eitaa logo
نقطه ویرگول؛ علی اصغر مرتضایی راد
495 دنبال‌کننده
433 عکس
76 ویدیو
12 فایل
بسم الله... "مبارزه جمله ایست بی پایان که لازم است گاهی جلویش نقطه ویرگول بگذاری، مکثی کرده و نفسی تازه کنی، اما بدانی که همچنان ادامه دارد..." یادداشت های علی اصغر مرتضایی‌راد @h_honar_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
نقطه ویرگول؛ علی اصغر مرتضایی راد
⭕️برای شهدای خمینیست افغانستان (پیرامون کتاب در آغوش قلب ها، به بهانه سالگرد ارتحال حضرت روح الله) 🔺درست مثل پدران ما بودند، با عشق امام زنده بودند و با رفتن امام دنیا برایشان تمام شد. خمینیست؛ این لقبی بود که نیروهای امنیتی دولت کمونیستی افغانستان به مریدان امام داده بودند. در روزگاری که ساواک ایران انقلابیون را به جرم داشتن رساله امام دستگیر می کرد سازمان های امنیتی افغانستان بسیاری از مردم این کشور را به جرم داشتن رساله امام محکوم به اعدام می کرد. این را اسناد استخراج شده از زندان پل چرخی افغانستان می گوید. در حدود ۵ هزار نفر شهیدی که جلوی نام بسیاری از آن ها این گونه درج شده بود: جرم: خمینیست بودن 🔺چه شیعه و چه سنی مرید خمینی بودند و همین شیفتگی کافی بود تا یک سال پس از انقلاب ۵۷ در ایران، انقلابی مردمی علیه حکومت کمونیستی وابسته به شوروی برپا کنند. انقلاب ۷ ثور ۵۸ که از لحاظ اجتماعی و ایدیولوژیک شباهت فراوانی با انقلاب ما داشت؛ حتی شعرها و شعارهایشان وام گرفته از اشعار انقلابی مردم ایران بود. این کنش های ارتباطی را جمع بزنید با کنش های احساسی و عاطفی که مردم افغانستان نسبت به امام داشته و دارند، مادرانی که برای کودکانشان قصه امام می گفتند و پدرانی که در آرزوی دیدن امام بودند و او را در رویاهاشان زیارت می کردند. خیلی از مردم افغانستان به عشق خمینی ترس دستگیری توسط حکومت کمونیستی وقت را به جان می خریدند و تصاویر امام محبوبشان را در پستوها و حتی بر دیوارهای خانه نگه می داشتند و خیلی ها به عشق امام به ایران آمدند و پایشان به جماران باز شد. حرف و کلام خمینی برایشان حجت تمام بود. وقتی امام گفت "اسلام مرز ندارد" این تک جمله کوتاه کافی بود تا گروه گروه برای جهاد به ایران مهاجرت کنند. مجاهدانی که هم برای آموزش و هم برای مبارزه راهی جبهه جنگ ایران با عراق می گردند و گردان ابوذر را در یکی از سخت ترین جبهه های نبرد، یعنی جبهه غرب کشور تشکیل می دهند. 🔺ولایت امام برای مردم افغانستان فقط یک امر عقلی نبود، بلکه سررشته ای محکم در قلب آن ها افکنده بود. اوج این ارادت و شیفتگی را می شود در زمان ارتحال امام دید، روزهایی که دنیا برای این مردم پر از احساس تمام می شود و هجران امام را در مرثیه هایشان می سرایند. داستان این مرثیه ها در کنار جلوه هایی از ارادت مردم افغانستان به امام خمینی (ره) همگی در کتاب خواندنی "در آغوش قلب ها" به قلم محمد سرور رجایی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی نگاشته شده و توسط انشارات راه یار به چاپ رسیده است. 💠 @noghtewirgool
⭕"تجدید بیعت با آرمان های امام، معنایی بلند در قالبی سخیف..." 🔺️هرسال نزدیک چهارده خرداد که می شود این تصویر تکراری بارها و بارها از قاب تلویزیون پخش می شود که عده ای از مسئولین نظام با یک عدد دست گل مجلل و نواختن مارش نظامی وارد حرم امام می شوند. 🔺️چقدر شیک و اتوکشیده است این تجدید بیعت با آرمان های امام راحل آن هم در کاخ مجلل امام! اگر ندانی امام کیست فکر می کنی آقایان آمده اند دستبوس یک لرد یا نجیب زاده! 🔺️نمی دانم آیا کسی نیست که فریاد بزند آقایان اشتباه گرفته اید آرمانی که آمده اید با آن تجدید بیعت بکنید در این کاخ نیست، در آن خانه کاه گلی تیپا خورده ایست که ساکنانش نان شب یک ماه شان به قیمت دسته گلیست که تحفه آورده اید. 🔺️آقایان! ای کاش سری به آرمان های واقعی امام می زدید و فقط موقع انتخابات فیل هایتان یاد کوخستان ها نمی کرد. 💠 @noghtewirgool
