﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
🌻🌴۰۰۰۰﷽ ۰۰۰🌴🌻 📚⭕️تفسیر قطره ای۰۰۰۰ 💠سوره 4
🌻🌴۰۰۰۰﷽ ۰۰۰🌴🌻
📚⭕️تفسیر قطره ای۰۰۰۰
💠سوره 49. #حُجُرات آیه 9💠
❌♨️وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
💢و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع و جنگ پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز بجنگيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد.
💬🖍نکته ها:
🌕🌧گرچه اقتضاى ايمان، دورى از نزاع و برخورد ميان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نيستند كه خطايى از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جملهاى يا انجام كارى، موجب بروز درگيرى ميان آنان گردد.
🖌🗯 بنابراين بايد آماده بود تا در صورت بروز چنين برخوردهايى، ضمن خاموش كردن آتش فتنه، حقّ مظلوم پايمال نشود و چنان با ظالم برخورد شود كه ديگر تجاوزى تكرار نگردد.
📣در حديث مىخوانيم: برادر دينى خود را خواه ظالم باشد يا مظلوم، يارى كن. اگر مظلوم است، در گرفتن حقّ و اگر ظالم است، در جلوگيرى از ظلم. «1»
↩️✨اين آيه، آيهاى است كه براى تلاوتش دو دست قطع شد.
🌙 در ماجراى جنگ جمل، هر چند حضرت على عليه السلام مخالفان را از برپاكردن جنگ نهى فرمود، امّا طرفداران عايشه گوش ندادند و حضرت به خداوند شكايت كرد كه مردم نافرمانى مىكنند.
🌖✨آنگاه قرآن را به دست گرفت و فرمود: كيست كه آيه وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ... را براى مردم بخواند؟
💦🌨شخصى به نام مسلم مجاشعى گفت: من اين آيه را با صداى بلند مىخوانم. امام فرمود:
☀️دستان تو را قطع و تو را شهيد خواهند كرد. گفت: «هذا قليل فى ذات الله» شهادت من در راه خدا چيزى نيست. آنگاه قرآن را به دست گرفت و در برابر لشگر عايشه ايستاد و مردم را به ايمان به خدا دعوت كرد تا شايد خونى ريخته نشود و جنگى صورت نگيرد، اما آنان بر او حمله كردند و دست راست او را قطع كردند، قرآن را به دست چپ گرفت، دست چپ او را نيز جدا كردند، قرآن را به دندان گرفت،
🌧🌹 سرانجام اين تلاوت كننده قرآن را به شهادت رساندند.
حضرت على عليه السلام بعد از شهادت او دستور حمله داد.
🌴🌧آرى، ابتدا بايد با استناد به قرآن، اتمام حجّت نمود و سپس شجاعانه تا آخرين نفس در راه هدف مبارزه كرد.
📚✨تفسیر نور استاد قرائتی
جلد ۱۱ص۱۶۵
⭕️🌾ادامه دارد ۰۰۰۰۰
⬅️#قسمت_بیست_ودوم
@noor133Qoran
ذاريات - سعيد مسلم.mp3
4.45M
🔴 #فراز_سعید_مسلم_روز 56 🔴
🔸از سوره ذاریات
🔸دلنشین و معنوی
🔸در نغمه بیات و صبا
🔸مدت : 12.21 دقیقه
🔸حجم : 4.24 مگابایت
🔹إنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (15) آخِذينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ (16) كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (17) وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (18) وَ في أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (19) وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنينَ (20) وَ في أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ (21) وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ (22) فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ (23) هَلْ أَتاكَ حَديثُ ضَيْفِ إِبْراهيمَ الْمُكْرَمينَ (24) إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ قَوْمٌ مُنْكَرُونَ (25) فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ بِعِجْلٍ سَمينٍ (26) فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قالَ أَ لا تَأْكُلُونَ (27) فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خيفَةً قالُوا لا تَخَفْ وَ بَشَّرُوهُ بِغُلامٍ عَليمٍ (28)
#یک_آیه_یک_تدبر
🔳 98/11/23
✨📖✨ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ (53 - احزاب)
⚡️وقتی وارد خانهی پیامبر (ص) شدید و غذایِ خود خوردید، دوباره نشسته و با هم سخن نگویید و پراکنده شوید.
⛔️ در مجالسِ معنوی ما مینشینیم و در سینهی خود نور جمع میکنیم. مواظب باشیم زیپِ دهان خود ببندیم و بعد از مجلس ننشینیم و با غیبت یا لغوالحدیث و سخنان بیهوده این نورها را از دست بدهیم.
🔻🔺 بدانیم! اکثر گناهان انسان از زبان است و اگر زیپِ دهان بسته نشود داستان مردی میشود که گندم خرید و در توبرهای نهاد و توبره را روی الاغ گذاشت. توبره سوراخ ریزی در انتها داشت، چون به خانه رسید، دید توبره خالی و تهی است.
🌘 همان دهانِ کوچک، هر چه نور در این سینه از اعمال خیر کسب میکنیم، بیرون میریزد، ریز و آرام و بیصدا بدون آنکه بفهمیم، در روز قیامت پروندهی اعمالمان به دست چپمان میدهند در حالی که کلی عبادت داشتهایم و آن عبادات را دیدهایم، ولی سوراخ ریز توبره را ندیده بودیم.