eitaa logo
نظام اندیشه - استاد صالحی
269 دنبال‌کننده
131 عکس
20 ویدیو
33 فایل
﷽🔸انسان شناسی قرآنی (نظام اندیشه اسلامی) برای حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان 🔸 استاد صالحی @msalehi کانال استاد @Salehy 🔸حقیقت قرآن جمال امام 📌 eitaa.com/nezam_andishe/598 🔉نظام ۱ با تگ #نظام_اندیشه_1 🔉نظام ۲ با تگ #صوت_نظام_اندیشه_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کلیه شاگردان درس نظام انديشه ١ موظفند که صوت جلسات تا بحث «حقیقت قرآن جمال امام زمان(علیه السلام)» را هر هفته یک جلسه گوش دهند، و تا هفته آینده الزامی است که گوش داده باشند و ضمن مطالعه بخش مربوطه در فایل pdf فیش متنی و تفکر و مباحثه با شاگردان دیگر، آمادگی کنفرانس آن را داشته باشند. 🔈 صوت جلسه اول👇 eitaa.com/nezam_andishe/242 🔈صوت جلسه دوم👇 eitaa.com/nezam_andishe/243 🔈صوت جلسه سوم👇 eitaa.com/nezam_andishe/244 🔈صوت جلسه چهارم👇 eitaa.com/nezam_andishe/246 🔈صوت جلسه پنجم👇 eitaa.com/nezam_andishe/247 📋 فایل pdf و word فیش متنی👇 eitaa.com/nezam_andishe/239
🔸 صوت جلسات امروز یکشنبه ٢١ اردیبهشت ٩٩ 👇
28- نظام اندیشه اسلامی ٢ - انسان شناسی قرآنی .mp3
41.18M
🔸جلسه٢٨ - یکشنبه ٢١ اردیبهشت ۹۹👆 🔸 🔊 🌷ضرورت وجود حجت در زمین: ضرورت وجد و یافتن و درکِ «فقر مطلق و تام وجودی» در یک نفس انسانی بر زمین، که با «وجد فقر مطلق در او»، فیض وجود حق بر او بجوشد، و بر تمام مراتب وجود در دامنه‌ی مقیدات از فقر مطلق او جاری شود. - تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود. - اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنه‌ی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند. - اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود. - اوست افقر ظروف خلقی، نسبت به انوار الهی در اسماءالله، یعنی فقرش اتمّ است به کلمات تامه اسماء الله، که تمام اسماءالله به تمام مراتبشان جاری در قلب حجت الهی هستند، و چون او افقر و اتم به اسماء الهی است حامل اسم اعظم الهی در مرتبه‌ی تامّ اتمّ اسماء است. 🙏یا مهدی ادرکنی
006- نظام اندیشه ١ - ورودی بهمن ٩٨ .mp3
29.14M
🔸جلسه ۶، یکشنبه ٢١ اردیبهشت٩٩👆 - ظلوم جهول و نامتناهی طلبی، دارای دو سوی منفی دنیایی، و مثبت الهی - دو بعد روح نامحدود (بعد خلیفه الهی) و بدن محدود (بعد ارضی) در انسان - سوال ملائکه از نامتناهی طلبی منفی، در دنیاطلبی انسان - علم الهی از نامتناهی طلبی مثبت در خداجویی انسان - ارتباط انسان با خدا از دریچه‌ی تمام اسماء الهی (الأسماء)، و به تمام مراتب اسماء (کلّها) - تعلیم خدا به علم حضوری وجودی در ساختار وجودی روح انسان
🌟 ۲۳: در سجده #۲۲۵_مرتبه👆 🔸ترجمه و توضیح 👇 🌐 https://eitaa.com/salehi786/333