⭕مولا علی (ع): مومن جدا مانده از برادران دینی برای شیطان، مانند گوسفند جدا مانده از گله برای گرگ است. پ ن: علت انحراف بسیاری از دوستان دیروز و انحراف خودمان در هر زمان را میتوان در کلام صریح مولا جست. خدا عاقبتمان را بخیر کند... 💠 @noghtewirgool
⭕️مهاجرت به بهای جان... (آسیب شناسی مهاجرت غیرمجاز افغانستانی ها به ایران، به بهانه سوختن ماشین مهاجران غیرمجاز افغانستانی در یزد و کشته شدن چند تن از آنان) 🔺قصه مهاجرت قصه تلخیست، اکثر مهاجران افغانستانی که به صورت غیرمجاز وارد ایران می شوند، از طبقات پایین این کشورند که ناامنی افغانستان و نبود کار و درآمد آن ها را وادار می کند که جان خود را کف دست بگیرند و اینگونه وارد ایران بشوند. 🔺شاید بپرسید چرا به صورت مجاز نمی آیند، جواب واضح است؛ اولا همانگونه که گفتم این مهاجران از طبقات پایین اند و پولی برای طی کردن مراحل قانونی مهاجرت ندارند و ثانیا سخت گیری هایی که به دلیل وجود آفتی به نام قاچاق مواد مخدر در مرزهای شرقی ما وجود دارد باعث می شود که نتوانند به سادگی جواز ورود به ایران را بگیرند. این سخت گیری ها که برخی هایش به جا و برخی هایش نابه جا می باشد آن قدر شدید است که به واسطه آن حتی طبقات بالاتر افغانستان، مانند نخبگان، اساتید و دانشجویان هم به سختی می توانند به صورت مجاز از مرز ما عبور کنند و وارد خاک ما بشوند. اینگونه است که ما در کشورمان کمتر نخبگان افغانستانی را می بینیم و عموم قشری که با آنان برخورد داریم از طبقات کارگر و محروم این کشورند که قاچاقی وارد مرزهای ما شده اند. 🔺این امر زمینه نگاه منفی ما ایرانی ها به جامعه افغانستان را فراهم کرده است و موجب شده تصویر عمومی که مردم ما از جامعه افغانستان داشته باشند، تصویر جامعه ای عقب افتاده باشد. البته در شکل دهی به این تصویر رسانه های ما خصوصا رسانه ملی نیز جزو متهمین ردیف اول هستند؛ برای درک این موضوع کافیست مراجعه کنید به حافظه تصویری خود از فیلم های صدا و سیما که کاراکتر افغانستانی داشته اند. در فیلمهای دهه ۶۰ و هفتاد و فیلم های پلیسی که به بحث قاچاق می پردازند، اصولا شخصیت های منفی و قاچاقچی ها با لباس افغانستانی ظاهر می شوند. پس از آن و در دو دهه اخیر نیز در کنار تصویر قاچاقچی، چهره دیگری از افغانستانی ها در صدا و سیمای ما ساخته و پرداخته شده است و آن چهره کارگران پایین دست می باشد؛ فیلم متهم گریخت و یا چهارخونه مشتی کوچک است از این خروار. 🔺همه این امور نهایتا دست در دست هم می دهند تا جامعه ایران نگاهی تحقیر آمیز به جامعه افغانستان داشته باشد. عکس العملی که در مقابل این تحقیر ایجاد می شود حس انتقامی است که در بعضی مهاجران افغانستانی نسبت به ایرانی ها ریشه می دواند و نتیجه آن افزایش جرم و جنایت و بزهکاری توسط افغانستانی ها در ایران می شود. 🔺اما علاج کار کجاست؟ در وهله اول بازنگری در قوانین و قواعد مهاجرت و مهاجران از مرزهای شرقی و مهم تر از آن ایجاد پیوست فرهنگی بین جامعه ایرانی و جامعه افغانستان با استفاده از اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و...؛ مانند پرداختن به اموری از قبیل شهدای مدافع حرم فاطمیون، شهدای افغانستانی دفاع مقدس و... زمانی که ما از قهرمان ها و هویت مشترکمان بگوییم دیگر نه جامعه ایرانی به خود حق می دهد که افغانستانی ها را تحقیر کند چون می داند اگر تحقیر کند در واقع دارد قهرمان ها و هویت خود را تحقیر می کند. مثلا یک ایرانی وقتی قصه دلاوری های افغانستانی ها در جنگ ایران با عراق را بشنود قطعا نگاهش به افغانستانی ها تغییر خواهد کرد و خود را مدیون آن ها خواهد دانست. از طرفی دیگر به واسطه تغییر نگاه ایرانی ها، قاعدتا حس انتقام جویی و بزهکاری در مهاجران نیز کاسته خواهد شد؛ علاوه بر این که آنان کمتر به خود اجازه خواهند داد با عملکردهای منفی خود، قهرمان هایشان را زیر سوال ببرند. 💠 @noghtewirgool
⭕زمانی میشه از زلال چشمه عدالت نوشید که آب چشمه خوب زیر رو شده باشه و لجن های متعفن و فاسد اون بیرون کشیده شده باشن. #اکبر_طبری #طبری #منصوری #غلامرضا_منصوری 💠 @noghtewirgool
⭕️یادداشت بنده پیرامون کتاب "نان سال های جنگ" در روزنامه فرهیختگان 🔺متن یادداشت در لینک زیر: http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3955/12/&page=178053 💠 @noghtewirgool
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️تنورهای قهرمان‌پرور ✍️یادداشتی درباره کتاب به قلم علی‌اصغر مرتضایی‌راد در روزنامه ؛ ♦️روستا، زن، نان و تنور؛ واژه‌هایی که در جغرافیای وسیع کشورمان به کرات با هم گره خورده‌اند و به امری عادی و عرفی تبدیل شده‌اند. اما زمانی که به این ترکیب واژگانی عادی، واژه‌ای را اضافه کنیم، همین ترکیب ساده و پر‌تکرار، به ترکیبی کم‌نظیر و مبدل می‌شود؛ ... جنگ که اضافه شود زنان روستایی نقش‌شان به قاعده یک سرزمین گسترش پیدا می‌کند و علاوه‌بر نقش مادر، همسر و دختر، نقش یک را نیز ایفا می‌کنند. ♦️«نان سال‌های جنگ»؛ روایتگر حماسه‌سازی روستایی است که سال‌ها توسط قیچی سانسورچی‌ها از تاریخ این کشور حذف شده‌اند. اگر بخواهیم عمق این را درک کنیم کافی است به کتابخانه‌ها و انتشاراتی‌ها سری بزنیم. در طول این سال‌ها چند کتاب در مورد انقلاب و جنگ داشته‌ایم؟ و از این بین، چند کتاب به نقش زنان پرداخته است؟ و اگر پرداخته چندتای آن مربوط به فعالیت جهادی زنان در پشت جبهه است؟ ♦️شاید تعداد این آثار به اندازه انگشتان یک‌ دست هم نرسد، چراکه آنچه عموما در مورد زن انقلاب و جنگ نگاشته شده است، روایت حضور آنان در صحنه‌هاست و این در‌حالی است که در بسیاری از موارد، این پشت صحنه‌هاست که صحنه‌ها را شکل می‌دهد. این است که جبهه را ساماندهی می‌کند و این زنان پشتیبان جنگ هستند که بخش بزرگی از چرخ اقتصاد جنگ را در اوج به چرخش در‌می‌آوردند. ♦️همه گزاره‌های فوق را اضافه کنید به این گزاره که تاکنون چند روایت با پارامترهای مذکور دیده‌اید که در بستر روستا رخ داده باشد؟ بستر فراموش شده‌ای که میان بوق‌های رسانه‌ای مرکزنشینان، مجالی برای شنیده شدن نداشته و ندارد. این ویژگی‌های استثنایی در کنار هم، کتاب را به یک اثر استراتژیک در تاریخ این خاک مبدل کرده است. کتابی که موفق شده است از زیر قیچی سانسور عبور کند، بساط تاریخ‌نگاری سفارشی و رسمی را بر هم بزند و معادله‌ای کم‌نظیر از مجهول‌های فراموش‌شده تاریخ را برای ما حل کند. 🔷متن یادداشت در روزنامه فرهیختگان: b2n.ir/fdnn 🔰 تهیه کتاب(عماریار): b2n.ir/raheyar 🔻غرفه «راه یار» در باسلام: basalam.com/raheyar 🔻دایرکت اینستاگرام ✅ @raheyarpub
هدایت شده از انتشارات راه یار
⭕️شصت سال کتابفروشی؛ مروری بر زندگی و زمانه حاج علی یزدانخواه در «آقای کتاب» 🔴یازدهمین گفتگوی مجازی(لایو) انتشارات راه‌یار با موضوع کتاب «آقای کتاب» با حضور: ▪️محمدحسین بارونقی؛ نویسنده کتاب ▪️علی‌اصغر مرتضایی‌راد؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی ♦️سه‌شنبه 20 خرداد | ساعت 22 ♦️ پخش از صفحه اینستاگرام: instagram.com/raheyarpub instagram.com/moheb488@raheyarpub
⭕توی نظامی که اپوزیسیون بودن به امر عرفی و مُد تبدیل میشه، مرد اونیه که پای داشته هاش بایسته، عاقلانه، عاشقانه و صادقانه ازشون دفاع کنه و در عین حال مسئولیت نداشته هاش رو بپذیره و برای کسب اون ها قیام کنه. #عدالتخواهی #تحول_خواهی #ثبات_در_عین_پویایی 💠 @noghtewirgool
⭕درست در ایامی که امثال #مریم_سما و شبکه های انگلیسی شده اند آتش بیار تفرقه میان دو ملت برادر و هم خون ایران و افغانستان، پیکر پاک شهید افغانستانی دفاع مقدس، شهید #نسیم_افغانی پس از سال ها گمنامی و بی خبری از زیر شنزارهای فکه سر برمی آورد تا آتش تفرقه را خاموش کند. #نسیمی_جان_فزا_می_آید #از_دشت_لیلی_تا_جزیره_مجنون 💠 @noghtewirgool