✅عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) در تعریف عرفانی زیارت - در سفارشات شفاهی خود - میفرمودند:
💠زائر وقتی به زیارت میرود شخص مورد زیارت، خود به دیدار او میآید؛ توجه داشته باشید [مثلاً] وقتی به زیارت پیامبر (ص) میروید خود ایشان به دیدار شما میآیند.
💠یک وقت فقیری دربِ خانه میآید و شما به اشکال مختلف پاسخگویی میکنید و شاید خودتان هم نروید و دیگری را بفرستید اما اگر به شما خبر بدهند کسی آمده و در خانه نشسته که شما را ببیند، آیا ممکن است شما به دیدار او نروید حتی اگر حال مساعدی نداشته باشید؟
📚مقدمه #شرح_زیارت_امین_الله، ص 12🌱
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
📎ترفیع مقام در بهشت
🔷تلمیذ: آیا می توان از آیات و روایات استفاده نمودکسانی که در دنیا صالح بوده و عمل صالح انجام داده و قابلیت بهشت رفتن را داشته اند ولی به کمال نرسیده اند و سیر صعودی خود را - که برگشت به اصل و مبدء خود است - تمام نکرده اند، در بهشت ترفیع مقام پیدا می کنند؛ تا اینکه سیر صعودی خود را تمام نموده و به کمال اعلی برسند؟
🔶استاد: از برخی روایات، استفاده می شود کسانی که در راه تعلم بوده اند و مرده اند، مَلَکی آنها را تا قیامت تعلیم می کند و به کمال می رساند.
📚#ثمرات_حیات، ج 4، ص 72🌱
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
📎تعلق تمام محبت ها به حق تعالى
🏴 #امام_سجّاد علیه السّلام
«...ثُمَّ سَلَكَ بِهِمْ طَريقَ إرادَتهِ، وَبَعَثَهُمْ فى سَبيلِ مَحَبَّتِهِ.» (صحيفه ى سجّاديّه، دعاى 1. )
⚫️ اين جمله در مقام اين است كه [بفرماید] همه او را مى خواهند و به هر چه محبّت مىورزند ـ دانسته و ندانسته ـ به او محبّت مىورزند و گمان مى كنند محبّت به غير او است؛ چون محبّت متعلّق به نيست نمى شود بلكه به هستى متعلّق است، هستى هم از او است.
📚برگرفته از کتاب #ثمرات_حیات، ج 4، ص 284
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
🕌 امام صادق- عليه السّلام-
🌴«مَنْ أَتاهُ ماشِياً، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً، وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً، وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً، فَإِذا أَتَاهُ، وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكَيْنِ يَكْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِن فيهِ مِنْ خَيْرٍ، وَ لا يَكْتُبَانِ ما يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ مِنْ شَرٍّ وَ لا غَيْرِ ذلِكَ ...» ((كامل الزيارات، ص 133، باب 49، روايت 6.))
🌴هر كس با پاى پياده نزد او بيايد، خداوند براى هر قدم، حسنه اى براى او مى نويسد، و گناهى از او پاك مى كند، و درجه اى براى او بالا مى برد، و هنگامى كه نزد او آمد، خداوند دو فرشته را براى او مى گمارد تا هر چه سخن خير از دهانش بيرون آيد بنويسند و هر سخن ناپسند از دهانش بيرون آيد و امور ديگر را ننويسند ...
#فروغ_شهادت، ص 339
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
✅ اتحاد و عداوت عملی در مقابل دشمنان
💠جملۀ «وَلِىٌّ لِمَنْ والاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداكُمْ» [در زیارت عاشورا] بيانگر آن است که تنها دوست بودن با دوستان، و دشمن بودن با دشمنان آن حضرت کفايت نمى کند؛ بلکه (با توجّه به معناى لغوى واژۀ تولّى) بايد در هر زمان، در عمل نيز در کنار دوستان سيّدالشّهدا(ع) و کسانى که تسليم اويند، قرار گرفت و طرح الفت و دوستى انداخت، که: «وَلِىٌّ لِمَنْ والاكُمْ» و حزب واحد شد، که: «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» .
💠و نيز در عمل، حالت دشمن بودن با دشمنان آن بزرگوار را اظهار نمايد، که: «وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداكُمْ» تا دشمن با مشاهدۀ اين اتّحاد و عداوت عملى، فکر يزيدى در سر نپروراند.
