eitaa logo
پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
663 دنبال‌کننده
403 عکس
60 ویدیو
54 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀آخرین یادداشت وبلاگ شهید پیرامون «احیای فلسفه» به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد/مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔹با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. 🔹عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. 🔹از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. 🔹حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔹هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔹مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. 🔹فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/
✨✨✨پذیرش سطح4✨✨✨ 🌹🌹🌹ویژه برادران🌹🌹🌹 🌺🌺🌺رشته حکمت متعالیه🌺🌺🌺 ⛔️شرایط لازم: -اتمام دروس آموزشی سطح 3 حوزه علمیه در رشته فلسفه و کلام اسلامی -اشتغال و جدیت در تدوین پایان نامه سطح3 برای کسانی که دانشنامه آن سطح را دریافت نکرده اند. و برگزاری جلسه دفاع حداکثر تا آخر تیرماه 1400ه.ش -قبولی در مصاحبه علمی ⏰زمان ثبت نام و مصاحبه علمی: تا اول جمادی الاولی1442 (26آذر) 🖋شیوه های ثبت نام: -مراجعه حضوری به آدرس: شهیدکاشانی25، مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی نور حکمت رضوی -تماس با شماره های: 3-32285800 داخلی 32-34 -ارتباط با @admin_nhrazavi در پیام رسان ایتا
🔰مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار میکند 📚 ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی2 (روش شناسی تولید فلسفه های مضاف) 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی ⏰ چهارشنبه: 1399/09/12 ساعت 18 💻 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/ighkap8ibn3 پل ارتباطی در ایتا: @nhrazavi
بسم الله الرحمن الرحیم  جلسه دوم نشست علمی با عنوان "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی و با ارائه ی استاد معزز جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید واسطی، چهارشنبه 12 آذر در سامانه مجازی مرکز مدیریت برگزار گردید. پیش از بیان گزارش چند نکته پیرامون علت پیاده سازی مباحث اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظائر آن با با بستر فلسفی و اهمیت حیاتی آن محضر شما خواننده گرامی ابراز می داریم: اولا برگزاری این جلسات در واقع لبیکی است به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله بر خارج کردن این علوم عقلی از نظری صرف به سوی کاربردی و عملی، به این نحو که باید از دل قواعد فلسفی، قواعد و راهکارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استخراج شود. ثانیا قواعد و گزاره های فلسفی، به هیچ وجه نفی گزاره های دینی نمی کند بلکه موید آنها نیز هست. ثالثا قواعد و مبانی عقلی، به ارائه راهکارها و مکانیسمهای دقیق هستی شناسانه توجه دارد که به ابعاد مختلف هستی با نگاه برهانی نظر می افکند و از رهگذر ارائه ی چستی ها و چرایی ها سعی در تبیین چگونگی ها دارد.  رابعا به منظور انتقال معارف دینی به غیر معتقدین به اسلام و ادیان دیگر، می بایست نظامات دینی را بر اساس فکر و عقل مشترک میان همه ی انسانها پی ریزی نمود تا مورد پذیرش همگان قرار گیرد.  و خامسا فقط با لسان فلسفی و حکمی می توان برتری نگرش اسلام بر دیگر نگرش ها را با استدلال عقلی بر همگان اثبات نمود چرا که عقل نقطه اشتراک میان همه انسان ها اعم از دیندار و بی دین است. این جلسه علیرغم مشکلاتی که در کیفیت بارگزاری مطالب استاد و ارتباط در سامانه وجود داشت حدود دو ساعت به طول انجامید و نکات مهمی بیان گردید. در این جلسه، معاقب نشست پیشین، به ادامه ی مباحث در زمینه ی نقاط میانی ربط فلسفه با علوم انسانی بعنوان گرانیگاه موضوع اصلی یعنی "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" پرداخته شد و عناوینی نظیر "رابطه ی حقائق و اعتباریات"، "مشروعیت و قانون گذاری"، "مراحل رشد انسان"، "مقوله فطرت"، "هویت فرهنگ"، "هویت عدل و شاخص های عدالت و توجه به نظام علی و معلولی  در عدل شناسی"، "هویت تربیت و نگاه حرکت جوهرانه ی فلسفی به آن"، تشریح شد. همچنانکه در گزارش جلسه اول بیان شد اصلی ترین نقطه ای که علوم انسانی را در گام اول به فلسفه گره می زند "مدل نیازها" است و اما اصلی ترین نقطه در گام دوم "معادلات تصمیم" است که این مطلب نیز به طور نیمه تفصیلی به اقتضای وقت موجود برای حاضرین در این نشست تبیین گردید. مطلب بعد توجه به "نقشه ی اهدف محتوایی در فلسفه خوانی" بود. توجه به "اثر پروانه ای" در نظام عالم، مطلب دیگری بود که مورد انتباه قرار گرفت. "فهرست علوم انسانی و فرایندهای آنها" یعنی انسان شناسی، معرفت شناسی، روانشناسی، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، علوم تربیتی، اخلاق حرفه ای، حقوق، و اقتصاد و… نیز مقولاتی بودند که تاکید شد برای تنظیمات میان رشته ای فلسفه و علوم انسانی از حیث مسایلشان و پیجویی پاسخ فلسفه اسلامی به آن باید مورد مطالعه و توجه فیلسوف قرار بگیرند.  "عدل شبکه ای" و توجه به معادله پنج مطلوبیتی که برایند پنج مولفه است زیرموضوع دیگری بود که مطرح شد و بیان گردید که همه ی مطلوبیت ها در نظام فکری اسلام خلافا لنظام های لیبرال و نظایر آن باید به "مطلوبیت پایدار" یعنی میل به سوی بی نهایت و ابدیت ختم شود اگرنه سعادت فردی و نه اجتماعی، ارمغان آن مکتب نخواهد بود. در پایان، به نمونه ای از مسائل علوم انسانی به صورت نسبتا جزئی، مشخصا در حوزه روانشناسی توجه و سپس استاد محترم، به سوالات حاضرین پاسخ دادند. مقاله استاد در زمینه روش شناسی تولید فلسفه های مضاف : https://eitaa.com/nhrazavi/259
📣اطلاعیه: بدلیل پیگیری های مکرر اعزه به اطلاع میرساند: متاسفانه بدلیل مشکلات ایجاد شده در جلسه دوم نشست "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" که منجر به افت کیفیت ارایه شد، فیلم جلسه قابلیت انتشار ندارد. لذا عزیزان به مقاله استاد در زمینه روش شناسی تولید فلسفه های مضاف مراجعه بفرمایند.
هدایت شده از سیدمحسن میرزاده
🔶آنچه در کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان مشاهده می کنید: 🎤اخبار و رویدادهای پژوهشی؛ 📣اطلاعیه ثبت‌نام ها؛ 📚آشنایی با تازه‌های نشر؛ 👨‍🏫آموزش آسان مهارت‌های پژوهشی؛ 📜بیانیه ها و پیام های رسمی؛ ❓پرسش و پاسخ‌های پژوهشی؛ 👨‍💻دوره های تربیت پژوهشگر؛ 💵شرایط اعطای وام حمایتی پژوهشگران؛ 💳طرح‌های تخفیف ویژه فروشگاه کتاب؛ ✍️فراخوان‌های پژوهشی،نتایج فراخوان؛ 🏫فعالیت هیئت‌های اندیشه ورز حوزه؛ 🕌فعالیت پژوهشی مدارس علمیه و مراکز حوزوی؛ 👨‍🚀جذب سرباز طلبه پژوهشی؛ 👨‍🏫کارگاه‌های پژوهشی؛ 👨‍🎓معرفی پژوهشگران برتر حوزوی ؛ 🌐معرفی سایت‌های پژوهشی معتبر؛ 📔معرفی نشریات علمی تخصصی حوزه؛ 💡موضوع‌یابی مقاله و پایان‌نامه 📱نرم‌افزارهای کاربردی رایگان؛ 👨‍🏫نشست ها و همایش‌های علمی؛ 🖥نمایشگاه‌ های معاونت پژوهش؛ 🔎و... 🔗لینک هشتک‌های کانال: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1245 💐با ما همراه شوید؛ ❣️دوستانتان را هم دعوت کنید؛ 👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🔰مدرسه عباسقلی خان و مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار می‌کند 📚 تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن وکیلی ⏰ پنج شنبه: 1399/09/27 ساعت 10صبح 💻 نشانی وبینار: https://www.skyroom.online/ch/u09368790570/aghli
تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب.mp3
35.18M
🎙 سخنران: حجة الاسلام و المسلمین 📚 موضوع: تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیم‌گیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی 2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان 3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت 4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف 5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین 6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی
🔰مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام 🔰مرکز تخصصی نورحکمت رضوی 📚 مدل روابط زناشویی با اقتباسی از نظر اسلام 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعظیمی ⏰شنبه: 1399/09/29 ساعت 12:30 💻 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/b6iszitgayn •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈۰
🔰مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام 🔰مرکز تخصصی نورحکمت رضوی 📚 ظرفیت های محتوایی نهج البلاغه با رویکرد تمدنی 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعظیمی ⏰یکشنبه: 1399/09/30 ساعت 10 صبح 💻 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/bov4dnqpptt •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈۰
هدایت شده از پژوهش خوان
🗞 👈مدرسه علمیه عباسقلی‌خان 💠نسخه پیش شماره ⌛️آذر ماه 1399 🔰ارائه محتوا با حضور اندیشمندان و صاحب نظران : حضرت آیت الله رشاد،حجج اسلام رهدار، پارسانیا،خسروپناه، درایتی، فاطمی نژاد و... ✅با مشارکت مدارس ذیل در تامین محتوا : 1️⃣مرکز فقهی امام رضا علیه السلام 2️⃣مرکز تخصصی نور حکمت رضوی 3️⃣مرکز تخصصی دار الاعلام مشهد 4️⃣مدرسه علمیه گوهرشاد 5️⃣مدرسه علمیه امام محمدباقر علیه السلام مشهد 🔰جهت 👇👇👇کلیک نمایید. 🌐https://eitaa.com/Abbasgholikhanpajohesh/1015 📣خوانند گرامی : جهت ارسال پیشنهادات و انتقادات خود در مورد ماهنامه می توانید به شماره تماس 09398081201 تماس حاصل فرماید. با تشکر 🌐واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان www.magk.ir 🆔@Abbasgholikhanpajohesh »🍀🌺...🌺🍀
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ✨✨کسب رتبه دوم در میان مدارس حوزه علمیه خراسان را به طلاب و اساتید محترم تبریک عرض میکنیم. ان شاالله در فراخوان شانزدهم با حضور پررنگ تر عزیزان رتبه نخست را کسب کنیم.🌟🌟🌟🌟 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
گزارش برنامه هاي هفته پژوهش.pdf
1.74M
🌺🌺گزارش برنامه های هفته پژوهش🌺🌺 ✅مرکز تخصصی فلسفه و کلام نور حکمت رضوی ✅مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام 1.روش تحقیق مدلسازانه با رویکرد مطالعه تطبیقی بین روش های تحقیق موجود 2.مدل ترک اعتیاد با اقتباسی از نظر اسلام بهمراه روش گام به گام تولید آن 3.تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 4.مدل روابط زناشویی با اقتباسی از نظر اسلام 5.ظرفیت های محتوایی نهج البلاغه با رویکرد تمدنی 6.شروع کارگاه مهارت های کاربردی word و تایپ حرفه ای در تاریخ 20آذر ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبری، حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم مومنین تسلیت عرض میکنیم... خداوند روح این عالم جلیل القدر رو با اولیاء الهی محشور بفرماید..
به فلسفه نگاه تعصبی نداشته باشیم… فلسفه، تحقیق درباره سلسله مسائلی است که با حس و تجربه و مباحث تعبدی و نقلی قابل اثبات نیست و تنها با علوم عقلی می‌توان به آن پاسخ گفت، اگر این تعریف درباره فسلفه به همگان معرفی شود، دیگر لزومی برای مقابله با آن وجود ندارد.. تعصب شدیدی درباره فلسفه از سوی برخی مخالفان و حتی موافقان وجود دارد؛ گروهی از موافقان دچار افراط شده و هرآنچه که فلسفه می‌گوید را درست می‌دانند، از سوی دیگر برخی متعصبانه هرآنچه که فلاسفه گفته‌اند را رد و آن را تحریم می‌کنند.. علم فلسفه از هر جایی که باشد، اگر حق باشد، انسان باید آن را بپذیرد؛ بنابراین فلسفه به معنی تبعیت از فلاسفه نیست، برخی از مسائلی که از سوی آنها اثبات شده و درست هم می‌باشد را قبول می‌کنیم و مباحثی هم که در فهم آن اشتباه کرده و یا ناتوان بوده اند، نمی پذیریم و باید تلاش کنیم حقیقت آن را دریابیم. از بیانات مرحوم آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه،در آیین آغاز سال تحصیلی مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم ۹۱/۶/۲۵
🏴 پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
🔰مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام 🔰مرکز تخصصی نورحکمت رضوی 📚 مدل تعالی بخشی آموزش و پژوهش در اسلام 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ ابراهیم طاهریان ⏰دوشنبه: 1399/10/15 (20جمادی الاولی) ساعت 10 صبح 💻 وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/theorize9 •┈┈••••✾•🌿🌻🌿•✾•••┈┈•
🔰مرکز تخصصی نورحکمت رضوی 📚احتمالات فلسفی تجربیات شبه تناسخ 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن وکیلی ⏰پنجشنبه: 1399/10/18 (23جمادی الاولی) ساعت 15 💻 وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast991018 •┈┈••••✾•🌿🌻🌿•✾•••┈┈•
احتمالات فلسفی تجربیات شبه تناسخ.mp3
34.05M
✅نشست پژوهشی: احتمالات فلسفی تجربیات شبه تناسخ استاد معزز: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی https://eitaa.com/nhrazavi/288 ....🌿....🌿....🌿....🌿 مرکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی @nhrazavi
🌹هو الحیّ 🖇 سلسله نشست‌های هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید_علم‌_دینی 📚با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی علم_دینی؛ از چستی تا چگونگی اثر حجةالاسلام و المسلمین استاد_وکیلی ☑️ دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور، سورنچی ✔️ اطلاع رسانی نسبت به هر یک از جلسات به‌صورت جداگانه صورت خواهد گرفت. ....🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام @nhrazavi
🔰مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام 🔰مرکز تخصصی نورحکمت رضوی 🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر استاد وکیلی 1️⃣ نشست اول ✅ با حضور: حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم) حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) 🕧 زمان: پنج شنبه 7 جمادی الثانیه 1442 ( 2 بهمن 1399) ، ساعت 18 لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting ....🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام @nhrazavi