل بیت عصمت علیهم السلام می توان بین کودکان و آن الگوهای کمال و فضیلت، رابطۀ قلبی و عشق و ارادت برقرار کرد. تأثیر درازمدت این گونه «سفرهای زیارتی» بسیار است؛ بخصوص اگر با برنامه ریزی و توجیه و هدایت و آموزش همراه باشد.
ازاین رو، باید چشم فرزندانمان بارها و بارها به صحن و سرا و حرم و مرقد اهل بیت علیهم السلام بخورد. خاضعانه وارد حرم ها شوند، نماز و زیارت نامه بخوانند، حالت روحانی زائران را ببینند، عشق ها و علاقه های زوّارِ دیگر را با چشم تماشا کنند.
این ها سبب روییدنِ نهال محبت اهل بیت علیهم السلام در دل ها می شود و این محبّت، نقش خود را در اصلاح اخلاق ایفا خواهد کرد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی👇🏿👇🏿🌾
دین برنامه ای برای شکوفایی انسان است. دین چیزی از بیرون به ما تحمیل نمی کند بلکه سعی در اکتشاف درون روح انسان دارد.
دین در واقع دارایی های خود انسان را رو میکند. امر تحمیلی تلقی نمیشود. اگر کسی دین را تحمیلی تلقی میکند بخاطر این است که به خودشناسی نرسیده است. چون انسان لایه های پنهان دارد و از لایه های پنهان خبر نداشته و فکر می کند دستورات دینی چیزی را به او تحمیل میکنند. در واقع اگر انسان به یک خودشناسی عمیق دست پیدا بکند می بیند که کلمه زیبای امیرالمومنین در جانش جاری خواهد شد:
تو همان جور هستی که من دوست دارم، من را همان جوری قرار بده که تو دوست داری.
اینکه دوست دارم همان چیزی که خدا دوست دارد بشوم، باز جزو خواسته های من است.
دین، اینگونه یک تعریف بدون استرس و بدون موضع گیری انسان در مقابل آنرا پیدا خواهد کرد. وقتی شکوفا شدن دارایی های درونی، برنامه ای بخواهد که نام آن دین میشود، تربیت دینی هم تعریفی جدای از دین نیست
اگر ما تربیت را تاثیر گذاری بر دیگران به منظور رشد انسانها در نظر بگیریم، شیوه ی تاثیر گذاری بر دیگران بگونه ای باید باشد که استقلال فرد و کرامت انسانی را حفظ بکند.
ما پیش از اینکه به هدف تربیتی بیندیشیم، باید انسانیت انسان را در مسیر این رشد و پرورشی که میخواهیم به او بدهیم حفظ کنیم.
پرورش در مورد گیاه صادق است زیرا گیاه در مقابل پرورش دهنده بی اراده است و او تمام تلاش خود را می کند. ولی در مورد انسان نمی توان این جوری گفت.
در مورد انسان بهتر است کلمه ی پرورش را انتخاب نکنیم تا یاد پرورش گل و گیاه نیفتیم.
رعایت و استقلال به این است که فرصت انتخاب و فرصت آنکه خود فرد بتواند انگیزه ای در خودش ایجاد بکند را به او بدهیم. فرصت بدهیم تا از آموخته هایش و از علاقه های قلبی خودش بهره برداری بکند و روی پای خودش بایستد و خوب بشود
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-TarbeyateEshghi-64k (1).mp3
913K
#سه_شنبه_های_تربیتی
بچهاش را آورد گفتش که به هم ریخته است، داغون است؛ دیگر مشخصاتش را نمیگویم. گفتم خب گاهی تشویقش کن. گفت به خدا تشویقش میکنم. گفتم خب گاهی تنبیهاش کن. نمکی، آرام. گفت به خدا تنبیه هم میکنم. گفتم گاهی منطقی باهاش حرف بزن. گفت به خدا باهاش منطقی حرف میزنم. گفتم بابا تو که همه کارها را کردی، من چی بگویم آخر؟ گفتم الگوی رفتاری از خودت نشان بده. گفت بابا جلویش نماز میخوانم، نمیدانم چی، همه کار، چی بگوییم اصلاً؟ من کدام کار را انجام ندادم؟
گفتم میدانی چیه؟ موقعی تنبیهاش میکنی که عصبانی هستی آره؟ گفت خب آره دیگر. گفتم موقعی تشویقش میکنی که خودت سر حال هستی. یک کمی فکر کرد، گفت خب معمولاً اینجوری میشود دیگر. گفتم ببین، اینجا بچهات تربیت نمیشود، بیتربیت میشود. میدانی چرا؟ میگوید ملاک رفتار غلط و درست من نیست، ملاک حال بابایی است. این سر حال باشد همه را میبخشد، سر حال نباشد هیچی را نمیبخشد، مجازات میکند. پس موضوع حال است. این را از تو یاد گرفته.
نماز جلویش خواندی، حال داشتی نماز خواندی. مهم حالَت است! نماز تو که نیست! بله عشقت بوده یک دفعهای کار خوب بکنی کار خوب کردی. عشقت کشیده نماز خواندی، نماز خواندی. عشقت نکشیده نخواندی دیگر. آن چیزی که میبیند میگوید بابای ما عشقی است. پس ما هم عشقی باشیم. بعد آن عشقی میشود تو حالَت گرفته میشود. آن هم مثل تو است!
بچه باید ببیند که شما چند بار عصبانی شدی ولی هیچی نگفتی لبخند زدی. میفهمد بچه این حرفها را!
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه306، آیات 12 تا 25
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
227.pdf
107.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_هفت
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️12. پاسخ بدی با نیکی
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: وصول به مقامات با نماز شب
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره14
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 10
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اصول چهارگانه اخلاق از نظر قدما / قسمت دوم🌷
اکنون باید دید این اصول چهارگانه (جهت مرور و یادآوری به قسمت اول همین موضوع رجوع شود) از کجا بدست آمده است؟
علمای اخلاق در پاسخ این سؤال می گویند: نفس انسان دارای سه قوه است:
1- قوه تشخیص و ادراک.
2- قوه جلب منافع یا «جاذبه» و به عبارت دیگر «شهوت» (به معنی وسیع کلمه).
3- قوه دفع ضرر یا «دافعه» و به عبارت دیگر «غضب».
اعتدال هریک از این سه قوه یکی از فضائل اخلاقی را تشکیل می دهد که به ترتیب حکمت، عفت و شجاعت نامیده می شوند.
و اگر دو قوه شهوت و غضب در اختیار قوه تمیز و ادراک قرار گیرد «عدالت» حاصل می گردد.
به عبارت دیگر، تعادل قوای سه گانه مزبور هرکدام به تنهایی فضیلتی است، ولی ترکیب آنها به یکدیگر که همان پیروی نیروی شهوت و غضب از نیروی «ادراک» است فضیلت دیگری خواهد بود، زیرا بسیار می شود که انسان شجاعت دارد و مثلًا در میدان جنگ بدون جهت نمی ترسد ولی این شجاعت ممکن است در راه غلطی اعمال گردد مانند جنگ بخاطر هدفهای پست و بی ارزش در این مورد شجاعت هست ولی عدالت نیست اما اگر این شجاعت در راه یک هدف عالی و عقلانی به کار افتد و با حکمت آمیخته شود عدالت بوجود می آید.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی #کلیپ_صوتی
سخنران: رهبر معظم انقلاب
"دشمنی آمریکا با ایران حول محور هستهای نیست"
دشمنی آمریکا با ملّت ایران و با جمهوری اسلامی اصلاً حول محور هستهای نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعوای آمریکا با ما سرِ قضیّهی هستهای است؛ نه، قضیّهی هستهای بهانه است؛ قبل از اینکه مسئلهی هستهای مطرح باشد، همین دشمنیها، همین مخالفتها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزی هم مسئلهی هستهای حل شد -فرض کنید جمهوری اسلامی عقبنشینی کرد؛ همانکه آنها میخواهند- خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانهی دیگر را بهتدریج پیش میکشند.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 7
🌺شاخصها و ملاكهای كلی (قسمت دوم)🌺
1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن
انسانها به جهت ساختار مشترك روانی، مشتركاتی دارند؛ درك، باور و داوری مشترك، پسندهای مشترك، تأثرات مشترك، سیره رفتاری و عملكرد مشترك. گزارههای فراوانی در میان توده مردم مورد قبول واقع شده و مشهور گشته است. این قضایای مشهوره، داوریهای عمومی هستند كه از همان ساختار مشترك روانی برخاسته است. توده مردم به اسباب این داوریها و سرّ انتقال به این احكام توجه ندارند و گمان میكنند كه این گزارهها بدون ریشه و سرچشمه، و از پیش خود پدید آمدهاند؛ گویا این گزارهها در جان انسانها حضور داشته است .
عرف به جهت آنكه عقل جمعی انسانی را به صدا در میآورد و زبان گویای فطرت عملی میگردد، نقش بیبدیلی در شناخت حقایق دارد و گونهای ارزش معرفتی در داوریهای عرفی و تشخیص توده عقلا مشاهده میشود.
دین اسلام اجمالاً عرف را محترم شمرده و به تبعیت از آن فرمان داده است. عُرف از ماده «عَرَفَ» به معنای «شناخت» است. وقتی میگوییم فلان چیز عرف است؛ یعنی غالبا مطابق آن عمل میشود، در چشم مردم معهود و شناخته شده است و خلاف آن غیرطبیعی، غیر عادی، ناشناس (منكر) و غریب است. معروف در مقابل منكر نیز، به معنای عملی است كه به رسمیت شناخته شده و در نظر مردم درست جلوه میكند.
پیروی از شیوههای متعارف و مخالفت نكردن با رویه و روند معمول میان مردم و خود را متفاوت از دیگران نشان ندادن، در شرایط عادی توصیه شدهاست. امام علی علیهالسلام به مالك اشتر سفارش كردند كه سنن و هنجارهای رایج میان مردم مصر را رعایت كند:
وَ لاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیهَا الرَّعِیةُ وَ لاَ تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیءٍ مِنْ مَاضِی تِلْكَ السُّنَنِ فَیكُونَ الْأَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیكَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا (نهج البلاغة، نامه 53. )
و آیین پسندیدهای را كه بزرگان این امّت بدان رفتار نمودهاند، و مردم بدان به هم پیوستهاند، و با یكدیگر سازش كردهاند، بر هم مریز و آیینی قرار مده كه چیزی از سنتهای نیك گذشته را زیان رساند، كه پاداش آن برای كسی باشد كه آن سنت را نهاده است و گناه شكستن آن بر تو ماند.
در دیوان منسوب به امام علی علیهالسلام آمده است:
اِذا كُنتَ فی بَلَدَةٍ غَریباً فَعاشِر بِآدابِها؛
هرگاه در یك سرزمین غریب بودی، به آداب آنان عمل كن (بحار الانوار، ج 44، ص 267)
البته در صورتی كه یك سنّت متعارف یا روش معمول، مغایر با حكم خدا و حقایق متعالی باشد، یا مصلحت مهمتری در مخالفت آن وجود داشته باشد، انسان موظف است هم خودش خلاف آن عمل كند و هم دیگران را با قول و عمل خود آگاهی بخشد (ر. ك: جواهر الكلام، ج 13، ص 305)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه307، آیات 26 تا 38
🗓1399/09/13
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
228.pdf
127.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_هشت
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️13. تواضع و فروتنی
🗓1399/09/13
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com