ششصد هزار کلمه در شش جمله
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبراکرم صلی الله علیه واله وسلم به امام علی علیه السلام فرمودند
600 هزار کلمه را در شش جمله جمع مىکنم.
1ـ هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات میپردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز؛ یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ.
2ـ هرگاه دیدی مردم سرگرم دنیایند، تو سرگرم آخرت شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ.
3ـ و هرگاه دیدی مردم به عیبهای دیگران میپردازند، تو به عییبهای خودت بپرداز؛ و إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ.
4ـ و هرگاه دیدی مردم به آراستن دنیا میپردازند، تو به زینت دادن آخرت بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ.
5ـ و هرگاه دیدی مردمی به زیادی عمل میپردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ.
6ـ و هرگاه دیدی مردم به خلق متوسل میشوند، تو به خالق متوسل شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ. میزان الحکمه ج3ص2403
سه خانه در سه بهشت.ppsx
25.45M
پاداش
سه خانه بهشتی
در سه جا ی متفاوت در صفحه اول
هرچهل صفحه ورق زدنی و نورانی ودیدنی است
عوالم وجود.pdf
293.8K
....رمان مكان بعد و ابعاد همه اسامي و اشكال و صورت ها و زبانهاي زنده دنيا وگويش ها ...وانچه ما ميگوييم وبا ان اشنا هستيم ادبياتي است كه در ميان ناسوتيان معني دارد همچنانكه در ميان ناسوتيان هم گويش به لهجه غير رايج و صحبت به زبان غير مرسوم ادراك نميشود ماوراي عالم ناسوت حقيقت بكلي متفاوت است وزمان ومكان وبعد و اسامي واشكال وصورتها وزبانها وگويش ها بكلي ازسنخ ديگري است وايات الهي نيز صورت ديگري دارد ولازم به ذكر است كه ائمه هدي عليهم السلام برمجموع همه عوالم امامت دارند ومعارف حقه رابا اهل هر عالمي به فرهنگ وادبيات خودشان بيان مي نمايند جبروتيان بخواهند به ناسوتيان معارفي را تفهيم كنند چاره اي ندارند به تنزل و ترقيق ان و همينطور ملكوتيان براي جبروتيان و لاهوتيان براي ملكوتيان و عرش نشينان براي فرش نشينان و رازقين محضر ربوبي در مقعد صدق عند مليك مقتدر براي لاهوتيان و دايره قاب قوسين براي عند مليكان و عبد مطلق او براي ساكنين دايره قاب قوسين و ذات حق تعالي براي عبد مطلق به همين منوال بايد نازل كنند پس "ارض" را در هرعالمي معني خاص خود است است و"صدع " صفتي است كه با تعريف ارض معني پيداميكند قسم به "ارض" كه كه به جلوه "الله " ازهم فروپاشيد ونور متمركز وجودش عوالم عرش وفرش تا لاهوت وازانجا تا ناسوت را " كرسيه السموات والارض " نمود مفهوم ناسوتي وملكي و سفلي ايه كريمه "والارض ذات الصدع ".... است بخشی از متن پیوست....