بسم الله علامه حسن‌زاده آملی از علامه طباطبایی و ایشان از آیت الله سیدعلی قاضی 🔸 🔸کتاب هزار و یک نکته، نكته ٧٩٢ : 🔻" يكى از مشايخم (علامه طباطبایی) رضوان الله تعالى عليهم از شيخ خود (آیت‌الله سید علی قاضی)، اين دستور را حكايت فرمود كه: 👌من قال فى الليلة كج (کج=23) من 3/6 ش 1/2 ه 2/6 ر 1/1 ا 2/4 ل 2/4 ل 1/1 ا 1/2 ه (= "شهر الله")، بعدد طيهار (عدد ابجد طیهار = ٢٢۵ مرتبه) : 🌟«يا طُهر يا طاهِر يا طَهور يا طَيْهُور يا طَيْهار» ساجداً، نزلت عليه الملائكة و طَهَّرتَهُ تطهيرا (مجرب جدا). بايد به معنى نزول ملائكه توجه داشت." 🔸 🔸 ترجمه و توضیح: 🔻 هرکسی بگوید در شب ٢٣ از شهر الله (ماه مبارک رمضان) به تعداد ٢٢۵ مرتبه (که ابجد ذکر طیهار است)، کل این👇 ذکر را 🌟«يا طُهر يا طاهِر يا طَهور يا طَيْهُور يا طَيْهار» در حالت سجده، ملائکه الهی (که در شب قدر نازل میشوند) بر روح آن ذاکر نازل شده و او را (با اثر این اسماء الهی) پاک و طاهر می‌کنند، چه تطهیر و پاک کردنی. و این دستوری بسیار مجرب است. باید به معنی نزول ملائکه توجه داشت (که با هر بار ذکر هرکدام از این اسماء الهی، ملائکه ی موکَّل بر آن که تجلی دهنده‌ی اثر آن هستند، با محل نزول و صدور این اذکار که روح و جان ذاکر و گوینده‌ی این اذکار است، اتحاد وجودی می‌یابند، و اتحاد ذکر و ذاکر و مذکور محقق میشود، در این تجلی و تنزّل ملائکه الهی برای تجلّی این اسماء خاصّه‌ی طهارت روحانی یافتن در شب های قدر). 🔻درست است که وقت خاص دستور در نیمه شب منتهی به سحر شب ٢٣ ماه رمضان المبارک است، ولی انجام این ذکر در تمام شب‌های قدر ١٩ و ٢١ و ٢٣، و حتی در تمام شب‌های دهه‌ی سوم ماه رمضان، دارای اثر خواهدبود، که گل و شکوفه ی ویژه‌ی آن در شب بیست و سوم است. 🔸 🔸دو نکته دیگر درمورد اذکار فوق👇 🔻برای دقت در تعداد #۲۲۵_مرتبه گفتن در سجده، میتوان از یکی از دو روش زیر استفاده کرد (با توجه به اینکه هر انگشت ۳ بند دارد و در هر دستمان میشود ۱۵ بند، و «۱۵*۱۵=۲۲۵») : 1⃣در سجده، برای هر بند از انگشتان دست راست، یک دور کامل ذکر را به تعداد ۱۵ بند دست چپ بخوانیم، و بعد برویم به بند بعدی از دست راست و یک دور ۱۵ تایی برای آن، و همینطور تا آخرین بند از دست راست، که میشود #۲۲۵_مرتبه) 2⃣به نام و نیت هرکدام از ۱۴ معصوم + حضرت معصومه بعنوان شماره پانزدهم (علیهم السلام)، به ازای هر کدام، یک دور بندهای دست راست را که ۱۵ بند هستند اذکار را بگوییم، و بعد به نیت معصوم بعدی همینطور تا ۱۵ بار ۱۵ تایی بشود ۲۲۵ بار. 🔸 🔻طَیْهور و طَیْهار، صیغه های مبالغه هستند به معنای شدت طهارت. بمانند واژگان دَیْهور و دَیْهار (مبالغه در دهر) که در ادعیه منقول از علامه کاشف الغطاء آمده است. ایشان غبار نعلین استادشان علامه بحرالعلوم را با حنک عمامه اش پاک می‌نمود. علامه طهرانی هم در ص٢٠٠ از رساله سيروسلوك منسوب به بحرالعلوم به معنای این اذکار اشاره کرده اند. دعای ذیل (در ادامه) هم که شامل اسماء «دَیهور و دَیهار» و اسم اعظم عبری «اهیه اشر اهیه» است بسیار عجیب در اثر است. 👇👇 👇
🌟«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ أَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ المَكْنُونِ الْمَخْزُونِ، السَّلامِ المُنْزِلِ المُقَدَّسِ الطّاهِرِ المُطَهَّرِ، يا دَهْرُ يا دَيْهُورُ يا دَيْهارُ، يا أَزَلُ يا أَبَدُ، يا مَنْ لَمْ يَلِد وَ لَمْ يُولَدْ، يا مَنْ لَمْ يَزَلْ، يا هُوَ يا هُوَ يا هُوَ، يا لا إِلهَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ ما هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ أيْنَ هُوَ إِلّا هُوَ، يا كائِنُ يا كَيْنانُ، يا رُوحُ، يا كائِناً قَبْلَ كُلِّ كَوْنٍ، يا كائِناً بَعْدَ كُلِّ كَوْنٍ، يا مُكِوِّناً لِكُلِّ كَوْنٍ، اهِياً شَر اهِيّاً (إِهیِه أَشِر إِهیِه)، يا مُجَلِّىَ عَظائِمِ الْأُمُورِ، سُبْحانَكَ عَلى حِلْمِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، سُبْحانَكَ عَلى عَفْوِكَ بَعْدَ قُدْرَتَكَ، «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ محَمَّدٍ بِعَدَدِ كُلِّ شَىءٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمَ، وَ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمِ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.» این👆 دعاییست که در آن خداوند را به بیانات متعدد به حقیقت اسم اعظمش (که مقام نوری حقیقت محمدیه و قلب محمد و آل محمد است) میخوانیم. مرحوم آیت الله سعادت پرور (در رسائل عرفانی ص۱۱۰) و آیت الله طهرانی (در رساله سیر و سلوک ص۲۰۰) از رساله سیر و سلوک منسوب به علامه سیدمهدی بحرالعلوم (رحمة الله علیهم) این دعا را نقل نموده اند، و می‌فرمایند بر سالک است که از مداومت بر آن غافل نگردد. 🔸 👌این شب‌ها، تمام ملائک و ارواح مؤمنین و تقدیرات تمام مخلوقات، همه وارد بر قلب امام عصر و حقیقت نور محمدیه در اسم اعظم وجودشان (ارواحنا فداه) می‌شوند، و به تقدیر و تثبیت و امضای آن خليفة الله و حجت الله و نور خدا میرسند، که قلب او قطب و محور هستی است، و همه بر مدار روح او و طواف قلب او وارد حرم الهی شده و به قرب خدا می‌رسند. پس این دعاها و اذکار و اعمال ما، همه برای تطهیر شدن ملکوتی و یافتن اذن ورود به حرم امن الهی در قلب امام است که او بابِ لقاءالله است و حرم خداست، و هم نزول ملائکه و نزول قرآن و نزول همه مقدرات بر قلب ایشان است، و هم عروج همه ملائکه و همه مخلوقات و صعود همه نفوس انسانی بسوی خدا، در کانال وجودی امام محقق میشود، و همه هستی با قدرت مطلق پرواز روحانیِ امام، و علمِ مطلق عقل قدسیِ امام، و عشق مطلق قلب نورانی امام، به حریم خالص توحیدِ احدیتِ الهی می‌رسند. 🙏پس خود را برای امام خالص کنیم، و با زیارات و عبادات و اذکار و توسلات و قرائت قرآن و استغفار و ... راهی بیابیم به حرم خدا در قلب اولیاء معصوم که همه جمع در قلب امام عصر هستند (علیهم السلام). 🔸 التماس دعا از همه شما مؤمنین و مؤمنات العبد محمدحسین صالحی سه‌شنبه ٢٣ اردیبهشت ٩٩ https://eitaa.com/salehi786/332 https://eitaa.com/salehi786/335 🔸 @Salehy @Salehi786
🔸 صوت جلسات امروز سه شنبه ٢۳ اردیبهشت ٩٩ 👇