📚برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت، ص 392
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
🔗معنای مکارم اخلاق
📝تلمیذ: در روایت : «بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكاَرِمَ الأَخْلاَق.» آيا منظور اين است كه انبياى سابقين، عدّه اى از مكارم اخلاق را آورده اند و رسول اكرم ـ صلّى الله عليه وآله و سلّم ـ آمده تا مكارم اخلاق را تمام كند؟
📝استاد: اتمام در جايى استعمال مى شود كه مكارم آورده شده باشد و او ـ صلّى الله عليه وآله و سلّم ـ آن ها را تمام بنمايد.
📝عرض شد: منظور از مكارم اخلاق همين دستورات واجبى و مستحبّى است؟
📝فرمودند: منظور آن است كه بنده را به كمال عبوديت برساند و كلمه ى جامعه اش آن است كه انسان را به توحيد برساند; زيرا هر عمل دريچه اى از قرب با آن هست و چون انسان به آن عمل نمايد، قربى حاصل مى نمايد.
📚#ثمرات_حیات ج4، ص 144
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
✅ امكان ديدار حضرت مهدى (عليه السّلام)
🔹حضرت آیة الله #سعادت_پرور (ره):
💠از روايات …بر مىآيد كه مقصود از نديدن حضرت [ولی عصر عج] بعد از دوره غيبت صغرى، اين است كه گرفتن دستورات دينى از آن حضرت، بهطور مستقيم و بدون وساطت نواب اربعه، ممكن نيست، ولى ملاقات بعضى از خواص- براى انجام كارى غير از گرفتن دستورات دينى، كه وظيفه نوّاب اربعه است، غيرممكن نيست.
💠...[روايات ] و نيز آنچه در اين زمينه، نقل شده است گواه آن است كه بعضى از بزرگان و نخبگان از دوستانش، آن حضرت را زيارت كردهاند و در اين هيچ ترديدى نيست.
📚برگرفته از کتاب #الشموس_المضیئه (#ظهور_نور)، ص 189
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
.
شايد منظور از«اعمال»يا«آمال دونك»
در دعاى ابوحمزه كه مىفرمايد:
«وَ أَنَّ الرّاحِلَ إِلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسافَةِ
وَ أَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلّا أَنْ تَحْجُبُهُمُ الْأَعْمالُ [لْآمالُ] السَّيِّئَةُ دُونَكَ.»
اعمال و آمال صادره از همين اعضا باشد
و حضرت صادق-عليهالسّلام-بخواهد بفرمايد:
سجدهى بر تربت سيّدالشّهدا عليهالسّلام اين خاصيّت معنوى را براى دوستان و كسانى كه عارف به حقّ آن حضرت بوده و حرمت و ولايت وى را شناخته باشند دارد
و حجابهاى هفتگانهى عالم طبيعت را از آنها برطرف ساخته و راهگشاى آنان،براى رسيدن به كمالات والاى انسانى مىشود.
📚 فروغ شهادت
@nedayesaadat
www.ketabrah24.ir
🏴 لزوم تهيّأ براى بهره بردارى از اوقات و امكنه
◼️تلميذ: (آیة الله #سعادت_پرور)... اين كه فرموديد: ازمنه و امكنه و ايّام به انتساب، فضيلت پيدا مى كنند، آيا هر كس مى تواند بدون عمل از آن ها استفاده كند و بدون تهيّأ باطنى ممكن است از آن ازمنه و امكنه و ايّام بهره مند شويم، مثلا بدون انجام كارهايى كه مثلا حضرت موسى ـ عليه السّلام ـ و يا غير آن در آن اربعين، عمل كرده اند، از #اربعين_كليمى بهره مند شد؟
◼️ استاد (#علامه_طباطبائی)فرمودند: تا اندازه اى تهيّأ لازم است...چون به حرم رسول الله ـ ص ـ وارد مى شدم، على ـ عليه السّلام ـ را آن جا مى ديدم، گويا حاضر است و هم چنين ...چون به مزار حضرت زينب ـ س ـ وارد مى شدم، گويا سيدالشهدا ـ عليه السّلام ـ را حاضر مى ديدم. ... و حتّى حرم #حضرت_معصومه ـ س ـ انسان چون وارد مى شود، #حضرت_رضا ـ عليه السّلام ـ را مى بيند اين ها مربوط به خصوصّيت مكان است كه انسان اين گونه مشاهده مى نمايد.
