eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
957 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 31🌷 👇👇👇 👈 غیبت 👉 ◀️ خطرات غیبت اکنون به ذکر اهمیت این گناه از نظر قرآن و اخبار رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اهل بیت علیهم السلام سپس به تجزیه و تحلیل مفاسد فردی و اجتماعی آن می پردازیم. در منابع اصلی اسلام علیرغم اهمیت ندادن بسیاری از مردم به این مسأله حیاتی، اهمیت فوق العاده ای به آن داده شده است، در قرآن مجید وروایات، شدیدترین تعبیرها درباره غیبت دیده می شود که از میان آنها ده مورد زیر را انتخاب کرده ایم، و شاید همین ده قسمت برای پی بردن و اهمیت این گناه از نظر اسلام کافی باشد: 1- غیبت از نظر قرآن مجید قرآن مجید غیبت را یک عمل غیر انسانی شمرده است و آن را همچون خوردن گوشت برادر میت خود معرفی نموده است، بدیهی است «آدم خواری» آنهم به این صورت، زننده ترین عملی است که ممکن است از کسی سر بزند و این تعبیر منحصراً درباره این گناه وارد شده است. البته علت این تشبیه روشن است زیرا از نظر اسلام حیثیت و آبروی برادر مسلمان همچون خون او محترم می باشد، چنانکه در حدیث نبوی وارد شده: «کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَی الْمُسْلِمِ حَرامٌ: دَمُهُ وَمالُهُ وَعِرْضُهُ»(فیض کاشانی، محجّه البیضاء 5/ 251) همه چیزِ مسلمان بر مسلمان حرام است: خونش و مالش و آبرویش. و جای شک نیست که غیبت از حیثیت برادر مسلمان می کاهد و آبروی او را بر باد می دهد. قابل توجه اینکه در قرآن مجید نخست نهی از «سوء ظن» و سپس «تجسس» و بعد از آن نهی از «غیبت» شده است، آنجا که می فرماید: (یا ا یُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً ایُحِبُّ احَدُکُمْ انْ یَأْکُلَ لَحْمَ اخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ انَّ اللَّهَ تَوّابٌ رَحِیمٌ)(سوره حجرات( 49) آیه 12) ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است، و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید، و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است. و شاید این تعبیر برای این باشد که انسان، نخست دچار سوء ظن می شود، سوء ظن او را وادار به تجسس می کند و تجسس منتهی به اطلاع بر عیوب پنهانی افراد می شود و آن نیز سرچشمه غیبت خواهد بود. 2- غیبت با ایمان سازگار نیست همانطور که در حدیث «براء» وارد شده: خَطَبَنا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم حَتَّی اسْتَمَعَ الْعَوائِقُ فِی بُیُوتِها فَقالَ: «یا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَلَمْ یُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لا تَغْتابُوا الْمُسْلِمِینَ وَلا تَتَّبِعُوا عَوْراتِهِمْ فَانَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَهَ اخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یَفْضَحُهُ وَلَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِهِ»(فیض کاشانی، محجّه البیضاء 5/ 252) براء می گوید: پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم برای ما سخنرانی کرد و آنقدر بلند سخن گفت که دختران در خانه ها هم شنیدند، او فرمود: ای گروهی که به زبان ایمان آورده ولی با دل نه! غیبت مسلمانان نکنید و از امور پنهانی آنها جستجو نکنید، زیرا کسی که در امور پنهانی برادران مذهبی خود کنجکاوی کندخداوند امور پنهانی او را آشکار می سازد و در دل خانه اش رسوایش می سازد. نکته عدم سازش غیبت با روح ایمان شاید این باشد که نخستین نشانه ایمان، رعایت حق مؤمن است که با غیبت منافات دارد. 3- غیبت در ردیف اشاعه فحشا است امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ قالَ فِی مُؤْمِنٍ ما رَأَتْهُ عَیْناهُ وَسَمِعَتْهُ اذُناهُ فَهُوَ مِنَ الَّذِینَ قالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: انَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ انْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الِیمٌ»(مجلسی، بحار الانوار 75/ 240) کسی که درباره مؤمنی آنچه را دیده و شنیده، بگوید، جزء کسانی است که خدا درباره آنها فرموده است: کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنان است. نکته این موضوع نیز روشن است، برای اینکه ذکر عیوب پنهانی مردم با توجه به اینکه این عیوب در بسیاری از اوقات از سنخ عیوب دینی است سبب جرأت و جسارت دیگران بر گناه و معصیت شده و در نتیجه باعث اشاعه فحشا خواهد بود. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت الاسلام محمدرضا رنجبر موضوع: نقش و تأثیر خطا اگر انسان دکمه ی پیراهن خود را از ابتدا اشتباه ببندد تا انتها همین اشتباه تکرار خواهد شد و انسان ها عمدتا در انتها خواهند فهمید که اشتباه کرده اند. این مثال دلیل روشنی بر اعمال انسان در دنیا است که اگر اشتباه باشد در انتها متوجه می شوند و دیگر راه بازگشتی نیست. بنا بر آیات قرآن هدایت انسان فقط و فقط از راه عمل به دستورات قرآن امکان پذیر است . ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۱۸ —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم از جمله اموری که باید در زمره بایسته های رفتاری ما روحانیان قرار گیرد، حق طلبی و حقیقت گرایی است. با توجه باینکه دین اسلام دین حق بوده و خداوند راه حق را مشخص ساخته و مسیر دستیابی به آن را نیز ارائه کرده است، واز مردم نیز جز این دین را نمی پذیرد، مردم به صورت عام، و فعالان سیاسی بصورت خاص، باید در راستای حق گرایی و حق طلبی حرکت کنند و از گفتن سخن حق پرھیز نکنند؛ هرچند موجبات سختی و زحمت را در پی داشته باشد. در این میان روحانیت شیعه به عنوان عالمان دینی که درک مناسبی از دین و آموزمهای حق گرایانه آن داشته و از راههای دستیابی به آن آگاهی دارند، اولویت و برجستگی خاصی در قرار گرفتن ذیل این ملاک دارند. از سوی دیگر، اصولا فعالیت سیاسی در فضای شفاف صورت نمی پذیرد و معمولا در فضای غبارآلودی صورت میگیرد که حق و باطل به صورت عیان، هویدا نیستند. به صورت خاص، انتخابات، معمولا در بستر و فضای مناقشه های اجتماعی و ستیزه جویی های سیاسی واقع می شود و تبلیغات پر رنگ و لعاب، قدرت انتخاب سالم را از مردم عادی میگیرد. هیچگاه افراد غیر صالح و گروههای باطل، خود را به صورت واقعی خویش عرضه نمی کنند، بلکه با نشاندن غبار بر فضای سیاسی، لباس میش برتن میکنند و ادعای حقانیت و مظلومیت می نمایند. بنابراین شناخت حق از باطل در چنین محیطی بسیار دشوار خواهد بود؛ ازاین رو بر گروه ها و متفکران بصیر، به خصوص ما روحانیان، لازم است با روشن کردن فضای سیاسی و زدودن غبار ستیزه و تعصبات حزبی و صنفی، ملاکها و معیارهای حق و باطل را به مردم شناسانده و در سایه آن، بهترین افراد را جهت تصدی امور کشور و جامعه به مردم توصیه کنند. بسیاری از افراد، گروه ها و جناح های سیاسی ممکن است از دوستان و وابستگان ما باشند و در عین شایستگی، صلاحیت ورود به مناصب سیاسی را نداشته باشند. برعکس، ممکن است افرادی دارای شایستگی بوده، اما در ذیل جناح رقیب قرار داشته یا از صنف و گروه منتسب به ما نباشد. در این مواقع ما طلاب و روحانیان باید بر اساس حق و حقیقت، و به دور از تعصب های قومی، صنفی و حزبی، مانند پدری مهربان و هدایتگری دلسوز، فرد یا گروهی را به مردم معرفی کنیم که واجد ملاک های مطلوب بوده و از نفاق، ریا و دنیامداری دور هستند. چنین افرادی را که شایسته تصدی مقام و منصب هستند، پشتیبانی و حمایت کنیم. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتخاب امیر ایجاد امنیت وظیفه توست ، در کلام امیرالمومنین (علیه السلام) 📜 نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ۴ ارتباط مستقیم با مردم به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 489، آیات 1 تا 10 🗓1400/03/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
489.mp3
392K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 489 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده) شماره 3 👈 از کشش، تا تنش 👉 از مظاهر رحمت و حکمت الهی، به ودیعت نهادن میل و جذبه در زن و مرد، نسبت به یکدیگر است. این جذب کردن و جذب شدن، شیرازه این نهاد را مستحکم می سازد و افراد پراکنده را به صورت مجموعه در می آورد. در ازدواج نیز، شکل خاصی از این جذب و انجذاب میان دو جنس مخالف وجود دارد که در نتیجه آن، وقتی رابطه زناشویی و ازدواج پدید می آید، آن دو روح تشنه و مضطرب و ناآرام، به ثبات و سکون و آرامش می رسند. زوجیت عمومی که در همه پدیده ها وجود دارد و عامل حرکت، نشو و نما و بقا و تزاید و رشد است، در قرآن کریم نیز مورد اشاره است: (وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا)،(آیه 8 سوره نبأ) ما شما را جفت جفت آفریدیم. در جای دیگر به نکته آرامش و سکون و مودت میان دو همسر اشاره شده است که از نشانه های قدرت و حکمت پروردگار است: وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً (آیه 21 سوره روم) از نشانه های خداست اینکه برای شما از خودتان جفتها و همسرانی آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت قرار داد. هسته اولیه این کانون مودت، انس و رحمت و آرامش، زن و مرد است و آنچه این آثار را به بار می آورد، انگیزه و هدف از ازدواج است. دختر و پسری که تصمیم می گیرند برای پی نهادن یک زندگی مشترک، دست در دست هم و دل در گرو عشق یکدیگر بگذارند، باید خرد ورزی، آینده نگری، حیات عقلانی، مسؤولیت پذیری، تعاون و همدلی را از یاد نبرند، که اینها عوامل قوام و استحکام بنای خانواده است. گر چه به لطف خدا، پس از ازدواج و تحقق علقه همسری، میان زوجین مودت و رحمت ایجاد می شود و دو انسان غریبه و ناآشنا، چنان به یکدیگر دلبسته و وابسته می شوند که گویا سالیان دراز، با هم بوده و زیسته اند، ولی عوامل تفرقه آور و جدائی آفرین هم بسیار است و شیطان و اخلاق شیطانی انسان، گاهی آتش افروزی می کند و آرامش را از خانه و خانواده می گیرد و آن کشش اولیه، به تنش و رویارویی و تخاصم و تفرقه می انجامد. اگر هشیاری، متانت و تدبیر نباشد، همین کانون محبت و گرمی، به کانون بحران و مرکز فتنه و پایگاه نزاع و کشمکش تبدیل می شود و آفات و پیامدهای آن، چه بر تداوم زندگی مشترک، چه بر انسانی بودن رابطه زوجین و چه بر اخلاق و روح فرزندان خانواده، آثار تلخ و سوء بسیاری بر جای می گذارد که به این آسانی هم زدوده نمی شود. وقتی شیطان، جای پایی برای خود در این کانون رافت و همدلی باز کرد، زوجین به جای آنکه مکمل وجود هم و سایه امن و آرام یکدیگر و پناه هم باشند، از هم تنافر و گریز پیدا می کنند. بر اساس همین حساسیت و به لحاظ زمینه های بحران در این کانون، باید به نهاد خانواده به چشمی دیگر نگریست و زندگی مشترک را بر پایه های عقل و شرع بنا نهاد، تا این نهاد، دیرپا و مستحکم شکل بگیرد و دوام یابد و شادابی و نشاط و امید، رنگ زیبای این نهاد مقدس گردد. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌸 🌸 دوره‌های تربیت مروج فرهنگ قرآن کریم ویژه تابستان 1400 به دو صورت متمرکز و برگزار می‌شود. 💠 جامعه هدف: 🔹 طلاب پایه 6؛ 🔸 طلاب و فضلای سطوح عالی؛ 🔹 مبلغان طرح هجرت و روحانی مستقر؛ 🔸 ائمه جماعات مدارس و مساجد؛ 🔹 مبلغان و فعالان قرآنی حوزوی مؤسسات. 💠 مزایا: ✅ اعطای گواهی‌نامه تربیت مروج فرهنگ قرآن کریم؛ ✅ اهداء جوائز به نفرات برتر دوره؛ ✅ استفاده و بکارگیری فارغ التحصیلان موفق دوره به عنوان مربی در برنامه‌های ترویجی قرآن و حدیث؛ ✅ معرفی به نهادها جهت استفاده از مزایا؛ ✅ بهره مندی از اساتید برجسته دوره. 👈🏻 مدت زمان دوره: یک هفته 👉🏻 🕰 ثبت نام: 12 تا 24 خردادماه 🕰 مصاحبه: 25 تا 28 خردادماه ⏰ برگزاری دوره‌ها: محدوده 1 تیر تا 1 مردادماه آدرس ثبت‌نام دوره متمرکز: 🖥 سایت معاونت تهذیب و تربیت http://tahzib-howzeh.ir 🌺 🌺 🌷 @nedaye_tahzib
