🏴 یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِّ اَخیکَ الْحُسَیْنِ علیهالسلام.
◼️علامه طباطبائی (قدس سره):
▪️استادمامىفرمودند:...درب خانه امام حسين علیه السلام را بايد زد و به وى توسل نمود ولى از طريق حضرت ابوالفضل عليه السّلام
📚ثمرات حیات، ج1، ص: 165
#حضرت_عباس_بن_علی
#آقا_سید_علی_قاضی
#علامه_طباطبائی
#آیة_الله_سعادت_پرور
#ثمرات_حیات
@nedayesaadat
✅حجة الحق آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور(ره):
✍در زيارات و رواياتى كه درباره ى سيّدا لشّهدا- عليه السّلام- وارد شده است، جريان تأثّر موجودات عالم از واقعه ى شهادت آن حضرت، از جايگاه خاصّى برخوردار است، به گونه اى كه در كمتر زيارتى از سيّد الشّهدا- عليه السّلام- است كه به اين مسأله اشاره نشده باشد، در زيارت عاشورا.. مى خوانيم: «يا أَبا عَبْدِاللَّهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنا وَ عَلى جَميعِ أَهْلِ السَّمَواتِ وَ الْأَرْض.» يا ابا عبداللَّه، سوگ و مصيبت تو بر ما و بر همه ى اهل آسمان ها و زمين، عظيم و سنگين است.
📖فروغ شهادت
https://eitaa.com/Nedayesaadat
🏴حضرت زينب- عليها السّلام- در مدخل شهر كوفه، خطبه اى ايراد نمود.
🏴 راوى گفته: آن روز، زينب، دختر علىّ- عليهالسّلام- را ديدم كه ... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَسها برگشت و زنگ [مركبها] از كار افتاد.
🏴 سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگها، با اشاره ى حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»،جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه مى تواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب- عليها السّلام- به آثار «حديث قرب نوافل» كه مى فرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِهِ.» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم مى تواند برسد!
🏴شروع خطبه با جمله ى «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است...
🏴 وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى دهد، و خلاصه، همه ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد. و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادرشود، و يا اظهار ناراحتى كند.
📚برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت 🌱
http://eitaa.com/nedayesaadat
🏴 در شام، هنگامى كه خطيبى به فرمان يزيد به منبر مى رود و در ذمّ اميرمؤمنان و امام حسين- عليهما السّلام- سخنانى مى گويد، امام سجّاد- عليه السّلام- با صداى بلند به او مى فرمايد:
🏴 «وَيْلَكَ، أَيُّهَا الْخاطِبُ، إِشْتَرَيْتَ مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخالِقِ، فَتَبوّا مَقْعَدَكَ مِنَ النّارِ.» (بحارالانوار، ج 45، ص 137)
🏴 واى بر تو اى خطيب، خشنودى مخلوق را به قيمت غضب خالق خريدى؛ پس جايگاه خود از آتش [جهنّم] را انتخاب كن.
🏴 چه خوب است شيعيانِ آن امام راستين، و بلكه هر مسلمان خداپرستى، در همه ى امور، و در زندگى فردى و اجتماعى خود، اين كلام امام را سرلوحه ى كارهاى خود قرار دهند؛ خواه حاكم باشند، خواه عالم، و خواه از مردم معمولى؛ چه در محيط خانوادگى و چه در جامعه.
📚برگرفته از کتاب شریف #فروغ_شهادت، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedayesaadat
http://ketabrah24.ir
«أَشْهَدُ لَقَدْ جاهَدْتَ يا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ.»
شهادتهايى كه در كلمات معصومين(ع ) و در قرآن و دعا و زيارات مأثوره واقع شده، حكايت از اين مىكند كه آن بزرگواران، شهادت براعمال را تنها برامور و كارهاى زمان خود ندارند، بلكه برگذشته و آينده نيز شاهدند و مىتوانند شهادت دهند و اين، منزلت والايى است كه هدايت شدگان صراط مستقيم الهى آن را دارا مىباشند.
📚#شرح_زیارت_امین_الله، ص 40
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
"تکلیف"
🔰سلوک آیت الله پهلوانی قدس سره در رابطه با شاگردان.
💠مرحوم استاد،آیت الله پهلوانی قدس سره از روی اختیار،تقریباً خود را از حداقل امتیازات مادی و معاشرتها و تفریحات و حتی حضور در مشاهد مشرفه محروم کرده بودند تا به امور معنوی شاگردان خود برسند و گره از کار آنها بگشایند و آنان را عروج دهند؛
🔸و آن چیزی که همواره برای ما حیرت آور بوده،همراهی همسر مکرمه ایشان می باشد که اینگونه سختی ها را تحمل نمودند و با صبر و تحمل خیره کننده خویش،خود را در پاداش آثار بیانی و بنانی مرحوم استاد شریک کردند.
🔰کتاب ندیم شاه کربلا، صفحه 32
#کتاب_ندیم_شاه_کربلا #آیت_الله_سعادت_پرور #آیت_الله_علی_پهلوانی
@nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
@maktabeislam
✅عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) در تعریف عرفانی زیارت - در سفارشات شفاهی خود - میفرمودند:
💠زائر وقتی به زیارت میرود شخص مورد زیارت، خود به دیدار او میآید؛ توجه داشته باشید [مثلاً] وقتی به زیارت پیامبر (ص) میروید خود ایشان به دیدار شما میآیند.
💠یک وقت فقیری دربِ خانه میآید و شما به اشکال مختلف پاسخگویی میکنید و شاید خودتان هم نروید و دیگری را بفرستید اما اگر به شما خبر بدهند کسی آمده و در خانه نشسته که شما را ببیند، آیا ممکن است شما به دیدار او نروید حتی اگر حال مساعدی نداشته باشید؟
📚مقدمه #شرح_زیارت_امین_الله، ص 12🌱
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
📎ترفیع مقام در بهشت
🔷تلمیذ: آیا می توان از آیات و روایات استفاده نمودکسانی که در دنیا صالح بوده و عمل صالح انجام داده و قابلیت بهشت رفتن را داشته اند ولی به کمال نرسیده اند و سیر صعودی خود را - که برگشت به اصل و مبدء خود است - تمام نکرده اند، در بهشت ترفیع مقام پیدا می کنند؛ تا اینکه سیر صعودی خود را تمام نموده و به کمال اعلی برسند؟
🔶استاد: از برخی روایات، استفاده می شود کسانی که در راه تعلم بوده اند و مرده اند، مَلَکی آنها را تا قیامت تعلیم می کند و به کمال می رساند.
📚#ثمرات_حیات، ج 4، ص 72🌱
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
📎تعلق تمام محبت ها به حق تعالى
🏴 #امام_سجّاد علیه السّلام
«...ثُمَّ سَلَكَ بِهِمْ طَريقَ إرادَتهِ، وَبَعَثَهُمْ فى سَبيلِ مَحَبَّتِهِ.» (صحيفه ى سجّاديّه، دعاى 1. )
⚫️ اين جمله در مقام اين است كه [بفرماید] همه او را مى خواهند و به هر چه محبّت مىورزند ـ دانسته و ندانسته ـ به او محبّت مىورزند و گمان مى كنند محبّت به غير او است؛ چون محبّت متعلّق به نيست نمى شود بلكه به هستى متعلّق است، هستى هم از او است.
📚برگرفته از کتاب #ثمرات_حیات، ج 4، ص 284
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
🕌 امام صادق- عليه السّلام-
🌴«مَنْ أَتاهُ ماشِياً، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً، وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً، وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً، فَإِذا أَتَاهُ، وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكَيْنِ يَكْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِن فيهِ مِنْ خَيْرٍ، وَ لا يَكْتُبَانِ ما يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ مِنْ شَرٍّ وَ لا غَيْرِ ذلِكَ ...» ((كامل الزيارات، ص 133، باب 49، روايت 6.))
🌴هر كس با پاى پياده نزد او بيايد، خداوند براى هر قدم، حسنه اى براى او مى نويسد، و گناهى از او پاك مى كند، و درجه اى براى او بالا مى برد، و هنگامى كه نزد او آمد، خداوند دو فرشته را براى او مى گمارد تا هر چه سخن خير از دهانش بيرون آيد بنويسند و هر سخن ناپسند از دهانش بيرون آيد و امور ديگر را ننويسند ...
#فروغ_شهادت، ص 339
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
✅ اتحاد و عداوت عملی در مقابل دشمنان
💠جملۀ «وَلِىٌّ لِمَنْ والاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداكُمْ» [در زیارت عاشورا] بيانگر آن است که تنها دوست بودن با دوستان، و دشمن بودن با دشمنان آن حضرت کفايت نمى کند؛ بلکه (با توجّه به معناى لغوى واژۀ تولّى) بايد در هر زمان، در عمل نيز در کنار دوستان سيّدالشّهدا(ع) و کسانى که تسليم اويند، قرار گرفت و طرح الفت و دوستى انداخت، که: «وَلِىٌّ لِمَنْ والاكُمْ» و حزب واحد شد، که: «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» .
💠و نيز در عمل، حالت دشمن بودن با دشمنان آن بزرگوار را اظهار نمايد، که: «وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداكُمْ» تا دشمن با مشاهدۀ اين اتّحاد و عداوت عملى، فکر يزيدى در سر نپروراند.
📚برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت، ص 392
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
🔗معنای مکارم اخلاق
📝تلمیذ: در روایت : «بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكاَرِمَ الأَخْلاَق.» آيا منظور اين است كه انبياى سابقين، عدّه اى از مكارم اخلاق را آورده اند و رسول اكرم ـ صلّى الله عليه وآله و سلّم ـ آمده تا مكارم اخلاق را تمام كند؟
📝استاد: اتمام در جايى استعمال مى شود كه مكارم آورده شده باشد و او ـ صلّى الله عليه وآله و سلّم ـ آن ها را تمام بنمايد.
📝عرض شد: منظور از مكارم اخلاق همين دستورات واجبى و مستحبّى است؟
📝فرمودند: منظور آن است كه بنده را به كمال عبوديت برساند و كلمه ى جامعه اش آن است كه انسان را به توحيد برساند; زيرا هر عمل دريچه اى از قرب با آن هست و چون انسان به آن عمل نمايد، قربى حاصل مى نمايد.
📚#ثمرات_حیات ج4، ص 144
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir