eitaa logo
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
12.2هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
591 فایل
تقدیم به امام زمان علیه السلام [ کپی حلال ] دعامون کنید باعمل کردن به قرآن نورانی شویم اسرائیل رفتنی است فلسطین کلیدرمزآلودظهور است امام خامنه ای 👇 تبلیغات کانال نورالقران @Noorghran 👇ادمین رزرو تبلیغات مدیر @Eerfan313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5866158846472356206.mp3
1.09M
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۱۷۶ کلام الله مجید"
176.mp3
309.4K
ترجمه صوتی صفحه ۱۷۶ اعراف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 199 آيه🔻 ⤵️خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ ترجمه🔻 ⤵️عفو و میانه روى را پیشه كن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به كارهاى عقل پسند و نیكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. 🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» 🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» 🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. ▪️هم اخلاق فردى «عفو»، ▫️ اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، ▪️هم با دوست «عفو»، ▫️هم با دشمن «أعرض»، ▪️ هم زبانى «وأمر»، ▫️هم عملى «أعرض»، ▪️هم مثبت «خُذ»، ▫️هم منفى «أعرض»، ▪️هم براى رهبر، ▫️ هم براى امّت، ▪️هم براى آن زمان ▫️و هم براى این زمان. 🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه هاى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. 🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال. 🔸وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. 🏜جبرئیل پیام آورد كه 🔸 «تَعفُو عمّن ظلمك، 🔸تُعطى مَن حَرمك، 🔸تَصِل مَن قطعك»، ✨ از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن. 🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. 🔹اعتدال در حقوق (آیه 29)، 🔹در مصرف (آیه 31)، 🔹در زینت (آیه 32)، 🔹در عبادت (آیه 56)، 🔹در خانه سازى (آیه 74)، 🔹در اقتصاد (آیه 85) 🔹و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨✨✨ 🌸🍃 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو» 🌸🍃تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد) 🌸🍃تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف» 🌸🍃 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...» 🌸🍃 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف» 🌸🍃 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم. 7-🌸🍃در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»