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های آیت‌الله بهجت برای زندگی مشترک ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مرکز مشاوره اسلامی سَماح🔰 🌹 معاونت تهذیب و تربیت🌹 حوزه های علمیه کشور 🎞تیزر معرفی نشان سَماح ❇️ سماح به معنای بخشش، گذشت، عفو و مهربانیست 🔤و مخفف: "سامانه مراکز مشاوره اسلامی حوزه های علمیه" فعالیت 15 مرکز در استانهای کشور 🔵در راستای گام دوم انقلاب در عرصه های سبک زندگی و تهذیب و تربیت 🔶با ارائه خدمات مشاوره ای در موضوعات: کودک، نوجوان، تحصیلی و استعدادسنجی، ازدواج، خانواده و مسائل روانشناختی مانند درمان وسواس، افسردگی، اضطراب و... ❇️❇️با تشکیل 19 هزار و 800 ساعت جلسه مشاوره و 5 هزار و 400 مراجع در سال 1399 ❇️❇️ 🔷و کارگاه‌های آموزشی و درمان گروهی... 🔸باحضور اساتید متعهد و متخصص 🔸و 6 کارگروه علمی تخصصی 💡با رویکرد اسلامی ❇️در حال آماده سازی و توسعه زیرساخت های فناورانه و پژوهش بنیان با چشم اندازهای: 🔺چابک سازی فرایندهای مشاوره و راهنمایی 🔺کوتاه شدن صف های انتظار مشاوره 🔺پژوهشهای کاربردی و.... 🌐و سرویس هایی مانند: ⚠️نوبت دهی آنلاین از تمامی اساتید مراکز مشاوره ⚠️مشاوره غیرحضوری به صورت متنی، صوتی، تصویری ⚠️جلسات و کارگاه لایو ⚠️ آزمون های روانشناختی ونمره دهی خودکار ⚠️استعدادیابی و تطبیق رشته و شغل مناسب با شما ⚠️رزرو کتاب های کاربردی و علمی در زمینهای مشاوره و روانشناسی (1500 کتاب) ⚠️مدیریت یکپارچه داخلی مراکز مشاوره سماح مانند پذیرش و صندوق ⚠️و سرویس اساتید مشاور و...... 🌐 راه اندازی و توسعه سایت سماح Samah.ir 🌐کانال ایتا https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 🌹مرکز مشاوره اسلامی سماح🌹 حوزه های علمیه کشور
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۱۹ —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 4⃣ همچون پدری مهربان باشیم مقتضای پدر بودن برای جامعه - چنانکه پیامبر گرامی اسلام ص خود و حضرت علی ع را پدران امت اسلامی نامیده اند - این است که در تأسیس جامعه مطلوب اسلامی، دخیل باشیم و برای اصلاح آن بکوشیم. در کتب لغت بر این معنا تأکید شده که واژه «اب» به پدری که فرزند از صلب وی باشد، اختصاص ندارد؛ بلکه این واژه از توسعه مفهومی برخوردار بوده و در اصل به معنای تربیت مادی و معنوی آمده است (التحقیق ج ۱، ص ۲۷) طبیعی است با توجه به اضافه واژه «اب» به «امت» و انتساب آن به اهل بیت، می توان افرادی را پدران امت نامید که ظهور و هویت امت به آنها مستند بوده و آنان با شفقت و مهربانی، هادیان مردم به سوی صلاح و پیشرفت بوده، بنای جامعه اسلامی و اصلاح و هدایت آن را برعهده دارند. بر این اساس، روحانیان و علمای اسلام - به عنوان جانشینان انبیا و ائمه ما در عصر غیبت؟ - را میتوان پدران معنوی امت نامید و وظایف و کارویژه هایی همسو با وظایف پیامبران و ائمه علیهم السلام برای آنها قائل شد که مطابق آن، روحانیان باید رفتاری مانند رسولان الهی داشته و در حد توان، خلا غیبت آنان را پر کنند. از این رو آنان علاوه براینکه باید در روزگار طولانی غیبت که شیاطین پنهان و آشکار، به پایه های اعتقادی مسلمانان هجوم آورده اند، پناهگاه آنان در حوزه های علمی و اعتقادی باشند و توان علمی و عملی خویش را در مرزداری از حریم اسلام، صرف نمایند. سزاوار است امت اسلام را فرزندان خویش بدانند و رفتاری با آنها داشته و با رعایت اخلاق و بزرگوارانه از طرفداری افراد خاص پرهیز و تبعیض در رفتار را وانهند. آنان ضمن مهرورزی و دلسوزی نسبن به همه افراد جامعه اسلامی، آموزه های دینی را ملاک طرفداری و حمایت از افراد و گروهها قرار دهند و فارغ از تعصبات گروهی، صنفی و حزبی، صف دوست و دشمن را معین سازند؛ چنان که امام خمینی فرمودند: «ائمه جمعه، ائمه جماعت ، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها پدر هستند از برای ملت. اینها با مردم باید سمت پدری داشته باشند. اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۲۵۰) ضرورت ورود ما روحانیان به سیاست و حضور پدرانه در این عرصه، مقتضی رفتارهای خاصی است که موجب صلاح جامعه می شود و کارآمدی و تاثیر رفتار ما را نیز تضمین میکند. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9