📚برگرفته از کتاب #ثمرات_حیات، ج4، ص 229🌱
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
🤲 بیان حقائق در قالب دعا
💠 ائمۀ معصومين علیهم السلام حقايق الهى را که خود و خاصّان امّتشان (به تعليم آنان) مىفهميده و مشاهده مىکردهاند، در قالب دعا بيان فرمودهاند؛ زيرا اظهار [آن] ... براى اهل زمان [ایشان] (جز بعضى از خواص و اهل سرّ) ممکن نبوده است، مگر در غالب دعا و فرازهاى ادعيه.
💠 از اين رو آن بزرگواران، معارف ناب اسلامى را به صورت دعا بيان فرموده و خواندن آنها را در شبانه روز و سال و ماه مستحب دانستهاند، چنان که امر به خواندن حقّ تعالى در قرآن شريف نيز مورد سفارش است. تا آنان که لياقت فراگيرى معارف الهى را دارند، بدين وسيله با حقايق آشنا شوند و به غرض غايى از خلقت که همانا عبوديّت واقعى و معرفت او است، نايل آيند.
📚برگرفته از #شرح_زیارت_امین_الله، ص 18
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
✅فقیه عارف حضرت آیةالله سعادتپرور(قدس سره)
📖 تأثير تفقه و آگاهى به كتاب و سنت در اجابت دعا
📌[در یکی از ادعیه نیمه شعبان در حرم حضرت سید الشهداء علیه السلام در کتاب اقبال آمده:]
أَسْأَلُكَ ... أَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَكْفِيَنِى أَمْرَ مَنْ يُعادِينِى وَ أَمْرَ مَعادِى وَ مَعاشِى ... وَ ارْزُقْنِى الْفِقْهَ فِى دِيْنِك ...
💠حاجت اوّل، صلوات است و سپس حوايج دنيا و آخرت و معنويّت ذكر شده. گويا نظر به اين كه همه آنها بدون آگاهى به مبانى كتاب و سنّت تحقّق پيدا نخواهد كرد، فرموده شده: «وَ ارْزُقْنِى الْفِقْةَ فِى دِيْنِكَ» و نظر به اين كه نفع بردن از تفقّه در دين مراتبى دارد، اعلاترين مرتبه آن تقاضا شده: «وَ انْفَعْنِى بِما نَفَعْتَ بِهِ مَنِ ارْتَضَيْتَ مِنْ عِبادِكَ.» (و با آن چه به بندگان مورد پسندت سود رساندى، به من سود رسان.)
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
🏴عبد صالح و فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
🏴قرنها از هجرت [و رحلت ] رسول اللَّه صلى الله عليه آله مى گذرد و تاكنون جوامع بشرى (اسلامى و غير اسلامى) اسلام را كاملًا نشناخته، و پى نبردهاند كه اسلام واقعى چيست؟ و دعوت انبياء و اوصياء عليهم السلام به چه بوده است؟.
🏴عدّه اى گمان كردهاند كه دعوت آن بزرگواران تنها به عمل به احكام و اخلاقيّات ظاهرى است، و بشر جز عمل به اين احكام ظاهرى تكليف ديگرى ندارد؛ بعضى ديگر قدمى بالاتر نهاده و مى گويند: علاوه بر اين، تشكيل حكومت نيز از وظايف آنها است؛ و افرادى بر اين عقيدهاند كه: ماوراى اين دستورات و فرامين نيز حقايق ديگرى وجود دارد كه مربوط به انبياء و اولياء عليهم السلام مى باشد، و غير از آنان را قدرتى بر عمل و پيروى از آنها نيست؛ و اشخاصى هم پذيرفتهاند كه آنان عليهم السلام مأمور به دعوت هر دو امر هستند و مردم نيز قدرت و توان عمل بر آن را دارند.
🏴امّا هوشياران و زيركان امّت كه در هر زمان تعداد ايشان اندك بوده و هست، بر اين عقيدهاند كه انبياء عليهم السلام براى راهنمايى بشر به كمالات انسانى و دعوت به فطرت و بر طبق آن عمل كردن و بازگشتن به آن و رسيدن به عبوديّت واقعى (كه در معرفت پروردگار حاصل مى شود) آمدهاند، و تمامى دستورات ظاهرى اسلام، بيان آداب عبوديّت و براى رسيدن به اين مقصد اعلى است، و هدف از تشكيل حكومت نيز در همين راستا مى باشد، تا جامعه آماده و پذيراى آن شده و مردم بتوانند به سهولت و سرعت به آن دست يابند.
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir